– Czy trudno jest zaprojektować globalny model, taki jak nowy Focus, który w równym stopniu powinien speÅ‚nić oczekiwania klientów z Europy i Stanów Zjednoczonych, a jednoczeÅ›nie odzwierciedlać ducha marki?
– W ciÄ…gu ostatnich dziesiÄ™ciu lat potrzeby klientów z różnych rynków Å›wiata zbliżyÅ‚y siÄ™ do siebie. Niezależnie od poÅ‚ożenia geograficznego, nabywcy szukajÄ… oszczÄ™dnych, bezpiecznych i porywajÄ…cych stylistycznie modeli. PozwoliÅ‚o nam to zaprojektować globalny samochód który Å‚Ä…czy unikalne cechy, trafiajÄ…ce w gusta szerokiej grupy odbiorców. Nie byÅ‚o to prostym zadaniem, jednak praca opÅ‚aciÅ‚a siÄ™. StworzyliÅ›my bowiem niepowtarzalne DNA Forda, oparte o charakterystyczne dla naszych modeli wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne, przyjemność z prowadzenia oraz dużą wydajność. UzupeÅ‚niliÅ›my to wysokim poziomem bezpieczeÅ„stwa oraz doskonaÅ‚ymi jednostkami napÄ™dowymi tworzÄ…c prawdziwie Å›wiatowy produkt.
– A jak Pan odnalazÅ‚ siÄ™ w pracy nad projektem zakrojonym na tak szeroka skalÄ™?
– Jestem dumny, że mogÅ‚em być częściÄ… tak zaawansowanego projektu. Tak naprawdÄ™, nasza firma po raz pierwszy w swojej ponad stuletniej historii stworzyÅ‚a model adresowany do klientów z caÅ‚ego Å›wiata, wiÄ™c byÅ‚o to dla mnie dużym wyzwaniem. Jednakże widok produkcyjnej wersji Focusa prezentowanej w centralnym miejscu paryskiego stoiska Forda jest dla mnie niesamowicie satysfakcjonujÄ…cy i caÅ‚kowicie wynagradza dÅ‚ugie godziny spÄ™dzone nad projektem.
– Nowy Focus bÄ™dzie sprzedawany m.in. na rynku póÅ‚nocnoamerykaÅ„skim, gdzie silniki Diesla nie sÄ… tak popularne, jak w Europie. Czy oferowana gama jednostek napÄ™dowych zaspokoi potrzeby odbiorców z różnych zakÄ…tków Å›wiata?
– Posiadania Å›wiatowego zespoÅ‚u pracujÄ…cego nad projektem daje możliwość czerpania korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z produktu masowego. W przypadku nowego Focusa dysponujemy technologiÄ… nie oferowanÄ… nawet w modelach segmentu premium. DziÄ™ki temu możemy poszerzyć ofertÄ™ skierowanÄ… na wybrany rynek o takie elementy, jak wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczny system parkowania, a nawet tylnÄ… kamerÄ™ uÅ‚atwiajÄ…cÄ… cofanie. To samo dotyczy gamy jednostek napÄ™dowych. Posiadamy dość duże zaplecze silników benzynowych, wysokoprężnych, a także przekÅ‚adni manualnych i automatycznych, dziÄ™ki czemu we wszystkich regionach dostÄ™pna bÄ™dzie bogata oferta odpowiednio skonfigurowanych ukÅ‚adów napÄ™dowych.
– Stylistyka nowego, kompaktowego Forda jest dużo bardziej porywajÄ…ca, niż poprzednich wersji. Czy Ford nowym modelem rozpoczyna erÄ™ odważnych rozwiÄ…zaÅ„ designerskich w segmencie C?
– Dużą wagÄ™ do stylistyki przywiÄ…zujemy w caÅ‚ej naszej najnowszej linii produktowej. Odważne linie i muskularne przetÅ‚oczenia sÄ… zatem widocznie nie tylko w najnowszym Focusie, ale także w innych modelach Forda. Podobne rozwiÄ…zania zastosujemy również w przyszÅ‚ych konstrukcjach naszej firmy.
– Wiecie już w jakim stopniu sylwetka nowego Focusa odzwierciedla oczekiwania klientów?
– Klient jest centralnÄ… częściÄ… procesu projektowania nadwozia i wÅ‚aÅ›nie preferencje odbiorców sÄ… kluczem do stworzenia udanego produktu. W zwiÄ…zku z tym przeprowadziliÅ›my badania rynku w Europie i w Kalifornii, a na podstawie zebranych wyników zaprojektowaliÅ›my samochód, który zadowoli klientów na różnych kontynentach.
– Czy na etapie montażowym Focusa bÄ™dÄ… stosowane nowe techniki produkcyjne?
– W fabryce Michigan w Ameryce PóÅ‚nocnej znajduje siÄ™ jedno z najbardziej zaawansowanych na Å›wiecie urzÄ…dzeÅ„ lakierujÄ…cych z systemem nakÅ‚adania warstwy wstÄ™pnej, dziÄ™ki któremu powÅ‚oka lakiernicza nowego Focusa osiÄ…ga jakość dostÄ™pnÄ… dotychczas wyÅ‚Ä…cznie w samochodach klasy premium. Przyznam, że jesteÅ›my niezmiernie dumni z tego rozwiÄ…zania.
– Czy w oparciu o architekturÄ™ pÅ‚yty podÅ‚ogowej Focusa powstanÄ… inne wersje pojazdów?
– W oparciu o nowÄ… platformÄ™ powstanie nawet 10 innych modeli, poczÄ…wszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a koÅ„czÄ…c na dużych samochodach rodzinnych mieszczÄ…cych siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX.
– A gdyby Pan miaÅ‚ wybrać jednÄ… cechÄ™ nowego Focusa, z której jest Pan najbardziej zadowolony, co by to byÅ‚o?
– Podam dwie cechy, gdyż nie sposób ograniczyć siÄ™ do jednego aspektu w przypadku tak innowacyjnego projektu. Przede wszystkim zachwyca mnie stylistyka nowego Focusa, która przyciÄ…ga uwagÄ™ i pozwala wyróżnić auto z tÅ‚umu, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie samochody czÄ™sto sprawiajÄ… wrażenie ociężaÅ‚ych i przytÅ‚aczajÄ…cych. Nasz nowy produkt jest także niezwykle zaawansowany technologicznie. Na jego pokÅ‚adzie znajdujÄ… siÄ™ systemy wczeÅ›niej niedostÄ™pne w pojazdach tego segmentu. Moim ulubionym gadżetem jest tylna kamera cofania, która w dużym stopniu uÅ‚atwia parkowanie.
– DziÄ™kujemy za rozmowÄ™.