FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma
Autor: Robert Szczerbaniak  Dodano: 2016-02-12 Wyświetlono: 7975 razy
 
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez stylistę z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzał w Genewie wielkie emocje.
Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma

foto © arch. J. Chrzanowski   

– Czy już w ASP na wydziale wzornictwa ciągnęło Pana do motoryzacji, czy to dopiero w Turynie pojawiły się te zainteresowania?

– Patrzyłem na to zawsze od strony sztuki. Bardziej jestem artystą niż projektantem przemysłowym. Samochody interesowały mnie jako piękne rzeźby już w Łodzi. To jest moim zdaniem ta najwyższa półka projektowania przemysłowego.

 

– Spotkał się pan w Łodzi na studiach ze znanym designerem Januszem Kaniewskim?

– Tak, to była zabawna historia. Byłem na trzecim roku studiów i z moimi przyjaciółmi pojechaliśmy na plener malarski. Trafiła do mnie gazeta, bodajże Male Mann z wywiadem z Januszem po jego przyjeździe do Polski. Czytaliśmy we dwójkę z moim kolegą ten wywiad i sobie pomyśleliśmy – świetny człowiek, projektował tyle rzeczy, nie tylko samochody, ale stacje Orlenu, paczki Marlboro, buty...  A dwa tygodnie później wziąłem udział w konkursie, w którym została wyróżniona lampa mojego projektu, realizowana w „Butiku”, w firmie Janusza, miałem więc możliwość kontaktu, porozmawiania z nim. Później były prowadzone przez niego warsztaty w Gdyni, na których się pojawiłem.

 

– Prędzej czy później każdy projektant myśli o studiach i karierze we Włoszech. Kiedy Pan wyjechał do Turynu?

– To już ponad dwa lata temu. Myślę, że projektantom nawet nie chodzi o Włochy, to Turyn przyciąga. On jest centrum projektowym i stolicą projektowania samochodów do dzisiaj. Czuje się jak to życie tętni tutaj.

– Tam właśnie, w Istituto Europeo di Design, pojawił się pomysł na Syrmę?

– Tak. Co roku oni dają swoim absolwentom możliwość projektowania i prezentowania swoich aut.

 

– Świetny pomysł na naukę i jednocześnie promocję, zwłaszcza w Turynie, gdzie są takie tradycje, studia Fiata, studio Pininfariny. Pomysł na pokazanie całemu światu młodych designerów.

– Jeszcze długo przed ASP, oglądałem program w telewizji na temat Pininfariny. Jeden z projektantów powiedział, że o wiele łatwiej niż zostać projektantem jest urodzić dziesiątkę bliźniąt, które wszystkie będą grały w NBA. Bardzo to we mnie utkwiło.

 

– Ale w Turynie można znaleźć dziesiątkę geniuszy. Pana zespół to nawet jedenastu geniuszy z całego świata? Jak Pan ich znalazł wszystkich?

– To nie jest tak, że ja ich znalazłem, to jest łut szczęścia. Poznaliśmy się na studiach i od początku ze sobą zaczęliśmy doskonale współpracować. Nie wiem jak to się stało, wszyscy wokół byli nami zachwyceni. Ciekawe, bo pierwszy raz w Instytucie nie było na roku nikogo z Włoch i tylko ja z Europy.

– To niesamowita grupa, Izrael, Meksyk, Iran, Tajwan...

Wielu ludzi nie mogło uwierzyć, że student z Izraela i z Iranu mogą razem siedzieć i pracować, to jest niesamowite. Przychodziliśmy do szkoły nawet jak nie mieliśmy zajęć. Razem rysowaliśmy, spotykaliśmy się i po pewnym czasie tak przywykliśmy do siebie, że staliśmy się wielką rodziną. Do dzisiaj jadamy w piątki razem lunch. Mamy też w zespole jedną dziewczynę, która pracowała w Audi w Pekinie. Nazywamy ją Sofia, a faktycznie nazywa się Jingwen Wu.

 

– Czy czy mieliście wolną rękę przy tym projekcie?

– Zawsze mamy kogoś kto doradza na pewnym etapie. Przez cały proces tworzenia samochodu opiekę nad projektem sprawował Luca Borgogno z Pininfariny, ale projekt powinien pokazać studentom jak wygląda praca, więc na dobrą sprawę nie ma się wsparcia ze strony szkoły. Wszystko załatwia się w zespole samodzielnie. Model wirtualny powstaje w grupie ludzi, którzy są bardziej wybitni w obsłudze oprogramowania. Model który stał w Genewie powstał w firmie Cecomp, która produkuje samochody pokazowe na większość stoisk podczas salonów.

 

– Prawdę mówiąc nie wygląda to na projekt grupy adeptów. Syrma prezentuje się lepiej od wielu produkcyjnych modeli samochodów, które były w Genewie.

– Cieszę się bardzo. Zabawne było zainteresowanie potencjalnych klientów, chociaż nie widać nawet wnętrza. Wielu gości nie zdawało sobie sprawy, że to jest pojazd koncepcyjny, prezentujący nasze możliwości i bryłę samochodu. Ale pytano, czy można go kupić, kiedy można złożyć zamówienie.

 

– Właśnie, ale to, że nie ma przezroczystych szyb nie zawsze oznacza, że to koncept.

– Zarzucano nam, że nie zrobiliśmy tylko bocznych szyb, ale kiedy były szef Bertone Mickey Robinson z ED Disign robi samochód bez szyb, wszystko jest w porządku. Nie zapomnieliśmy o szybach, to pomysł na generalne problemy z widocznością w kokpicie takich aut. Skoro mieliśmy wolną rękę, podjęliśmy decyzję, aby zrezygnować z szyb zupełnie. Mogłyby być delikatnie transparentne, ale od środka byłby to wielki wyświetlacz, pokazujący obraz z zewnętrznych kamer. Może się zdarzyć, że w niedalekiej przyszłości będą montowane wyświetlacze zamiast szyb, choćby dlatego, że w procesie produkcji wyświetlacze są obecnie tańsze niż szyby.

 

– Futurystyczne, ale realne.

– Tak realne. Na każdym etapem dbaliśmy o realizm projektu, nie odjechaliśmy zupełnie, zakładając, że samochód lewituje.

 

– No właśnie, założyliście przecież jakiś napęd, przeniesienie., były założenia techniczne, które musieliście spełnić?

– Oczywiście. Na samym początku miał to być w pełni elektryczny samochód, ale plany pokierowały nas ku hybrydzie. Czyli skończyło się na zespole napędowym z normalnym silnikiem spalinowym z dodatkowym silnikiem elektrycznym.

 

– Klasyczna sportowa V6 na tył i jednostka elektryczna napędzająca przednie koła?

– Tak jest. Koncepcja była taka, że silnik elektryczny rozpędza samochód od 0 do 80 km/h. W momencie, kiedy samochód potrzebuje większej mocy, włącza się silnik spalinowy.

 

– Są jakieś inne futurystyczne założenia techniczne?

– Owszem, choć. laserowe reflektory to nic nowego, dokładnie dwa miesiące przed premierą naszego samochodu Mercedes pokazał LOBO Laser Display Technology, podobne urządzenie, rzucające napisy, informacje, piktogramy, na jezdni przed samochodem. Mówię o bezzałogowym samochodzie pokazanym w Las Vegas. Pomysł z laserami urodził się rok wcześniej przy okazji projektowania innego samochodu, zabawne, że wpadliśmy na ten sam pomysł mniej więcej w tym samym czasie co Mercedes.

 

– Jakie ma pan plany związane z pracą? Czy pojawiły się już jakieś ciekawe propozycje?

