- Innowacyjna koncepcja silnika Å›wiÄ™tuje swój jubileusz
- Silnik z tłokiem obrotowym może być stosowany w maszynach lądowych, wodnych i powietrznych
- Specjalna wystawa w Ingolstadt potrwa od 20 maja do 5 listopada 2017 roku
„Obroty zamiast uderzeÅ„” – ta idea silnika spalinowego z obrotowym tÅ‚okiem fascynowaÅ‚a Felixa Wankla od późnych lat dwudziestych ubiegÅ‚ego wieku. Od stworzenia koncepcji, do gotowoÅ›ci do produkcji seryjnej, minąć musiaÅ‚o jednak ponad 30 lat. W trakcie prac badawczych, samouk Wankel staÅ‚ siÄ™ specjalistÄ… od uszczelnieÅ„, jednak swój pomysÅ‚ maszyny z tÅ‚okiem obrotowym caÅ‚y czas nosiÅ‚ w gÅ‚owie. Metodyczna analiza możliwoÅ›ci poÅ‚Ä…czeÅ„ wirników i korpusów, doprowadziÅ‚a Wankla pod koniec 1953 r. do skonstruowania obrotowego tÅ‚oka o ksztaÅ‚cie trójkÄ…ta z zaokrÄ…glonymi bokami, poruszajÄ…cego siÄ™, razem z obracajÄ…cym siÄ™ waÅ‚em, w prawie okrÄ…gÅ‚ej obudowie. Taka zasada dziaÅ‚ania jednostki napÄ™dowej wzbudziÅ‚a zainteresowanie kierownictwa NSU. W marcu 1954 r., Wankel zaprojektowaÅ‚ podstawowÄ… formÄ™ nazwanego później jego nazwiskiem silnika. Trzy lata później, 1 lutego 1957 r., ów silnik ruszyÅ‚ po raz pierwszy na stanowisku kontrolnym w zakÅ‚adach NSU.
W fabryce NSU w Neckarsulm, zespóÅ‚ skupiony wokóÅ‚ dr Waltera Froede, szefa dziaÅ‚u rozwoju NSU, uproÅ›ciÅ‚ technicznie skomplikowanÄ… strukturÄ™ dwóch elementów, z których jeden obracaÅ‚ siÄ™ wewnÄ…trz drugiego. Po raz pierwszy, wersja tego silnika nazwana KKM (Kreiskolbenmotor) z odwróconÄ… kinetykÄ…, użyta zostaÅ‚a w roku 1962, w urzÄ…dzeniu „Ski-Craft”. TÄ™ maszynÄ™ wyciÄ…gowÄ… dla narciarzy wodnych również można zobaczyć na wystawie w Audi museum mobile. Zaledwie rok później, we wrzeÅ›niu 1963 r. na targach IAA we Frankfurcie, zaprezentowano premierowy model NSU Spider, również wyposażony w silnik Wankla. To pierwsze na Å›wiecie seryjnie produkowane auto z tego rodzaju jednostkÄ… napÄ™dowÄ…, rozpaliÅ‚o emocje zwiÄ…zane z zastosowaniem tÅ‚oka obrotowego. W kolejnych latach, prawie wszyscy znaczÄ…cy producenci samochodów, dwuÅ›ladów czy silników, weszli do szerokiego krÄ™gu licencjobiorców NSU/Wankla.
Na zwiedzajÄ…cych wystawÄ™ „Rewolucja – 60 lat silnika Wankla w NSU”, oprócz samochodu NSU Spider, oczekujÄ… też inne eksponaty, np. pierwszy prototyp modelu NSU „Prinz 3” z 1959 r. oraz NSU Ro 80. Oba wyposażone w jednostki Wankla. NSU Ro 80, dziÄ™ki swojej innowacyjnej technice i ponadczasowej stylistyce, zapewniÅ‚ sobie tytuÅ‚ samochodu roku 1967. Na ekspozycji stojÄ… również dwa modele Audi: prototyp Audi 200 KKM z roku 1979 oraz Audi A1 e-tron z 2012 r., a także sportowy bolid Italdesign Namir z roku 2009. Inne atrakcje wystawy to m.in. Mazda Cosmo 110S, Citroen M35 oraz samochód wyÅ›cigowy Malibu Virage.
Silnik Wankla byÅ‚ stosowany nie tylko w samochodach, ale też w skuterach Å›nieżnych, pompach pożarniczych, piÅ‚ach motorowych, Å‚odziach motorowych oraz motocyklach. Wystawa ukazuje szereg tego typu produktów, ale też silniki stacjonarne oraz przekroje.