PrzemysÅ‚ motoryzacyjny wchodzi w fazÄ™ ogromnej transformacji – takiej, która siÄ™ zdarza raz na stulecie. Dlatego na tegorocznym festiwalu klasycznych samochodów w Tokio Toyota zachÄ™ca goÅ›ci i widzów, aby spojrzeli w przeszÅ‚ość, by mogli Å‚atwiej wyobrazić sobie przyszÅ‚ość. Organizatorzy zaprezentujÄ… m.in. 7 samochodów z różnych epok, reprezentujÄ…cych 7 różnych typów napÄ™du.
OdlegÅ‚e poczÄ…tki motoryzacji reprezentuje w tej kolekcji benzynowy Benz Patent-Motorwagen. Jest to replika trójkoÅ‚owego pojazdu zbudowanego przez Karla Benza w Niemczech w 1886 roku. Prawdopodobnie byÅ‚ to pierwszy benzynowy samochód na Å›wiecie, wyposażony w silnik o pojemnoÅ›ci 1000 cm3 z jednym cylindrem, który rozpÄ™dzaÅ‚ siÄ™ do 15 km/h.
Parowy samochód Locomobile Steam Car powstaÅ‚ w USA w 1899 roku. Nie byÅ‚ to bynajmniej tylko eksperymentalny prototyp – w pierwszych latach XX wieku niemal poÅ‚owa samochodów na drogach Ameryki miaÅ‚a napÄ™d parowy. Do Japonii Locomobile Steam Car trafiÅ‚ w 1901 roku. W tamtym czasie model ten mógÅ‚ siÄ™ pochwalić najwiÄ™kszÄ… produkcjÄ… na Å›wiecie.
W tym samym czasie amerykaÅ„skie firmy motoryzacyjne produkowaÅ‚y także sporo aut elektrycznych. Baker Electric cieszyÅ‚ siÄ™ dużą popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród kobiet, ponieważ byÅ‚ cichy, Å‚atwy w prowadzeniu, nie wymagaÅ‚ zmiany biegów i emitowaÅ‚ bardzo maÅ‚o oparów. Samochód rozpÄ™dzaÅ‚ siÄ™ do 40 km/h dziÄ™ki silnikowi o mocy 1 KM. Na Classic Car Festival Toyota pokaże Baker Electric z 1902 roku.
Tuż po drugiej wojnie Å›wiatowej w Japonii zaczęły pojawiać siÄ™ na drogach samochody zasilane drewnem, co wynikaÅ‚o z braków benzyny na rynku. W Toyocie Model BM Truck z 1950 roku zamontowano gazogenerator na drewno wytwarzajÄ…cy gazy palne, które byÅ‚y oczyszczane i chÅ‚odzone, a nastÄ™pnie wtÅ‚aczane do silnika. RozwiÄ…zanie to ratowaÅ‚o sytuacjÄ™ w trudnych czasach, lecz obniżaÅ‚o moc samochodu.
Kolejnym samochodem na festiwalu bÄ™dzie prototyp, który powstaÅ‚ w ramach poszukiwaÅ„ przez ToyotÄ™ najlepszych rozwiÄ…zaÅ„ obniżajÄ…cych zużycie paliwa i wpÅ‚yw samochodów na Å›rodowisko. Toyota Sports 800 Gas Turbine Hybrid zostaÅ‚a zaprezentowana w 1977 roku na Tokyo Motor Show. Pod maskÄ… pracowaÅ‚ silnik elektryczny zasilany turbinÄ… gazowÄ…. Toyota rozpoczęła prace nad napÄ™dem hybrydowym w 1969 roku, kiedy to firma zainteresowaÅ‚a siÄ™ turbinami gazowymi. Po debiucie hybrydowego coupe Sports 800 samochód byÅ‚ wielokrotnie wystawiany, a jego testy trwaÅ‚y do koÅ„ca lat 70.
Hybrydy, jakie dzisiaj znamy – czyli samochody z napÄ™dem benzynowo-elektrycznym – majÄ… swój poczÄ…tek w 1997 roku, kiedy na rynku zadebiutowaÅ‚ seryjny Prius pierwszej generacji. Na Classic Car Festival Toyota pokaże egzemplarz z 1999 roku, który na co dzieÅ„ stoi w ogromnym salonie wystawowym Mega Web w Toyota City. Benzynowo-elektryczny napÄ™d hybrydowy Toyoty pozwoliÅ‚ znaczÄ…co obniżyć zużycie paliwa i jeździć częściowo na samym silniku elektrycznym bez Å‚adowania akumulatora z zewnÄ™trznej sieci.
Ostatnim samochodem na wystawie alternatywnych napÄ™dów bÄ™dzie wodorowa Toyota Mirai z 2015 roku – to już nie auto klasyczne lecz samochód przyszÅ‚oÅ›ci – zgodnie z nazwÄ… Mirai, która po japoÅ„sku oznacza „przyszÅ‚ość”. Mirai wykorzystuje nowatorski napÄ™d Å‚Ä…czÄ…cy silnik elektryczny z ogniwami paliwowymi, w których na bieżąco powstaje prÄ…d w reakcji wodoru i tlenu. Auto zadebiutowaÅ‚o na japoÅ„skim rynku w 2014 roku, a od 2015 roku jest dostÄ™pne w Europie i w USA. Samochód nie emituje dwutlenku wÄ™gla ani żadnych spalin – z jego rury wydechowej wylatuje czysta para wodna.
Toyota zorganizuje Classic Car Festival już po raz 28., aby promować kulturÄ™ motoryzacyjnÄ… i zarażać miÅ‚oÅ›ciÄ… do samochodów kolejne pokolenia. GÅ‚ównÄ… atrakcjÄ… jak co roku jest parada klasycznych samochodów należących do prywatnych wÅ‚aÅ›cicieli. Można tu znaleźć wiele kultowych modeli różnych marek z Japonii, Europy i Stanów Zjednoczonych. Po paradzie samochody zostanÄ… pokazane na wystawie, na której każdy bÄ™dzie mógÅ‚ obejrzeć je z bliska i porozmawiać z wÅ‚aÅ›cicielami. OdwiedzajÄ…cy bÄ™dÄ… mogli zagÅ‚osować na swoje ulubione eksponaty w festiwalowym plebiscycie.