|
|
45 lat Renault 16
|
Dodano: 2010-03-29
Wyświetlono: 3842 razy
|
Renault 16 obchodzi 45. urodziny. Pierwszy seryjnie produkowany hatchback na świecie zadebiutował w marcu 1965 roku na Salonie Samochodowym w Genewie.
Informacja Prasowa.
|
|
W 1960 roku grupa inżynierów z Billancourt rozpoczęła prace nad Projektem 1150. ByÅ‚a to rewolucja technologiczna – pojazd, który w późniejszym czasie otrzymaÅ‚ oznaczenie 16 caÅ‚kowicie różniÅ‚ siÄ™ od modeli Dauphine z silnikiem montowanym z tyÅ‚u. W niczym nie przypominaÅ‚ także wiÄ™kszego modelu Fregate z silnikiem umieszczonym z przodu, lecz nadal z tylnym napÄ™dem i archaicznym już pontonowym nadwoziem.
Po raz pierwszy w historii Renault projektowano samochód z napÄ™dem na koÅ‚a przedniej osi i po raz pierwszy w historii motoryzacji nadwozie okreÅ›lone angielskim sÅ‚owem hatchback otrzymaÅ‚o piÄ…te drzwi – uchylnÄ… do góry klapÄ™, która uÅ‚atwiaÅ‚a dostÄ™p do bagażnika i umożliwiaÅ‚a zaÅ‚adunek przedmiotów o dużych rozmiarach. Pierwsze szkice charakterystycznej sylwetki ze Å›ciÄ™tym tyÅ‚em i dużym rozstawem osi powstaÅ‚y w 1961 roku – dÅ‚ugo przed projektem Syreny 110 realizowanym przez BKPmot i FSO.
W 1963 roku gotowe były prototypy, które badano w tunelu aerodynamicznym oraz poddawano testom zderzeniowym w centrum badawczym Renault w Lardy. Efektem tych testów było wzmocnienie konstrukcji przedziału pasażerskiego. Od pierwszego produkcyjnego egzemplarza, Renault 16 posiadało seryjne punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. W późniejszych latach wprowadzono je także dla pasażerów z tyłu. Dział projektujący silniki testował kilka jednostek czterocylindrowych. W efekcie wybrano silnik typu 697 o pojemności 1470 cm i mocy 59 KM. Montowano go w latach 1965-1971. Na stanowiskach badawczych testowano także mocniejszą jednostkę 1 565 cm i 83 KM. Silnik typu 807 wyróżniał się głowicą z poprzecznym przepływem mieszanki oraz zaworami ustawionymi w kształcie litery V.
Poza standardową skrzynią czterobiegową trwały prace nad przekładnią o pięciu przełożeniach, jak również nad skrzynią automatyczną. Przez cały okres produkcji Renault 16 posiadało dźwignię zmiany biegów przy kolumnie kierownicy. W zawieszeniu przednim zastosowano wahacze i drążki skrętne, z tyłu umieszczono wahacze wleczone z poprzecznymi drążkami skrętnymi.
Skuteczne hamowanie zapewniały tarcze (przód) oraz hamulce bębnowe kół tylnych. W 1964 roku prototypy przejechały ponad milion kilometrów, od Maroka po północną Finlandię. Zawieszenie dostrojono po tysiącach godzin jazd testowych na torze Monthlery.
Oficjalna premiera auta odbyła się w marcu 1965 roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Wkrótce międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych nagrodziło Szesnastkę zaszczytnym tytułem Car of The Year 1966. Seryjna produkcja modelu ruszyła w roku 1965 nowej fabryce Renault w Sandouville.
W wersji 16 Luxe z przodu montowana byÅ‚a kanapa, modele 16 Grand Luxe i Super posiadaÅ‚y już oddzielne siedzenia z przodu, podÅ‚okietnik tylnej kanapy oraz kilka innych udogodnieÅ„ jak oÅ›wietlenie bagażnika, elektrycznÄ… zapalniczkÄ™ oraz – za dodatkowÄ… opÅ‚atÄ… – jeden z czterech odcieni metalizowanego lakieru. W topowej wersji Super wprowadzono caÅ‚kowicie nowe rozwiÄ…zanie – wzdÅ‚użnÄ… regulacjÄ™ tylnej kanapy. Pojazd rozwijaÅ‚ prÄ™dkość maksymalnÄ… wynoszÄ…cÄ… 145 km/h, a jego zużycie paliwa wynosiÅ‚o 9,5 l/100 km.
Pierwsze drobne zmiany w Renault 16 wprowadzono już kilka miesiÄ™cy po premierze. W toku produkcji zmieniÅ‚ siÄ™ także literowy system oznaczeÅ„ wersji pojazdu. W marcu 1968 roku na Salonie Genewskim zaprezentowano model 16 TS z silnikiem OHC o pojemnoÅ›ci 1565 cm i mocy 83 KM. Jednostka byÅ‚a zasilana dwugardzielowym gaźnikiem Weber. PrÄ™dkość pojazdu wzrosÅ‚a do 165 km/h. Zastosowanie radialnych opon 155-355 (lub 155-14”) poprawiÅ‚o zachowanie auta na zakrÄ™tach. W ukÅ‚adzie hamulcowym zastosowano podciÅ›nieniowe wspomaganie Mastervac, a na przednich zderzakach pojawiÅ‚y siÄ™ dodatkowe reflektory dalekosiężne H4.
Wersja TS (fabryczne oznaczenie R 1151) była bogato wyposażona i przejęła rolę flagowego modelu. W 1969 roku w salonach Renault pojawił się model 16 TA wyposażony w trójstopniową skrzynię automatyczną z hydraulicznym przetwornikiem momentu obrotowego. Nad prawidłową pracą przekładni czuwał elektroniczny moduł opracowany przez firmy Renault i Thomoson. Model 16 TA (moc 67 KM) nosił oznaczenie R 1153 i był oferowany zarówno w Europie, jak również w USA i Australii. Pod koniec lat 60. modele z gamy Renault były oferowane także w Polsce poprzez sieć placówek Pekao. Szesnastkę oferowano również w Czechosłowacji i na Węgrzech.
Dla amatorów szybkiej jazdy firma Autobleu oferowaÅ‚a szereg akcesoriów tuningowych. Od kwietnia 1970 roku wszystkie wersje Renault 16 byÅ‚y seryjnie wyposażone w pasy bezpieczeÅ„stwa dla kierowcy i pasażera. W roku 1972 wprowadzono dwa typy deski rozdzielczej: w modelach L i TL stosowano wstÄ™gowy prÄ™dkoÅ›ciomierz, zaÅ› w TS – okrÄ…gÅ‚e instrumenty.
Lifting wyglądu nadwozia Renault nastąpił we wrześniu 1973 roku przy okazji prezentacji Renault 16 TX z 93-konnym silnikiem 1647 ccm. Nowe było nie tylko logo firmy, które zaprojektował Victor Vasarely, ale także pięciobiegowa skrzynia, dwuobwodowy układ hamulcowy, czarna plastikowa atrapa chłodnicy oraz cztery kwadratowe reflektory halogenowe. Model 16 TX posiadał ponadto sportowe obręcze z Renault 12 Gordini, chromowane ozdobne ramki wokół okien, elektrycznie podnoszone szyby oraz wycieraczkę tylnej szyby. Wersje L oraz TL i TS otrzymały w 1974 roku nową atrapę, a w niej dwa stosowane dotychczas reflektory.
W marcu 1975 roku funkcjÄ™ topowego pojazdu w gamie Renault przejęło szeÅ›ciocylindrowe Renault 30, a kilka miesiÄ™cy później model 20. Wysoki komfort i doskonaÅ‚e walory użytkowe spowodowaÅ‚y, że Renault 16 byÅ‚o nadal chÄ™tnie kupowane we Francji i kilkudziesiÄ™ciu innych krajach Å›wiata. W roku 1976 w ofercie pozostawaÅ‚y wersje TA, TLA, TL, TX, wycofano natomiast 16 TS. Na wybrane rynki trafiÅ‚o Renault 16 TL z odprężonym silnikiem 1565 cm i mocÄ… obniżonÄ… do 55 KM.Â
Wszystkie wersje Renault 16 posiadały bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, bezpieczną łamaną kolumnę kierownicy oraz zamki, które umożliwiały otwarcie drzwi nawet po silnym zderzeniu i deformacji nadwozia. Od lipca 1978 roku we wszystkich wersjach w standardowym wyposażeniu znalazły się pasy bezpieczeństwa tylnej kanapy.
Po wprowadzeniu modelu 18 produkcja Szesnastek została ograniczona do modeli TX oraz TL z silnikiem o mocy 67 KM przystosowanym do spalania benzyny o ograniczonej zawartości ołowiu. Najważniejszymi rynkami eksportowymi poza Francją były: Belgia, Holandia, Hiszpania, RFN oraz Szwajcaria. Ostatni z 1 850 000 egzemplarzy Renault 16 opuścił taśmę zakładu w Sandouville w maju 1980 roku.
|
|
Źródło: Renault, fot. Renault
|
|
Pisaliśmy również |
» Odpowiednia prÄ™dkość - co to wÅ‚aÅ›ciwie znaczy?
|
» Elektryczne Renault ZOE bÄ™dzie sÅ‚użyć strażnikom miejskim w GdaÅ„sku
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|