„To wspaniaÅ‚a chwila móc przedstawić po raz pierwszy publicznie nowe Polo GTI R5”, powiedziaÅ‚ dyrektor Volkswagen Motorsport – Sven Smeets. „Nie sposób nie dostrzec jego podobieÅ„stwa do Polo GTI przeznaczonego do jazdy po zwykÅ‚ych drogach. Rajdowe Polo to kolejny spektakularny czÅ‚onek rodziny GTI. SÅ‚owa uznania należą siÄ™ naszemu zespoÅ‚owi oraz kolegom z Volkswagen Design w Wolfsburgu. W najbliższych miesiÄ…cach nowe Polo GTI R5 bÄ™dzie musiaÅ‚o potwierdzić swoje możliwoÅ›ci w trudnych warunkach testowych po to, by biorÄ…c w przyszÅ‚oÅ›ci udziaÅ‚ w sportowych zmaganiach mogÅ‚o kontynuować sukcesy swojego poprzednika”.
Udane pierwsze testy, homologacja planowana na koniec lata 2018 roku
Prace nad nowym Polo GTI R5 toczÄ… siÄ™ na wysokich obrotach od poczÄ…tku roku, pierwsze jazdy testowe na asfalcie i szutrze odbyÅ‚y siÄ™ w poÅ‚owie listopada we Francji w Fontjoncouse i bÄ™dÄ… kontynuowane w grudniu w Wielkiej Brytanii. W projekt, obok dyrektora technicznego Francoisa-Xaviera „FX” Demaisona, zaangażowany jest także gÅ‚ówny manager Jan de Jongh, który w latach 2013-2016 jako inżynier sprawowaÅ‚ pieczÄ™ nad Polo R WRC mistrza Å›wiata Sebastiena Ogiera.
„Pierwsze testy Polo GTI R5 zaliczyÅ‚o bez problemów. Opinie kierowców testowych byÅ‚y bardzo pozytywne” – stwierdziÅ‚ Demaison. „OczywiÅ›cie dużą zaletÄ… jest to, że możemy siÄ™gnąć po doÅ›wiadczony zespóÅ‚ inżynierów i mechaników, którzy pracowali przy konstrukcji Polo – zdobywcy tytuÅ‚ów mistrza Å›wiata. Korzystamy też, tak jak wczeÅ›niej, ze Å›cisÅ‚ej i bardzo dobrej wspóÅ‚pracy z kolegami z dziaÅ‚u technicznego w Wolfsburgu oraz z kolegami ze Skody, którzy od 2015 r. również oferujÄ… samochód z oznaczeniem R5”.
Jak w GTI na zwykłe drogi: turbodoładowany czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Polo GTI R5 jest wyposażone – tak jak seryjne nowe Polo GTI – w mocny rzÄ™dowy czterocylindrowy silnik z turbosprężarkÄ… i bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa, który umieszczono poprzecznie przed przedniÄ… osiÄ…. Zgodnie z przepisami pojemność silnika ograniczono do 1,6 litra. Wystarcza ona do osiÄ…gniÄ™cia imponujÄ…cej mocy 200 kW (272 KM) oraz maksymalnego momentu obrotowego o wartoÅ›ci 400 Nm. Ciasno zestopniowana, sekwencyjna piÄ™ciobiegowa przekÅ‚adnia oraz staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a zapewniajÄ… wspaniaÅ‚e przyspieszenia na każdym podÅ‚ożu – asfalcie, szutrze czy Å›niegu. Rajdowe GTI waży tylko 1.230 kg i rozpÄ™dza siÄ™ od 0 do 100 km/h w ciÄ…gu zaledwie 4,1 sekundy.
Stalowe czterodrzwiowe nadwozie, bÄ™dÄ…ce podstawÄ… konstrukcji, pochodzi z zakÅ‚adu w Pampelunie w Hiszpanii i zgodnie z przepisami FIA zostaÅ‚o wzmocnione poprzez wbudowanie klatki bezpieczeÅ„stwa i zastosowanie dodatkowych elementów podnoszÄ…cych bezpieczeÅ„stwo. Homologacja Polo GTI R5 ma zostać przeprowadzona latem 2018 roku. Pierwsze auta dla prywatnych zespoÅ‚ów startujÄ…cych w rajdach majÄ… być dostÄ™pne w drugiej poÅ‚owie roku.
W 2012 roku FIA opracowaÅ‚a regulamin R5 dla samochodów rajdowych nowej generacji skierowany przede wszystkim do prywatnych zespoÅ‚ów, poczÄ…tkujÄ…cych, utalentowanych kierowców oraz do kierowców prywatnych. Od tego czasu piÄ™ciu różnych producentów wyprodukowaÅ‚o ponad 400 aut biorÄ…cych udziaÅ‚ w krajowych i miÄ™dzynarodowych mistrzostwach na caÅ‚ym Å›wiecie.