|
|
50 lat modelu MBG - pikantniejszy sedan
|
Dodano: 2017-02-28
Wyświetlono: 1315 razy
|
Wprowadzenie do małoseryjnej produkcji w Kvasinach w 1966 roku, rasowo stylizowanego modelu MBX z nadwoziem typu hardtop nie satysfakcjonowało w pełni zarządu firmy.
|
foto © Skoda |
|
|
Mozolnie nabierajÄ…ca – ostatecznie i tak bardzo niskiego – tempa produkcja, nie byÅ‚a w stanie pokryć zapotrzebowania zgÅ‚aszanego przez PZO Motokov z dewizowych rynków eksportowych. W zasadzie jedynie z ich części, gdyż przezornie wstrzymano siÄ™ z promocjÄ… deficytowego MBX na pozostaÅ‚ych.
Montaż w Kvasinach, przypominajÄ…cy bardziej jednostkowÄ… produkcjÄ™ prototypów, nie dawaÅ‚ nadziei na rychÅ‚Ä… poprawÄ™ sytuacji, a Å›wieżo zmodernizowana i rozbudowana fabryka Mlada Boleslav, mimo swej potężnie zwiÄ™kszonej wydajnoÅ›ci, ledwie nadążaÅ‚a z realizacjÄ… zamówieÅ„ sedanów rodziny MB.
W obliczu niedostatecznej wydajnoÅ›ci nadwoziowni Kvasiny i elastycznoÅ›ci wydajnego dziaÅ‚u produkcji silników fabryki macierzystej, rozwiÄ…zanie nasunęło siÄ™ samo. WzmocnionÄ…, 1-litrowÄ… jednostkÄ™ zasilanÄ… dwoma gaźnikami Jikov i opracowanÄ… dla modelu 1000MBX postanowiono zaaplikować pod pokrywÄ™ silnika nadwozia czterodrzwiowego.
Tak narodziÅ‚ siÄ™ wariant sedan o podwyższonych osiÄ…gach, oznaczony jako 1000MBG i kierowany od roku 1967 prawie wyÅ‚Ä…cznie na zachodnie rynki eksportowe. Prawie, gdyż uÅ‚amek niewielkiej produkcji tej ciekawej odmiany pozostaÅ‚ w CzechosÅ‚owacji, sÅ‚użąc jako baza do budowy pojazdów podejmujÄ…cych trud zmagaÅ„ na arenie motosportu i to w kilku grupach.
O ile seryjne wykonanie dwugaźnikowego, litrowego silnika OHV dysponowaÅ‚o mocÄ… 46 KM (wg DIN) przy 4800 obr./min, to zrÄ™czny i zarazem profesjonalny tuning w wykonaniu fabrycznego dziaÅ‚u VZM (powoÅ‚anego w 1966 roku) skutkowaÅ‚ daleko lepszymi rezultatami. 75 KM przy 7000 obr./min bez zmiany objÄ™toÅ›ci (988 ccm) oznaczaÅ‚o bardzo konkurencyjne osiÄ…gi odpowiednio „odchudzonych” MBG stawiajÄ…cych czoÅ‚a konkurentom w grupach A2 oraz A1. W specyfikacji sportowej rezygnowano z papierowej wkÅ‚adki, wspólnego dla dwóch gaźników, filtra powietrza (na rzecz piÄ™knie brzmiÄ…cych dyfuzorów z sitkami), a ukÅ‚ad smarowania wyposażono w peÅ‚noprzepÅ‚ywowy filtr oraz chÅ‚odnicÄ™ oleju, montowanÄ… pod zderzakiem przednim. ListÄ™ zmian uzupeÅ‚niaÅ‚y zmienione fazy rozrzÄ…du, stopieÅ„ sprężania oraz obniżone i utwardzone zawieszenie.
Na prestiżowym Rajdzie WeÅ‚tawa 1967 Václav Bobek rozgromiÅ‚ klasÄ™ i niespodziewanie zajÄ…Å‚ trzeciÄ… pozycjÄ™ w klasyfikacji generalnej uznajÄ…c jedynie wyższość takich osobistoÅ›ci jak Erik Carlsson (SAAB 96 V4) oraz SobiesÅ‚aw Zasada (Porsche 912).
Cywilne ŠKODY 1000MBG kompletowano z bogatszym pakietem wyposażenie deLuxe i ze stylizacjÄ… zgodnÄ… ze zmodernizowanym rokiem modelowym 1966. OznaczaÅ‚o to miÄ™dzy innymi węższe obramowanie ozdobne przedniego pasa nadwozia i uproszczone wloty powietrza bÅ‚otników tylnych. OficjalnÄ… cenÄ™ MBG de Luxe ustalono w 1967 roku na poziomie 49 900 koron wobec 48 900 koron żądanych wówczas za MB de Luxe i 52 200 koron – za tudora MBX de Luxe. Przez pewien czas MBG stanowiÅ‚y wierzchoÅ‚ek oferty odmian limuzyn i z Å‚atwoÅ›ciÄ… znajdowaÅ‚y nabywców na najbardziej konkurencyjnych rynkach krajów kapitalistycznych.
Gdy jesieniÄ… 1967 roku ŠKODA wprowadziÅ‚a ulepszonÄ… jednostkÄ™ o pojemnoÅ›ci 1107ccm zasilanÄ… już pojedynczym gaźnikiem, oznaczaÅ‚o to powolny schyÅ‚ek dwugaźnikowych „litrówek”.
Ostatni z Å‚Ä…cznie 3 287 egzemplarzy MBG zmontowano w 1968 roku. Z oczywistych wzglÄ™dów pojazdy z takÄ… specyfikacjÄ… stanowiÄ… dziÅ› szczególny obiekt zainteresowania wÅ›ród kolekcjonerów i miÅ‚oÅ›ników marki.
Dane techniczne samochodu ŠKODA 1000 MBG (Typ 710), 1967-1968
- silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, rozrzÄ…d OHV, waÅ‚ korbowy podparty w trzech punktach; chÅ‚odzony cieczÄ…, chÅ‚odnica w komorze silnika; umieszczony wzdÅ‚użnie z tyÅ‚u i pochylony w prawo, napÄ™d kóÅ‚ tylnych
- średnica cylindra: 68 mm, skok tłoka: 68 mm, objętość skokowa: 988 ccm
- zasilanie: dwa gaźnik Jikov - 32 BS-27 bez układu rozruchowego i 32 BST-19 z układem ssania sterowanym bimetalicznie
- stopień sprężania: 9,0:1
- moc maksymalna: 46 KM przy 5200 obr./min (według normy DIN) oraz 52 KM przy 5200 obr./min (wg metodyki SAE)
- maksymalny moment obrotowy: 75,5 Nm przy 3000 obr./min
- instalacja elektryczna: o napięciu 12 V, prądnica 300 W
- układ smarowania: ciśnieniowy, w wersji seryjnej bez chłodnicy oleju
- skrzynia przekładniowa: czterostopniowa, manualna, biegi do jazdy do przodu zsynchronizowane
- przeÅ‚ożenie przekÅ‚adni gÅ‚ównej: 4,444
- sprzęgło: suche, jednotarczowe, sterowane hydraulicznie
- układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
- układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, wspomagany podciśnieniowo; na wszystkich kołach hamulce bębnowe
- zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
- zawieszenie tylne: oś wahliwa, sprężyny śrubowe okalające amortyzatory teleskopowe
- koła: obręcze stalowe 4,5Jx14 z kołpakami piast, ogumienie diagonalne 155-14 z bieżnikami OS 21 oraz OS 25
- rozstaw osi: 2400 mm
- rozstaw kóÅ‚: osi przedniej 1280 mm, osi tylnej 1250 mm
- nadwozie: samonośne, zamknięte stalowe, dwudrzwiowe typu coupe, ilość miejsc 2+2
- wymiary zewnętrzne nadwozia: długość 4170mm, szerokość 1620mm, wysokość 1340mm
- masa własna: 810 kg
- pojemność zbiornika paliwa: 32 l
- prędkość maksymalna: 130 km/h
- średnie zużycie paliwa: 8 l/100 km
- ilość zbudowanych egzemplarzy: 3287 sztuk w latach 1967-68
- ciekawostka: ŠKODA 1000MBG posiadaÅ‚a już wzmocnionÄ… strukturÄ™ karoserii, „Å‚apiÄ…c siÄ™” tym samym na piÄ™ciomiejscowÄ… homologacjÄ™, podobnie jak sÅ‚absze wersje. Do 1966 roku homologacja rodziny MB wskazywaÅ‚a wyÅ‚Ä…cznie cztery miejsca.
dla ŠKODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, luty 2017
|
|
Źródło: Skoda, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Zmiany personalne w strukturach SKODA Polska
|
» Znamy ceny nowej Skody SUPERB
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |