Modele globalne, czyli dla każdego
NiezbÄ™dne do życia pojazdy sÄ… wszÄ™dzie – różne, ale czy na pewno różne? Jaki byÅ‚ koÅ„, wiedziaÅ‚ w czasach krucjat każdy, dziÅ› niektóre modele samochodów sÅ‚użą wÅ‚aÅ›cicielom na Å›wiecie pod różnymi markami i nawet nie zdajemy sobie sprawy, gdzie powstajÄ… ich podzespoÅ‚y. Stworzenie globalnej platformy dla kilku modeli, sprzedawanych w Azji, Europie, Ameryce, to dla wielkiego koncernu dysponujÄ…cego Å›wiatowÄ… sieciÄ… dystrybucji ogromne oszczÄ™dnoÅ›ci.
Czy to dobrze?
Auta przecież projektuje siÄ™ dla ludzi, a ludzie siÄ™ różniÄ…, majÄ… inne gusta i potrzeby. Czego innego oczekujÄ… od samochodu mieszkaÅ„cy Monachium i Bangkoku, albo mÅ‚ody chÅ‚opak z Arizony. NajlepszÄ… odpowiedź na to pytanie daÅ‚by sam rynek, nikt jednak nie zaryzykowaÅ‚by produkcji uniwersalnego modelu dla mieszkaÅ„ców Ziemi bez poważnych studiów, badaÅ„ preferencji, analiz grup docelowych. Rynek może je tylko potwierdzić lub oÅ›mieszyć.
Sprawa dotyczy wielu koncernów i modeli aut, które mogÅ‚yby zilustrować ten proces Å›wiatowej unifikacji. Ford umieÅ›ciÅ‚ nawet globalnÄ… politykÄ™ na sztandarach w sloganie „One Ford”. Globalnymi modelami sÄ… m.in. Mondeo – na rynku amerykaÅ„skim wystÄ™puje jako Fusion oraz znana u nas Kuga sprzedawana jako Escape. Nie dziwi to już nikogo, każdy koncern dysponujÄ…cy rozwiniÄ™tÄ… sieciÄ… dystrybucji stara siÄ™ proponować swoje produkty na caÅ‚ym Å›wiecie, Toyota GT86, Subaru BRZ i Scion FR-S to również model globalny w trzech różnych inkarnacjach.
Małe auta zdobywają wielki świat
Wybraliśmy jednak małe miejskie auta znane doskonale Polakom: Chevroleta Aveo i Forda Fiestę.
Dlaczego Fiesta? Jest najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ samochodem miejskim w Europie... po 37 latach od premiery. I to po raz trzeci od roku 2009. Oznacza to, że w salonach Å›wiatowej sieci dilerów Forda co dwie minuty ktoÅ› kupowaÅ‚ FiestÄ™.
Co jest takiego w tym autku segmentu B, czym przekonaÅ‚o do zakupu 15 mln wÅ‚aÅ›cicieli. Z pewnoÅ›ciÄ… Fiesta jest szyta na miarÄ™ mieszczucha, który żyje miÄ™dzy pracÄ… a domem w metropolii lub miasteczku. WpisaÅ‚a siÄ™ też w potrzeby wÅ‚aÅ›cicieli flot firmowych, jako niezmordowany dÅ‚ugodystansowiec.
Wybór serca
Klient zdecydowany na zakup Fiesty niezależnie od szerokoÅ›ci geograficznej musi rozstrzygnąć podstawowÄ… kwestiÄ™ – który z siedmiu silników bÄ™dzie dla niego najbardziej odpowiedni. Czy zdecydować siÄ™ na auto z benzynowÄ… jednostkÄ… 1.0 EcoBoost (100 lub 125 KM), która w ubiegÅ‚ym roku otrzymaÅ‚a tytuÅ‚ „International Engine of the Year”, czy może wybrać ECOnetic z silnikiem wysokoprężnym 1.6 Duratorq TDCi, który potrafi 100 km pokonać na 3,3 litra oleju napÄ™dowego. Może wybrać sÅ‚abszy z turbodiesli, 75-konny 1.5 Duratorq TDCi.
W gamie silnikowej do wyboru są jeszcze cztery napędy benzynowe, dostępne w polskich salonach: 80-konny 1.0 Ti-VCT z systemem zmiennych faz rozrządu (Twin Independent Variable Camshaft Timing), 1.25 Duratec (60 albo 82 KM), 96-konny 1.4 Duratec oraz 105-konny benzynowy 1.6 Ti-VCT Duratec.
