W poniższym zestawieniu prezentujemy pięciu najgorętszych przedstawicieli tego szlachetnego gatunku.
Toyota Yaris GRMN – 212 KM
To wyjÄ…tkowy samochód w tym szacownym gronie. W przeciwieÅ„stwie do pozostaÅ‚ych nie można go już kupić, bo wszystkie egzemplarze z limitowanej do 600 sztuk serii sprzedano w ciÄ…gu 72 godzin. Tylko 7 z nich trafiÅ‚o do Polski, a każdy kosztowaÅ‚ 140 000 zÅ‚. Ten niezwykÅ‚y i totalnie zaskakujÄ…cy swoimi możliwoÅ›ciami model opracowali specjaliÅ›ci z teamu Toyota Gazoo Racing, zaÅ› skrót GRMN oznacza Gazoo Racing Meister of Nürburgring. Kierowcy testowi mÄ™czyli prototyp na zdradliwych Å‚ukach tego najtrudniejszego i najbardziej wymagajÄ…cego toru wyÅ›cigowego na Å›wiecie.
Nad obniżonym o 24 mm zawieszeniem pochylili siÄ™ inżynierowie z firmy Sachs, wydech przeszczepiono z Lexusa. Pod maskÄ… znalazÅ‚ siÄ™ motor dopracowany przez ekspertów Lotusa – doÅ‚adowany kompresorem, benzynowy silnik 1.8 Dual VVT-i o mocy 212 KM, osiÄ…ganej przy prawie 7 000 obr./min. W skutecznym przeniesieniu momentu obrotowego o maksymalnej wartoÅ›ci 249 Nm na asfalt pomaga mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym uÅ›lizgu i precyzyjna, szeÅ›ciobiegowa skrzynia manualna. W zatrzymaniu szalonego Yarisa pomogÄ… zaÅ› potężne hamulce z czterotÅ‚oczkowymi zaciskami i opony o szerokoÅ›ci 205 cali na wyczynowych, kutych, 17-calowych obrÄ™czach BBS. Do setki Yaris GRMN rozpÄ™dza siÄ™ w 6,5 s i rozwija prÄ™dkość 230 km/h. I nic dziwnego, bo waży poniżej 1200 kg, co daje znakomity wspóÅ‚czynnik mocy do masy 5,35 kg/KM – lepszy niż np. w Golfie GTI.
Ford Fiesta ST200 – 200 KM
Już podstawowa wersja Forda Fiesty ST, dysponujÄ…ca mocÄ… 182 KM i 240 Nm maksymalnego momentu, daje mnóstwo frajdy z jazdy. Jej szalona odmiana ST200 oferuje – jak wskazuje nazwa – równe 200 KM (w trybie overboost nawet 215 KM), wyciÅ›niÄ™te ze wspomaganego turbosprężarkÄ… silnika 1.6 i maksymalny moment obrotowy 290 Nm. Do setki rozpÄ™dza siÄ™ w 6,7 s i osiÄ…ga prÄ™dkość 230 km/h. W utrzymaniu jej w ryzach pomagajÄ… trzy tryby kalibracji pracy systemu ESC, wzbogacone o torque vectoring, czyli elektronicznÄ… szperÄ™. Zawieszenie obniżono o 15 mm.
Elementem wyróżniajÄ…cym FiestÄ™ ST 200 jest szary lakier Storm Grey i zaprojektowane specjalnie dla tej wersji 17-calowe felgi. We wnÄ™trzu zaÅ› – gÅ‚Ä™boko wyprofilowane, kubeÅ‚kowe fotele Recaro. Cennik startuje z poziomu 94 350 zÅ‚. WybierajÄ…c jeszcze kilka dodatków, z Å‚atwoÅ›ciÄ… przekroczymy próg 100 000 zÅ‚. Wersja bazujÄ…ca na starym już modelu zaprezentowanej w 2007 roku Fiesty VI generacji koÅ„czy swojÄ… obecność na rynku. Tych aut trzeba wiÄ™c szukać na rynku wtórnym lub czekać na nowÄ… FiestÄ™ ST VII generacji, która ma zostać zaprezentowana jeszcze w tym roku.
Peugeot 208 GTi – 208 KM
To nawiÄ…zanie do tradycji legendarnego Peugeota 205 GTi sprzed ponad 30 lat. Kolejny przykÅ‚ad na to, ile można wycisnąć z turbodoÅ‚adowanego silnika 1.6 – w tym przypadku 208 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W poÅ‚Ä…czeniu z masÄ… nieznacznie przekraczajÄ…cÄ… 1100 kg, wspomniana moc przekÅ‚ada siÄ™ na przyspieszenie do setki w 6,5 s oraz maksymalnÄ… prÄ™dkość 230 km/h. Osadzone na 17-calowych koÅ‚ach nawozie obniżono o 8 milimetrów. Efektem jest samochód, którego moc wyrywa z rÄ…k kierownicÄ™. Jego narowistość podkreÅ›la, strzelajÄ…cy przy odpuszczeniu gazu, sportowy ukÅ‚ad wydechowy. Konstrukcja jest stosunkowo prosta. Peugeot 208 GTi nie ma adaptacyjnych trybów zawieszenia, lecz utwardzono w nim amortyzatory i sprężyny, dodano mocniejsze stabilizatory i zwiÄ™kszono rozstaw kóÅ‚. SprawÄ™ zaÅ‚atwiono w starym stylu, jak niegdyÅ› w 205 GTi. Sporym atutem jest cena. Za bardzo dobrze wyposażonÄ… wersjÄ™ bazowÄ… zapÅ‚acimy 87 600 zÅ‚.
Renault Clio R.S. i R.S. Trophy – 200 / 220 KM
W hatchbacku francuskiej marki sportowe emocje zapewnia także turbodoÅ‚adowany silnik 1.6, który w wersji R.S. rozwija moc 200 KM (260 Nm). Jeszcze ostrzejsza jest wersja R.S. Trophy – z tego samego silnika wyciÅ›niÄ™to dodatkowe 20 KM i 20 Nm. Konstruktorzy z Renault Sport wyposażyli go w popychacze z powÅ‚okÄ… DLC (Diamond Like Carbon), wykorzystywanÄ… w bolidach F1, oraz podwójny ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du (VVT). Oba silniki wspóÅ‚pracujÄ… z 6-biegowymi, automatycznymi dwusprzÄ™gÅ‚owymi skrzyniami EDC. Zadziorna wersja Clio ma funkcjÄ™ Launch Control, automatycznie dostosowujÄ…cÄ… parametry pracy silnika, skrzyni biegów oraz systemów wspomagania prowadzenia, dla uzyskania maksymalnego przyspieszenia. Multichange down to system pozwalajÄ…cy na wybranie najodpowiedniejszego biegu na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu. SÄ… też trzy tryby prowadzenia R.S. Drive: Normal, Sport i Race, zmieniajÄ…ce czuÅ‚ość ukÅ‚adu kierowniczego, reakcjÄ™ na gaz, parametry silnika, skrzyni biegów i systemów wspomagania. System ESC można caÅ‚kowicie wyÅ‚Ä…czyć.
Z przodu sportowe Clio wyróżniajÄ… dodatkowe Å›wiatÅ‚a LED R.S. Vision. Z tyÅ‚u – dyfuzor i podwójny, a za dopÅ‚atÄ… – tytanowy ukÅ‚ad wydechowy Akrapovic. Do tego sportowe, 18-calowe koÅ‚a. W Å›rodku znajdziemy R.S. Monitor 2.1 – pokÅ‚adowy system telemetryczny zintegrowany z nawigacjÄ…. Cennik wersji R.S. startuje z poziomu 93 000 zÅ‚, a w przypadku mocniejszej odmiany R.S. 220 zaczyna siÄ™ od 99 500 zÅ‚.
Volkswagen Polo GTI – 200 KM
Nowe GTI zostaÅ‚o skonstruowane w oparciu o Polo szóstej generacji. Pod maskÄ… pracuje 2-litrowy silnik TSI o mocy 200 KM, generujÄ…cy maksymalny moment 320 Nm. PoÅ‚Ä…czono go z dwusprzÄ™gÅ‚owÄ…, 6-biegowÄ… skrzyniÄ… DSG. W wyposażeniu znalazÅ‚y siÄ™ sportowe fotele, obniżone sportowe zawieszenie i 17-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ z lekkich stopów. Ceny zaczynajÄ… siÄ™ od 89 690 zÅ‚.
Nowe Polo GTI przyspiesza do 100 km/h w 6,7 s, a jego maksymalna prÄ™dkość to 237 km/h. W wyposażeniu za dopÅ‚atÄ… może siÄ™ znaleźć zestaw cyfrowych wskaźników Active Info Display, LED-owe reflektory i wiele systemów asystujÄ…cych, a także zawieszenie Sport Select o regulowanej charakterystyce tÅ‚umienia amortyzatorów i wiÄ™ksze, 18-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ z lekkich stopów. WÅ›ród dodatkowych elementów wyposażenia jest również duży, przesuwany dach panoramiczny oraz 300-watowy sprzÄ™t nagÅ‚aÅ›niajÄ…cy firmy Beats.