– Na pierwszÄ… falÄ™ Å›wiatowego kryzysu Ford byÅ‚ przygotowany jak żadna inna firma, drugÄ… odczuÅ‚ dość boleÅ›nie, trzecia przed nami. Wchodzicie w ten trudny okres z finansowÄ… stratÄ…, ale z sukcesami modeli i wielkimi planami.
– To prawda, mamy siÄ™ czym chwalić. Ford Focus to absolutny numer jeden na Å›wiecie, jeÅ›li chodzi o liczbÄ™ sprzedanych egzemplarzy, najnowszy model Fiesty jest najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ autem miejskim w Europie. W Stanach Zjednoczonych Ford osiÄ…gnie zyski 8 mld dolarów. Wydaje siÄ™ wiÄ™c, że wszystko idzie dobrze. JeÅ›li dodamy do tego, że mamy w tej chwili najlepszÄ… w historii liniÄ™ modelowÄ… we wszystkich segmentach, a nasz litrowy silnik EcoBoost zostaÅ‚ uznany silnikiem roku 2012 w plebiscycie „International Engine of the Year”, to oczywiÅ›cie jest siÄ™ z czego cieszyć.
– Czemu wiÄ™c jest źle, skoro jest tak dobrze?
– Problem polega na tym, że rynek to system naczyÅ„ poÅ‚Ä…czonych. Wchodzimy w potężnÄ…, kolejnÄ… fazÄ™ kryzysu i jeżeli popatrzymy na sytuacjÄ™ wszystkich producentów w Europie, w tym Forda, to niestety nie jest ona dobra. Pomimo szerokiej gamy nowych modeli w naszej ofercie, rynek sÅ‚abnie. Od 2007 roku, ostatniego roku przed kryzysem, rynek zmniejszyÅ‚ siÄ™ o ponad 3,3 mln samochodów. Można sobie wyobrazić jakie bÄ™dÄ… tego konsekwencje dla wszystkich, również dla Forda. Przed nami bardzo ciężki czas dla caÅ‚ej branży. I można przewidywać, że nie tylko dla branży motoryzacyjnej. Najczarniejszy ze scenariuszy przewiduje, że rynek zanotuje spadek w roku 2013 i nawet 2014, być może nawet o 30 procent w stosunku do tego, co byÅ‚o w roku 2011.
– W każdym kryzysie sÄ… przegrani i zwyciÄ™zcy – powiedziaÅ‚ Stephen Odell podczas konferencji Forda, która miaÅ‚a pokazać, że jesteÅ›cie dobrze uzbrojeni przed tÄ… walkÄ…?
– W Amsterdmie odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie europejskich dealerów i mediów, gdzie chcieliÅ›my pokazać pozycjÄ™ Forda na produktowej mapie Europy. Pomimo kryzysu mamy do pokazania wiele: nowe wysokie technologie, nowe modele. ZostaÅ‚a przedstawiona m.in. caÅ‚a gama zupeÅ‚nie nowych samochodów dostawczych Ford Transit, Transit Custom, Transit Connect oraz Transit Courier, a także rodzina nowych vanów osobowych Ford Tourneo. To modele, które wejdÄ… dopiero na rynek. Konferencja pod nazwÄ… „Go Further” byÅ‚a faktycznie demonstracjÄ… odwagi i determinacji Forda w budowaniu silnej marki w Europie. Koncentrujemy siÅ‚y, aby w tym trudnym momencie przekonać klientów do naszych produktów.
– WiÄ™kszość to modele globalne, efekt polityki „One Ford”.
– Tak, na rynek wchodzi m.in nowy Ford Kuga, który podbiÅ‚ już rynek amerykaÅ„ski pod nazwÄ… Escape – to przykÅ‚ad rozwijania koncepcji modeli globalnych „One Ford”, zainicjowanej póÅ‚tora roku temu. Kolejnym SUV-em, pokazanym w Amsterdamie, który niebawem trafi do Europy bÄ™dzie zupeÅ‚nie nowy, mniejszy EcoSport. A nastÄ™pnym model Edge, który sprawdziÅ‚ siÄ™ na innych rynkach. Chcemy pokazać, że Ford bÅ‚yskawicznie przystosowuje siÄ™ do zmieniajÄ…cej siÄ™ sytuacji i oczekiwaÅ„ klientów, że Ford ma już nowe towary i usÅ‚ugi. Do 2017 roku wprowadzimy 15 nowych modeli. Odnowiona zostanie linia samochodów osobowych. Nowe Mondeo, znane w USA pod nazwÄ… Fusion, wjeżdża wÅ‚aÅ›nie do Europy. Nowa Fiesta, także w usportowionej wersji ST to kolejna nowość w gamie aut osobowych.
– BÄ™dzie też model z wiÄ™kszym temperamentem.
– W najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci w naszej europejskiej sieci sprzedaży, a wiÄ™c również w polskich salonach, pojawi siÄ™ legendarny Ford Mustang.
– W Amsterdamie Ford przedstawiÅ‚ również nowe technologie.
– Ford jest zdeterminowany w rozwijaniu technologii zwiÄ™kszajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo podróżowania naszymi samochodami. Zaprezentowany wÅ‚aÅ›nie Ford B-Max to auto piÄ™ciogwiazdkowe w testach zderzeniowych Euro-NCAP, wyposażone wÅ‚aÅ›nie w prezentowane technologie, m.in. system komunikacji SYNC, powiadamiajÄ…cy o miejscu wypadku bez udziaÅ‚u kierujÄ…cego. Przedstawione podczas konferencji pompowane tylne pasy bezpieczeÅ„stwa, system MyKey oraz inne technologie wspomagajÄ…ce kierowcÄ™, bÄ™dÄ… rozwijane w naszych modelach.
– Moim zdaniem najbardziej rewolucyjna z technologii wdrożonych przez Forda to jednolitrowe silniki EcoBoost, ale czy sprawdzÄ… siÄ™ one w dużych modelach Kuga i Mondeo?
– Kiedy pierwszy raz usÅ‚yszaÅ‚em, że w litrowe, trzycylindrowe silniki zostanÄ… wyposażone Focus i B-MAX, byÅ‚em sceptykiem, jak pewnie wiele osób... oczywiÅ›cie zanim siÄ™ nie przejechaÅ‚em tymi autami. MieliÅ›my okazjÄ™ skonfrontować w praktyce Fordy B-MAX napÄ™dzane silnikami 1.0 EcoBoost z dieslami Duratorq 1.6. o porównywalnej dynamice. Dopiero kiedy ma siÄ™ szansÄ™ sprawdzić, jak dynamiczne okazujÄ… siÄ™ samochody z silnikami EcoBost, nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że te jednostki dobrze spiszÄ… siÄ™ w wiÄ™kszych pojazdach. Wszystko zależy od odpowiedniego przeniesienia napÄ™du, doboru i zestrojenia skrzyÅ„ biegów.
– Mniejsze silniki to chyba także jedyna skuteczna recepta na rosnÄ…ce ceny paliw.
– Downsizing to jest Å›wiatowy trend – mniejsze pojemnoÅ›ci to niższe zużycie paliwa, mniejsza emisja CO2, niższe opodatkowanie wÅ‚aÅ›cicieli takich aut w Europie, czego niestety nie ma w Polsce. Jestem przekonany, że i Mondeo z silnikiem 1.0 EcoBoost speÅ‚ni oczekiwania klientów.
– DziÄ™kujÄ™ bardzo za rozmowÄ™. Å»yczÄ™ aby udaÅ‚o siÄ™ szybko pokonać ten trudny okres, a „Go Further” zamieniÅ‚o siÄ™ w „Run Further”.