40 lat pięciocylindrowych silników Audi
|
Dodano: 2016-09-01
Wyświetlono: 1339 razy
|
Równo 40 lat temu, koncern z Ingolstadt w modelu Audi 100 drugiej generacji, zaprezentował pierwszy pięciocylindrowy silnik benzynowy. Z biegiem lat cała koncepcja była ciągle udoskonalana i przeprojektowywana: pojawiło się turbodoładowanie, system oczyszczania spalin, technika czterozaworowa, potem silniki rajdowe, a w końcu pięciocylindrowa jednostka wysokoprężna.
|
foto © Audi |
|
|
WspóÅ‚czeÅ›nie, doskonaÅ‚y silnik 2.5 TFSI montowany w Audi RS 3 Sportback i w Audi TT RS, kontynuuje wielkÄ… tradycjÄ™ piÄ™ciocylindrowych jednostek napÄ™dowych ze znakiem czterech pierÅ›cieni.
PiÄ™ciocylindrowe silniki Audi osiÄ…gnęły już status kultowych. StaÅ‚o siÄ™ to z jednej strony za sprawÄ… sukcesów w sportach motorowych, z drugiej zaÅ› dziÄ™ki ich niezawodnoÅ›ci i ekonomice. OdgrywajÄ… znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w ucieleÅ›nianiu hasÅ‚a Przewaga dziÄ™ki technice, a ich charakterystyczne brzmienie niezmiennie dostarcza wielkich emocji podczas jazdy.
PierwszÄ… piÄ™ciocylindrowÄ…, benzynowÄ… jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… zamontowano w modelu Audi 100 (C2) w roku 1976. Samochód ten, okreÅ›lany również w Audi nazwÄ… Typ 43, miaÅ‚ zająć zdecydowanie wyższÄ… pozycjÄ™ rynkowÄ… niż jego poprzednik. WedÅ‚ug konstruktorów z Ingolstadt, ówczesne silniki czterocylindrowe nie byÅ‚y w stanie speÅ‚nić tego zadania. Dlatego inżynierowie zatrudnieni w Audi, na poczÄ…tku lat siedemdziesiÄ…tych debatowali nad zastosowaniem piÄ™cio- i szeÅ›ciocylindrowych silników rzÄ™dowych. Te ostatnie odrzucono, ze wzglÄ™du na zbyt dużą przestrzeÅ„, którÄ… zajmowaÅ‚y w samochodzie i niekorzystny rozkÅ‚ad masy. W zwiÄ…zku z tym, osoby podejmujÄ…ce kluczowe w koncernie decyzje, postawiÅ‚y na piÄ™ciocylindrowy silnik rzÄ™dowy, który bazowaÅ‚ na nowej koncepcji jednostek napÄ™dowych EA 827. Podstawowy w tej koncepcji czterocylindrowy silnik rzÄ™dowy, stosowano w latach siedemdziesiÄ…tych w caÅ‚ym koncernie Volkswagen, np. w modelach Audi 80 i Audi 100. Stworzony w oparciu o tÄ™ jednostkÄ™ silnik piÄ™ciocylindrowy o pojemnoÅ›ci 2,1 litra, miaÅ‚ moc 100 kW (136 KM). Nowoczesny ukÅ‚ad wtryskowy zwiÄ™kszaÅ‚ jego wydajność i moc. Audi 100 5E trafiÅ‚o na rynek w marcu 1977 roku.
Już w roku 1978, Audi zaprezentowaÅ‚o pierwszÄ… wersjÄ™ piÄ™ciocylindrowego diesla: wolnossÄ…ca, wysokoprężna jednostka napÄ™dowa o pojemnoÅ›ci skokowej dwóch litrów, rozwijaÅ‚a moc 51 kW (70 KM). Rok później zadebiutowaÅ‚o kolejne pionierskie osiÄ…gniÄ™cie Audi - pierwszy piÄ™ciocylindrowy, turbodoÅ‚adowany silnik benzynowy. OsiÄ…gajÄ…ca moc 125 kW (170 KM) i rozwijajÄ…ca moment obrotowy 265 Nm jednostka, napÄ™dzaÅ‚a nowy wówczas topowy model Audi 200 5T.
Jeszcze wiÄ™cej do zaoferowania miaÅ‚ piÄ™ciocylindrowy silnik benzynowy montowany w Audi Ur-quattro z roku 1980. TurbodoÅ‚adowanie, chÅ‚odnica powietrza doÅ‚adowujÄ…cego – intercooler oraz staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a, to techniczny pakiet czyniÄ…cy z tego samochodu idealny pojazd zarówno dla sportów motorowych, jak i dla codziennego użytku. W chwili rozpoczÄ™cia sprzedaży, auto to generowaÅ‚o moc 147 kW (200 KM). Fin Hannu Mikkola, zdobyÅ‚ w nim tytuÅ‚ mistrza kierowców Rajdowych Mistrzostw Åšwiata w roku 1983. W tym samym roku Audi przedstawiÅ‚o o 24 cm krótszÄ… wersjÄ™ Sport quattro o szerszym rozstawie kóÅ‚. NapÄ™dzaÅ‚ jÄ… nowo zaprojektowany, czterozaworowy silnik piÄ™ciocylindrowy o mocy 225 kW (306 KM), zbudowany z aluminium. Sport quattro byÅ‚ w owym czasie najsilniejszym, oferowanym przez niemieckiego producenta samochodem, dopuszczonym do użytku na drogach publicznych. Model ten byÅ‚ też bazÄ… dla nowego samochodu rajdowego grupy B, którego czterozaworowy silnik już od momentu startu generowaÅ‚ moc 450 KM (331 kW). Mocna rajdówka zadebiutowaÅ‚a w przedostatniej imprezie sezonu 1984 – rajdzie Wybrzeża KoÅ›ci SÅ‚oniowej. W pozostaÅ‚ych jedenastu rajdach tego sezonu, Szwed Stig Blomqvist zasiadaÅ‚ za kierownicÄ… B-grupowego Audi quattro A2, o mocy 265 kW (360 KM). Na koniec, Blomqvist zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Mistrza Åšwiata Kierowców, a Audi, Mistrza Åšwiata Producentów.
Również po wycofaniu siÄ™ Audi ze startów w rajdach w roku 1986, cztery pierÅ›cienie kontynuowaÅ‚y dobrÄ…, sportowÄ… passÄ™. W roku 1987,Walter Röhrl za kierownicÄ… Audi Sport quattro S1 (E2), wygraÅ‚ wyÅ›cig w górÄ™ szczytu Pikes Peak w USA. Jego wyÅ›cigowe auto generowaÅ‚o moc 440 kW (598 KM). Natomiast model IMSA-GTO brylowaÅ‚ w roku 1989 w amerykaÅ„skich wyÅ›cigach samochodów turystycznych, rozwijajÄ…c 530 kW (720 KM) mocy – ciÄ…gle jeszcze z pojemnoÅ›ci skokowej mniejszej niż dwa litry.
Kolejny krok milowy w historii motoryzacji, Audi zaprezentowaÅ‚o podczas MiÄ™dzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej we Frankfurcie nad Menem w roku 1989. Tam wÅ‚aÅ›nie, po raz pierwszy pokazano Audi 100 TDI. ByÅ‚ to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy z piÄ™ciocylindrowym turbodieslem, bezpoÅ›rednim wtryskiem i z w peÅ‚ni elektronicznym zarzÄ…dzaniem pracÄ… silnika. Z pojemnoÅ›ci skokowej 2,5 litra generowaÅ‚ moc 88 kW (120 KM). JednoczeÅ›nie, Audi nieustannie poszerzaÅ‚o paletÄ™ swych piÄ™ciocylindrowych silników benzynowych. W roku 1994, na rynek weszÅ‚o Audi RS 2 o mocy 232 kW (315 KM). Jego wersja Avant, o mocy pojazdu sportowego, staÅ‚a siÄ™ prekursorem nowej klasy samochodów.
W roku 1994, wraz z pojawieniem siÄ™ na rynku Audi A4 (B5), piÄ™ciocylindrowe jednostki opuÅ›ciÅ‚y segment B. W latach dziewięćdziesiÄ…tych byÅ‚y stopniowo zastÄ™powane przez nowe silniki V6. Ostatnie silniki piÄ™ciocylindrowe, 2.5 TDI w Audi A6 i 2.3 Turbo w Audi S6, wyszÅ‚y z produkcji w 1997 roku. W 2009 roku nastÄ…piÅ‚ ich wielki „come back”. TurbodoÅ‚adowana, piÄ™ciocylindrowa jednostka z bezpoÅ›rednim wtryskiem, pojawiÅ‚a siÄ™ w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie silnik, rozwijaÅ‚ moc 250 kW (340 KM). Ten sam motor sprawdziÅ‚ siÄ™ też doskonale w Audi RS 3 Sportback i w Audi RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miaÅ‚o nawet 265 kW (360 KM). DziÅ›, silnik 2.5 TFSI montowany w Audi TT RS, generuje 294 kW (400 KM). PoczÄ…wszy od roku 2010, miÄ™dzynarodowe jury zÅ‚ożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, siedem razy z rzÄ™du nagrodziÅ‚o tÄ™ jednostkÄ™ tytuÅ‚em silnika roku, „Engine of the year”, w swojej klasie.
W 2009 roku nastÄ…piÅ‚ ich wielki „come back”. TurbodoÅ‚adowana, piÄ™ciocylindrowa jednostka z bezpoÅ›rednim wtryskiem, pojawiÅ‚a siÄ™ w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie silnik, rozwijaÅ‚ moc 250 kW (340 KM). Ten sam motor sprawdziÅ‚ siÄ™ też doskonale w Audi RS 3 Sportback i w Audi RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miaÅ‚o nawet 265 kW (360 KM). DziÅ›, silnik 2.5 TFSI montowany w Audi TT RS, generuje 294 kW (400 KM). PoczÄ…wszy od roku 2010, miÄ™dzynarodowe jury zÅ‚ożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, siedem razy z rzÄ™du nagrodziÅ‚o tÄ™ jednostkÄ™ tytuÅ‚em silnika roku, „Engine of the year”, w swojej klasie.
Wszyscy, którzy chcieliby osobiÅ›cie zobaczyć pierwsze piÄ™ciocylindrowe modele Audi, mogÄ… to zrobić w Forum Audi w Neckarsulm. Wystawa zatytuÅ‚owana „Od zera do 100“ prezentuje wiele eksponatów, dziÄ™ki którym można przeÅ›ledzić emocjonujÄ…cÄ… historiÄ™ silnika Audi, który odniósÅ‚ tak olbrzymi sukces. WÅ›ród nich jest też jeden z pierwszych egzemplarzy piÄ™ciocylindrowej, wysokoprężnej jednostki TDI, pochodzÄ…cej z Audi 100 z roku 1989. Wystawa czynna bÄ™dzie do 6 listopada 2016 r. WiÄ™cej informacji na ten temat dostÄ™pnych jest tutaj.
Całość w zakładce MEDIA (dla zalogowanych)
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|