4 Rajd Japonii (26-28 października 2007)
|
Autor: PM Dodano: 2007-10-24
Wyświetlono: 3074 razy
|
Trzecia od końca runda bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata odbędzie się w Japonii. Zespół Citroën Sport reprezentować w niej będą dwa Citroëny C4 WRC z załogami Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Martí
|
foto © Citroen |
|
|
Po rozegraniu w odstępie zaledwie kilku dni Rajdu Katalonii i Tour de Corse zawodnicy wraz z zespołami mają tylko tydzień odpoczynku, po czym wyruszają na Hokkaido. Na tej najbardziej wysuniętej na północ wyspie archipelagu japońskiego wystartują do 14 tegorocznej rundy WRC. Trasy rajdu, o nawierzchniach szutrowych, wytyczone są w regionie Obihiro.
Od czasu włączenia Rajdu Japonii do cyklu RMŚ w 2004 r. zdążył on zyskać opinię jednej z trudniejszych rund sezonu. Składają się na to wielkie odległości do przebycia i surowy, nieprzyjazny teren. Z odcinków specjalnych do parków serwisowych jest tak daleko, że wizyty w serwisach znacznie wydłużają harmonogram dnia. O ile jednak te dwie cechy mogą tworzyć niekorzystny obraz rajdu, to rekompensatą jest charakter odcinków specjalnych, dzięki któremu wyróżnia się on wśród innych.
Same trasy, choć nie prezentują nic wyjątkowego, mają swoją specyfikę. Ogólnie szybkie, są na ogół wąskie, miejscami nawet bardzo. Pobocza zarasta gęsta roślinność, często zasłaniająca wystające pnie i kamienie. Nawierzchnia, zawsze śliska, po deszczu staje się niezwykle zdradliwa. Już od pierwszej pętli sporą rolę odgrywać będą kolejność startu i konieczność przecierania trasy.
Sébastien Loeb, zgodnie z miejscem zajmowanym w klasyfikacji kierowców RMŚ startujący jako drugi, będzie mógł w piątek obserwować ślady zostawiane przez swojego rywala. Po wygraniu na Korsyce swojego 35 rajdu WRC, Loeb i Daniel Elena mają obecnie 4 punkty straty do lidera. Celem trzykrotnych Mistrzów Świata będzie dalsze zmniejszenie tej różnicy. Sébastien, który rok temu wygrał w Japonii po niezwykle zaciętej walce, wie, jak trudne zadanie go czeka.
Warunkiem pełnej swobody jazdy, niezbędnej do walki o zwycięstwo na szybkich japońskich oesach, jest ich znajomość i doświadczenie czerpane z udziału w poprzednich edycjach. Atutu tego nie posiada Dani Sordo, obecny w Obihiro dopiero po raz drugi. Będzie więc musiał walczyć o wynik w czołówce i jednocześnie z marszu zdobywać praktykę.
Obydwie załogi Citroëna liczą na to, że w uzyskaniu tak pożądanych dobrych wyników pomoże im konkurencyjność modelu C4 WRC. Duże możliwości tego samochodu, potwierdzone na podobnie zróżnicowanych trasach rajdów Portugalii, Argentyny i Nowej Zelandii, wydają się dobrze rokować przed próbą japońską.
„W Japonii czeka nas kolejna piękna i trudna batalia” - mówi „Guy Fréquelin-San".- „Sébastien i Daniel muszą postarać się odzyskać kolejne punkty od Marcusa Grönholma, który będzie tu na pewno równie groźny jak rok temu. Dani i Marc też włączą się do walki, ale ich przeciwnikami będą raczej trasa i brak doświadczenia. Nasze samochody muszą się sprawdzić w rajdzie stawiającym nowe wymagania. Cały zespół Citroën Sport rusza w tę daleką podróż z ambicją stawienia czoła wyzywaniu, jakie czeka nas w Kraju Wschodzącego Słońca.”
Na pytania odpowiadają:
Guy Fréquelin…
W rajdach rozegranych na asfalcie, które macie już za sobą, celem zespołu było odbieranie punktów Marcusowi Grönholmowi. Sébastien Loeb go osiągnął… „Zwycięstwa w Hiszpanii i na Korsyce były warunkiem dalszej walki Sébastiena Loeba i Daniela Eleny o tytuł mistrzowski. Powiodło im się. Drugie miejsce Daniego Sordo, który w Katalonii pokonał Grönholma, pozwoliło Loebowi odrobić aż cztery zamiast dwóch punktów. Do tego doszły kolejne dwa na Korsyce, ale do wyrównania zostają jeszcze cztery. W rajdach asfaltowych byliśmy faworytami, musieliśmy je wygrać i dokonaliśmy tego. Co więcej, we wszystkich obydwa nasze C4 były na podium. Zespół Citroën Sport wykonał zadanie, dzięki czemu możemy walczyć dalej. To, co nas jeszcze czeka, na pewno nie będzie łatwe.”
Na początek Rajd Japonii. Jakie cele stawia zespół swoim załogom? „Jeżeli w niedzielę wieczorem w Obihiro nasz główny konkurent zajmie miejsca za załogą Sébastien/Daniel, znajdą się oni o dwa punkty za nim, mając przed sobą jeszcze dwie rundy. Powtórzenie zwycięstwa z 2006 r. jest więc dla Sébastiena niezwykle ważne. Pozwoliłoby mu to zachować spore szanse przed Irlandią i Walią. Zadaniem dla Daniego i Marca jest przede wszystkim regularny i szybki przejazd całej trasy, z którego wyniosą cenne doświadczenia na przyszły rok.”
Jakie są cechy charakterystyczne Rajdu Japonii? „To naprawdę nie jest łatwy rajd. Pokonywanie wąskich i często śliskich tras z bardzo wysokimi prędkościami nie ma prawa być łatwe. Wiele zakrętów jest niewidocznych, a bujna roślinność dodatkowo ukrywa różne pułapki. W tym roku musimy się liczyć z dodatkowymi utrudnieniami ze strony pogody. Warunki mogą być zmienne. Charakterystyczne dla Japonii jest także przyjęcie, z jakim się spotykamy. Publiczności przybywa z roku na rok, a jej nastawienie jest coraz bardziej entuzjastyczne. To zainteresowanie jest korzystne dla sportu samochodowego i dla wizerunku Citroëna, który zdobywa sobie coraz więcej miłośników.”
…Sébastien Loeb…
Odrobiłeś sześć z dziesięciu punktów dzielących cię od Marcusa Grönholma. Cieszysz się? „Jestem bardzo szczęśliwy, że udało mi się wygrać dwa rajdy z rzędu – w Hiszpanii i na Korsyce. Wszyscy uważali nas za faworytów, ale nic nie było z góry przesądzone. To naprawdę nie przyszło nam tak łatwo, jak mogło się wydawać. To były dwa ciężko wywalczone zwycięstwa! Przed ostatnimi rundami asfaltowymi wiedziałem, że muszę wygrać pięć ostatnich rajdów. Po Korsyce potrzebuję jeszcze trzech zwycięstw. Zbliżyłem się do celu, ale zadanie nadal pozostaje trudne. Teraz ani on, ani my nie mamy prawa do błędu.”
Japonia nie należała do twoich ulubionych rund. Czy po wygranej w 2006 r. to się zmieniło? „Rok temu na mecie mówiło się głównie o tym, że zaliczyłem swoje 27 zwycięstwo w karierze. Ja i Daniel wolimy jednak pamiętać sposób, w jaki wygraliśmy. Była to niezwykle zacięta walka, zwłaszcza ostatniego dnia. Zaliczam ten triumf do najpiękniejszych, jakie odniosłem. Z perspektywy czasu, biorąc pod uwagę mój późniejszy wypadek na rowerze górskim, widać, jak ważny był sukces w Japonii – przyniósł mi punkty, dzięki którym nie musiałem już wracać do walki przed końcem sezonu. Czy sprawia to, że polubiłem ten rajd? Być może… Ale nikt nie lubi wstawać przed świtem, by jechać godzinami na odcinek specjalny. Rekompensatą jest wielkie zainteresowanie publiczności. Przyjęcie, z jakim się tam spotykamy, łagodzi poczucie bycia w dalekim, obcym miejscu.”
Twoim celem będzie kolejne zwycięstwo? „Jeśli policzyć, ile rund zostało do końca sezonu i różnicę punktową przed tym rajdem, to nie mamy innego wyjścia. Musimy starać się pokonać Marcusa Grönholma. Jeżeli się uda, to zachowamy jeszcze szanse na tytuł, nawet gdyby on był drugi. Szanse te będą większe, jeśli Marcus zajmie dalsze miejsce. Wiem, że to nie będzie łatwe, bo on jest szybki w takim terenie. Będziemy próbowali wywierać presję, a równocześnie strzec się własnego błędu.” ...i Dani Sordo.
Drugie i trzecie miejsce w rajdach na asfalcie, w krajach, gdzie publiczność ci kibicowała, to chyba niezły wynik? „O ile jestem zadowolony z miejsca na podium w Salou, to z tego w Ajaccio nieco mniej. Na Korsyce nie udawało mi się w pełni wykorzystać potencjału mojego Citroëna C4 WRC. Miałem też pewne kłopoty techniczne, które nasza ekipa teraz analizuje, by ustalić ich źródło. Trzecie miejsce w moim drugim Tour de Corse za kierownicą samochodu WRC to niezły wynik, ale miałem nadzieję na wyprzedzenie Marcusa Grönholma, by pomóc Sébastienowi i Danielowi. Być może będziemy w stanie dokonać tego w Irlandii. Ale jeszcze nie pora o tym myśleć. Na razie trzeba się przekonać, na co nas stać w Japonii.”
Ten kraj i ten rajd znasz na razie tylko z jednej, ubiegłorocznej wizyty. Jak ją wspominasz? „Przed startem zawsze staram się wyrobić sobie jakieś wyobrażenie o tym, co mnie czeka, więc wiele wypytywałem, głównie Sébastiena. Zapoznanie nie wyszło mi najlepiej; w czasie rajdu musiałem nanieść wiele korekt do swoich notatek, co zdarza mi się rzadko. Trudno mi było znaleźć właściwy rytm; pomimo zalet samochodu nie miałem do siebie zaufania. Wreszcie, wykluczenie naszej załogi już po ukończeniu rajdu też nie było przyjemne. Natomiast bardzo miło wspominam zetknięcie z nowym dla mnie krajem i z tłumami publiczności zgromadzonej wzdłuż odcinków dojazdowych i przy serwisach.”
Po rajdach, w których mogłeś walczyć o podium, jaki cel stawiasz sobie przed Japonią? „To runda, w której czeka mnie jeszcze wiele nauki. W dodatku, niektóre odcinki będą inne niż rok temu, co nie działa na moją korzyść. Postaram się oczywiście skorzystać z lekcji wyniesionej z poprzedniej edycji, by nie powtarzać tych samych błędów. Nie wiem jednak, czy będziemy w stanie pomóc Sébastienowi. Spróbujemy, ale chyba realniej jest oceniać nasze szanse na miejsce w pierwszej piątce.”
Rajd Japonii 2007 w skrócie:
* Wpisany do kalendarza WRC w 2004 r., Rajd Japonii odbędzie się w formacie Mistrzostw Świata po raz czwarty.
* Rajd rozegrany zostanie ponownie na wyspie Hokkaido, wysuniętej najbardziej na północ z czterech dużych wysp Japonii. Wszystkie obiekty rajdu znajdują się w miejscowości Obihiro, stolicy regionu rolniczego Tokachi. Park serwisowy rozstawi się na Placu Publicznym Kita Aikoku, usytuowanym o ok. 6 km na południe od miasta. Główne biuro prasowe ulokowano w Tokachi Plaza; dodatkową salę mediów przewidziano przy parku serwisowym.
* Różnica czasu między Japonią (należącą do strefy czasowej GMT+9) a Francją wynosi 7 godzin. Kiedy w Paryżu jest 12:00, w Obihiro zegar wskazuje 19:00. Miejscową walutą jest jen. 1000 JPY = 6 Euro.
* Łączna długość trasy edycji 2007 wynosi 1575,79 km, w tym 27 odcinków specjalnych (11 różnych) dających łączny dystans jazdy na czas 350,19 km.
* Rajd Japonii tworzy parę z rozegranym już Rajdem Nowej Zelandii, co oznacza obowiązek wykorzystania w obu rajdach tych samych silników i podwozi (zaplombowanych po rundzie nowozelandzkiej). Ponadto, te same silniki (ale nie podwozia) będą musiały wystarczyć na Rajd Wielkiej Brytanii. System łączący niektóre rundy w pary narzuca także ograniczenia w zakresie przednich i tylnych ram pomocniczych oraz przekładni kierowniczych: na Nową Zelandię i Japonię każdemu zespołowi przysługują 4 egzemplarze każdego z tych podzespołów (po jednym w każdym samochodzie i dwa zamienne, nie przyporządkowane do konkretnego samochodu, czyli do wykorzystania zależnie od potrzeb).
* Do wykorzystania w rajdach Nowej Zelandii i Japonii zaplombowano także po dwa zespoły skrzynia biegów – mechanizmy różnicowe na każdy samochód.
* Opony: Limit dla każdej załogi wynosi 60 opon, z których w rajdzie wraz z odcinkiem testowym wykorzystać wolno 35 szt. Listy kodów paskowych i rzeźb bieżnika zostały przekazane już 13 września.
* Przejazdy zapoznawcze zaplanowano na wtorek 23 października w godzinach od 8:00 do 18:00 (odcinki specjalne 12/16, 13/17, 14/18, 4/8/11/15, 1/5, 3/7, i 2/6) oraz na środę 24 października w godz. 8:00-15:00 (OS 22/25, 23/26, 21/24 i superoes). Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego odcinka dwukrotnie, w kolejności i porze ściśle wyznaczonych przez organizatorów.
* Odcinek testowy odbędzie się we czwartek 25 października w godz. 8:00-12:00 na trasie o długości 1,3 km, identycznej z superoesem, wytyczonej wokół parku serwisowego.
* Na czwartek 25 października (o godz. 18:30) zaplanowano także sesję rozdawania autografów w centrum Obihiro. Bezpośrednio po niej, o 19:30 rozpocznie się uroczystość startu.
* Etap 1: piątek 26 października : 571,58 km, w tym 106,18 km z pomiarem czasu (10 oesów, w tym 5 różnych). Start rajdu z parku serwisowego o 6:00; OS1: Pawse Kamuy Reverse 1 (9,03 km); OS2: Cup Kamuy 1 (13,95 km); OS3: Kimun Kamuy 1 (26,03 km); OS4: Rikubetsu 1 (2,73 km). Komasacja (11:17/15 min.). Serwis A (11:32/30 min.); OS5: Pawse Kamuy Reverse 2; OS6: Cup Kamuy 2; OS7: Kimun Kamuy 2; OS8: Rikubetsu 2. Komasacja (17:19/15 min.); OS9: Obihiro 1 (1,35 km); OS10: Obihiro 2. Serwis B (18:07/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 22:32.
* Etap 2: sobota 27 października : 616,46 km, w tym 146,68 km jazdy na czas (10 oesów, w tym 6 różnych). Wyjazd z parc fermé i wjazd na serwis C (5:05/10 min.); OS11: Rikubetsu 3; OS12: Puray 1 (34,96 km); OS13: Niueo 1 (20,75 km); OS14: Sipirkakim (22,43 km). Komasacja (11:01/15 min.); Serwis D (11:16/30 min.); OS15: Rikubetsu 4; OS16: Puray 2; OS17: Niueo 2; OS18: Sipirkakim Short (4,67 km). Komasacja (17:32/15 min.). OS19: Obihiro 3; OS20: Obihiro 4. Serwis E (18:20/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 22:45.
* Etap 3: niedziela 28 października: 387,75 km, w tym 97,33 km jazdy na czas (7 oesów, w tym 4 różne). Wyjazd z parc fermé i wjazd na serwis F (5:40/10 min.); OS21: Rera Kamuy 1 (8,76 km); OS22: Panke Nikorpet 1 (17,04 km); OS23: Penke 1 (22,19 km). Komasacja (9:34/15 min.). Serwis G (9:49/30 min.); OS24: Rera Kamuy 2; OS25: Panke Nikorpet 2; OS26: Penke 2. Komasacja (14:03/20 min.); OS27: Obihiro 5. Meta i podium o godz. 15:00.
* Uwagi: Trasy rajdu obejmują niewiele nowych fragmentów. Odcinki specjalne Cup Kamuy i Kimun Kamuy nie były wykorzystywane od roku 2004. Oesu 1/5 od roku 2004 nie przejeżdżano w tym kierunku. Odcinki Rikubetsu, Puray, Niueo, Sipirkakim, Panke Nikorpet oraz Penke są identyczne jak rok temu. Superoes w każdej edycji wytyczony jest wokół parku serwisowego, ale został nieco zmodyfikowany w stosunku do ubiegłego roku. Rajd odbywa się o półtora miesiąca później niż w 2006 r.
* Dzięki załodze Sébastien Loeb/Daniel Elena (Xsara WRC), Citroën został zwycięzcą Rajdu Japonii 2006.
* Sébastien Loeb i Daniel Elena mają za sobą przejazd zapoznawczy tras japońskich w 2003 r. oraz udział w trzech edycjach: 2006 (Xsara/zwycięstwo), 2005 (Xsara/2 miejsce) i 2004 (Xsara/2 m.).
* Dani Sordo był w Japonii tylko raz, w 2006 r. (Xsara/Marc Martí). Po zajęciu 7 miejsca na mecie załoga otrzymała karę wykluczenia.
* Marc Martí brał udział w dwóch edycjach Rajdu Japonii: w latach 2006 (Xsara/Dani Sordo/wykl.) i 2004 (Xsara/Carlo Sainz/5 miejsce).
* Do rajdu zgłoszony został jeden prywatny Citroën Xsara WRC z załogą Manfred Stohl/Ilka Minor, która reprezentuje zespół OMV Kronos Citroën World Rally Team.
|
|