Rally Argentina to jedna z klasycznych, szutrowych pozycji kalendarza WRC, ale tym razem Ford Fiesta RS WRC zademonstruje swój potencjaÅ‚ także na asfalcie. Po rocznej absencji Rajd Argentyny powraca do kalendarza jako impreza o trasie szutrowo-asfaltowej.
Pięć pierwszych rund tegorocznego serialu WRC odbyÅ‚o siÄ™ na nawierzchniach szutrowych lub pokrytych Å›niegiem. Tegoroczna edycja Rajdu Argentyny zachowaÅ‚a sÅ‚ynne odcinki specjalne w prowincji Cordoba, blisko 700 km na póÅ‚nocny zachód od Buenos Aires, ale prawie 20 % trasy OS-ów stanowiÄ… w tym roku drogi asfaltowe.
Aby było jeszcze trudniej, załogi zespołu Forda Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila będą musiały pokonać partie asfaltowe samochodami w szutrowej specyfikacji i na szutrowych oponach Michelin.
ZespóÅ‚ musiaÅ‚ odbyć dÅ‚ugÄ… podróż przez Atlantyk, ale atmosfera Rajdu Argentyny sprawia, że jest to jeden z ulubionych rajdów zespoÅ‚u. W kraju, gdzie sÅ‚ynne argentyÅ„skie tango jest odzwierciedleniem pasji i radoÅ›ci życia, wzdÅ‚uż odcinków specjalnych w trzech dolinach prowincji Cordoba przez caÅ‚y weekend trwa wielka fiesta z udziaÅ‚em setek tysiÄ™cy kibiców.
Niezapomnianego wrażenia rajdu dopeÅ‚niajÄ… trasy, poÅ‚ożone w wyjÄ…tkowo malowniczej scenerii. Na póÅ‚noc od bazy rajdu w Carlos Paz rozciÄ…gajÄ… siÄ™ bezkresne równiny, a bardziej na zachód znajdujÄ… siÄ™ góry, gdzie drogi wijÄ… siÄ™ wÅ›ród niezwykÅ‚ych, skalistych, księżycowych krajobrazów. W każdej z trzech dolin odcinki specjalne różniÄ… siÄ™ charakterystykÄ…, chociaż generalnie drogi sÄ… miÄ™kkie, piaszczyste i poprzecinane rzekami, a przejeżdżajÄ…c trasÄ™ po raz drugi, kierowcy mogÄ… napotkać koleiny.
DziÄ™ki nowemu formatowi rajdu, sÅ‚ynny klasyczny El Condor bÄ™dzie po raz pierwszy odcinkiem o nawierzchni mieszanej. Zarówno Hirvonen, obecnie drugi w klasyfikacji mistrzostw, jak i Latvala sÄ… dobrze przygotowani do nowego wyzwania. Każdy z nich jeździÅ‚ przez póÅ‚ dnia po nawierzchni asfaltowej samochodem w specyfikacji szutrowej podczas testów na Sardynii w zeszÅ‚ym miesiÄ…cu, w warunkach, które dobrze symulowaÅ‚y to, co zaÅ‚ogi napotkajÄ… w Argentynie.
"Odcinki o mieszanej nawierzchni bÄ™dÄ… bardzo wymagajÄ…ce dla opon," powiedziaÅ‚ Hirvonen. "El Condor w wersji szutrowej byÅ‚ wÄ…ski, krÄ™ty i kamienisty, a przez to bardzo trudny. Teraz dojdzie szeroka, gÅ‚adka partia asfaltowa, wiÄ™c trzeba bÄ™dzie szybko siÄ™ dostosować. Podczas testów na asfalcie samochód spisywaÅ‚ siÄ™ naprawdÄ™ dobrze. Po raz pierwszy bÄ™dziemy jechać nowym samochodem po asfalcie podczas rajdu, a wiÄ™c bÄ™dzie to dla wszystkich nowe doÅ›wiadczenie.
"Trasa rajdu jest bardzo urozmaicona. Jest po trochu wszystkiego: szuter, asfalt, przejazdy przez rzekÄ™, bardzo dÅ‚ugie odcinki. Maj to późna jesieÅ„ w Argentynie, a to oznacza, że pogoda bÄ™dzie niepewna. Może być ciepÅ‚o i sucho, przez co miÄ™kkie opony bÄ™dÄ… siÄ™ szybko zużywać, ale może być także mokro, a wtedy asfalt bÄ™dzie Å›liski. Moje tempo w poprzednim rajdzie na Sardynii byÅ‚o dobre. ByÅ‚em także zadowolony z samochodu. Mam nadziejÄ™, że podobnie bÄ™dzie w Argentynie," powiedziaÅ‚ 30-letni Fin.
Latvala startował do tej pory w Argentynie cztery razy. On także przyznaje, że tegoroczna edycja rajdu będzie trudna.
