-
Honda Motor Europe rozszerza wspóÅ‚pracÄ™ z firmÄ… SNAM w zakresie recyklingu zużytych akumulatorów stosowanych w pojazdach hybrydowych i elektrycznych w Europie
-
SNAM bada możliwość ponownego wykorzystania akumulatorów do magazynowania energii odnawialnej w zastosowaniach przemysÅ‚owych
-
Nowe procesy hydrometalurgiczne umożliwiajÄ… odzysk i recykling cennych surowców z akumulatorów, które nie nadajÄ… siÄ™ do powtórnego wykorzystania
-
Dedykowana platforma internetowa umożliwia dealerom zamawianie zużytych baterii w całej Europie
W ramach ogólnoeuropejskiego porozumienia SNAM bÄ™dzie odbierać i przetwarzać akumulatory pochodzÄ…ce z coraz liczniejszej grupy pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz uzdatniać je do wtórnego zastosowania jako urzÄ…dzenia do magazynowania energii odnawialnej. Akumulatory, które nie nadajÄ… siÄ™ do powtórnego wykorzystania poddane bÄ™dÄ… procesom odzysku cennych surowców i recyklingu.
Od 2013 roku Honda i SNAM wypracowaÅ‚y wspólnie narzÄ™dzia identyfikacji zużytych akumulatorów, pozwalajÄ…ce utylizować je zgodnie z normami ekologicznymi Unii Europejskiej. Po rozszerzeniu obecnej umowy, SNAM bÄ™dzie odbierać akumulatory litowo-jonowe i niklowo-wodorkowe (NiMH) od caÅ‚ej sieci dealerskiej Hondy i autoryzowanych zakÅ‚adów przetwarzania (ATF) w 22 krajach, aby w kolejnym etapie ocenić ich przydatność do recyklingu i odpowiedniego przetworzenia.
Tom Gardner, wiceprezes Honda Motor Europe, powiedziaÅ‚: “Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na coraz szerszÄ… gamÄ™ samochodów hybrydowych i elektrycznych, speÅ‚niamy w sposób jak najbardziej przyjazny dla Å›rodowiska wymogi zarzÄ…dzania serwisem akumulatorów. Ostatnie rynkowe zmiany pozwolÄ… nam na wykorzystanie tych akumulatorów w ich powtórnym życiu do zasilania firm lub – dziÄ™ki nowym technikom recyklingu – do odzyskania surowców, które można wykorzystać w produkcji nowych ogniw.”
Zużyte akumulatory sÄ… odbierane i przewożone przez bezpieczne, niskoemisyjne Å›rodki transportu. Po dotarciu do punktów firmy SNAM, ocenia siÄ™ stan zestawów akumulatorów, wybierajÄ…c te, które pozwalajÄ… na montaż w nowych urzÄ…dzeniach magazynujÄ…cych energiÄ™. SÄ… one ponownie wykorzystywane i oferowane przez SNAM do zastosowaÅ„ domowych i przemysÅ‚owych.
Uszkodzone ogniwa akumulatorowe, nie nadajÄ…ce siÄ™ do powtórnego wykorzystania, trafiajÄ… do odzysku, gdzie za pomocÄ… technik hydrometalurgicznych – z użyciem chemii wodnej – pozyskuje siÄ™ z nich cenne surowce, jak kobalt i lit. Można je ponownie wykorzystać w produkcji nowych akumulatorów, pigmentów lub jako dodatki do zapraw. Inne powszechnie stosowane materiaÅ‚y, w tym miedź, metal i tworzywa sztuczne, sÄ… poddawane recyklingowi i trafiajÄ… na rynek, gdzie znajdujÄ… różne zastosowania.
Dealerzy mogÄ… organizować i zamawiać odbiór zużytych baterii za poÅ›rednictwem przeznaczonej do tego celu platformy internetowej SNAM. Odbiór w ciÄ…gu 15 dni roboczych może odbywać siÄ™ poprzez sieć centrów magazynowych, dziÄ™ki czemu akumulatory nie bÄ™dÄ… zalegać w siedzibach dealerów. Umowa dotyczy dużych akumulatorów używanych do zasilania silników w pojazdach hybrydowych i elektrycznych, natomiast nie dotyczy ona mniejszych akumulatorów rozruchowych, stosowanych w samochodach benzynowych lub wysokoprężnych.
SNAM* wspiera prace Hondy, zmierzajÄ…ce do ekologicznego projektowania przyszÅ‚ych akumulatorów, dziÄ™ki czemu pod koniec ich użytkowania poddane zostanÄ… przetworzeniu bez uszczerbku dla Å›rodowiska.
*Firma SNAM powstaÅ‚a w 1981 r., w odpowiedzi na zapotrzebowanie przemysÅ‚u metalurgicznego, a od lat dziewięćdziesiÄ…tych XX wieku jest ważnym graczem „gospodarki zamkniÄ™tego obiegu”. DziÄ™ki bogatemu doÅ›wiadczeniu i wiedzy eksperckiej, SNAM jako jedna z niewielu firm na Å›wiecie opanowaÅ‚a techniki przetwarzania baterii i akumulatorów.