Nasze skromne wrażenia z jazdy po pawilonach Mondial de l’Automobile
Autor: Robert Szczerbaniak Dodano: 2010-10-06Wyświetlono: 9616 razy
Czy Paryż wart jest mszy? Zadawaliśmy sobie to pytanie, na które Henryk z Nawarry odpowiedział już 400 lat temu. Świat się jednak zmienia, za Burbonów nie istniały social media i strumieniowe transmisje telewizyjne. Po co więc jeździć na salony takie jak paryski?
Czy nie wystarczy zasiąść przed komputerem, przeczytać serwisy motoryzacyjne, przejrzeć kilka fotogalerii, przeskoczyć na You Tube, gdzie pod hasłami "Paris Motor Show 2010" znajdziemy ponad 360 filmów z targowych pawilonów?
Po dwóch dniach prasowych dochodzimy do wniosku, że jednak wirtualny kontakt z nowościami motoryzacyjnymi nie wystarczy. Oczywiście hasło "first man than machine" - jak promowała się kiedyś jedna z firm - pozostaje nadal aktualne. Ciągle fascynują nas ludzkie reakcje, wrażenia przekazywane w rozmowach, zagadki, niespodzianki i rozczarowania, atmosfera święta - "Paryż to ruchome święto" - powiedział kiedyś Hemingway. Wszystko to stwarza tło dla samochodowej rewii. Nie jest to już co prawda paryskie Lido, kryzys odcisnął ślad również na takich imprezach jak Mondial de l’Automobile, jednak wrażenie nadal jest silne. Ponadto wokół Parc des Expositions nadal rozciąga się to miasto zbudowane chyba z myślą o przyjezdnych z całego świata. Wieczorami można włóczyć się po "paryskim bruku", a potem - jak wszyscy - opróżnić ze znajomymi butelkę dobrego wina w plenerze na Moście Artystów.
Skoro już wybraliśmy się na paryskie święto motoryzacji i próbujemy wmówić sobie i innym, że ma to sens, na własny użytek pokusiliśmy się o przyznanie targowych laurów w kilku kategoriach. Są to oceny jak najbardziej subiektywne i pozbawione jakichkolwiek opiniotwórczych ambicji.
Grand Prix w kategorii Najbardziej stylowy pawilon otrzymuje Peugeot. Utrzymany w stylistyce Blanc et Noire nie epatował krzykliwymi kolorami, girlandami, ani kryształami Swarowskiego.
Nagrodę w kategorii Najbardziej emocjonująca prezentacja otrzymuje Mazda. Na 90 urodziny sprawiła gościom pawilonu pokaz mistrza świata w trialu rowerowym, który bez szacunku skakał po dachu zaparkowanej na stoisku Miaty.
Pierwszą nagrodę w kategorii Najpiękniejsze hostessy otrzymuje nie Fiat, a mała francuska firma Ligier, sprzedająca małe samochody, a indywidualnie tajemnicza rudowłosa pani w kapturze (raczej nie mała, całkiem wysoka).
Zwycięzcą w kategorii Najszybszy na targachokazał się prezydent Nicolas Sarkozy, który odwiedził stoiska francuskich producentów. Uścisnął rękę, zajrzał do kabiny, uśmiechnął się do hostess i zniknął... po angielsku.
Nagrodę w kategorii Najbardziej dowcipna ekspozycja otrzymuje Peugeot za świetnie przedstawioną historię firmy w serii milowych kamieni, niekoniecznie motoryzacyjnych, sygnowanych logo Lwa, od archaicznych młynków do pieprzu po najnowsze pojazdy. Dodatkową nagrodę Peugeot otrzymał od naszych dziennikarek w kategorii Pojazd dla żony szefa, który przedstawiliśmy na fotografii poniżej.
Największa pozytywna niespodzianka to Kia Optima, która przypieczętowała opinię, że koreański producent nikogo nie goni, a jest już klasą sam dla siebie. Auto z pewnością zagrozi europejskim rywalom, podobnie jak ceed. Kia uczy się na błędach... cudzych.
I na koniec nasze subiektywne Grand Prix w kategorii superauto, ocena absolutnie niezależna, bo przecież nie liczymy na żadne wpływy reklamowe z tej firmy, ani rabat przy zakupie. Lamborghini Sesto Elemento śni się nam po nocach.
Paryskie targi trwają jeszcze do 17 października. Za rok Frankfurt, ale czy Frankfurt wart jest mszy?
W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów.więcej »
Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą.więcej »
Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »
Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny.więcej »
Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie.więcej »
Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »
Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae.więcej »
Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców.więcej »
Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku.więcej »
Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy.więcej »
Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »
Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport.więcej »
Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku.więcej »
W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX.więcej »
Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce.więcej »