FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma
Autor: Robert Szczerbaniak  Dodano: 2016-02-12 Wyświetlono: 7978 razy
 
Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez stylistę z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzał w Genewie wielkie emocje.
Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma

foto © arch. J. Chrzanowski   

– Czy już w ASP na wydziale wzornictwa ciągnęło Pana do motoryzacji, czy to dopiero w Turynie pojawiły się te zainteresowania?

– Patrzyłem na to zawsze od strony sztuki. Bardziej jestem artystą niż projektantem przemysłowym. Samochody interesowały mnie jako piękne rzeźby już w Łodzi. To jest moim zdaniem ta najwyższa półka projektowania przemysłowego.

 

– Spotkał się pan w Łodzi na studiach ze znanym designerem Januszem Kaniewskim?

– Tak, to była zabawna historia. Byłem na trzecim roku studiów i z moimi przyjaciółmi pojechaliśmy na plener malarski. Trafiła do mnie gazeta, bodajże Male Mann z wywiadem z Januszem po jego przyjeździe do Polski. Czytaliśmy we dwójkę z moim kolegą ten wywiad i sobie pomyśleliśmy – świetny człowiek, projektował tyle rzeczy, nie tylko samochody, ale stacje Orlenu, paczki Marlboro, buty...  A dwa tygodnie później wziąłem udział w konkursie, w którym została wyróżniona lampa mojego projektu, realizowana w „Butiku”, w firmie Janusza, miałem więc możliwość kontaktu, porozmawiania z nim. Później były prowadzone przez niego warsztaty w Gdyni, na których się pojawiłem.

 

– Prędzej czy później każdy projektant myśli o studiach i karierze we Włoszech. Kiedy Pan wyjechał do Turynu?

– To już ponad dwa lata temu. Myślę, że projektantom nawet nie chodzi o Włochy, to Turyn przyciąga. On jest centrum projektowym i stolicą projektowania samochodów do dzisiaj. Czuje się jak to życie tętni tutaj.

– Tam właśnie, w Istituto Europeo di Design, pojawił się pomysł na Syrmę?

– Tak. Co roku oni dają swoim absolwentom możliwość projektowania i prezentowania swoich aut.

 

– Świetny pomysł na naukę i jednocześnie promocję, zwłaszcza w Turynie, gdzie są takie tradycje, studia Fiata, studio Pininfariny. Pomysł na pokazanie całemu światu młodych designerów.

– Jeszcze długo przed ASP, oglądałem program w telewizji na temat Pininfariny. Jeden z projektantów powiedział, że o wiele łatwiej niż zostać projektantem jest urodzić dziesiątkę bliźniąt, które wszystkie będą grały w NBA. Bardzo to we mnie utkwiło.

 

– Ale w Turynie można znaleźć dziesiątkę geniuszy. Pana zespół to nawet jedenastu geniuszy z całego świata? Jak Pan ich znalazł wszystkich?

– To nie jest tak, że ja ich znalazłem, to jest łut szczęścia. Poznaliśmy się na studiach i od początku ze sobą zaczęliśmy doskonale współpracować. Nie wiem jak to się stało, wszyscy wokół byli nami zachwyceni. Ciekawe, bo pierwszy raz w Instytucie nie było na roku nikogo z Włoch i tylko ja z Europy.

– To niesamowita grupa, Izrael, Meksyk, Iran, Tajwan...

Wielu ludzi nie mogło uwierzyć, że student z Izraela i z Iranu mogą razem siedzieć i pracować, to jest niesamowite. Przychodziliśmy do szkoły nawet jak nie mieliśmy zajęć. Razem rysowaliśmy, spotykaliśmy się i po pewnym czasie tak przywykliśmy do siebie, że staliśmy się wielką rodziną. Do dzisiaj jadamy w piątki razem lunch. Mamy też w zespole jedną dziewczynę, która pracowała w Audi w Pekinie. Nazywamy ją Sofia, a faktycznie nazywa się Jingwen Wu.

 

– Czy czy mieliście wolną rękę przy tym projekcie?

– Zawsze mamy kogoś kto doradza na pewnym etapie. Przez cały proces tworzenia samochodu opiekę nad projektem sprawował Luca Borgogno z Pininfariny, ale projekt powinien pokazać studentom jak wygląda praca, więc na dobrą sprawę nie ma się wsparcia ze strony szkoły. Wszystko załatwia się w zespole samodzielnie. Model wirtualny powstaje w grupie ludzi, którzy są bardziej wybitni w obsłudze oprogramowania. Model który stał w Genewie powstał w firmie Cecomp, która produkuje samochody pokazowe na większość stoisk podczas salonów.

 

– Prawdę mówiąc nie wygląda to na projekt grupy adeptów. Syrma prezentuje się lepiej od wielu produkcyjnych modeli samochodów, które były w Genewie.

– Cieszę się bardzo. Zabawne było zainteresowanie potencjalnych klientów, chociaż nie widać nawet wnętrza. Wielu gości nie zdawało sobie sprawy, że to jest pojazd koncepcyjny, prezentujący nasze możliwości i bryłę samochodu. Ale pytano, czy można go kupić, kiedy można złożyć zamówienie.

