„Już dawno podjÄ™liÅ›my decyzjÄ™, że chcemy jeździć na napÄ™dzie elektrycznym, ale przez dÅ‚ugi czas nie byÅ‚o takich samochodów elektrycznych, które speÅ‚niaÅ‚yby nasze potrzeby” - mówi Norweżka Liselotte Lunde (36 lat). Jej rodzina, która liczy obecnie pięć osób, miaÅ‚a przy poszukiwaniu nowego rodzinnego pojazdu wysokie wymagania: wystarczajÄ…co dużo miejsca dla wszystkich, ale też dla dużego bagażu (np. wózki dzieciÄ™ce, rowery, narty i sanki). Ponadto potrzebowali zasiÄ™gu, który pozwoli im dojechać tam gdzie chcÄ…, nawet zimÄ…, a przy trójce dzieci w aktywnej rodzinie – najwyższego poziomu bezpieczeÅ„stwa dla wszystkich.
Pierwszym samochodem elektrycznym, który dokÅ‚adnie speÅ‚niaÅ‚ ich wymagania, byÅ‚o Audi e-tron. Rodzina Lunde zwróciÅ‚a uwagÄ™ na ten model bardzo wczeÅ›nie, już w momencie gdy Audi wypuÅ›ciÅ‚o go na rynek, a swoje e-tron 55 quattro otrzymaÅ‚a już wiosnÄ… 2019 roku.
Idealny samochód na dojazd do domku na wsi
„Ważna byÅ‚a dla nas możliwość dojechania do naszego domku na wsi w górach, nawet zimÄ… i bez koniecznoÅ›ci zatrzymywania siÄ™ po drodze” - mówi Lunde. Jazda pod górÄ™ i po zimowych drogach nie stanowi żadnego problemu dla elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego. A ostatni odcinek drogi do domku rodziny Lunde jest naprawdÄ™ stromy. Dlatego tak bardzo doceniajÄ… system quattro: „Elektryczny napÄ™d na cztery koÅ‚a w Audi e-tron daje nam bezpieczeÅ„stwo. Nigdy nie obawiamy siÄ™, że nie dotrzemy do celu, niezależnie od warunków. A jest to dla nas szczególnie ważne teraz, gdy na tylnym siedzeniu mamy niemowlaka” -podkreÅ›la Liselotte Lunde.
Kiedy w 2019 r. przesiedli siÄ™ z samochodu spalinowego do elektrycznego, najwiÄ™kszÄ… różnicÄ… jakiej doÅ›wiadczyli, byÅ‚ skok technologiczny: „Nasz samochód ma Å›wiatÅ‚a LED-Matrix, które sprawdzajÄ… siÄ™ po prostu doskonale w norweskich zimowych ciemnoÅ›ciach. Mamy też asystenta jazdy nocÄ…, który bardzo pomaga ostrzegajÄ…c nas, gdy np. na drodze lub w jej pobliżu znajduje siÄ™ Å‚oÅ›. Ponadto niezwykle wygodna jest możliwość wykonywania tak wielu czynnoÅ›ci za poÅ›rednictwem aplikacji. Możemy ustawić wstÄ™pnÄ… klimatyzacjÄ™ samochodu leżąc jeszcze w Å‚óżku w naszym domu. Audi e-tron to nie tylko samochód, to Å›rodek mobilnoÅ›ci oferujÄ…cy dodatkowo przeróżne usÅ‚ugi. RozwiÄ…zuje wiele wyzwaÅ„ w naszym codziennym życiu” - mówi Lunde. Pneumatyczne zawieszenie, które można podnosić i opuszczać, to także jedno z rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, dziÄ™ki którym Audi e-tron doskonale nadaje siÄ™ do jazdy zimÄ… w Norwegii.
Zwiększony zasięg
Kiedy Lunde’owie otrzymali swój samochód, jego zasiÄ™g wynosiÅ‚ 417 km (WLTP). JesieniÄ… 2021 r., dziÄ™ki aktualizacji oprogramowania samochodu, zasiÄ™g ten zwiÄ™kszono do 436 km. „Na nasze potrzeby zasiÄ™g zawsze byÅ‚ wystarczajÄ…cy, nawet zimÄ…. Mamy możliwość Å‚adowania zarówno w domu, jak i w naszym domku na wsi i każdego ranka możemy wyruszyć z "peÅ‚nym bakiem". Zwykle Å‚adujemy tylko do 80 procent, a to sprawia, że na co dzieÅ„ nie martwimy siÄ™ o zasiÄ™g” - mówi Lunde.
Ponadto możliwość wÅ‚Ä…czenia wstÄ™pnej klimatyzacji samochodu przed wyjazdem przynosi wiele korzyÅ›ci w czasie norweskiej zimy: „Wspaniale jest móc wyruszyć w drogÄ™ już ogrzanym samochodem, na którym nie ma szronu czy lodu. Z dzieckiem na pokÅ‚adzie o wiele Å‚atwiej jest, gdy nie musisz wsiadać do samochodu opatulonym w grubÄ… kurtkÄ™” - zauważa Lunde.
Inteligentne zarzÄ…dzanie temperaturÄ…
Jednym z rozwiÄ…zaÅ„ przyczyniajÄ…cych siÄ™ do bezproblemowej, codziennej eksploatacji Audi e-tron, jest również inteligentny system zarzÄ…dzania temperaturÄ…: „Audi e-tron posiada cztery obiegi termiczne. Pompa ciepÅ‚a pobiera nadmiar energii zarówno z podzespoÅ‚ów napÄ™dowych, jak i z otoczenia, dziÄ™ki czemu zarówno przedziaÅ‚ pasażerski, jak i akumulator sÄ… wydajnie ogrzewane. „Jest to nawet trzykrotnie bardziej wydajne niż tradycyjne ogrzewanie z elektrycznymi elementami grzejnymi” - wyjaÅ›nia Pierre Woltmann, który w Audi e-tron odpowiadaÅ‚ za opracowanie zarzÄ…dzania termicznego akumulatora wysokonapiÄ™ciowego. Woltmann podkreÅ›la również znaczenie stosowania wstÄ™pnej klimatyzacji, tak jak robi to rodzina Lunde: „Gdy samochód jest wstÄ™pnie ogrzany, jeszcze wtedy, gdy jest podÅ‚Ä…czony do tzw. wallboxa, można uzyskać znaczny wzrost zasiÄ™gu, zwÅ‚aszcza na krótkich odcinkach jazdy. JeÅ›li jedziesz na krótkich trasach zimnym samochodem, wiÄ™ksza część energii zostanie zużyta na ogrzewanie, a nie na napÄ™d” - kontynuuje. Audi e-tron jest dostarczane do krajów skandynawskich ze zwiÄ™kszonÄ… wydajnoÅ›ciÄ… ogrzewania akumulatora. Może być ona dostarczana w ramach „pakietu zimowego”, który jest oferowany także w innych krajach europejskich.
Sprytne patenty na ogrzanie samochodu
Rodzina Lunde chÄ™tnie korzysta z praktycznych wskazówek, które przyczyniajÄ… siÄ™ do zwiÄ™kszenia komfortu termicznego podczas norweskiej zimy. „JeÅ›li nie zdążyliÅ›my skorzystać z ogrzewania wstÄ™pnego, od poczÄ…tku podróży używamy ogrzewania kierownicy i podgrzewamy fotele, aby zapewnić maksymalny komfort. I na najkrótszych trasach to wystarcza” - mówi Lunde. „Ogrzewanie proksymalne - jak opisuje to pani Lunde - to sprytny sposób na oszczÄ™dzanie energii na krótkich trasach. Ogrzanie powierzchni foteli i kierownicy wymaga znacznie mniej energii niż ogrzanie caÅ‚ego samochodu” - wyjaÅ›nia Woltmann.
Jedź zawsze z aktywną nawigacją
Innym sprytnym patentem stosowanym przez rodzinÄ™ Lunde jest to, by podczas nieco dÅ‚uższych podróży zawsze korzystać z nawigacji z podaniem celu podróży. „Zawsze jeździmy z aktywnÄ… nawigacjÄ…, nawet jeÅ›li znamy drogÄ™ na pamięć” – wyjaÅ›nia pani Lunde. „Bez ustawionej nawigacji z celem podróży system opiera szacunkowy zasiÄ™g na ostatnich 100 przejechanych kilometrach. Po aktywacji celu nawigacji system planowania trasy e-tron ma dostÄ™p do aktualnych informacji o drodze, którÄ… zamierzasz jechać, i może obliczyć zużycie energii i zasiÄ™g dostosowany do aktualnych wymogów. DziÄ™ki temu, podczas jazdy z aktywnÄ… nawigacjÄ… użytkownik otrzymuje najlepsze oszacowanie pozostaÅ‚ego zasiÄ™gu. W razie potrzeby system zaleci również postój na Å‚adowanie i uwzglÄ™dni czas Å‚adowania w szacunkowej ocenie czasu dotarcia na miejsce” – dodaje Pierre Woltmann.
KorzyÅ›ci termiczne również w przypadku szybkiego Å‚adowania
Rodzina Lunde rzadko korzysta z szybkiego Å‚adowania, ponieważ ma dobry dostÄ™p do Å‚adowania w domu. Jednak podczas dÅ‚uższych podróży, na przykÅ‚ad podczas wyjazdów wakacyjnych, czasami muszÄ… Å‚adować akumulatory po drodze co sprawia, że doceniajÄ… szybkie i stabilne Å‚adowanie e-trona. „Maksymalna moc Å‚adowania wynoszÄ…ca 150 kW sprawia, że postoje na Å‚adowanie sÄ… krótkie. Ale chyba najważniejsze jest to, że wysoki poziom mocy jest dostÄ™pny przez znacznÄ… część procesu Å‚adowania” – mówi Liselotte Lunde. „Nawet przy szybkim Å‚adowaniu (DC) Audi e-tron wykorzystuje system inteligentnego zarzÄ…dzania temperaturÄ… akumulatora. Oznacza to, że wysoka moc Å‚adowania może być wykorzystywana przez dÅ‚uższy okres czasu niż byÅ‚oby to w przypadku, gdyby takiego systemu w Audi e-tron nie byÅ‚o” – dodaje Pierre Woltmann.
Z tej drogi nie ma już powrotu
„NajważniejszÄ… naukÄ…, jakÄ… wynieÅ›liÅ›my z naszego przejÅ›cia na samochód elektryczny jest wniosek, że w życiu codziennym obsÅ‚uga i jazda tego typu pojazdem nie wymaga wcale wiÄ™kszego wysiÅ‚ku. PodÅ‚Ä…czanie do gniazdka, gdy parkujemy w domu wieczorem i używanie aplikacji 'myAudi' do ustawiania godzin odjazdu to rzeczy, które po prostu robimy i o których już nie myÅ›limy” - mówi Lunde. Od wiosny 2019 roku, do tej pory, czyli poczÄ…tku roku 2022, przejechali swoim e-tronem 55 quattro ponad 30 000 kilometrów. „Audi e-tron naprawdÄ™ przekonaÅ‚o nas, że samochody elektryczne dziaÅ‚ajÄ… nawet podczas norweskiej zimy. To jest przyszÅ‚ość i już nigdy nie wybierzemy innego samochodu niż w peÅ‚ni elektryczny” – podsumowuje Liselotte Lunde.