– To jest temat tabu w naszej branży. O tym się nie mówi zbyt wcześnie, kiedy będzie się czym pochwalić, na pewno powiem. A co do planów, marzy mi się podróż do Polski z całą jedenastką moich przyjaciół i założyć studio projektowe w Łodzi.

 

– Życzę tego, jest już piękne miejsce pasujące do pomysłu światowego biura designerskiego, w dawnej EC1 – Mieście Kultury, w tak zwanym Nowym Centrum Łodzi. Życzę, żeby za tym projektem poszły ciekawe propozycje pracy i dziękuję za rozmowę.



Źródło: MotoTabu

 Inne artykuły
» A jednak się kręci roda, 2018-03-07
  Hakan Samuelsson Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, został wyróżniony nagrodą "Światowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, przyznających nagrody World Car Awards. więcej »

» A imię jego… Kona Czwartek, 2017-06-08
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni? roda, 2017-06-07
  Bill Ford No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne? więcej »

» A imię jego… Kona roda, 2017-06-07
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć Czwartek, 2017-04-20
  To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Wywiad z Robem Leupenem z Toyota Motorsport GmbH O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespołu i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. więcej »

» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX Wtorek, 2016-07-12
  Ted Klaus - Honda NSX Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. więcej »

» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnętrz – mówi Adam Bazydło Czwartek, 2016-01-28
  Ford GT - Adam Bazydło Rozmowa z Adamem Bazydło, szefem działu projektowania strategicznego wnętrz w Fordzie ukazała się w aplikacji na urządzenia mobilne Moto Tabu. więcej »

» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe Sobota, 2015-11-07
  Joel Piaskowski Head of Design, Ford of Europe ...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. więcej »

» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem Kołodziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska Pitek, 2015-05-15
  Adam Kołodziejczyk więcej »

» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX Poniedziaek, 2015-05-11
  Jörg Wöhrmann - manager projektu Ford C-MAX Podczas międzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliśmy managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. więcej »

» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint roda, 2014-10-29
  Mateusz Lisowski Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series. więcej »

» Paryż ciągle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile Wtorek, 2014-10-07
  Dziewczyny - Paris 2014 Jak co dwa lata pojawia się wątpliwość, czy warto tłuc się samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tłumie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy większość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane są ze zdjęć od tygodni? więcej »

» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland Pitek, 2014-05-16
  Wojciech Mieczkowski - dyrektor generalny General Motors Poland Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia została liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz większą popularnością cieszą się także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosła o ponad 50% w stosunku do zeszłego roku. więcej »

» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem Jasińskim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska Czwartek, 2014-03-13
  Mariusz Jasiński Podczas 84 genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliśmy dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. więcej »

» Jak Audi pokonało diabła - rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim kierownikiem PR marki Audi Czwartek, 2014-01-30
  Leszek Kempiński Są firmy obdarzone przez założycieli instynktem przetrwania i rynkową bojowością. Nawet kryzys wykorzystują umiejętnie jako szansę na wspinanie się w rankingach, bo walkę o pieniądze mają w genach. O menadżerach takich firm mówi się, że potrafią wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w środku wyjść z nich jako pierwsi.  więcej »

» Japońskie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer Wtorek, 2013-12-31
  Shaun Stevens Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który został zaprojektowany głównie z myślą o wymaganiach europejskich klientów. więcej »

» Człowiek i emocje, potem technologia Czwartek, 2013-11-28
  Lexus Short Films Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciętnie ładne, nie będące samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekście skojarzeń piękna i artystycznych kreacji. więcej »

» Skoda Rapid: historia i przyszłość - mówi David Haidniger roda, 2013-10-16
  David Haidniger O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. więcej »

» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? Poniedziaek, 2013-09-23
  Nowy Ford Fiesta - Rzym Przyszło nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógł na światowych koncernach globalne oszczędności i produkcję globalnych modeli. więcej »

[1] 2 3
Wyświetlane: 0 - 20 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |