W pierwszym kwartale 2020, z uwagi na rozszerzajÄ…cÄ… siÄ™ pandemiÄ™ koronawirusa, Audi dziaÅ‚aÅ‚o w bardzo niestabilnym otoczeniu prawnym i ekonomicznym. Globalne zamkniÄ™cie miaÅ‚o negatywny wpÅ‚yw na caÅ‚y motoryzacyjny Å‚aÅ„cuch wartoÅ›ci: na sprzedaż, popyt i na stabilność Å‚aÅ„cuchów dostaw. „ZamknÄ™liÅ›my w kontrolowany sposób nasze moce produkcyjne i dziÄ™ki temu oraz dziÄ™ki obecnemu skróceniu czasu pracy, ochroniliÅ›my miejsca pracy w naszych zakÅ‚adach w Niemczech. Zdrowie naszych pracowników i ich rodzin zawsze byÅ‚o i jest naszym priorytetem” - powiedziaÅ‚ Arno Antlitz, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów, dziaÅ‚alnoÅ›ci w Chinach i spraw prawnych. „JednoczeÅ›nie, w tej fazie kryzysu, kiedy rynki sÄ… w zastoju, udaÅ‚o nam siÄ™ ochronić naszÄ… pÅ‚ynność finansowÄ… i utrzymać stabilne, podstawowe procesy w naszej firmie.”
Po tym, jak cztery pierÅ›cienie rozpoczęły rok 2020 inicjatywÄ… modelowÄ…, rozprzestrzenianie siÄ™ koronawirusa i zwiÄ…zane z tym decyzje, takie jak zamykanie salonów sprzedaży i izolacja, miaÅ‚y coraz bardziej negatywny wpÅ‚yw na dostawy samochodów, najpierw na rynku chiÅ„skim, a później także w innych gÅ‚ównych regionach. Z powodu pandemii dostawy samochodów marki Audi w ciÄ…gu pierwszych trzech miesiÄ™cy 2020 r. spadÅ‚y o 21,1 procent, do 352 993 pojazdów (w 2019 r.: 447 247). Pomimo tego, wyniki sprzedażowe Audi byÅ‚y i tak lepsze niż wyniki caÅ‚ego rynku, który skurczyÅ‚ siÄ™ o 23,3 procent. Pierwsze oznaki ożywienia byÅ‚y widoczne w Chinach już pod koniec pierwszego kwartaÅ‚u: wszystkie tamtejsze salony sprzedaży Audi zostaÅ‚y już otwarte. DziÄ™ki takim dziaÅ‚aniom jak sprzedaż online nowych samochodów z zapasów, wirtualne salony i internetowe porady na żywo, marka Audi systematycznie rozwija swojÄ… dziaÅ‚alność w zakresie sprzedaży internetowej.
W kontekÅ›cie kurczÄ…cego siÄ™ rynku, Grupa Audi wygenerowaÅ‚a przychody w wysokoÅ›ci 12 mld 454 mln euro (2019 r.: 13 mld 812 mln euro). Pozytywne efekty wynikajÄ… z peÅ‚nej dostÄ™pnoÅ›ci modeli Audi Q3, sukcesu rynkowego Audi e-tron, a także z wyższych przychodów z dostaw zestawów części do lokalnej produkcji w Chinach. Przychody marki Lamborghini wyniosÅ‚y 483 mln euro i byÅ‚y na równie wysokim poziomie co w roku ubiegÅ‚ym (2019 r.: 491 mln euro).
Zysk operacyjny w wysokoÅ›ci 15 mln euro (w 2019 r.: 1 mld 100 mln euro) odzwierciedla nie tylko spadek popytu, ale w szczególnoÅ›ci spowodowanÄ… pandemiÄ… burzliwÄ… sytuacjÄ™ na rynkach towarowych i kapitaÅ‚owych. W pierwszym kwartale Audi odnotowaÅ‚o straty w wysokoÅ›ci ok. 0,5 mld euro na wycenie transakcji zabezpieczajÄ…cych surowce i musiaÅ‚o stawić czoÅ‚a negatywnym skutkom kursowym. Negatywny wpÅ‚yw na wynik operacyjny miaÅ‚y również wydatki na plan wczeÅ›niejszych emerytur w ramach programu Audi.Future. DziÄ™ki dalszemu wzrostowi wydajnoÅ›ci i wiÄ™kszemu wykorzystaniu synergii w ramach Grupy Volkswagen, Audi byÅ‚o w stanie zredukować wydatki na badania i rozwój. Operacyjny wskaźnik rentownoÅ›ci ze sprzedaży wyniósÅ‚ 0,1 procent (w 2019 r.: 8,0 procent).
Zysk przed opodatkowaniem wyniósÅ‚ 545 mln euro (2019 r.: 1 mld 196 mln euro), na co pozytywnie wpÅ‚ynęła również sprzedaż w ramach Grupy Volkswagen spóÅ‚ki AEV GmbH. Dawna spóÅ‚ka-córka Audi stanowi obecnie podstawÄ™ organizacji Car.Software, w której Grupa Volkswagen bÄ™dzie prowadzić dziaÅ‚alność w zakresie rozwoju oprogramowania wszystkich swoich marek. Centrum zarzÄ…dcze spóÅ‚ki-córki Volkswagena zajmujÄ…cej siÄ™ oprogramowaniem ma znajdować siÄ™ w Ingolstadt.
WpÅ‚ywy gotówkowe z tej transakcji w wysokoÅ›ci 650 mln euro miaÅ‚y pozytywny wpÅ‚yw na pÅ‚ynność finansowÄ… koncernu. W pierwszym kwartale przepÅ‚ywy pieniężne netto wyniosÅ‚y 952 mln euro (2019 r.: 1 mld 207 mln euro), a pÅ‚ynność finansowa netto na dzieÅ„ 31 marca 2020 r. wyniosÅ‚a 18 mld 792 mln euro (31 grudnia 2019 r.: 21 mld 754 mln). Ponadto koncern już na wczesnym etapie powoÅ‚aÅ‚ grupÄ™ zadaniowÄ… w celu optymalizacji odpÅ‚ywu Å›rodków pieniężnych. „Audi jest w solidnej pozycji finansowej. Systematycznie ograniczamy nasze krótkoterminowe wydatki bez uszczerbku dla zdolnoÅ›ci dziaÅ‚ania Audi i jego dÅ‚ugoterminowej zdolnoÅ›ci do dziaÅ‚ania w przyszÅ‚oÅ›ci” - powiedziaÅ‚ Arno Antlitz. Pomimo skrócenia czasu pracy, firma kontynuuje ważne, kluczowe procesy, na przykÅ‚ad w dziaÅ‚ach rozwoju technicznego i produkcji, by zabezpieczyć przyszÅ‚e premiery rynkowe i zapewnić dalszy, szybki rozwój.
Produkcja w chiÅ„skich fabrykach Audi rozpoczęła siÄ™ ponownie 17 lutego 2020 r. i teraz w dużej mierze wróciÅ‚a już do rozmiarów sprzed pandemii. W Europie natomiast, od drugiej poÅ‚owy kwietnia produkcja stopniowo również jest uruchamiana. Podczas ponownego rozruchu podjÄ™to kompleksowe Å›rodki ostrożnoÅ›ci w celu ochrony zdrowia pracowników.
W perspektywie caÅ‚ego roku 2020, i w kontekÅ›cie trwajÄ…cej pandemii, koncern z Ingolstadt przewiduje ujemny wzrost dla gospodarki Å›wiatowej i znacznie niższy popyt na Å›wiatowych rynkach samochodowych. W zwiÄ…zku z tym, Grupa Audi oczekuje, że dostawy samochodów marki Audi, przychody i zysk operacyjny bÄ™dÄ… znacznie niższe niż w roku ubiegÅ‚ym. Oczekuje siÄ™, że przepÅ‚ywy pieniężne netto również bÄ™dÄ… niższe niż w roku poprzednim.
Wyniki handlowe i finansowe I kwartału:
Wywiad video z Arno Antlitz’em, czÅ‚onkiem zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów, dziaÅ‚alnoÅ›ci w Chinach i spraw prawnych, dotyczÄ…cy wyników I kwartaÅ‚u 2020: