|
|
Felietony, rozmowy
|
Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX
Dodano: 2016-07-12
Wyświetlono: 8599 razy
|
|
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda.
|
|
foto © Honda |
|
Kiedy zaczynał Pan pracę nad tym projektem, jakie były Pana pierwsze myśli?
Oczywiście podekscytowanie! Pracuję dla Hondy od 1990 roku i doskonale wiedziałem, jak duże znaczenie dla marki oraz fanów aut sportowych miał pierwszy NSX. 25 lat temu pan Uehara (główny szef projektu NSX pierwszej generacji) i jego zespół pokazali całemu światu, czym jest i czym powinien być samochód sportowy w wykonaniu Hondy.
Możliwość stworzenia auta stanowiącego odzwierciedlenie tej filozofii i eksperymentowania z technologią XXI wieku, stanowiła dla nas niepowtarzalną szansę.
Czy mógłby Pan podzielić się wspomnieniami związanymi z projektem? Co najbardziej zapadło Panu w pamięć podczas prac?
Od 2012 roku wydarzyły się trzy rzeczy, które nadały bieg projektowi.
Podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w 2012 roku zaprezentowaliśmy prototyp. Pozytywna reakcja ze strony mediów, fanów motoryzacji oraz publiczności dała nam poczucie, że wszyscy wierzą w nasz sukces. To dodało naszemu międzynarodowemu zespołowi energii i zaangażowania, niezbędnych do osiągnięcia naszych celów.
Ten projekt, jak każdy inny, postawił przed nami kilka trudnych wyzwań. Pamiętam jak prezes Ito, który kiedyś pracował jako kierownik inżynierów odpowiedzialnych za nadwozie NSX pierwszej generacji, powiedział mi wprost: „Mam nadzieję, że ten projekt to będzie dla was męka, jak dla nas męką był pierwszy NSX”. Wtedy mnie to rozbawiło, ale faktycznie musieliśmy stawić czoła wielu wyzwaniom, aby stworzyć auto pełne nowoczesnej techniki, które jednocześnie zachowuje charakter tradycyjnego samochodu sportowego. Jestem pewien że nam się udało.
Inne miłe doświadczenie to wyjazd do Japonii wraz głównymi członkami zespołu projektowego, gdzie spotkaliśmy się z osobami pracującymi przy projekcie pierwszej generacji NSX-a. Podzielili się z nami wspomnieniami z prac nad tamtym modelem, a także starymi diagramami i schematami. Ta wizyta pomogła nam zrozumieć dogłębnie filozofię, która przyświecała twórcom pierwowzoru, dała wskazówki co zrobić, aby następca pozostał wierny dawnym ideom.
Mówił Pan o filozofii „samochodu sportowego” według Hondy jako o kluczowym aspekcie rozwoju modelu NSX. Co Pan przez to rozumie?
Od momentu rozpoczęcia projektu musieliśmy odpowiedzieć na podstawowe pytania: Czy to ma być supercar? A może samochód sportowy? Sięgnęliśmy więc do kluczowych wartości, które przyświecały twórcom pierwszego NSX-a.
Po pierwsze, osiągi samochodu powinny wynikać z tego, że stanowi on jedność z kierowcą. Ergonomia, dopasowanie i dobra widoczność to podstawa. W tych dziedzinach nie można iść na żadne kompromisy.
Po drugie, osiągi powinny być dostępne zawsze, niezależnie od drogi czy umiejętności kierowcy. Samochód powinien ożywać w rękach wprawnego kierowcy.
Za sprawą tych dwóch podstawowych wartości, NSX to zdecydowanie samochód sportowy. Jego zwarta konstrukcja, niski środek ciężkości, sztywne podwozie i wzorowa widoczność do przodu sprawiają, że kierowca i maszyna stanowią w nim jedność.
NSX różni się od wielu samochodów sportowych charakterystyką jednostki napędowej. Co sprawiło, że zdecydowaliście się na technologię hybrydową?
Tak jak powiedziałem, kluczowe wartości NSX-a pierwszej generacji stanowiły dla nas drogowskaz przy pracach nad tym projektem. Podobnie jak twórcy pierwowzoru chcieliśmy jednak pójść o krok dalej. Dla mnie i dla całego zespołu najważniejszym założeniem dotyczącym jednostki napędowej było to, jak sprawić żeby osiągi były dostępne w każdej chwili. Jednostka, na którą się zdecydowaliśmy, zapewnia kierowcy natychmiastową reakcję, szczególnie w pierwszych milisekundach od momentu kiedy kierowca wydaje polecenie – niezależnie od tego czy chodzi o przyspieszanie, hamowanie czy skręt.
Dzięki bezpośredniej i szybkiej reakcji na wszystkie żądania kierowcy – przekazywane za pomocą pedału gazu, hamulca i kierownicy, samochód daje poczucie obcowania z żywą istotą. Zastosowanie technologii rozdziału momentu obrotowego (torque vectoring) za pośrednictwem dwóch silników, w zakręcie daje wrażenie jakby samochód jechał po szynach. Kierowca ma na tyle duże poczucie pewności, aby opóźnić hamowanie aż po fazę wejścia w zakręt, skierować przód auta w szczyt zakrętu i wcisnąć gaz wcześniej - wszystko po to, aby pokonać go z większą satysfakcją.
W nowym NSX można znaleźć całe mnóstwo najnowszej techniki. Jak poradziliście sobie z połączeniem ich w spójną całość?
Wiedzieliśmy, że wiele elementów będzie trzeba dostroić – sportowy napęd hybrydowy, podwozie, aerodynamika itd. Prace nad projektem miały miejsce na całym świecie, testy odbywały się w Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz w całej Europie. Kierowcy pochodzili z różnych krajów i wykorzystywali swoje doświadczenie aby dopracować i udoskonalić ten samochód.
Kiedy prace nad integracją wszystkich rozwiązań technicznych szły już coraz lepiej, u kierowcy pojawiło się nowe, ale jednocześnie znajome uczucie towarzyszące jeździe sportowym samochodem. Kiedy sam zacząłem uczestniczyć w jazdach testowych, odkryłem nowy poziom przyjemności z jazdy. Samochód zdawał się jakby znikać, zostawiając tylko mnie i drogę w pełnej harmonii. NSX reaguje w sposób nader precyzyjny i satysfakcjonujący, nie obciążając przy tym nadmiernie kierowcy. Jazda nim potrafi wstrząsnąć bardziej duszą niż ciałem… dla mnie to coś jak znaleźć idealną partnerkę do tańca.
Z którego osiągnięcia w ramach tego projektu jest Pan najbardziej dumny?
Oczywiście cały zespół na nowo zdefiniował to, co jest technicznie możliwe. Myślę jednak że najbardziej satysfakcjonujące jest znaczenie tego projektu dla ludzi i dla marki Honda.
Ten projekt pozwolił nam na uwolnienie kreatywności naszych inżynierów i zadziałał jak inkubator dla nowych pomysłów. Dla marki Honda jest to wspaniałe zjawisko. Inżynierowie, którzy wytyczali ścieżkę podczas opracowywania modelu NSX wykorzystają nabyte doświadczenia podczas prac nad innymi produktami firmy Honda.
Honda była niegdyś znana jako lider innowacji w inżynierii, zaś obecnie część osób zarzuca nam, że daliśmy się wyprzedzić. Ten projekt jest dla nas trochę jak most, który pozwoli nam wrócić do naszych korzeni, czyli innowacji i doskonałości inżynieryjnej, ale także do miejsca w którym chcemy być w przyszłości, gdzie wykorzystamy najnowsze rozwiązania techniczne do stworzenia samochodu zachowującego unikatowy charakter Hondy.
|
|
|
Bank prasowy: hondanews.eu/pl/pl
|
Inne artykuły
|
|
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski |
Poniedziaek, 2013-05-27 |
|
Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »
|
|
» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe |
Czwartek, 2013-04-11 |
|
W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »
|
|
» Naga Broń 2013 |
Pitek, 2013-03-08 |
|
Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »
|
|
» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego |
Poniedziaek, 2013-02-04 |
|
Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »
|
|
» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko |
Wtorek, 2012-11-13 |
|
Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »
|
|
» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Pitek, 2012-09-07 |
|
Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »
|
|
» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH |
Pitek, 2012-05-25 |
|
Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »
|
|
» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport |
Czwartek, 2012-05-10 |
|
Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »
|
|
» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 |
roda, 2012-04-04 |
|
Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »
|
|
» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe |
Sobota, 2012-03-03 |
|
Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »
|
|
» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! |
Czwartek, 2012-02-23 |
|
Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »
|
|
» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło |
Poniedziaek, 2011-11-07 |
|
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »
|
|
» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce |
roda, 2011-10-12 |
|
Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »
|
|
» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk |
Czwartek, 2011-06-16 |
|
Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »
|
|
» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska |
Czwartek, 2011-02-17 |
|
Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb
naszego zwierzaka. więcej »
|
|
» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem |
Czwartek, 2011-01-27 |
|
Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »
|
|
» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi |
Poniedziaek, 2010-11-22 |
|
Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »
|
|
» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company |
Pitek, 2010-11-05 |
|
Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »
|
|
» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company |
Poniedziaek, 2010-10-25 |
|
W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »
|
|
» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Wtorek, 2010-10-12 |
|
Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »
|
|
1[2]3 Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów |
|
|
|