Samochód dla Å›wiata musi sprawdzać siÄ™ w różnych strefach kklimatycznych. Nikt nie wymaga od przeciÄ™tnego użytkownika przejechania 1 mln. 250 tys. km w ekstremalnych warunkach, co byÅ‚o udziaÅ‚em 31 Å›miaÅ‚ków, testujÄ…cych przedprodukcyjne egzemplarze po dziurach, bitych traktach, w temperaturach od -40 do +82 st. C, jednak producent obiecuje, że auto jest w stanie przejechać caÅ‚e Åšródziemie, aż do Mordoru.
Wewnętrzna przemiana
Globalne wnÄ™trze. Od ponad roku dyrektorem biur projektujÄ…cych wnÄ™trza pojazdów Forda i Linkolna jest Amko Leenarts, który wczeÅ›niej przez 12 lat kierowaÅ‚ zespoÅ‚em genialnych designerów, rysujÄ…cych kokpity w centrum stylistycznym Peugeota. Jego Å›ladem z Peugeota do studia Forda przeszedÅ‚ także Polak z pochodzenia Adam BazydÅ‚o, twórca takich wnÄ™trz, jak Peugeot 508. Można Å›miaÅ‚o powiedzieć, że zaÅ‚oga Leenartsa dokonaÅ‚a estetycznej rewolucji w kabinach aut francuskiej marki, co doceniono w wielu konkursach i plebiscytach. Kiedy w czerwcu Leenarts z Paryża przeniósÅ‚ siÄ™ do Merkenich pod KoloniÄ…, byÅ‚ to sygnaÅ‚, że europejski styl zdobÄ™dzie dominujÄ…cÄ… pozycjÄ™ w strategii wizerunkowej Forda. Leenarts trafiÅ‚ wprost pod skrzydÅ‚a J Maysa, wiceprezesa i dyrektora dziaÅ‚u projektów grupy marek Ford Motor Company. Czas wdrażania projektu jest zwykle dÅ‚uższy niż rok, jednak już dziÅ› widać „odmÅ‚odzenie” stylistyczne wnÄ™trz gamy modelowej i wyrazisty family look, czyli konsekwencjÄ™ tworzenia wspólnego wizerunku dla aut nowej gamy. Auto siÄ™ zmienia, niezmienna od lat pozostaje nazwa. Bo Fiesta to sÅ‚owo kojarzone pozytywnie na caÅ‚ym Å›wiecie i marka sama w sobie.
Inna metoda – różne imiona
Innym globalnym maluchem jest Chevrolet Aveo. Producent należy do General Motors, jednego z najbardziej na Å›wiecie rozÅ‚ożystych koncernów, skupiajÄ…cych marki: Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling.
Chevrolet Aveo okazaÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie trafionym produktem, który sprzedaje siÄ™ dobrze i na Dalekim Wschodzie i na dalekim zachodzie. MaÅ‚o tego, sprzedaje siÄ™ również w tak dziwnym kraju jak Polska. Samochód jest obecnie dostÄ™pny pod trzema nazwami, jako Aveo, Sonic lub Barina, ten ostatni to Holden sprzedawany w Australii.
W Europie auta segmentu B, zwane w innych rejonach subkompaktami, stanowiÄ… bardzo popularnÄ… grupÄ™ pojazdów. Aveo okazaÅ‚o siÄ™ już rok po premierze obecnej generacji najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ modelem Chevroleta w Europie Zachodniej i Åšrodkowej, gdzie trafiÅ‚o do prawie 60 tys. klientów.
Te doskonaÅ‚e wyniki okazujÄ… siÄ™ kroplÄ… w morzu, kiedy porównamy je z popularnoÅ›ciÄ…, jakÄ… cieszy siÄ™ ten miejski samochód, sprzedawany jako Sonic choćby w Tajlandii, gdzie po czterech miesiÄ…cach 2013 roku autem wyjechaÅ‚o z salonów ponad 13,6 tys. klientów. Tymczasem Tajlandia jest dopiero piÄ…tym rynkiem w rankingu sprzedaży Sonica-Aveo po Stanach Zjednoczonych, Rosji, Chinach i Meksyku.
Recepta – bezpieczeÅ„stwo i personalizacja
Jak projektuje siÄ™ taki samochód, który potrafi przekonać do siebie kierowców różnych nacji i ras? OdpowiedziÄ… na to pytanie może być nadużywany slogan „value for money”, co oznacza w brzydkim tÅ‚umaczeniu „wiele auta, za niewielkie pieniÄ…dze”. Przy oszczÄ™dnoÅ›ciach wynikajÄ…cych z globalnej produkcji i dystrybucji, producent mógÅ‚ pozwolić sobie na doskonaÅ‚e wyposażenie miejskiego pojazdu. Jako jeden z pierwszych subkompaktów na Å›wiecie Aveo-Sonic-Barina, zaoferowaÅ‚ użytkownikom iPhone'ów integracjÄ™ z funkcjÄ… Siri Eyes Free oraz system MyLink, zwiÄ™kszajÄ…cy funkcjonalność i komfort podróżowania. Przy okazji warto wspomnieć, że niewielki samochód już wyposażony jest w system informujÄ…cy o wypadku, który prawdopodobnie zostanie uznany w Unii Europejskiej za obowiÄ…zkowy w nowych autach od roku 2015.
Klienci niezależnie od szerokoÅ›ci geograficznej, oprócz atrakcyjnej ceny i Å‚adnej linii, przywiÄ…zujÄ… dużą wagÄ™ do bezpieczeÅ„stwa, a Aveo to „samochód piÄ™ciogwiazdkowy” z najwyższymi notami testów zderzeniowych, co umiejÄ™tnie wykorzystuje siÄ™ w kampaniach na caÅ‚ym Å›wiecie. Model sprzedawany w polskich salonach posiada we wszystkich wersjach wyposażeniowych komplet elektronicznych systemów gwarantujÄ…cych nam podróżowanie bez obaw o życie pasażerów: system stabilizacji toru jazdy (ESC), 6 poduszek powietrznych, ABS, system wspomagania nagÅ‚ego hamowania (BAS) i system kontroli trakcji (TCS). Kolejnym atutem samochodu jest szeroka gama akcesoriów, dziÄ™ki której klient z Tajlandii i Meksyku może dopasować do wÅ‚asnego gustu i temperamentu egzemplarz, którym wyjeżdża z salonu dealerskiego. Lubisz diesla, proszÄ™ – w polskiej ofercie sÄ… dwie wersje silnika wysokoprężnego, o mocy 75 lub 95 KM, chwalone za znakomite spalanie siÄ™gajÄ…ce 3,6 l/100 km w cyklu mieszanym. Wolisz silnik benzynowy – do wyboru cztery warianty: 70-, 86-, 100- oraz 115-konny*, a niebawem pojawi siÄ™ sportowa 140-konna wersja RS.
Sprzedać, znaczy zrozumieć rynek lokalny
Czy to wystarczajÄ…ce atuty pojazdu Å›wiatowego. OczywiÅ›cie nie! Aby w milionach egzemplarzy sprzedawać FiestÄ™, czy Aveo, trzeba trafić w bardzo różne preferencje, wynikajÄ…ce z kultury rynku, na którym samochód siÄ™ spodoba lub nie. Od tego sÄ… już regionalni specjaliÅ›ci, którzy biorÄ… pod uwagÄ™ aspekty jÄ™zykowe, zwiÄ…zane z nazwÄ…, historyczne, wpÅ‚ywajÄ…ce czÄ™sto na postrzeganie caÅ‚ej marki lub grupy aut, a nawet kolory i materiaÅ‚y wykorzystane we wnÄ™trzu. Czasem produkt buduje przez lata silnÄ… pozycjÄ™ pod jednÄ… nazwÄ…, czasem wystÄ™puje nawet jako różne marki. W USA nazwa Sonic bardziej przypadÅ‚a do gustu klientom. W Australii, od lat 80 pod markÄ… Holden należącÄ… do GM, sprzedawaÅ‚a siÄ™ Barina, u nas znana jako Corsa – pozostano wiÄ™c przy nazwie tego modelu.
Ford Fiesta i Chevrolet Aveo sÄ… doskonaÅ‚ymi przykÅ‚adami udanego produktu, jednak to nie wyjÄ…tki – takich Å›wiatowców jest wiele. SÄ… też autentycznym potwierdzeniem tezy, że kryzys jest szansÄ… stworzenia czegoÅ›, na co nie stać nas w czasach dobrobytu.