"To zawsze wymagajÄ…cy rajd z bardzo trudnymi OS-ami, a w tym roku czekajÄ… nas partie asfaltowe, które bÄ™dziemy jechać na szutrowych oponach," powiedziaÅ‚. "Mieszana nawierzchnia na odcinku wymaga caÅ‚kowitej zmiany mentalnoÅ›ci, gdy droga zmienia siÄ™ nagle z szutrowej w asfaltowÄ…. Ważna jest precyzja i pÅ‚ynny tor jazdy, do tego oczywiÅ›cie trzeba pamiÄ™tać, że przyczepność siÄ™ zmienia, a punkty hamowania bÄ™dÄ… gdzie indziej, niż na oponach asfaltowych.
"PiÄ…tkowe odcinki zaplanowano na bardzo technicznych trasach, w przeciwieÅ„stwie do sobotnich, które bÄ™dÄ… dużo szybsze ze sporÄ… iloÅ›ciÄ… hop i przejazdów przez brody. Z kolei na trasie ostatniego etapu bÄ™dziemy jechać zapewne najdÅ‚uższy odcinek w tegorocznych mistrzostwach. Dlatego bardzo ważna bÄ™dzie dla kierowcy umiejÄ™tność dostosowania siÄ™ do zmian rytmu każdego dnia," dodaÅ‚ Latvala.
Najnowsze wiadomości
* ZaÅ‚ogi zespoÅ‚u Ford Abu Dhabi skorzystajÄ… podczas Rajdu Argentyny z nowego ogumienia szutrowego Michelin Latitude Cross. Po raz pierwszy w tym roku bÄ™dzie ono dostÄ™pne tylko w wersji wykonanej z miÄ™kkiej mieszanki. Niedozwolone jest rÄ™czne nacinanie opon, a każdy samochód może przewozić dwa koÅ‚a zapasowe.
* W zeszÅ‚ym tygodniu Hirvonen i Latvala odbyli czterodniowe testy na póÅ‚wyspie Peloponez w pobliżu Koryntu w ramach przygotowaÅ„ do czerwcowego Rajdu Grecji. W ciÄ…gu dwóch pierwszych dni Latvala pokonaÅ‚ 443 km, a Hirvonen jeździÅ‚ przez kolejne dwa dni pokonujÄ…c Å‚Ä…cznie 546 km.
* Na liÅ›cie zgÅ‚oszeÅ„ Rajdu Argentyny widniejÄ… cztery inne samochody Fiesta RS WRC. Matthew Wilson / Scott Martin i Mads Østberg / Jonas Andersson bÄ™dÄ… walczyć o punkty dla zespoÅ‚u M-Sport Stobart Ford. Federico Villagra / Jorge Perez Companc z Munchi's Ford World Rally Team i Ken Block / Alex Gelsomino z Monster World Rally Team również zgÅ‚oszeni sÄ… w samochodach Ford Fiesta RS WRC.
* Latvala poprowadzi dwulitrowego Forda Escorta RS Mk 2 jako samochód otwierajÄ…cy trasÄ™ w Rajdzie POP Pankki SM-ralli w Finlandii 11 czerwca. Szósta runda mistrzostw Finlandii bÄ™dzie miaÅ‚a bazÄ™ w mieÅ›cie Lapua, a partnerem Latvali bÄ™dzie Asko Sairanen.
Trasa rajdu
Trasa tegorocznego Rajdu Argentyny zostaÅ‚a znaczÄ…co zmodyfikowana, chociaż pozostaje w dolinach prowincji Cordoba. Lokalizacja parku serwisowego nad jeziorem w Carlos Paz pozostaÅ‚a niezmieniona, ale rajd rozpocznie siÄ™ nowym super OS-em na obrzeżach miasta w czwartek popoÅ‚udniu. TrasÄ™ pierwszego etapu wytyczono na poÅ‚udniowy zachód od bazy w górach Traslasierra, gdzie zaÅ‚ogi Å›cigać siÄ™ bÄ™dÄ… dwukrotnie miÄ™dzy innymi na klasycznych odcinkach El Condor i Giulio Césare, należących do najsÅ‚ynniejszych i najtrudniejszych w sezonie, na wysokoÅ›ciach siÄ™gajÄ…cych 2195 m n.p.m. Odcinki drugiego dnia poÅ‚ożone sÄ… na poÅ‚udnie od bazy w dolinie Calamuchita, a stosunkowo krótki, ale wymagajÄ…cy ostatni, niedzielny etap prowadzi na póÅ‚noc od Carlos Paz w dolinie Punilla. Na jego trasie wytyczono prawdziwie maratoÅ„ski odcinek Ascochinga - Agua de Oro o dÅ‚ugoÅ›ci 48.21 km oraz Power Stage, na którym trzej najszybsi kierowcy zdobÄ™dÄ… dodatkowe punkty. Kierowcy pokonajÄ… 19 odcinków specjalnych o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 378,15 km, a caÅ‚kowita dÅ‚ugość trasy to 1457,08 km.
Dodatkowe informacje w zakładce MEDIA