 

– Właśnie, ale to, że nie ma przezroczystych szyb nie zawsze oznacza, że to koncept.

– Zarzucano nam, że nie zrobiliśmy tylko bocznych szyb, ale kiedy były szef Bertone Mickey Robinson z ED Disign robi samochód bez szyb, wszystko jest w porządku. Nie zapomnieliśmy o szybach, to pomysł na generalne problemy z widocznością w kokpicie takich aut. Skoro mieliśmy wolną rękę, podjęliśmy decyzję, aby zrezygnować z szyb zupełnie. Mogłyby być delikatnie transparentne, ale od środka byłby to wielki wyświetlacz, pokazujący obraz z zewnętrznych kamer. Może się zdarzyć, że w niedalekiej przyszłości będą montowane wyświetlacze zamiast szyb, choćby dlatego, że w procesie produkcji wyświetlacze są obecnie tańsze niż szyby.

 

– Futurystyczne, ale realne.

– Tak realne. Na każdym etapem dbaliśmy o realizm projektu, nie odjechaliśmy zupełnie, zakładając, że samochód lewituje.

 

– No właśnie, założyliście przecież jakiś napęd, przeniesienie., były założenia techniczne, które musieliście spełnić?

– Oczywiście. Na samym początku miał to być w pełni elektryczny samochód, ale plany pokierowały nas ku hybrydzie. Czyli skończyło się na zespole napędowym z normalnym silnikiem spalinowym z dodatkowym silnikiem elektrycznym.

 

– Klasyczna sportowa V6 na tył i jednostka elektryczna napędzająca przednie koła?

– Tak jest. Koncepcja była taka, że silnik elektryczny rozpędza samochód od 0 do 80 km/h. W momencie, kiedy samochód potrzebuje większej mocy, włącza się silnik spalinowy.

 

– Są jakieś inne futurystyczne założenia techniczne?

– Owszem, choć. laserowe reflektory to nic nowego, dokładnie dwa miesiące przed premierą naszego samochodu Mercedes pokazał LOBO Laser Display Technology, podobne urządzenie, rzucające napisy, informacje, piktogramy, na jezdni przed samochodem. Mówię o bezzałogowym samochodzie pokazanym w Las Vegas. Pomysł z laserami urodził się rok wcześniej przy okazji projektowania innego samochodu, zabawne, że wpadliśmy na ten sam pomysł mniej więcej w tym samym czasie co Mercedes.

 

– Jakie ma pan plany związane z pracą? Czy pojawiły się już jakieś ciekawe propozycje?

– To jest temat tabu w naszej branży. O tym się nie mówi zbyt wcześnie, kiedy będzie się czym pochwalić, na pewno powiem. A co do planów, marzy mi się podróż do Polski z całą jedenastką moich przyjaciół i założyć studio projektowe w Łodzi.

 

– Życzę tego, jest już piękne miejsce pasujące do pomysłu światowego biura designerskiego, w dawnej EC1 – Mieście Kultury, w tak zwanym Nowym Centrum Łodzi. Życzę, żeby za tym projektem poszły ciekawe propozycje pracy i dziękuję za rozmowę.



Źródło: MotoTabu

 Inne artykuły
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski Poniedziaek, 2013-05-27
  Ford SYNC AppLink Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »

» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe Czwartek, 2013-04-11
  Kazuhiro Sekine W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »

» Naga Broń 2013 Pitek, 2013-03-08
  Broń - co można w strefie Schengen Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »

» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego Poniedziaek, 2013-02-04
  Innocenti Mini Turbo Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »

» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko Wtorek, 2012-11-13
  Iza Miko - Mitsubishi i-MiEV Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »

» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk Pitek, 2012-09-07
  Adam Kołodziejczyk Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »

» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH Pitek, 2012-05-25
  Martin Buhl-Wagner Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »

» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport Czwartek, 2012-05-10
  Spotkanie na szczycie mocy cz.1 Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »

» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 roda, 2012-04-04
  Leszek Kempiński Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »

» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe Sobota, 2012-03-03
  Manabu Nishimae - prezese Honda Motor Europe Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »

» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! Czwartek, 2012-02-23
  Izabella Miko Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »

» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło Poniedziaek, 2011-11-07
  Adam Bazydło - Moto Target Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »

» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce roda, 2011-10-12
  Chevrolet - stara miłość nie rdzewieje Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »

» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk Czwartek, 2011-06-16
  Zespół Kruk Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »

» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska Czwartek, 2011-02-17
  Dorota Sumińska i jej zwierzaki Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb naszego zwierzaka. więcej »

» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem Czwartek, 2011-01-27
  Łukasz "Łoker" Łaskawiec Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »

» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi Poniedziaek, 2010-11-22
  Jean Todt - Mototarget.pl Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »

» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company Pitek, 2010-11-05
  Gunnar Herrmann Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »

» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company Poniedziaek, 2010-10-25
  James Hughes W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »

» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk Wtorek, 2010-10-12
  Adam Kołodziejczyk - dyrektor generalny Ford Polska Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »

1 [2] 3
Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |