41 Rajd Portugalii (30 marca–1 kwietnia 2007)
|
Autor: PM Dodano: 2007-03-28
Wyświetlono: 3755 razy
|
W Rajdzie Portugalii – piÄ…tej rundzie Rajdowych Mistrzostw Åšwiata – Citroën wystawia dwa C4 WRC z zaÅ‚ogami Sébastien Loeb/Daniel Elena oraz Dani Sordo/Marc MartÃ.
|
|
Rajd Portugalii wraca do kalendarza WRC po przerwie, trwajÄ…cej od 2001 r. Samo brzmienie tej legendarnej nazwy ożywia wspomnienia: samochód wybijajÄ…cy siÄ™ na hopach odcinka Fafe, tÅ‚umy kibiców, pyÅ‚ wiszÄ…cy w powietrzu w Viseu i w Sintrze, mgÅ‚a, od której tak czÄ™sto zależą losy na odcinku Arganil… Trasy rajdu, przez wiele lat wytyczane na nawierzchniach mieszanych, od 1995 r. biegnÄ… wyÅ‚Ä…cznie drogami szutrowymi, a baza, dawniej w Lizbonie lub Porto, od 2005 r. znajduje siÄ™ w Faro – stolicy Algarve, najbardziej wysuniÄ™tego na poÅ‚udnie regionu kraju.
Powrót rajdu na najwyższym światowym poziomie nagradza wytrwałość Portugalczyków i lokalnych pasjonatów rajdów, którzy przez 5 ostatnich lat byli pozbawieni sportowych emocji. Portugalia słynie bowiem z gościnności i entuzjazmu kibiców.
Odcinki specjalne tegorocznej edycji są skupione w niedużej odległości, a trasa zachowuje klasyczny format jednodniowych pętli, przejeżdżanych dwa razy. Piątkowe odcinki zawodnicy rozegrają w okolicy położonej na północny wschód od Stadionu Algarve i parku serwisowego, z kolei sobotnie odbędą się niedaleko miejscowości Almodovar na północny zachód od bazy. Trzeciego, ostatniego dnia kierowcy pojadą na północ, na najkrótszy etap, którego szczególną atrakcją będzie drugi przejazd superoesu na bieżni stadionu i wokół tego obiektu.
Sébastien Loeb wystÄ…pi w Rajdzie Portugalii po raz pierwszy. Niektórzy jego aktualni rywale startowali w pamiÄ™tnej z powodu ulewnego deszczu edycji w 2001 r. w Porto, jednak dla wiÄ™kszoÅ›ci zawodników trasy w regionie Algarve bÄ™dÄ… zupeÅ‚nÄ… nowoÅ›ciÄ…. „CieszÄ™ siÄ™, że ten rajd wróciÅ‚ do naszego kalendarza", mówi Sébastien Loeb. „To niezwykle popularny sport w Portugalii, a dla nas gwarancja gorÄ…cego przyjÄ™cia. Moim celem bÄ™dzie walka o kolejny sukces".
Dani Sordo, jeden z zaledwie trzech kierowców, którzy znajÄ… tutejsze odcinki, po raz pierwszy w swej niedÅ‚ugiej karierze stanie na starcie z poczuciem wiÄ™kszego doÅ›wiadczenia. „ByÅ‚em w Faro dwa razy", przyznaje. „Jednak znajomość terenu nie oznacza, że zapomnÄ™ o moich celach wyznaczonych na poczÄ…tku roku - najważniejsza jest walka o punkty dla Citroëna".
Portugalska runda jest bardziej typowa niż Rajd Meksyku, bo nie odgrywa w niej roli czynnik wysokoÅ›ci i rozrzedzonego powietrza, które odbieraÅ‚o silnikom aut WRC część mocy. Dla Citroën Sport wyjazd na poÅ‚udniowo-zachodni kraniec Europy ma duże znaczenie z kilku powodów. „Meksyk byÅ‚ pierwszym w sezonie rajdem na szutrach", mówi Guy Fréquelin. „Triumf Citroëna C4 WRC w debiucie na takich nawierzchniach potwierdziÅ‚ możliwoÅ›ci auta, które widzieliÅ›my już na trasach zimowych. DobrÄ… zapowiedziÄ… przed PortugaliÄ… jest bezawaryjność obu samochodów na trudnych, gorÄ…cych drogach Meksyku. BÄ™dziemy starali siÄ™ tutaj wygrać. Ale, jak uczy przykÅ‚ad Norwegii, każda nowa runda kryje pewne niespodzianki. Sytuacja w klasyfikacji Konstruktorów sprawia, że dla nas najważniejsze bÄ™dzie, aby oba samochody zajęły dobre miejsca na mecie".
Na pytania odpowiadajÄ…:
Guy Fréquelin…
Czego nauczyÅ‚ zespół Rajd Meksyku? „Przede wszystkim, zwyciÄ™stwo C4 WRC w pierwszej rundzie na trasach szutrowych upewnia nas, że samochód dobrze spisuje siÄ™ na tego typu nawierzchniach, tym bardziej, że także Dani potwierdziÅ‚ to swoim dobrym wynikiem. Jednak finalnie w klasyfikacji Konstruktorów zbliżyliÅ›my siÄ™ do lidera tylko o jeden punkt, a to zapowiada trudnÄ… walkÄ™”.
Co oznacza dla was powrót Rajdu Portugalii do Mistrzostw Åšwiata? „To dla nas bardzo korzystne z czysto marketingowego punktu widzenia, bo Portugalia jest ważnym rynkiem dla producentów samochodów. Ale odpowiada nam to także w kategoriach sportowych, biorÄ…c pod uwagÄ™ entuzjazm, z jakim w tym kraju od zawsze podchodzi siÄ™ do sportów samochodowych. Przyjemnie jest rywalizować na oczach widzów znajÄ…cych siÄ™ na rajdach, można powiedzieć nawet, że ich emocje udzielajÄ… siÄ™ zespoÅ‚om. Natomiast organizatorów czeka trudne zadanie skutecznego komunikowania na temat bezpieczeÅ„stwa kibiców, by rajd odbyÅ‚ siÄ™ bez zakłóceÅ„. Dobrym przykÅ‚adem byÅ‚o to, co wydarzyÅ‚o siÄ™ na odcinkach w Ardèche podczas tegorocznego rajdu Monte Carlo”.
Jak przygotowujecie siÄ™ do rajdu, którego nie znacie z poprzednich rund? „Testy sÄ… faktycznie zabronione w Portugalii, ale w takiej samej sytuacji byliÅ›my w pierwszym roku startów w Nowej Zelandii i Argentynie, wiÄ™c to dla nas nic nowego. Procentuje doÅ›wiadczenie Citroën Sport – korzystamy z symulacji prowadzonych w warunkach najbardziej zbliżonych do tych, jakie napotkamy. JeÅ›li chodzi o PortugaliÄ™, zebraliÅ›my też informacje przekazane przez Daniego i Marca, którzy startowali w tym rajdzie w ubiegÅ‚ym roku. Spodziewamy siÄ™ odcinków bardziej krÄ™tych niż w Meksyku i różnic w przyczepnoÅ›ci pomiÄ™dzy pierwszym a drugim przejazdem”.
…Sébastien Loeb…
Jedno zwyciÄ™stwo na asfalcie i jedno na szutrze: wydaje siÄ™, że C4 jest naprawdÄ™ skuteczny… „Nie mogÅ‚em siÄ™ doczekać startu w Meksyku wÅ‚aÅ›nie jako testu zachowania auta na trasach szutrowych. C4 okazaÅ‚ siÄ™ dobrze wyważony, sprawdza siÄ™ przy każdej prÄ™dkoÅ›ci. Jest bardzo stabilny na szybkich odcinkach, nie jest podsterowny w wolnych partiach, trakcja dziaÅ‚a prawidÅ‚owo. DziÄ™ki temu czujÄ™ siÄ™ w nim co najmniej równie pewnie jak za kierownicÄ… Xsary. Na pierwszym oesie Monte Carlo, w trudnych warunkach, nie musiaÅ‚em robić wprawek – od poczÄ…tku byÅ‚em w stanie atakować. To samo uczucie miaÅ‚em w Meksyku, a to oznacza, że mamy samochód Å‚atwy w prowadzeniu".
Rajd Norwegii pozwoliÅ‚ jednak na rozwijanie C4? „W drugim dniu tego rajdu, w Hamar, wiedzieliÅ›my już, że nie mamy nic do stracenia, wiÄ™c postanowiliÅ›my poeksperymentować. PozwoliÅ‚o nam to znaleźć kilka niedociÄ…gnięć, których inaczej pewnie byÅ›my nie dostrzegli, ale które – oceniajÄ…c to teraz – wpÅ‚ywaÅ‚y na prowadzenie auta. Ostatniego dnia w Norwegii sprawdzaliÅ›my różne rozwiÄ…zania; prace te kontynuowaliÅ›my w czasie przygotowaÅ„ do Rajdu Meksyku, z dobrymi wynikami”.
Czym jest dla ciebie Rajd Portugalii; jakie cele stawiacie sobie w nim jako zaÅ‚oga? „Mam tylko mgliste wspomnienie zapoznania z trasÄ… w 2001 r. – pamiÄ™tam jazdÄ™ w półmetrowym bÅ‚ocie na północ od Porto. Dani opowiadaÅ‚ mi trochÄ™ o nowych odcinkach, jednak w sumie jest to dla mnie duża niewiadoma, jak zresztÄ… dla wielu kierowców. PodchodzÄ™ do tego jak do każdego rajdu, bez wzglÄ™du na to, czy go znam, czy nie. BÄ™dÄ™ robiÅ‚, co w mojej mocy, by wygrać”.
...i Dani Sordo.
Jak oceniasz swój start w Meksyku? „Poza tym, że zajÄ…Å‚em czwarte miejsce, najbardziej liczÄ… siÄ™ dla mnie czasy zaliczone na odcinkach, na których startowaÅ‚em dopiero po raz drugi. W porównaniu z rokiem 2006 dystans dzielÄ…cy mnie od czołówki byÅ‚ wyraźnie mniejszy. Lepiej siÄ™ czuÅ‚em, moje notatki okazaÅ‚y siÄ™ celniejsze. DziÄ™ki temu mogÅ‚em walczyć z najlepszymi i ukoÅ„czyÅ‚em rajd tuż poza podium. Ten wynik podnosi moje zaufanie do siebie. ByÅ‚em przekonany, że na szutrze poczujÄ™ siÄ™ pewniej niż na Å›niegu”.
Prowadzenie C4 WRC chyba ci odpowiada… „C4 sprawia, że kierowca wierzy w siebie. Na przykÅ‚ad, gdy mocno przyciskam gaz na szybkich partiach, nie muszÄ™ siÄ™ skupiać na samochodzie – wiem, że nie zaskoczy mnie żadnÄ… nagÅ‚Ä… reakcjÄ…. Jest mniej « radykalny » niż Xsara, Å‚agodniejszy i bardziej wygodny. Na meksykaÅ„skich oesach jechaÅ‚o nam siÄ™ bardzo przyjemnie ”.
W Rajdzie Portugalii startowaÅ‚eÅ› już dwukrotnie. Co nam możesz powiedzieć ? „To fakt: akurat tym razem nasza zaÅ‚oga ma wiÄ™cej doÅ›wiadczeÅ„. Ten rajd zawiera w piguÅ‚ce wszystko to, co czeka nas w nastÄ™pnych rundach sezonu. Odcinki szybkie przeplatane sÄ… bardziej krÄ™tymi. W paru miejscach jest bardzo nierówno, szerokość tras mocno zróżnicowana, a nawierzchnia raz twardsza, raz luźna i piaszczysta. To piÄ™kny rajd. Nie ma szczególnie groźnych miejsc; dość Å‚atwo siÄ™ go opisuje”.
Rajd Portugalii 2007 w skrócie:
* Rajd Portugalii odbywa się od 1967 r. Jako ostatnia, rangę rundy Rajdowych Mistrzostw Świata miała jego 35. edycja, rozegrana w 2001 r. Od 2005 r. rajd kandydował do powrotu do kalendarza WRC, wtedy też przeniesiony został w okolice Faro. W tym roku odbędzie się po raz 41.
* Faro, położone o ok. 250 km na południe od Lizbony, jest stolicą regionu Algarve, najbardziej wysuniętej na południe części Portugalii.
* Park serwisowy ulokowano na Stadionie Algarve, mieszczącym 20 tys. osób. W pobliżu znajduje się także biuro prasowe, baza rajdu oraz parc fermé. Stadion Algarve, oddalony o ok. 10 km na południowy wschód od centrum miasta, dzieli od lotniska Faro odległość 10,05 km.
* Całkowita długość trasy tegorocznej rundy rajdy wynosi 1.008,7 km, w tym 357,10 km jazdy na czas, podzielonej na 18 odcinków specjalnych (9 różnych), w tym dwukrotnie przejeżdżany superoes.
* Różnica czasu między Portugalią (GMT+0) a czasem środkowoeuropejskim (GMT+1) wynosi jedną godzinę, czyli gdy w Paryżu jest godzina 7:00, w Faro jest 6:00. Miejscową walutą jest Euro.
* Zapoznanie zaplanowano na wtorek 27 marca (od 8:00 do 17:00 – odcinki 8/11, 9/12, 10/13 i 4/7) i na Å›rodÄ™ 28 marca (od 8:00 do 16:30 – odcinki 2/5, 3/6, 14/16, 15/17 oraz superoes czyli OS1/18). TrasÄ™ każdego odcinka wolno przejechać dwukrotnie.
* Odcinek testowy o długości 5,1 km, wytyczony koło Vale de Judeu, na południowy zachód od Loulé, a o 12,02 km na północny zachód od parku serwisowego, odbędzie się w czwartek 29 marca (od 8:00 do 10:00).
* Nie przewiduje siÄ™ uroczystego rozpoczÄ™cia rajdu: w piÄ…tek 29 marca o godz. 17:50 na Stadionie Algarve nastÄ…pi od razu start do superoesu. BÄ™dzie natomiast uroczyste zakoÅ„czenie – w tym samym miejscu, w niedzielÄ™ 1 kwietnia od godz. 14:30.
* Silniki wykorzystane w Portugalii zostaną użyte także w rajdach Sardynii i Grecji. Nie ma obowiązku korzystania w tych dwóch rundach z tych samych zawieszeń, co w Portugalii.
* Na trasie rajdu można użyć maksymalnie dwóch skrzyń biegów na każdy samochód.
* Opony – każdÄ… zaÅ‚ogÄ™ obowiÄ…zuje limit 60 opon, z których podczas rajdu (wÅ‚Ä…cznie z odcinkiem testowym) wykorzystać można 40. Listy kodów paskowych i wzorów bieżnika zostaÅ‚y oddane i zamkniÄ™te w piÄ…tek 23 marca.
* Etap 1 (czwartek 29 marca i piątek 30 marca): w sumie 325,47 km, w tym 7 odcinków specjalnych o łącznej długości 122,79 km. Czwartek 29 marca: start ze Stadionu Algarve od 17:50. OS1 (Stadion Algarve 1, 2,03 km). Wjazd samochodów do parc fermé od 18:10. Piątek 30 marca: wyjazd z parc fermé na Serwis A (9:30, 10 minut). OS2 (Tavira 1, 19,92km), OS3 (Serra de Tavira 1, 24,38km) i OS4 (S. Bras de Alportel 1, 16,08km). Komasacja na Stadionie Algarve (13:12, 15 minut). Serwis B (13:27, 30 minut). OS5 (Tavira 2), OS6 (Serra de Tavira 2) i OS7 (S. Bras de Alportel 2). Serwis C (17:30, 45 minut). Ostatni samochód w parc fermé o 21:00.
* Etap 2 (sobota 31 marca): 412,78 km, w tym 6 oesów o łącznej długości 152,92 km. Wyjazd z parc fermé na Serwis D (8:30, 10 minut). OS8 (Silves/Ourique 1, 30,69km), OS9 (Ourique 1, 24,88 km) i OS10 (Almodovar 1, 20,89km). Komasacja na Stadionie Algarve (12:57, 15 minut). Serwis E (13:12, 30 minut). OS11 (Silves/Ourique 2), OS12 (Ourique 2) i OS13 (Almodovar 2). Serwis F (18:00, 45 minut). Ostatni samochód w parc fermé o 21:30.
* Etap 3 (niedziela 1 kwietnia): 270,45km, w tym 5 oesów o łącznej długości 81,39 km. Wyjazd z parc fermé na Serwis G (7:10, 10 minut). OS14 (Loulé/Almodovar 1, 17,60km) i OS15 (Loulé 1, 22,08km). Komasacja na Stadionie Algarve (10:00, 15 minut). Serwis H (10:15, 30 minut). OS16 (Loulé/Almodovar 2), OS17 (Loulé 2) i OS18 (Stadion Algarve 2). Uroczystość zakończenia rajdu od 14:30.
* Uwaga: W latach 2005 i 2006 rajd odbyÅ‚ siÄ™ w formacie dwudniowym. Tegoroczny pierwszy etap jest identyczny jak w 2006 r. – obejmuje oesy Tavira, Serra de Tavira i S. Bras de Alportel o praktycznie niezmienionej dÅ‚ugoÅ›ci. Odcinki przejeżdżane drugiego i trzeciego dnia wytyczone sÄ… w tym samym regionie, co rok temu, ale zostaÅ‚y zmodyfikowane i wydÅ‚użone.
* Citroën wygraÅ‚ Rajd Portugalii w 1969 r. (Francisco Romãozinho Citroënem DS Proto ze skróconym tyÅ‚em). W 2001 r. w rajdzie wzięły udziaÅ‚ dwa Citroëny Saxo Kit-Car z zaÅ‚ogami Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni i Thomas Radström/Tina Thörner. Na PortugaliÄ™ przypadÅ‚ także debiut Citroëna Xsara WRC na trasach szutrowych poza FrancjÄ… (Ralli Oliveira do Hospital w 2001 r.); Thomas Radström zajÄ…Å‚ w nim 2. miejsce w klasyfikacji generalnej. W latach 2003 i 2004 w Rajdzie Portugalii triumfowaÅ‚ Armindo Araújo na Saxo Kit-Car.
* Sébastien Loeb i Daniel Elena wystartują w Portugalii po raz pierwszy. W 2001 r. wzięli udział w zapoznaniu, ale baza rajdu znajdowała się wtedy w Porto.
* Dani Sordo uczestniczyÅ‚ w edycji rajdu w 2005 r., zajmujÄ…c Citroënem C2 Super 1600 5. miejsce w klasyfikacji generalnej i 1. w klasie S1600. Rok temu startowaÅ‚ Citroënem Xsara WRC jako „zerówka”. Za każdym razem pilotowaÅ‚ go Marc MartÃ.
* W rajdzie wezmÄ… udziaÅ‚ dwa Citroëny Xsara WRC, zgÅ‚oszone prywatnie przez zespół OMV Kronos Citroën World Rally Team (zaÅ‚ogi Manfred Stohl/Ilka Minor i Daniel Carlsson/Denis Giraudet). Carlsson startowaÅ‚ w Rajdzie Portugalii w 2001 r. (Toyota Corolla WRC), a w 2005 r. – roku przeniesienia rajdu do Faro – zostaÅ‚ jego zwyciÄ™zcÄ… (na Subaru Impreza). TrzeciÄ… prywatnie wystawionÄ… XsarÄ… pojadÄ… Gigi Galli/Giovanni Bernacchini, reprezentujÄ…cy zespół PH Sport.
|
|