Wszystko rozpoczęło siÄ™ podczas Igrzysk Olimpijskich w 1972 r. w Monachium, na których w skÅ‚ad „obsady” BMW weszÅ‚y dwa zasilane elektrycznie samochody testowe. Zmodyfikowane modele BMW 1602 sÅ‚użyÅ‚y za Å›rodek transportu czÅ‚onkom komitetu organizacyjnego; zostaÅ‚y również wykorzystane jako samochody techniczne oraz telewizyjne podczas różnych dÅ‚ugodystansowych wydarzeÅ„. MaÅ‚o prawdopodobne byÅ‚o jednak, aby akumulatory oÅ‚owiowe ważące 350 kilogramów oraz zasiÄ™g okoÅ‚o 60 kilometrów stanowiÅ‚y atut przemawiajÄ…cy za seryjnÄ… produkcjÄ… tego pojazdu. Z tego wzglÄ™du BMW rozpoczęło seriÄ™ projektów rozwojowo-badawczych, których celem byÅ‚o opracowanie udoskonalonej oraz, przede wszystkim, wydajnej technologii elektrycznych ukÅ‚adów napÄ™dowych.
Pod koniec 1975 eksperymentalny pojazd zbudowany w oparciu o BMW LS oraz wyposażony w nowe akumulatory oraz nowy silnik elektryczny zaczÄ…Å‚ przynosić pierwsze rezultaty. NastÄ™pnie, w roku 1980, zapoczÄ…tkowany zostaÅ‚ projekt badawczy zatytuÅ‚owany „Samochód elektryczny z wysokoenergetycznym akumulatorem”, który stanowiÅ‚ cenne doÅ›wiadczenie z zakresu korzystania z akumulatorów sodowo-siarkowych. Ponadto BMW opracowaÅ‚o specjalne urzÄ…dzenie testowe do napÄ™dów elektrycznych z wbudowanym kalkulatorem mocy. Oprócz akumulatorów testy skoncentrowane byÅ‚y gÅ‚ównie na ukÅ‚adzie napÄ™dowym oraz kontroli napÄ™du. W celu przetestowania tego pomysÅ‚u osiem samochodów opartych na BMW 325iX zostaÅ‚o przebudowanych, a później dowiodÅ‚o swoich zalet podczas jazdy w trybie miejskim, np. jako pojazdy dostawcze niemieckiej poczty.
ObiecujÄ…ce rezultaty projektu badawczego nakÅ‚oniÅ‚y BMW do rozpoczÄ™cia prac nad zaprojektowaniem pojazdu zasilanego caÅ‚kowicie elektrycznie. Podczas gdy poprzednie pojazdy eksperymentalne byÅ‚y gÅ‚ównie zmodyfikowanymi wersjami standardowych modeli produkcyjnych, w niewielkim zakresie dostosowanymi do szczególnych wymagaÅ„ napÄ™du elektrycznego, teraz miaÅ‚o to ulec zmianie. Prace BMW wzmacniaÅ‚a Å›wiadomość, że ograniczony zasiÄ™g pojazdów elektrycznych predestynuje je przede wszystkim do użytku miejskiego. Pierwsze specjalnie przystosowane rozwiÄ…zanie miaÅ‚o swojÄ… premierÄ™ w 1991 r. podczas targów samochodowych we Frankfurcie: BMW E1 – napÄ™dzany elektrycznie „citymobile” (pojazd miejski) do użytku w miastach i aglomeracjach miejskich. Nawet wtedy ten prototyp wyróżniaÅ‚ siÄ™ swojÄ… niskÄ… masÄ… oraz wysokim poziomem bezpieczeÅ„stwa, dziÄ™ki jednolitej lekkiej budowie oraz wytrzymaÅ‚ej karoserii.
Jego możliwoÅ›ci zwiÄ…zane z osiÄ…gami wywieraÅ‚y imponujÄ…ce wrażenie: moc 32 kW, maksymalny moment obrotowy równy 150 Nm oraz zasiÄ™g okoÅ‚o 160 kilometrów to atrakcyjne kluczowe liczby, które sprawiaÅ‚y, że pojazd ten byÅ‚ rentowny również podczas codziennego użytku.
Oprócz piÄ™ciu pojazdów prototypowych E1 projekt objÄ…Å‚ również 25 przebudowanych modeli seryjnych BMW serii 3. PomiÄ™dzy 1992 a 1996 rokiem osiem modeli BMW 325 byÅ‚o użytkowanych na wyspie Rugii, poÅ‚ożonej na niemieckim wybrzeżu Morza BaÅ‚tyckiego, w celu sprawdzenia różnych silników, skrzyni biegów oraz akumulatorów podczas codziennych warunków pracy. Testy terenowe zapewniÅ‚y ogromnÄ… ilość szczegóÅ‚owych danych, stanowiÄ…cych cenne podstawy do przyszÅ‚ego rozwoju mobilnoÅ›ci elektrycznej. Projekt zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ wraz z BMW electric w 1997 r.
W 2008 r. na podbój dróg wyruszyÅ‚a flota liczÄ…ca okoÅ‚o 600 w peÅ‚ni elektrycznych modeli MINI E zaprojektowanych do codziennego użytku prywatnego. Wnioski zebrane przez BMW Group z tego pilotażowego projektu zostaÅ‚y przeniesione bezpoÅ›rednio na proces rozwoju samochodów produkcyjnych. W szczególnoÅ›ci potencjaÅ‚ akumulatorów litowo-jonowych zostaÅ‚ przeniesiony na wyżyny w MINI E. Zaledwie rok później, na poczÄ…tku 2010 roku, Å›wiatowa premiera BMW Concept ActiveE potwierdziÅ‚a zaawansowanie prac badawczo-rozwojowych BMW Group. Testy praktyczne ponad 1000 egzemplarzy tego modelu zostaÅ‚y przeprowadzone w 2011 roku. Wraz z MINI E nadrzÄ™dnym celem staÅ‚o siÄ™ stworzenie pojazdu Megacity Vehicle (MCV), którego premiera ma mieć wkrótce miejsce w postaci BMW i3. Elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy w BMW i3 Concept jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem na to, co można osiÄ…gnąć dziÄ™ki nieustannemu, systematycznemu rozwojowi: zajmuje on okoÅ‚o 40% mniej miejsca niż napÄ™d w MINI E przy jednoczesnym wytwarzaniu takiej samej mocy.
Pełna informacja prasowa w zakładce MEDIA (dla zalogowanych)