Kiedy August Horch zakÅ‚adaÅ‚ w stajni odziedziczonej po rodzicach swojÄ… firmÄ™, nie myÅ›laÅ‚, że trafiÅ‚ do branży, w której sukcesy goniÄ… kryzysy. Po dekadzie lat tÅ‚ustych, kÅ‚opoty finansowe zmusiÅ‚y zaÅ‚ożyciela do odejÅ›cia ze spóÅ‚ki i wtedy okazaÅ‚o siÄ™, że musi rozstać siÄ™ również z zastrzeżonÄ… nazwÄ… marki "Horch", choć trudno rozstać siÄ™ z czymÅ› tak osobistym jak nazwisko. NowÄ… nazwÄ™ podpowiedziaÅ‚ dziesiÄ™cioletni syn przyjaciela, bÄ™dÄ…cy za pan brat z formami Å‚aciÅ„skich czasowników. PrzetÅ‚umaczyÅ‚ on nazwisko Horch na martwy jÄ™zyk (sÅ‚uchaj - niem. horch, Å‚ac. audi) i stworzyÅ‚ nowÄ… markÄ™, znanÄ… dziÅ› na caÅ‚ym Å›wiecie jako Audi. W życiu czasem bywa jak w baÅ›niach - diabÅ‚a można pokonać podstÄ™pem.
|
- Dla wielu marek to byÅ‚ trudny rok, ale nie dla Was. Idziecie po nowe rynki, jak po swoje. PamiÄ™tam rok 2004 i pierwsze A3 Sportback, które nie wyrastaÅ‚o ponad konkurencjÄ™. Od tego czasu wszystkie modele dojrzaÅ‚y. SÄ… naprawdÄ™ premium.
- Rozwój Audi jest efektem konsekwentnie realizowanej strategii rynkowej, opracowywanej zawsze z dużym wyprzedzeniem. Już teraz myÅ›limy o strategii na lata 20. Opiera siÄ™ ona na kilku filarach: pierwszy to rozbudowa oferty produktowej. Np w roku 2000 tych produktów mieliÅ›my kilka, w tej chwili siÄ™gamy czterdziestu różnych modeli i docieramy do zupeÅ‚nie nowych segmentów rynkowych.
- Szukacie klienta tam, gdzie może się on pojawić?
- Tak, czasem nawet kreujemy segmenty, trafiajÄ…c w potrzeby czasów. Konsumenci, zwÅ‚aszcza ci zamożni, a do takich kierowane sÄ… produkty marki premium, najeździli siÄ™ już samochodami i oczekujÄ… od swoich pojazdów czegoÅ› wiÄ™cej.
- Silniejszych wrażeń?
- Również. StÄ…d taka ekspansja różnych wersji sportowych. Nigdy w historii nie mieliÅ›my oÅ›miu modeli produkowanych przez quattrro GmbH, czyli różnych wersji RS czy R8.
- Czyli pierwszy filar strategii, to szeroka gama modeli, a kolejne?
- Drugi to wysoka jakość w każdym obszarze dziaÅ‚alnoÅ›ci, nie tylko zwiÄ…zana z materiaÅ‚ami stosowanymi w produkcji, ale również z komunikacjÄ…, sieciÄ… sprzedaży, serwisu. Ten poziom jest wciąż podnoszony. W ostatniej dekadzie odczuwa siÄ™ to nie tylko w salonach sieci dealerskiej. PrzykÅ‚adem doskonalonej komunikacji sÄ… też duże imprezy ekspozycyjne: Genewa, Paryż, Frankfurt. To imponujÄ…ce przedsiÄ™wziÄ™cia, które pokazujÄ…, że marka wyznacza wysokie standardy.
- Prawda, pawilony targowe Audi, zwłaszcza we Frankfurcie muszą robić wrażenie, choćby kubaturą i liczbą eksponowanych modeli. A trzeci filar?
- Trzecim filarem sÄ… cechy budujÄ…ce caÅ‚Ä… filozofiÄ™ marki, chodzi o Quattro, Audi Space Line, Audi Connect, Audi Ultra, CDi, TFSI, to technologie ksztaÅ‚tujÄ…ce wizerunek. Jest też czwarty filar, może nie ma on aż tak silnego wymiaru jak wymienione wczeÅ›niej, ale warto zwrócić na to uwagÄ™. To pragmatyczne podejÅ›cie do sportu samochodowego, pozwalajÄ…ce na testowanie w ekstremalnych warunkach naszych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, po to, aby później mogÅ‚y trafić do samochodów seryjnych. Przede wszystkim poligonem jest Le Mans, gdzie triumfowaÅ‚y silniki FSI, TDi, a teraz ultra i hybryda.
- Nie tylko w Europie jedziecie na najwyższym biegu. W Chinach jesteście od lat liderem segmentu premium, przed Mercedesem, BMW, Lexusem.
- Ekspansja na różne rynki jest tylko pochodnÄ… tej strategii. Skoro mamy odpowiedni potencjaÅ‚, szukamy rynków, gdzie możemy nasze produkty sprzedawać. Chiny sÄ… tego doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem. Po drugiej stronie globu dobrze rozwija siÄ™ implementacja naszych silników wysokoprężnych w Ameryce PóÅ‚nocnej. Powstaje nowa fabryka w Meksyku i Brazylii, aby produkcja odbywaÅ‚a sie bliżej rynku docelowego - chodzi gÅ‚ównie o modele wyższych segmentów A8 i A7 oraz silniki wysokoprężne.
- Inwestujecie w istniejące zakłady?
- Rozwijamy wÄ™gierskie Györ i niemieckie Neckarsulm.
- Co zmieniło się w Polsce w związku z tą globalną ekspansywną polityką, zwłaszcza po powstaniu silnej Volkswagen Group Polska?
- W Polsce mamy bardzo nowoczesnÄ… sieć sprzedaży na tle Europy. Wszystkie niemal obiekty sÄ… nowe, tworzone wg dwóch ostatnich korporacyjnych standardów: hangar lub terminal. Na tle innych sieci nasze salony prezentujÄ… siÄ™ wizualnie bardzo dobrze. Ale nie chodzi tylko o wizualne atuty. Od dÅ‚uższego czasu pracujemy nad podniesieniem jakoÅ›ci pracy w aspektach sprzedaży i serwisu. Widzimy tego wyraźne efekty w różnego rodzaju zestawieniach, w których każdy parametr z miesiÄ…ca na miesiÄ…c wspina sie po skali w górÄ™, w każdym siÄ™ rozwijany i to jest bardzo pozytywna tendencja.
- No proszę, mimo kryzysu, a może to recepta na kryzys?
- W ostatnich dwóch latach intensywnie modyfikowaliÅ›my programy handlowe, dostosowujÄ…c siÄ™ do sytuacji kryzysowej, staliÅ›my siÄ™ bardziej elastyczni pod wzglÄ™dem oferty. RozwinÄ™lismy również wiele programów dedykowanych różnym segmentom rynkowym tzn przedsiÄ™biorstwom, grupom zawodowym, aby gÅ‚Ä™biej penetrować rynek. JeÅ›li teraz poÅ‚Ä…czymy progres jakoÅ›ciowy z ofertÄ… produktowÄ… i rozwijanymi cechami marki, Å‚atwiej zrozumiemy sukces Audi w ostatnich latach.
- Jak to wyglÄ…da w ostatnim roku w Polsce na tle Europy?
- Jest dobrze. Ogólnie w Europie oprócz krajów, o których mówi sie w kontekÅ›cie kryzysu, takich jak WÅ‚ochy i Hiszpania, jest np rynek brytyjski, gdzie mamy bardzo silny wzrost sprzedaży. W Polsce nie jest jeszcze tak dobrze jak na Wyspach Brytyjskich, czy w Rosji, ale jesteÅ›my zielonÄ… wyspÄ…. Rozwijamy siÄ™, może nie w sposób rewolucyjny, ale ewolucyjny.
- Czyli wszystko zgodnie z planem?
- Globalnie wszystko odbywa siÄ™ zgodnie z opracowanÄ… wczeÅ›niej strategiÄ… na lata 2015-2020, a nawet jest nieco lepiej, bo zakÅ‚adaliÅ›my przekroczenie rocznej sprzedaży póÅ‚tora miliona samochodów Audi dopiero w roku 2015, a osiÄ…gnÄ™liÅ›my to już w roku 2013. Wszystko to przy bardzo wysokim poziomie rentownoÅ›ci.
- To fakt, w Audi AG, jak w wiÄ™kszoÅ›ci niemieckich spóÅ‚ek peÅ‚na "jawnost i gÅ‚asnost", a na stronach internetowych, dla wiedzy inwestorów, kursy akcji aktualizowane sÄ… niemal w czasie rzeczywistym. PozazdroÅ›cić ciuÅ‚aczom - w ostatniej dekadzie każdy, kto w 2004 roku inwestowaÅ‚ swoje 204 euro w jednÄ… akcjÄ™ spóÅ‚ki, w tym roku mógÅ‚ jÄ… sprzedać za ok. 650 euro.
Takiej krzywej wzrostu życzymy w kolejnej dekadzie. Dziękuję za rozmowę.