– MiaÅ‚em zaledwie 18 lat, kiedy po raz pierwszy wszedÅ‚em do zakÅ‚adu w Martorell. PamiÄ™tam, że niewiele wczeÅ›niej odbyÅ‚y siÄ™ Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie. ByÅ‚em na stażu i podobnie jak moi koledzy miaÅ‚em ogromne nadzieje na przyszÅ‚ość – wszystko tu byÅ‚o nowe. WiedzieliÅ›my, że to najnowoczeÅ›niejsza fabryka w Europie – wspomina pierwsze dni spÄ™dzone w zakÅ‚adzie w Martorell 25 lat temu Juan Pérez, Szef procesów prasowych. Zarówno Juan, jak i jego kolega Victor Manuel Díaz, który odpowiada obecnie za pracÄ™ zespoÅ‚owÄ…, standaryzacjÄ™ i zarzÄ…dzanie halami, byli Å›wiadkami historycznych zmian, jakie w ciÄ…gu ostatniego ćwierćwiecza miaÅ‚y miejsce w fabryce.
404 tys. m² laboratorium
Fabryka w Martorell zaczęła dziaÅ‚ać na powierzchni 404 tys. m². Na przestrzeni lat rozbudowano jÄ… do 2800 tys. m², co odpowiada 400 boiskom do piÅ‚ki nożnej. – Dali mi kombinezon w ceglanym kolorze. Nikt już takich nie nosi. WszedÅ‚em do części, gdzie produkowano nadwozia. Wszystko byÅ‚o tak czyste, że myÅ›laÅ‚em, że jestem w laboratorium – wspomina Juan. – Samochody jechaÅ‚y windÄ… w górÄ™ i w dóÅ‚. Nigdy czegoÅ› takiego nie widziaÅ‚em – dodaje Victor Manuel, który do zaÅ‚ogi fabryki doÅ‚Ä…czyÅ‚ jako zaledwie 20-latek.
Od Córdoby po AronÄ™
ZakÅ‚ad w Martorell rozpoczÄ…Å‚ dziaÅ‚alność od produkcji drugiej generacji modeli Ibiza i Córdoba. – Doskonale pamiÄ™tam SEAT-a CórdobÄ™. To byÅ‚ mój pierwszy samochód. Codziennie pomagaÅ‚em w jego produkcji i od razu siÄ™ w nim zakochaÅ‚em – mówi Victor Manuel.
– Granatowa Ibiza staÅ‚a siÄ™ czymÅ› bliskim – dodaje Juan. – WÅ‚aÅ›nie zdaÅ‚em egzamin na prawo jazdy. Ibiza zawsze bÄ™dzie zajmowaÅ‚a szczególne miejsce w moim sercu.
W ciÄ…gu 25 lat byÅ‚ tu produkowany niemal każdy model – od Toledo po nowy model Arony, van Inca, modele Arosa, Altea oraz kolejne generacje Ibizy i Leona. W fabryce produkuje siÄ™ obecnie 2 300 samochodów dziennie, co oznacza wykorzystanie jej możliwoÅ›ci produkcyjnych na poziomie ok. 95%. Produkcja Å‚Ä…cznie 455 000 samochodów w 2017 roku to wzrost aż o 50% od 2009 roku.
Od 60 do 16 godzin na wyprodukowanie nowego samochodu
Wirtualna rzeczywistość, rzeczywistość rozszerzona i druk trójwymiarowy to kolejne przeÅ‚omowe rozwiÄ…zania, które pojawiÅ‚y siÄ™ wraz z rozwojem koncepcji Industry 4.0. W produkcji bardzo pomocne sÄ… roboty – 84 „pomocników” nakÅ‚ada cienkie warstwy lakieru w kabinie lakierniczej, a najnowszej generacji skaner sprawdza gÅ‚adkość powierzchni w niespeÅ‚na 43 sekundy. KiedyÅ› na wyprodukowanie Ibizy potrzeba byÅ‚o 60 godzin – dziÅ› wystarczy zaledwie 16. Oznacza to, że co 40 sekund z zakÅ‚adu wyjeżdża nowy pojazd.
10 kilometrów dziennie w labiryncie
Fabryka w Martorell przypomina pracownikom labirynt. – Po pracy nie mogÅ‚em znaleźć szatni. Bardzo Å‚atwo byÅ‚o siÄ™ zgubić – wspomina Juan, a Victor Manuel potwierdza: – W tym labiryncie pokonywaliÅ›my po 10 kilometrów dziennie, o wiele wiÄ™cej niż dziÅ›. Obecnie wykorzystywanych jest 125 automatycznych pojazdów AGV, które pomagajÄ… pracownikom i każdego dnia transportujÄ… 23 800 części.
W 1993 roku w fabryce w Martorell pracowaÅ‚o 6 000 osób. Obecnie liczba ta jest dwukrotnie wiÄ™ksza. 12 000 pracowników dzieli miejsce pracy z ponad 2 000 autonomicznych robotów. ZajmujÄ… siÄ™ one montażem konstrukcji samochodów i stanowiÄ… okoÅ‚o 10% wszystkich robotów przemysÅ‚owych w Hiszpanii. – W tamtych czasach potrzebne byÅ‚y dwie osoby, aby rÄ™cznie zamontować przedniÄ… szybÄ™ w samochodzie. Szyby byÅ‚y duże i ciężkie. Obecnie wykonuje to robot, a my możemy zająć siÄ™ lżejszymi elementami – wyjaÅ›nia Juan Pérez.
Przez 25 lat znaczÄ…co poprawiÅ‚a siÄ™ także ergonomia miejsc pracy. Victor Manuel Díaz wspomina: – KiedyÅ›, jeÅ›li chciaÅ‚o siÄ™ rozpocząć montaż wnÄ™trza samochodu, trzeba byÅ‚o w nim umieÅ›cić ciężki taboret. ByÅ‚o to uciążliwe dla robotników. Obecnie dostÄ™pne sÄ… ergonomiczne fotele, na których można wsunąć siÄ™ do samochodu.
Drugi dom
Przez ćwierć wieku w zakÅ‚adzie w Martorell wyprodukowano prawie 10 milionów samochodów, które obecnie sÄ… eksportowane do 80 krajów. Juan Pérez tak opisuje ostatnie 25 lat: – Tam, gdzie kiedyÅ› byÅ‚y puste dziaÅ‚ki, teraz jest park logistyczny z kilkoma firmami, a nawet z miejskÄ… zabudowÄ…. Nigdy bym sobie nie wyobrażaÅ‚, że dziÅ› bÄ™dziemy mieli 10,5 kilometra szyn kolejowych i 51 linii autobusowych. WiÄ™kszość dorosÅ‚ego życia spÄ™dziÅ‚em w tym zakÅ‚adzie, poznaÅ‚em tu swojÄ… żonÄ™ i wspaniaÅ‚ych przyjacióÅ‚. To mój drugi dom – podsumowuje.