Audi City
|
Dodano: 2016-06-20
Wyświetlono: 2688 razy
|
Audi City wyznacza kierunek, jak w przyszłości będzie wyglądał proces sprzedaży samochodów segmentu premium.
|
foto © Audi |
|
|
Ten istniejący w rzeczywistości, a mimo to wirtualny sklep, prezentuje w cyfrowej formie całą paletę modelową czterech pierścieni, a dodatkowo zapewnia osobistego doradcę i obsługę na najwyższym poziomie. Koncepcja salonu łączy zalety tradycyjnego handlu, z całą gamą cyfrowych innowacji. Dzięki temu, Audi City staje się kluczowym dla koncernu z Ingolstadt laboratorium prowadzonych wirtualnie działań sprzedażowych. Pierwszy salon Audi City uruchomiony został w roku 2012 i od tego czasu cztery pierścienie, będąc pionierem na tym przyszłościowym polu, ciągle poszerzają i rozwijają tą przynoszącą sukcesy koncepcję.
Miejsca, w których salony Audi City witają swych gości, to absolutny przełom jeśli chodzi o sprzedaż samochodów. To najbardziej prestiżowe lokalizacje w centrach światowych metropolii – od Berlina, Londynu czy Paryża po Stambuł i Pekin. Na niedużej powierzchni salonu, prezentowane są wszystkie modele znajdujące się w gamie sprzedażowej Audi. Prezentacja jest cyfrowa, wirtualna, choć dzięki nowoczesnej technice poczuć się można, jakby oglądało się prawdziwy samochód w swych naturalnych wymiarach.
Technika pomaga klientom zobaczyć wybrane auto w skali 1:1 na specjalnym ekranie, tzw. powerwallu, którego wysokość równa jest wysokości pomieszczenia wystawowego. Z pomocą powerwall’a możliwe jest też przeprowadzenie indywidualizacji takiego samochodu na setki sposobów.
Audi City pozwala doświadczyć wszystkich zalet marki z Ingolstadt, bez stresu związanego z kupnem. W tym miejscu nie ma absolutnie znaczenia, czy odwiedzająca salon osoba przyszła by „posurfować” w świecie Audi, czy chce zasięgnąć informacji o najnowszych rozwiązaniach technicznych i usługach spod znaku czterech pierścieni, czy zawitała tu by skonfigurować i od razu zamówić swoje wymarzone Audi. Co więcej, każdy gość tego innowacyjnego salonu ma do swej dyspozycji pełne spektrum usług oferowanych w każdym salonie tradycyjnym, ponieważ z punktu widzenia organizacji procesu sprzedaży, Audi City określić można jako „wartość dodaną” do konwencjonalnego salonu dealerskiego Audi.
Audi AG ciągle rozwija tę pionierską koncepcję. Po uruchomieniu pierwszego salonu Audi City w roku 2012, w pobliżu londyńskiego Piccadilly Circus, ruszyły kolejne: w 2013 swe podwoje otworzył salon w sercu Pekinu, a w 2014 przy Kurfürstendamm w Berlinie.
W maju 2016 Audi City w swej najnowszej odsłonie ruszyło w Stambule. Prezentowane tam wirtualne modele Audi wyglądają jeszcze bardziej realnie, niczym na zdjęciach, a cyfrowe systemy prezentacyjne oszczędzają większe ilości energii, a co za tym idzie zmniejszają koszty funkcjonowania salonu. 14 czerwca 2016r., piąte już Audi City otwarte zostało w Paryżu.
Jednocześnie cztery pierścienie wzmacniają integrację Audi City ze swoją światową siecią dealerską, dostosowując wiele używanych tam systemów i elementów do modułowego użycia w konwencjonalnym salonie samochodowym. Od początku roku 2016, już 30 stacji dealerskich na całym świecie zdecydowało się na adaptację wybranych modułów Audi City do potrzeb własnej działalności handlowej. Zakłada się, że do końca tego roku, takich salonów będzie już około dwustu.
Audi City: misja
Motoryzacyjny świat szybko się zmienia, a wraz z nim zmieniają się oczekiwania i potrzeby ludzi, związane z kupnem samochodu segmentu premium. Dziewięciu na dziesięć klientów chcących dziś kupić nowe auto, najpierw zasięga informacji o nim w internecie. Oceny produktów i marek w sieciach społecznościowych, są dziś jednym z najważniejszych źródeł pozyskiwania informacji, a ich forma i ilość są właściwie nieograniczone.
Osoba „uzbrojona” w dużą dawkę wstępnych informacji jeszcze przed wejściem do salonu dealerskiego, jest w trakcie rozmowy z doradcą bardziej wymagająca i stawia przed nim więcej zadań jeśli chodzi o porównania, rozważanie różnych opcji i wybór spośród olbrzymiej oferty. Podobnie jest z wyborem „szytych na miarę” usług finansowych, usług mobilnych, serwisu czy oddawaniem auta w rozliczeniu przy zakupie nowego. We wszystkich tych sytuacjach dialog z doradcą handlowym jest niezmiernie istotny.
Dla wielu ludzi spontaniczny i nie stwarzający komplikacji kontakt z daną marką jest bardzo ważny. Bez znaczenia czy kontakt ten następuje osobiście, czy przy wykorzystaniu platformy cyfrowej, na przykład podczas przerwy obiadowej w pracy, weekendowych zakupów czy z kanapy we własnym mieszkaniu. Zamiarem Audi było połączenie zalet rzeczywistego i cyfrowego świata, ich kompleksowa integracja i stworzenie w ten sposób mechanizmu pozwalającego klientom szczegółowo zapoznać się z propozycją i zaletami marki.
Audi City jest propozycją takiego właśnie mechanizmu. Koncepcja stworzona została z myślą o umieszczeniu salonów w najbardziej prestiżowych lokalizacjach wielkich metropolii, a więc tych miejsc, w których rodzą się trendy, w których żyje bardzo zróżnicowane społeczeństwo i gdzie skupiają się również przedstawicielstwa i sklepy wiodących marek wielu innych branż. W takich właśnie, najlepszych z punktu widzenia handlu miejscach, znajdują się salony Audi City łączące przestrzeń fizyczną z wirtualną.
Centralnym elementem każdego z takich salonów jest ogromny, sięgający od podłogi do sufitu ekran, tzw. powerwall, na którym wyświetlane są cyfrowe prezentacje każdego wybranego modelu Audi, pokazujące samochód w jego naturalnych wymiarach. Po raz pierwszy w historii firmy, na takim ekranie klient przejrzeć może absolutnie wszystkie modele z oferty Audi. Jest to o tyle ważne, że w myśl ofensywy modelowej czterech pierścieni, gama modelowa Audi poszerzyła się ostatnio z 23 modeli w roku 2007, do ponad 50 na koniec roku 2015.
Klient ma dziś do wyboru miliony konfiguracji uwzględniających różne modele, kolory nadwozia, opcje wyposażenia czy dodatkowe funkcje. W Audi City może obejrzeć w najdrobniejszych szczegółach każdą z nich, wpisując się w ten sposób w światowe trendy zmierzające ku prezentacji jak najbardziej zindywidualizowanej oferty. Coraz więcej klientów chce jeździć skonfigurowanym „wyłącznie dla mnie” Audi, stąd już na etapie wyboru modelu w salonie sprzedaży, chcą zapoznać się z każdym detalem samochodu i jego wyposażenia.
W procesie tym, klienta wspomaga Audi ekspert. Jest on osobą pierwszego kontaktu na każdym etapie: od wyboru i zakupu auta, aż po obsługę usług posprzedażowych. Do prowadzenia szczegółowych rozmów na linii klient – doradca, w Audi City wydzielono specjalne, komfortowe i ekskluzywne pomieszczenia, tzw. Customer Private Lounges.
Audi ekspert jest do dyspozycji swoich klientów również po zakończeniu rozmów handlowych. Organizuje na przykład proces odbioru i dostarczenia nowego auta. Każdy z salonów Audi City współpracuje z najbliższą sobie stacją dealerską Audi, służącą klientom swoją wiedzą, dającą możliwość odbycia jazdy próbnej, czy w końcu będącą centrum serwisowym zakupionego w Audi City samochodu.
Audi City przenosi na wyższy poziom sposób sprzedaży samochodów marki Audi, a dzięki swej innowacyjności zdobywa kolejne rzesze klientów. Oddźwięk z jakim spotkało się uruchamianie takich salonów, potwierdza sukces tej koncepcji. Pekińskie Audi City tygodniowo odwiedza średnio 5000 gości. W Londynie, sprzedaż wzrosła aż o 70 procent w porównaniu do sprzedaży notowanej przez znajdujący się w tym samych miejscu wcześniej, konwencjonalny salon Audi. Co ważne, aż 60 procent spośród klientów Audi City, to zupełnie nowi klienci marki. Również berlińskie Audi City zyskało już miano salonu najwyższej jakości. Jego klienci wydają około jednej czwartej więcej (porównując ze średnią wszystkich berlińskich salonów Audi) na dodatkowe wyposażenie z najwyższej półki.
Lokalizacje
Audi City Londyn
Pierwsze na świecie Audi City uruchomione zostało latem 2012r. w brytyjskiej stolicy, w bezpośrednim sąsiedztwie Piccadilly Circus. Za historyczną fasadą budynku, kryje się bardzo nowoczesna powierzchnia wystawiennicza wielkości około 850 m.kw., zlokalizowana na dwóch poziomach. Na parterze znajdują się cztery stoły z dotykową powierzchnią służące do sterowania modułami powerwall. Każdy z takich modułów ma – podobnie jak całe pomieszczenie – 2,76 metra wysokości i 4,60 metra szerokości, a rozdzielczość ekranu to ponad dwa miliony pikseli. Ekrany powerwall mają razem około 50 metrów kwadratowych powierzchni.
Audi City w Londynie oferuje też aż trzy Customer Private Lounges do osobistych rozmów z doradcami. Każda z nich z własnym stołem dotykowym i dużym ekranem. Za prawidłowe działanie zarówno powerwall’i, jak i dotykowych stołów, odpowiada siedemnaście wysoce wydajnych komputerów i trzy serwery. Cyfrowy showroom ma też miejsce, w którym ustawiono cztery jak najbardziej realne modele Audi oraz specjalne pomieszczenie przeznaczone do wydawania zamówionych samochodów do rąk klientów.
Audi City Pekin
Na początku roku 2013, pierwsze w Azji Audi City otworzyło swoje bramy przy prominentnej ulicy Changan w Pekinie, w bezpośrednim sąsiedztwie placu Tiananmen.
Audi City Beijing jest największą tego typu placówką na świecie – jego powierzchnia to 2100 m.kw. Sześć modułów powerwall zamontowanych na parterze salonu ma łączną powierzchnię ekranów: 94 m.kw. Na piętrze, na klientów czekają cztery Customer Private Lounges, każda z własnym stołem dotykowym i z dużym ekranem.
Dwupiętrowy salon ma też miejsce dla 14 pojazdów demonstracyjnych. O cyfrową wydajność dotykowych stołów i ekranów powerwall dba 18 komputerów oraz trzy serwery.
Audi City Berlin
Pierwszy niemiecki cyfrowy showroom Audi, mieści się bezpośrednio przy Kurfürstendamm, przeżywającym renesans znanym bulwarze zakupowym w odnowionym centrum dawnego Berlina Zachodniego.
Łącznie z powierzchniami funkcyjnymi i biurowymi, ta flagowa placówka czterech pierścieni ma około 800 metrów kwadratowych i zajmuje dwa pierwsze piętra budynku sklepowo-biurowego. Już na wejściu, zwiedzający spotyka się z emanacją informatycznej energii Audi City. Ustawione tam trzy stoły dotykowe, komunikują tam z pięcioma modułami powerwall. Każdy moduł ma trzy metry wysokości (tyle samo co samo pomieszczenie) i pięć metrów szerokości. Rozdzielczość: 120 milionów pikseli. Wirtualne powierzchnie projekcyjne w Audi City Berlin to niemal 90 metrów kwadratowych. Trzy Customer Private Lounges są podzielone pomiędzy piętro i parter.
By zwizualizować jeden model Audi, potrzeba około 20 - 30 gigabajtów danych, stąd cały system oparty jest na dziewięciu komputerach wysokiej mocy obliczeniowej i na sześciu serwerach. Wirtualna prezentacja uzupełniona jest przez cztery realne, stojące w salonie egzemplarze Audi.
Oprócz prezentacji i sprzedaży samochodów, przed berlińskim Audi City stoją też inne zadania. Jest to miejsce wielu wydarzeń, imprez i spotkań, organizowanych w ramach zaangażowania marki w kulturalne życie stolicy Niemiec, np. w ramach festiwalu filmowego Berlinale, którego Audi AG jest partnerem od roku 2014.
Audi City Stambuł
Czwarte na świecie Audi City zostało otwarte w maju 2016r., w stambulskim centrum handlowym „İstinye Park”. Każdego roku, przez to centrum zaliczające się do najbardziej ekskluzywnych w tureckiej metropolii, przewija się ponad 17 milionów gości.
Dzięki wdrożeniu w Audi City Stambuł najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, zapotrzebowanie na energię oraz koszty związane z funkcjonowaniem tej placówki zostały zredukowane o połowę. Technika cyfrowa jest tu jeszcze bardziej wydajna i pozwala na prezentację wszystkich modeli Audi z fotograficzną dokładnością.
Przemyślane rozwiązania związane z wydajnością widać również w powierzchni Audi City Stambuł. Spotkania z ofertą Audi odbywają się w pomieszczeniu o powierzchni mniej niż 250 metrów kwadratowych. Zamontowano tam aż trzy ekrany powerwall, o łącznej powierzchni 87 metrów kwadratowych. Konfiguracja i sterowanie cyfrowymi treściami odbywa się poprzez tablety, komunikujące się bezpośrednio z ekranami powerwall. Do dyspozycji klientów jest również Customer Private Lounge z własną ścianą multimedialną.
Audi City Paryż
Pod jednym z najlepszych adresów Paryża, przy Place du Marché SaintHonoré, w bezpośrednim sąsiedztwie słynnego Place Vendôme i Rue SaintHonoré, 14 czerwca 2016 r. ruszyło piąte na świecie Audi City.
Na kompaktowej powierzchni około 350 metrów kwadratowych, Audi City Paryż zapewnia cztery „Customer Privat Lounges”, czyli miejsca osobistych rozmów z doradcami. W paryskim Audi City, na klientów oczekuje też nowe, nie proponowane dotąd rozwiązanie - „Audi Intelligence Lounge”, dzięki któremu pobyt w salonie jest jeszcze bardziej relaksujący i ekskluzywny.
Dużych ekranów o łącznej powierzchni około 40 metrów kwadratowych, można też używać do oglądania transmisji na żywo. Wtedy ekrany te są ze sobą połączone.
Technika i architektura
W pożądanych lokalizacjach centrów dużych miast, dostępnej przestrzeni jest wyjątkowo mało. Koncepcja Audi City przekuwa tą wadę w zaletę. Średnia wielkość Audi City - około 400 metrów kwadratowych – to zaledwie jedna trzecia powierzchni konwencjonalnego salonu samochodowego. Mimo to, i dzięki wysokiej elastyczności, pełna, choć wirtualna prezentacja samochodu, jest tu jak najbardziej możliwa.
Treści wirtualnych prezentacji w Audi City, przy pomocy kilku kliknięć mogą być dostosowane do specyficznych warunków rynku lokalnego oraz do zainteresowań tamtejszych klientów. Wszystkie placówki Audi City są połączone między sobą i z centralnym serwerem w Ingolstadt. Najbardziej aktualne informacje o produkcie, kampanie reklamowe oraz najnowsze wiadomości ze świata Audi i aktualizacje, są wgrywane bezpośrednio do programu prezentacyjnego.
Ponadto wszystkie ekrany zamontowane w salonie można połączyć w jeden ogromny ekran, na którym oglądać można np. transmisje z imprez sportowych z udziałem Audi, czy też z wydarzeń kulturalnych, nad którymi cztery pierścienie sprawują patronat. Wydarzenia takie, to również świetne okazje do organizacji w Audi City spotkań czy przyjęć. Audi City tworzy więc nową przestrzeń dla dialogu marki z otoczeniem, stając się częścią miejskiego życia.
Audi City otwiera nowe możliwości w prezentacji produktów, świadomie przesuwając na drugi plan koncepcję architektoniczną. Salon, wypełniony praktycznie w 100% powierzchniami projekcyjnymi, którego język formy i dobór barw wnętrza zredukowano do minimum, wyraźnie pełni rolę służebną wobec prezentowanych tam treści. Nowoczesna technika pozostaje dla gościa w znacznym stopniu niewidzialna. Dla przykładu weźmy zaawansowany system akustyczny: kieruje on dźwiękiem w ten sposób, by tylko wybrani zwiedzający mogli go słyszeć. W ten sposób tworzone są osobne przestrzenie, bez potrzeby ich fizycznego wydzielania.
Audi City wtapia się w otaczającą architekturę. Niemniej jednak, równocześnie kształtuje obraz ulicy, ponieważ przechodnie, przez jego przeszklone, wielkopowierzchniowe fasady, oglądać mogą prezentacje z wnętrza salonu. Oznacza to otwartość Audi City i łączy przestrzeń marki z publiczną przestrzenią ulicy.
Zwiedzanie Audi City
Audi City sprawia, że kupno samochodu, jeszcze przed odbyciem jazdy próbnej, staje się nie lada przeżyciem. Zwiedzający mogą skonfigurować wybrane przez siebie auto z pomocą tabletu lub dotykowego stołu, surfując po menu konfiguracji przy użyciu gestów palcami i wybierając opcje wyświetlane na ekranach o jakości HD. Na życzenie, klienta wesprzeć może tzw. przewodnik, który dodatkowo objaśni obszerną ofertę i cyfrową technikę.
Następnie obraz takiego zindywidualizowanego samochodu klient może przenieść na powerwall, czyli na ekran zajmujący często całą ścianę pomieszczenia. Tam zobaczyć można obraz pojazdu w skali niemal 1:1. Dynamiczny system akustyczny dba o to, by dźwięk dobiegający do uszu osoby stojącej przed powerwall’em - na przykład dźwięk silnika, muzyka czy informacje czytane przez lektora - dokładnie pasował do wybranego auta i do przedstawianych treści.
Dla gości przychodzących do Audi City z konkretnym zamiarem kupna samochodu, oddano do dyspozycji Customer Private Lounges, w których również znajdują się stoły dotykowe i duże ekrany. Tam klient może dalej personalizować swój wymarzony samochód, wybierając spośród całej gamy materiałów, skór czy lakierów. Każdy element oznaczony jest na ekranie kodem QR. Jeżeli klient chciałby porównać różne kombinacje kolorów, materiałów i wyposażenia, tak by osiągnąć zamierzony przez siebie efekt, zeskanować może każdy z takich kodów i dołączyć do wyświetlanej na ekranie konfiguracji. Następnie, z pomocą eksperta Audi, może bezpośrednio zlecić produkcję swojego nowego pojazdu. Istnieje też alternatywna opcja, w której wybraną i zakończoną konfigurację (oznaczoną osobnym kodem QR) klient zapisuje na własnym smartphonie. W ten sposób może „zabrać do domu” swój osobisty wybór i podczas kolejnej wizyty w Audi City lub u innego partnera Audi, dalej nad nim pracować.
Również czytniki na stołach dotykowych, przy pomocy funkcji QR rozpoznają aktualną konfigurację klienta i mogą ją w kilka sekund ponownie wyświetlić na ekranie powerwall. Pracownik Audi City może dzięki temu od razu nawiązać do aktualnego etapu procesu zakupowego, co oszczędza czas i polepsza jakość doradztwa.
Transfer rozwiązań do konwencjonalnego salonu samochodowego
Audi City z powodzeniem wpasowuje się w globalną sieć handlową czterech pierścieni. Jest też ważnym laboratorium innowacji w sprzedaży cyfrowej. Projekt jest ściśle połączony z klasycznym handlem, będącym cały czas wyznacznikiem jakości dostarczanych informacji i serwisu. Jednak transfer cyfrowych rozwiązań rodem z Audi City do konwencjonalnych salonów sprzedaży trwa.
Dealerzy Audi mogą elastycznie, i w zależności od potrzeb, integrować w swoich salonach stworzone z tą myślą moduły projektu. Audi AG nieustannie pracuje nad ich wydajnością. Postępy są widoczne. Przykładowo: w najnowszych salonach Audi City koszty sprzętu, obsługi i energii spadły o połowę.
Instalując w salonie gotowe moduły – np. Customer Private Lounge - dealer zyskuje możliwość cyfrowej prezentacji samochodów, z założeniem poniesienia niewielkich kosztów, mniejszych niż rozbudowa salonu.
Sam partner handlowy, przy wsparciu eksperta Audi, decyduje, jaki moduł najlepiej zaspokaja indywidualne potrzeby jego zakładu. Również zakres i wyposażenie w poszczególne komponenty, można elastycznie dopasować do lokalnych warunków.
Już około 30 dealerów z całego świata zaadaptowało w swoich salonach moduły Audi City. Do końca roku 2016 ma być ich dwustu. Widać zatem, że zalety cyfrowego newsroomu sukcesywnie trafiają również do salonu konwencjonalnego. To kolejny krok do połączenia realnego i cyfrowego świata spod znaku czterech pierścieni.
|
|