FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint
Autor: Robert Szczerbaniak  Dodano: 2014-10-29 Wyświetlono: 10258 razy
 
Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series.
Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint

foto © Mototarget   

 

– Kiedy pan się zaczął ścigać?


– Oj, tak dawno, nie pamiętam, stary jestem (śmiech). Moją przygodę zacząłem w wieku sześciu lat, wtedy zrobiłem pierwszy krok w stronę motosportu. Pamiętam jak dziś, jak jako małe dziecko byłem bardzo zafascynowany startami Janusza Kuliga, byłem jego wielkim fanem.


– Ciekawe, mnie również w 99 przewiózł swoją rajdówką, to było też moje pierwsze doświadczenie z szybkim samochodem i kierowcą sportowym za kierownicą.


– A teraz mógł pan pojeździć ze mną.


– Ale kiedy sam zasiadł pan za kierownicą?


– Tata zabrał mnie na gokarty i wtedy zaczęła się moja wielka pasja do motosportu. Byłem zafascynowany i w wieku siedmiu lat zacząłem ścigać się na profesjonalnych torach. Oczywiście odnosiłem tam sukcesy, ale nigdy cartingu nie traktowałem jako dyscypliny, w której pójdę dalej w świat i zacznę jeździć w Europie. Starałem się jeździć w Polsce, a zawsze moim marzeniem była jazda samochodem.


– Czyli początki inne niż Roberta Kubicy, który właśnie zaczął od podboju włoskich torów cartingowych?


– Tak, on zaczął od Włoch i wybrał trochę inną ścieżkę. Ja akurat nie miałem wtedy takich możliwości, żeby startować we Włoszech, więc startowałem w Polsce i realizowałem swój plan. Byłem zachwycony samochodami i zawsze marzyło mi się żeby startować w samochodowych dyscyplinach. Pamiętam bardzo dobrze jak na testy cartingowe jeździliśmy Renault Kangoo. To było w 2003 bądź 2004 roku. Zamiast jeździć cartem, brałem tego Kangura i jeździłem w Biłgoraju po torze na wyznaczonym terenie dla rowerzystów albo dla kierowców, którzy zaczynają swoją naukę. Dzięki temu, po części, nauczyłem się znaków drogowych.


– Jako pierwszoklasista?


– To było w wieku siedmiu lat.


– Za wcześnie na prawo jazdy.


– Oczywiście, pamiętam też, pierwszy raz ruszyłem Renault Trafic w wieku sześciu lat. Więc jeszcze większym samochodem. – To były początki mojej pasji do motosportu. (śmiech)


– A pierwsze sportowe wspomnienia z samochodów?


– Kolejne etapy, wyższe kategorie w w Kartingowych Mistrzostwach Polski i w wieku piętnastu lat postanowiłem, że przerzucę się na moje wymarzone samochody. Już w pierwszym sezonie startów w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski zdobyłem tytuł Mistrza Polski, jako najmłodszy w historii w tak wysokiej kategorii, bo startowałem w kategorii 3500. Jeździłem Seatem Leonem Leon Supercopa o mocy 320 koni.


– Duża moc do opanowania, jak dla szesnastolatka.


– Było to wielkie wyzwanie ale nie rzucałem rękawic i walczyłem dalej.


– Czy już wtedy wiedział an, że będzie traktował sport zawodowo?


– Na pewno tak, bo zawsze moim celem było wystartować w wysokich seriach wyścigowych. A tak naprawdę moim marzeniem zawsze było jeździć w rajdach. I to marzenie jest aktualne do dzisiaj i będę starał się to zrealizować.


– Czyli start Seatem i pierwszy taki ważny sukces?


– To był pierwszy sukces, który pokazał mi, że mogę osiągnąć coś w tym sporcie. Że jak na takiego małolata, mam jakieś papiery na dalsze ściganie się. Więc od razu postanowiłem, że wyjadę z Polski i będę ścigał się za granicą. Kolejne puchary w Czechach, kolejne puchary w Niemczech.


– Czyli Skoda Octavia Cup?


– Skoda, którą wygrałem. I każdy puchar, do którego wchodziłem, udawało mi się wygrywać. Całe serie: Skoda Octavia Cup, Volkswagen Scirocco R-Cup oraz Volkswagen Castrol Cup w Golfie, więc zostałem okrzyknięty Mister Champion Cup. Czyli wszędzie gdzie wchodzę udaje mi się zdobyć tytuł.


– A teraz za kierownicą Audi R8 LMS. Uda się?


– Przed sezonem ogrom pracy, który wkładam, jest nie do opisania.


– Ile trzeba trenować w tygodniu?


– Nie mam w tej chwili możliwości trenowania na torze, więc pracuję nad swoją psychiką, motoryką, wytrzymałością i swoją budową ciała. Też bardzo ważne jest wyczucie mięśni głębokich. To są takie drobiazgi, z których wiele osób się śmieje, że to jest niepotrzebne, a naprawdę, gdy wsiadam potem do auta, jestem w stu procentach skoncentrowany, mam czystą głowę, świetną koordynację ciała i to pozwala jechać bardzo, bardzo, bardzo szybko.


– Działają odruchy.


– Przychodzi pewien etap, którego nie można przeskoczyć, bo jesteśmy na bardzo wysokim poziomie adrenaliny. Wtedy jeździmy już psychiką i koordynacją ciała, bo niektóre ruchy są zablokowane. Podobnie jak myśli, które są bardzo różne podczas wyścigu. Jeżeli uda się przeskoczyć ten etap, to się będzie bardzo dobrym, świetnym kierowcą, nie popełniającym błędów.


– Jaki ma pan najważniejszy cel sportowy teraz?


– Moim marzeniem jest zostać mistrzem świata WRC.


– A marzenie na ten etap, najbliższy cel?


– Chciałbym zwyciężyć w swoim pucharze Silver Cup w serii Blancpain Sprint, w którym biorę udział. Mam do przejechania jeszcze dwa wyścigi. W tym momencie jestem liderem, więc to bardzo dobry prognostyk przed zakończeniem sezonu. Nie poddaję się, cisnę do końca. Ale zawsze moją pasją, moim marzeniem były rajdy, więc tutaj chciałbym osiągać największe laury. Oczywiście ten skok do WRC jest totalną abstrakcją na chwilę obecną, powtórzę że to jest tylko moje marzenie.


– Trochę prywatnych pytań. Pierwszy prywatny samochód?


– Pierwszy, jaki dostałem od taty, to był Fiat Seicento, z klatką, odchudzony, w pełni przygotowany silnik do startów, a jeździłem nim nawet po drodze.


– Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy w Międzychodzie, po którym nas pan przewiózł, „na 70% możliwości” - jak pan mówi, funkcjonuje tutaj od roku. Co pan myśli o takich szkołach?


– Z punktu widzenia kierowcy sportowego mogę powiedzieć, że jest to świetny ośrodek, bardzo fajna infrastruktura, ciekawe zestawienie zakrętów. Bardzo duży plac do trenowania i szlifowania swoich umiejętności. Dla mnie każdy kierowca, dla własnego bezpieczeństwa, powinien zapisać się na taki kurs i ocenić swoje umiejętności za kierownicą. Jeśli wydaje nam się, że jesteśmy dobrymi kierowcami, a przyjedziemy tutaj, przejedziemy się z instruktorem, dochodzimy bardzo szybko do wniosku, że musimy zmienić zdanie o swoich umiejętnościach o 180 stopni. A ten obrót o 180 stopni często decyduje o bezpieczeństwie na drodze.


– Co pan sądzi o nowym Audi TT, którym jeździliśmy?


– Do poprzednich modeli TT nie byłem przekonany, ale teraz Audi zmieniło ten model w taką fajną rasową bestię. I z wyglądu i czuć pazur typowego Quatro. Jestem zwolennikiem ostrych, bardzo fajnych, kanciastych linii. Na pewno to wyostrzyło jego charakter i samochód wygląda bardzo fajnie. Jak przystało na Audi i na niemieckie produkty, jest wykończone z dokładnością do małego piksela. W środku samochód jest niesamowity. Gdy zamkniemy oczy, stracimy świadomość, że siedzimy w Audi TT i nagle otworzymy, naprawdę czujemy się jak w rasowo-sportowym samochodzie - nawiewy, detale są wykończone z największą precyzją.


– Dzięki za rozmowę. Życzę sukcesów, wygrania Silver Cup i następnych udanych serii.
 



Źródło: Mototarget, fot. Mototarget

Bank prasowy: www.audi.press-bank.pl

 Inne artykuły
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski Poniedziaek, 2013-05-27
  Ford SYNC AppLink Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »

» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe Czwartek, 2013-04-11
  Kazuhiro Sekine W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »

» Naga Broń 2013 Pitek, 2013-03-08
  Broń - co można w strefie Schengen Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »

» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego Poniedziaek, 2013-02-04
  Innocenti Mini Turbo Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »

» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko Wtorek, 2012-11-13
  Iza Miko - Mitsubishi i-MiEV Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »

» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk Pitek, 2012-09-07
  Adam Kołodziejczyk Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »

» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH Pitek, 2012-05-25
  Martin Buhl-Wagner Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »

» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport Czwartek, 2012-05-10
  Spotkanie na szczycie mocy cz.1 Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »

» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 roda, 2012-04-04
  Leszek Kempiński Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »

» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe Sobota, 2012-03-03
  Manabu Nishimae - prezese Honda Motor Europe Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »

» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! Czwartek, 2012-02-23
  Izabella Miko Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »

» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło Poniedziaek, 2011-11-07
  Adam Bazydło - Moto Target Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »

» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce roda, 2011-10-12
  Chevrolet - stara miłość nie rdzewieje Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »

» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk Czwartek, 2011-06-16
  Zespół Kruk Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »

» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska Czwartek, 2011-02-17
  Dorota Sumińska i jej zwierzaki Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb naszego zwierzaka. więcej »

» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem Czwartek, 2011-01-27
  Łukasz "Łoker" Łaskawiec Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »

» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi Poniedziaek, 2010-11-22
  Jean Todt - Mototarget.pl Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »

» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company Pitek, 2010-11-05
  Gunnar Herrmann Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »

» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company Poniedziaek, 2010-10-25
  James Hughes W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »

» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk Wtorek, 2010-10-12
  Adam Kołodziejczyk - dyrektor generalny Ford Polska Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »

1 [2] 3
Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |