|
|
80 lat sportowych, aerodynamicznych modeli Skoda Popular
|
Dodano: 2015-05-12
Wyświetlono: 974 razy
|
O sportowej linii aerodynamicznych pojazdów opartych na modelu Popular, otwierającym wówczas regularną ofertę producenta, stało się głośno w sezonie 1935, przy okazji promocji drugiej serii małolitrażowego bestselleru.
|
foto © Skoda |
|
|
Specjalne wersje Populara, wyróżniajÄ…ce siÄ™ charakterystycznymi, opÅ‚ywowymi nadwoziami, wystÄ™powaÅ‚y jako dwumiejscowe coupe Special Sport i czteromiejscowe Tudor Special.
W pierwszym przypadku, najwiÄ™kszÄ… uwagÄ™ przyciÄ…gaÅ‚y nowatorskie nadwozia ze zintegrowanymi bÅ‚otnikami, jednoczęściowymi szybami czoÅ‚owymi i Å‚agodnie opadajÄ…cymi tylnymi Å›cianami. Na tych ostatnich nie mogÅ‚o zabraknąć niezwykle modnego atrybutu każdego szanujÄ…cego siÄ™ pojazdu opÅ‚ywowego tej epoki – pionowej pÅ‚etwy, biegnÄ…cej w osi symetrii, przez caÅ‚Ä… dÅ‚ugość pokrywy bagażnika.
WyjÄ…tkowość designu uzupeÅ‚niaÅ‚y owalne wykroje okien, uchylne klapki wentylacyjne umieszczone w sÅ‚upkach tylnych oraz tablice przyrzÄ…dów jednoznacznie kojarzÄ…ce siÄ™ z kokpitami sportowych samolotów. Wykorzystane do budowy nadwozi materiaÅ‚y, wÅ›ród których prym wiodÅ‚y blachy ze stopów aluminium, przywodziÅ‚y na myÅ›l nawiÄ…zanie do lotnictwa.
Pierwotnym powodem powstania interesujÄ…cych konstrukcji byÅ‚a chęć obsadzenia ich w zawodach „1000 mil ÄŒeskoslovenských” w sezonie 1936. Z uwagi na fakt, że rocznik 1935 okazaÅ‚ siÄ™ być ostatnim dla tej imprezy, swój chrzest bojowy konstrukcja przechodziÅ‚a na imprezach zagranicznych.
Mimo pozornie skromnej, praktycznie niezmienionej w stosunku do seryjnej techniki, lekkie i opÅ‚ywowe pojazdy radziÅ‚y sobie znakomicie w niezwykle wymagajÄ…cych, alpejskich wyÅ›cigach górskich czy zawodach zimowych. Poszczególne egzemplarze specjalnych Popularów, budowanych caÅ‚kowicie rÄ™cznie i w niewielkich iloÅ›ciach, różniÅ‚y siÄ™ pomiÄ™dzy sobÄ… licznymi detalami wykoÅ„czenia nadwozi i wnÄ™trz.
Czteromiejscowa odmiana Tudor Special, rozpoznawalna na pierwszy rzut oka po dodatkowym, bocznym okienku i znacznie mniej opadającej linii dachu, stanowiła jeszcze większą rzadkość. Tył nadwozia i rozwiązanie przestrzeni we wnętrzu, przypominały z grubsza seryjne wykonanie wersji limuzyny. Z coupe Special Sport dzieliła natomiast przednią, opływową część karoserii. O ile w odmianie dwumiejscowej większość przestrzeni bagażowej zabierały dwa koła zapasowe, w tym przypadku koło rezerwowe było umocowane na zewnętrz tylnej części nadwozia i mogło być osłonięte dodatkową pokrywą. Sam bagażnik był w tej wersji dostępny wyłącznie od wewnątrz pojazdu.
WiosnÄ… i latem sezonu 1935 niewielkie pojazdy zdominowaÅ‚y niezliczone i cieszÄ…ce siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… konkursy elegancji, organizowane zazwyczaj w eleganckich kurortach. Fabryka chÄ™tnie wypożyczaÅ‚a je osobom znanym i szanowanym – najczęściej popularnym sportowcom i dziennikarzom.
Cena gustownie wykoÅ„czonego Special Sporta ksztaÅ‚towaÅ‚a siÄ™ na poziomie 27 500 koron, wobec 18 500 koron żądanych za seryjnÄ… odmianÄ™ z nadwoziem roadster (otwierajÄ…cym ofertÄ™ Populara) i 19 900 koron – za klasycznego, czteromiejscowego sedana. Aerodynamiczne pojazdy Special Sport oraz Tudor Special, noszÄ…ce wspólne oznaczenie fabryczne Typ 908, powstawaÅ‚y do roku 1936. Obecnie samochody tej serii sÄ… czÄ™sto mylone z innymi specjalnymi odmianami modelu Popular – Coupe Sport Monte Carlo (Typ 909), które to w rzeczywistoÅ›ci korzystaÅ‚y z mechaniki modelu Rapid. Do czasów wspóÅ‚czesnych przetrwaÅ‚o okoÅ‚o siedmiu egzemplarzy tych wyjÄ…tkowych pojazdów.
Dane techniczne samochodu ŠKODA Popular Special Sport (Typ 908), 1935
- silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; dolnozaworowy, chÅ‚odzony cieczÄ… (termosyfonowo, chÅ‚odnica naporowa z przodu pojazdu), waÅ‚ korbowy podparty w dwóch punktach; umieszczony wzdÅ‚użnie z przodu, za osiÄ… przedniÄ…
- średnica cylindra: 65 mm, skok tłoka: 75 mm, objętość skokowa: 995 ccm
- stopień sprężania: 6,0:1
- zasilanie: gaźnik Solex 26
- moc maksymalna: 26 KM przy 3400 obr./min (wobec 22 KM przy 3000 obr./min wykonania standardowego)
- instalacja zapłonowa: o napięciu 6V, prądnica Scintilla 80W
- układ smarowania: ciśnieniowy
- skrzynia przekÅ‚adniowa: trzystopniowa, manualna, sterowana poÅ›rednio dźwigniÄ…, bieg pierwszy bez synchronizacji; umieszczona z tyÅ‚u, we wspólnej obudowie wraz z przekÅ‚adniÄ… gÅ‚ównÄ… i mechanizmem różnicowym, napÄ™d z silnika przekazywany waÅ‚em umieszczonym wewnÄ…trz centralnej rury noÅ›nej
- napÄ™d: kóÅ‚ tylnych, mechanizm różnicowy w standardzie (w modelach „cywilnych” Popular tego okresu - oferowany za dopÅ‚atÄ…)
- nadwozie: szkielet drewniany, poszycie z blach aluminiowych, aerodynamiczne, ze zintegrowanymi błotnikami i jednolitą szybą przednią, dwudrzwiowe, dwumiejscowe, wsparte na płycie podłogowej mocowanej do poprzeczek centralnej ramy rurowej
- wyposażenie dodatkowe: przedni zderzak (uważany wówczas za element wybitnie kÅ‚ócÄ…cy siÄ™ ze sportowym charakterem samochodu), skórzane obicia tapicerskie, kufer na bagaże do wnÄ™trza pojazdu
- podwozie: centralna rama rurowa, rozwidlona z przodu pod silnik, z poprzeczkami mocujÄ…cymi nadwozie
- zawieszenie kóÅ‚ przednich: trójkÄ…tne górne wahacze, poprzeczny dolny resor piórowy
- zawieszenie kóÅ‚ tylnych: póÅ‚osie pÄ™dne wahliwe, poprzeczny dolny resor piórowy
- ukÅ‚ad hamulcowy: hydrauliczny (w „cywilnych” modelach osobowych Popular z tego okresu – hamulce mechaniczne sterowane ciÄ™gnami), dziaÅ‚ajÄ…cy na wszystkie cztery koÅ‚a, hamulce bÄ™bnowe obu osi
- układ kierowniczy: zębatkowy ogumienie: 130x40, obręcze stalowe, tłoczone
- rozstaw osi: 2430 mm
- rozstaw kóÅ‚: 1050 mm - przednich i 1100 mm - tylnych wymiary zewnÄ™trzne: dÅ‚ugość 3770 mm, szerokość 1360 mm, wysokość: 1340 mm
- masa własna: ok. 650 kg prędkość maksymalna: ponad 100 km/h średnie zużycie paliwa: 8-11 l/100 km
- liczba zbudowanych egzemplarzy: 17 pojazdów dwumiejscowych Special Sport i 11 czteromiejscowych Tudor Special, wedÅ‚ug innych źródeÅ‚ – po 10 pojazdów każdego z typów, jednostkowa produkcja zakoÅ„czona w roku 1936
- ciekawostka: niezależnie od faktycznej, Å‚Ä…cznej iloÅ›ci zbudowanych egzemplarzy (28 bÄ…dź 20), tylko jeden z nich zostaÅ‚ wyeksportowany poza granice CzechosÅ‚owacji – w 1935 roku Special Sport trafiÅ‚ do nabywcy w Hiszpanii.
dla ŠKODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, maj 2015
|
|
Źródło: Skoda, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Zmiany personalne w strukturach SKODA Polska
|
» Znamy ceny nowej Skody SUPERB
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|