Idea wprowadzenia obowiązkowej jazdy na światłach przez cały rok na terenie całej UE jest rezultatem kontynuacji działań zmierzających do osiągnięcia założonego przez Komisję celu zredukowania do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 50%. Badania przeprowadzone na zlecenie Komisji w 2003r. dostarczyły rozstrzygających danych dotyczących korzyści związanych z wdrożeniem DRL na terenie Wspólnoty, które przyczynią się do realizacji tego celu.Wyniki tych badań pokazują, że w przypadku samochodów stosowanie DRL może zredukować liczbę wypadków z udziałem wielu pojazdów zdarzających się w dzień o 5-15%. Jeśli zostaną podjęte kroki wprowadzające wymóg stosowania DRL na terenie całej UE, może to przyczynić się do uratowania od 1 200 do 2 000 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych rocznie (3-5%). Komisja jednoznacznie stwierdziła, że będzie to istotny wkład w realizację europejskiej idei ratowania rocznie 25 000 istnień ludzkich – celu który został założony w Europejskiej Karcie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W oparciu o doświadczenia krajów, które wprowadziły obowiązek prawny w zakresie DRL w różnym stopniu, a także o postawy społeczeństw krajów, które nie wprowadziły jeszcze DRL, biuro Komisji rozważa następujące warianty wdrażania tej legislacji na terenie Wspólnoty:
1. Stosowanie DRL od określonej daty obowiązkowe dla wszystkich pojazdów mechanicznych. Jest to proste podejście behawioralne, które nie precyzuje żadnych nowych standardów technicznych dotyczących samochodów. Od kierowców wymaga się po prostu, by o każdej porze dnia włączali światła mijania.
2. Stosowanie DRL od określonej daty obowiązkowe dla wszystkich pojazdów mechanicznych. Dodatkowo, wobec nowych pojazdów mechanicznych - wymóg wyposażenia w system automatycznego włączania i wyłączania świateł mijania.
3. Stosowanie DRL od określonej daty obowiązkowe dla wszystkich pojazdów mechanicznych. Dodatkowo, wobec nowych samochodów - wymóg wyposażenia we włączane automatycznie, dedykowane DRL.
4. Po upływie określonej daty, wymóg wyposażenia nowych samochodów dostępnych w sprzedaży w światła mijania
z systemem automatycznego włączania i wyłączania. Nie wymagane włączanie przednich świateł o niskiej mocy przez kierowców samochodów nie wyposażonych w automatyczne DRL.
5. Po upływie określonej daty, wymóg wyposażenia nowych samochodów dostępnych w sprzedaży w dedykowany DRL włączany automatycznie. Nie wymagane włączanie świateł mijania przez kierowców samochodów nie wyposażonych w automatyczne DRL.
Dla każdej z powyższych strategii przeprowadzono analizę stosunku korzyści do kosztów. Najwyższy wskaźnik korzyści do kosztów stwierdzono dla wariantu nr 1, a następnie dla wariantów 2 i 3. Pod względem ryzyka związanego ze zwiększeniem zanieczyszczenia środowiska, najlepsze rezultaty osiągnięte zostałyby przy zastosowaniu wariantu 3. Konsultacje będą prowadzone przez Komisję do 17 listopada br.
Obecnie jedynym krajem, w którym instalacja DRL jest obowiązkowym wyposażeniem wszystkich pojazdów mechanicznych jest Kanada. Według badań kanadyjskich, w których porównano modele pojazdów z 1990 r. (pierwsze, w których instalacja DRL była obowiązkowa) z pojazdami z roku 1989 zaobserwowano, że statystycznie aż o 11% spadła liczba wypadków z udziałem wielu pojazdów zdarzających się w dzień z przyczyn innych niż w wyniku zderzeń czołowych.[2]
W tej chwili obowiązek jazdy na światłach występuje w prawodawstwie krajów członkowskich w różnym zakresie. Cały rok na wszystkich drogach ze światłami w dzień trzeba jeździć w: Danii, Estonii, Finlandii, na Łotwie, w Austrii, Szwecji, Słowenii i w Czechach. Na niektórych drogach obowiązek ten jest przez cały rok także we Włoszech, na Węgrzech i Portugalii. Na Litwie, Słowacji i w Polsce taki obowiązek jest w okresie jesienno-zimowym.
Eksperci z ITS szacują, że gdyby w Polsce obowiązek jazdy na światłach w dzień został rozszerzony także na miesiące od marca do września, to można byłoby uratować 20% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych czyli aż 303 osoby rocznie. Wprowadzenie obowiązku jazdy na światłach przez cały rok w naszym kraju popiera już ponad 30 organizacji i firm, dla których poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ważnym czynnikiem działalności – tworzą oni Koalicję na rzecz jazdy na światłach przez cały rok, aktywnie przekonując do idei polskich kierowców.
[1] W tym dokumencie termin DRL stosowany jest do określenia idei stosowania wszystkich rodzajów świateł w porze dziennej, w szczególności dostępnych świateł, jak również dedykowanych DRL.
2 Aurora, H., et al.: Effectiveness of daytime running lights in Canada. TP 12298 (E). Transport Canada, Ottawa 1994