FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX
  Dodano: 2016-07-12 WyÅ›wietlono: 8598 razy
 
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda.
Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX

foto © Honda   

Kiedy zaczynał Pan pracę nad tym projektem, jakie były Pana pierwsze myśli?

OczywiÅ›cie podekscytowanie! PracujÄ™ dla Hondy od 1990 roku i doskonale wiedziaÅ‚em, jak duże znaczenie dla marki oraz fanów aut sportowych miaÅ‚ pierwszy NSX. 25 lat temu pan Uehara (gÅ‚ówny szef projektu NSX pierwszej generacji) i jego zespóÅ‚ pokazali caÅ‚emu Å›wiatu, czym jest i czym powinien być samochód sportowy w wykonaniu Hondy.

Możliwość stworzenia auta stanowiącego odzwierciedlenie tej filozofii i eksperymentowania z technologią XXI wieku, stanowiła dla nas niepowtarzalną szansę.

Czy mógÅ‚by Pan podzielić siÄ™ wspomnieniami zwiÄ…zanymi z projektem? Co najbardziej zapadÅ‚o Panu w pamięć podczas prac?

 Od 2012 roku wydarzyÅ‚y siÄ™ trzy rzeczy, które nadaÅ‚y bieg projektowi.

Podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w 2012 roku zaprezentowaliÅ›my prototyp. Pozytywna reakcja ze strony mediów, fanów motoryzacji oraz publicznoÅ›ci daÅ‚a nam poczucie, że wszyscy wierzÄ… w nasz sukces. To dodaÅ‚o naszemu miÄ™dzynarodowemu zespoÅ‚owi energii i zaangażowania, niezbÄ™dnych do osiÄ…gniÄ™cia naszych celów.

Ten projekt, jak każdy inny, postawiÅ‚ przed nami kilka trudnych wyzwaÅ„. PamiÄ™tam jak prezes Ito, który kiedyÅ› pracowaÅ‚ jako kierownik inżynierów odpowiedzialnych za nadwozie NSX pierwszej generacji, powiedziaÅ‚ mi wprost: „Mam nadziejÄ™, że ten projekt to bÄ™dzie dla was mÄ™ka, jak dla nas mÄ™kÄ… byÅ‚ pierwszy NSX”. Wtedy mnie to rozbawiÅ‚o, ale faktycznie musieliÅ›my stawić czoÅ‚a wielu wyzwaniom, aby stworzyć auto peÅ‚ne nowoczesnej techniki, które jednoczeÅ›nie zachowuje charakter tradycyjnego samochodu sportowego. Jestem pewien że nam siÄ™ udaÅ‚o.

Inne miÅ‚e doÅ›wiadczenie to wyjazd do Japonii wraz gÅ‚ównymi czÅ‚onkami zespoÅ‚u projektowego, gdzie spotkaliÅ›my siÄ™ z osobami pracujÄ…cymi przy projekcie pierwszej generacji NSX-a. Podzielili siÄ™ z nami wspomnieniami z prac nad tamtym modelem, a także starymi diagramami i schematami. Ta wizyta pomogÅ‚a nam zrozumieć dogÅ‚Ä™bnie filozofiÄ™, która przyÅ›wiecaÅ‚a twórcom pierwowzoru, daÅ‚a wskazówki co zrobić, aby nastÄ™pca pozostaÅ‚ wierny dawnym ideom.

MówiÅ‚ Pan o filozofii „samochodu sportowego” wedÅ‚ug Hondy jako o kluczowym aspekcie rozwoju modelu NSX. Co Pan przez to rozumie?

Od momentu rozpoczÄ™cia projektu musieliÅ›my odpowiedzieć na podstawowe pytania: Czy to ma być supercar? A może samochód sportowy? SiÄ™gnÄ™liÅ›my wiÄ™c do kluczowych wartoÅ›ci, które przyÅ›wiecaÅ‚y twórcom pierwszego NSX-a.

Po pierwsze, osiągi samochodu powinny wynikać z tego, że stanowi on jedność z kierowcą. Ergonomia, dopasowanie i dobra widoczność to podstawa. W tych dziedzinach nie można iść na żadne kompromisy.

Po drugie, osiÄ…gi powinny być dostÄ™pne zawsze, niezależnie od drogi czy umiejÄ™tnoÅ›ci kierowcy. Samochód powinien ożywać w rÄ™kach wprawnego kierowcy.

Za sprawÄ… tych dwóch podstawowych wartoÅ›ci, NSX to zdecydowanie samochód sportowy. Jego zwarta konstrukcja, niski Å›rodek ciężkoÅ›ci, sztywne podwozie i wzorowa widoczność do przodu sprawiajÄ…, że kierowca i maszyna stanowiÄ… w nim jedność.

NSX różni siÄ™ od wielu samochodów sportowych charakterystykÄ… jednostki napÄ™dowej. Co sprawiÅ‚o, że zdecydowaliÅ›cie siÄ™ na technologiÄ™ hybrydowÄ…?

Tak jak powiedziaÅ‚em, kluczowe wartoÅ›ci NSX-a pierwszej generacji stanowiÅ‚y dla nas drogowskaz przy pracach nad tym projektem. Podobnie jak twórcy pierwowzoru chcieliÅ›my jednak pójść o krok dalej. Dla mnie i dla caÅ‚ego zespoÅ‚u najważniejszym zaÅ‚ożeniem dotyczÄ…cym jednostki napÄ™dowej byÅ‚o to, jak sprawić żeby osiÄ…gi byÅ‚y dostÄ™pne w każdej chwili. Jednostka, na którÄ… siÄ™ zdecydowaliÅ›my, zapewnia kierowcy natychmiastowÄ… reakcjÄ™, szczególnie w pierwszych milisekundach od momentu kiedy kierowca wydaje polecenie – niezależnie od tego czy chodzi o przyspieszanie, hamowanie czy skrÄ™t.

DziÄ™ki bezpoÅ›redniej i szybkiej reakcji na wszystkie żądania kierowcy – przekazywane za pomocÄ… pedaÅ‚u gazu, hamulca i kierownicy, samochód daje poczucie obcowania z żywÄ… istotÄ…. Zastosowanie technologii rozdziaÅ‚u momentu obrotowego (torque vectoring) za poÅ›rednictwem dwóch silników, w zakrÄ™cie daje wrażenie jakby samochód jechaÅ‚ po szynach. Kierowca ma na tyle duże poczucie pewnoÅ›ci, aby opóźnić hamowanie aż po fazÄ™ wejÅ›cia w zakrÄ™t, skierować przód auta w szczyt zakrÄ™tu i wcisnąć gaz wczeÅ›niej - wszystko po to, aby pokonać go z wiÄ™kszÄ… satysfakcjÄ….

W nowym NSX można znaleźć caÅ‚e mnóstwo najnowszej techniki. Jak poradziliÅ›cie sobie z poÅ‚Ä…czeniem ich w spójnÄ… caÅ‚ość?

WiedzieliÅ›my, że wiele elementów bÄ™dzie trzeba dostroić – sportowy napÄ™d hybrydowy, podwozie, aerodynamika itd. Prace nad projektem miaÅ‚y miejsce na caÅ‚ym Å›wiecie, testy odbywaÅ‚y siÄ™ w Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz w caÅ‚ej Europie. Kierowcy pochodzili z różnych krajów i wykorzystywali swoje doÅ›wiadczenie aby dopracować i udoskonalić ten samochód.

Kiedy prace nad integracjÄ… wszystkich rozwiÄ…zaÅ„ technicznych szÅ‚y już coraz lepiej, u kierowcy pojawiÅ‚o siÄ™ nowe, ale jednoczeÅ›nie znajome uczucie towarzyszÄ…ce jeździe sportowym samochodem. Kiedy sam zaczÄ…Å‚em uczestniczyć w jazdach testowych, odkryÅ‚em nowy poziom przyjemnoÅ›ci z jazdy. Samochód zdawaÅ‚ siÄ™ jakby znikać, zostawiajÄ…c tylko mnie i drogÄ™ w peÅ‚nej harmonii. NSX reaguje w sposób nader precyzyjny i satysfakcjonujÄ…cy, nie obciążajÄ…c przy tym nadmiernie kierowcy. Jazda nim potrafi wstrzÄ…snąć bardziej duszÄ… niż ciaÅ‚em… dla mnie to coÅ› jak znaleźć idealnÄ… partnerkÄ™ do taÅ„ca.

Z którego osiÄ…gniÄ™cia w ramach tego projektu jest Pan najbardziej dumny?

OczywiÅ›cie caÅ‚y zespóÅ‚ na nowo zdefiniowaÅ‚ to, co jest technicznie możliwe. MyÅ›lÄ™ jednak że najbardziej satysfakcjonujÄ…ce jest znaczenie tego projektu dla ludzi i dla marki Honda.

Ten projekt pozwoliÅ‚ nam na uwolnienie kreatywnoÅ›ci naszych inżynierów i zadziaÅ‚aÅ‚ jak inkubator dla nowych pomysÅ‚ów. Dla marki Honda jest to wspaniaÅ‚e zjawisko. Inżynierowie, którzy wytyczali Å›cieżkÄ™ podczas opracowywania modelu NSX wykorzystajÄ… nabyte doÅ›wiadczenia podczas prac nad innymi produktami firmy Honda.

Honda byÅ‚a niegdyÅ› znana jako lider innowacji w inżynierii, zaÅ› obecnie część osób zarzuca nam, że daliÅ›my siÄ™ wyprzedzić. Ten projekt jest dla nas trochÄ™ jak most, który pozwoli nam wrócić do naszych korzeni, czyli innowacji i doskonaÅ‚oÅ›ci inżynieryjnej, ale także do miejsca w którym chcemy być w przyszÅ‚oÅ›ci, gdzie wykorzystamy najnowsze rozwiÄ…zania techniczne do stworzenia samochodu zachowujÄ…cego unikatowy charakter Hondy.



Źródło:

Bank prasowy: hondanews.eu/pl/pl

 Inne artykuÅ‚y
» A jednak siÄ™ krÄ™ci ¶roda, 2018-03-07
  Hakan Samuelsson Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… "Åšwiatowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z caÅ‚ego Å›wiata, przyznajÄ…cych nagrody World Car Awards. wiÄ™cej »

» A imiÄ™ jego… Kona Czwartek, 2017-06-08
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku? wiÄ™cej »

» Czy samochody bÄ™dÄ… moralne? Czy politycy sÄ… moralni? ¶roda, 2017-06-07
  Bill Ford No i Bill Ford dotknÄ…Å‚ najbardziej czuÅ‚ego punktu w zÅ‚ożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuÅ›, postÄ™p już siÄ™ odbywa, oÅ›rodki badawczo-rozwojowe pracujÄ… peÅ‚nÄ… parÄ…. Problem pojawia siÄ™, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta bÄ™dÄ… moralne? wiÄ™cej »

» A imiÄ™ jego… Kona ¶roda, 2017-06-07
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym jÄ™zyku odrobinÄ™ niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginÄ™li, polegli). Czy źle kojarzÄ…ca siÄ™ nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimÅ› rynku? wiÄ™cej »

» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć Czwartek, 2017-04-20
  To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Wywiad z Robem Leupenem z Toyota Motorsport GmbH O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespoÅ‚u i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. wiÄ™cej »

» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcÄ… projektu Syrma Pi±tek, 2016-02-12
  Jacek Chrzanowski i Syrma Model Syrma, który powstaÅ‚ w zespole projektantów kierowanym przez stylistÄ™ z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzaÅ‚ w Genewie wielkie emocje. wiÄ™cej »

» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnÄ™trz – mówi Adam BazydÅ‚o Czwartek, 2016-01-28
  Ford GT - Adam BazydÅ‚o Rozmowa z Adamem BazydÅ‚o, szefem dziaÅ‚u projektowania strategicznego wnÄ™trz w Fordzie ukazaÅ‚a siÄ™ w aplikacji na urzÄ…dzenia mobilne Moto Tabu. wiÄ™cej »

» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe Sobota, 2015-11-07
  Joel Piaskowski Head of Design, Ford of Europe ...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszÅ‚oÅ›ci motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. wiÄ™cej »

» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem KoÅ‚odziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska Pi±tek, 2015-05-15
  Adam KoÅ‚odziejczyk wiÄ™cej »

» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX Poniedzia³ek, 2015-05-11
  Jörg Wöhrmann - manager projektu Ford C-MAX Podczas miÄ™dzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliÅ›my managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. wiÄ™cej »

» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcÄ… wyÅ›cigowym, zwyciÄ™zcÄ… Silver Cup serii Blancpain Sprint ¶roda, 2014-10-29
  Mateusz Lisowski Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicÄ… Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyÅ›cigów Blancplain Sprint Series. wiÄ™cej »

» Paryż ciÄ…gle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile Wtorek, 2014-10-07
  Dziewczyny - Paris 2014 Jak co dwa lata pojawia siÄ™ wÄ…tpliwość, czy warto tÅ‚uc siÄ™ samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tÅ‚umie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy wiÄ™kszość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane sÄ… ze zdjęć od tygodni? wiÄ™cej »

» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland Pi±tek, 2014-05-16
  Wojciech Mieczkowski - dyrektor generalny General Motors Poland Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia zostaÅ‚a liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosÅ‚a o ponad 50% w stosunku do zeszÅ‚ego roku. wiÄ™cej »

» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem JasiÅ„skim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska Czwartek, 2014-03-13
  Mariusz JasiÅ„ski Podczas 84 genewskiego MiÄ™dzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliÅ›my dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. wiÄ™cej »

» Jak Audi pokonaÅ‚o diabÅ‚a - rozmawiamy z Leszkiem KempiÅ„skim kierownikiem PR marki Audi Czwartek, 2014-01-30
  Leszek KempiÅ„ski SÄ… firmy obdarzone przez zaÅ‚ożycieli instynktem przetrwania i rynkowÄ… bojowoÅ›ciÄ…. Nawet kryzys wykorzystujÄ… umiejÄ™tnie jako szansÄ™ na wspinanie siÄ™ w rankingach, bo walkÄ™ o pieniÄ…dze majÄ… w genach. O menadżerach takich firm mówi siÄ™, że potrafiÄ… wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w Å›rodku wyjść z nich jako pierwsi.  wiÄ™cej »

» JapoÅ„skie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer Wtorek, 2013-12-31
  Shaun Stevens Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który zostaÅ‚ zaprojektowany głównie z myÅ›lÄ… o wymaganiach europejskich klientów. wiÄ™cej »

» CzÅ‚owiek i emocje, potem technologia Czwartek, 2013-11-28
  Lexus Short Films Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciÄ™tnie Å‚adne, nie bÄ™dÄ…ce samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekÅ›cie skojarzeÅ„ piÄ™kna i artystycznych kreacji. wiÄ™cej »

» Skoda Rapid: historia i przyszÅ‚ość - mówi David Haidniger ¶roda, 2013-10-16
  David Haidniger O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. wiÄ™cej »

» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? Poniedzia³ek, 2013-09-23
  Nowy Ford Fiesta - Rzym PrzyszÅ‚o nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógÅ‚ na Å›wiatowych koncernach globalne oszczÄ™dnoÅ›ci i produkcjÄ™ globalnych modeli. wiÄ™cej »

[1] 2 3
Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imiÄ™ jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |