Podobne cechy majÄ… także inne wystawiane tu samochody Audi. Obok legendarnego Sport quattro S1, nad jeziorem Wörthersee zobaczyć bÄ™dzie można także najnowsze modele serii RS oraz rasowe bolidy wyÅ›cigowe, m.in. Audi R18 e-tron quattro, pierwszy samochód hybrydowy, który w ubiegÅ‚ym roku wygraÅ‚ 24-godzinny wyÅ›cig w Le Mans.
Jak co roku, na poczÄ…tku maja, Wörthersee staje siÄ™ miejscem spotkania fanów motoryzacji spod znaku czterech ringów. Na tegoroczny zlot, koncern z Ingolstadt przygotowaÅ‚ nie lada gratkÄ™: prezentacjÄ™ Audi TT ultra quattro concept.
Ten koncepcyjny pojazd harmonijnie Å‚Ä…czy zaledwie 1111 kg wagi z 228 kW (310 KM) mocy silnika 2.0 TFSI, który dziÄ™ki wysokiej mocy i momentowi obrotowemu 400 Nm, dynamicznie napÄ™dza sportowe coupé. Standardowy sprint do 100 km/h, TT ultra quattro concept zajmuje zaledwie 4,2 sekundy. Stosunek mocy do masy wynosi 3,6 kg/KM, co plasuje go w gronie rasowych superszybkich samochodów sportowych. NiewÄ…tpliwie warto mu siÄ™ przyjrzeć z bliska, ponieważ jest uosobieniem koncepcji lekkiej konstrukcji pojazdów.
Produkowane seryjnie TT z karoseriÄ… ważącÄ… tylko 206 kg, plus 98 kg dodatkowych elementów, jest dowodem ogromnych kompetencji Audi w zakresie lekkiej konstrukcji. Na potrzeby auta demonstracyjnego, prezentowanego na Wörthersee Tour 2013, inżynierowie z Ingolstadt i Neckarsulm ulepszyli koncepcjÄ™ Audi Space Frame (ASF) stosowanÄ… w obecnej generacji pojazdów TT i odchudzili strukturÄ™ karoserii o kolejne 43 kg. UwzglÄ™dniajÄ…c zoptymalizowane elementy dodatkowe, ciężar zmniejszono o 100 kg.
Zgodnie z zasadÄ…: „odpowiedni materiaÅ‚ na wÅ‚aÅ›ciwym miejscu w niezbÄ™dnej iloÅ›ci”, Audi stawia na inteligentne kompozycje materiaÅ‚owe. W Audi TT ultra quattro concept, w tylnej części pojazdu, w tunelu Å›rodkowym, w sÅ‚upkach B i w dachu zastosowano tworzywo wzmocnione wÅ‚óknem wÄ™glowym (CRP). Do redukcji ciężaru przyczyniÅ‚y siÄ™ również elementy konstrukcyjne z magnezu, wykorzystane w podÅ‚odze i jako wzmocnienie zawiasów.
PoÅ‚Ä…czenie lekkoÅ›ci i sportowego ducha, to naczelna cecha wyglÄ…du pojazdu. W porównaniu z modelem seryjnym, auto koncepcyjne ma jeszcze bardziej muskularnÄ… sylwetkÄ™. ZwÅ‚aszcza duże spojlery jednoznacznie wskazujÄ…, że w Audi TT ultra quattro concept pÅ‚ynie krew prawdziwego sportowca. PodstawÄ™ spojlera tylnego, element noÅ›ny, wykonano z aluminium, a skrzydÅ‚o jako element funkcjonalny, z karbonu.
Auto polakierowano na kolor biaÅ‚y Kristall. Ozdobne akcenty maski, dachu, boków i pokrywy bagażnika wykonano z tworzywa CRP. MateriaÅ‚ ten znajdziemy również we wnÄ™trzu samochodu - w obudowie drzwi, konsoli Å›rodkowej i krzyżowym wzmocnieniu konstrukcji, zastÄ™pujÄ…cym tylne siedzenie. Z Audi R8 GT projektanci zapożyczyli siedzenia kubeÅ‚kowe, które wraz z szynami z tworzywa wzmocnionego wÅ‚óknem szklanym (FRP) ważą o 22 kg mniej niż dotychczas. Na pokÅ‚adzie TT ultra quattro znajduje siÄ™ klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby i elektromechaniczny hamulec postojowy. W koncepcyjnym TT zastosowano też technicznÄ… nowinkÄ™. Lusterka boczne zastÄ…piono niewielkimi kamerami, które przekazujÄ… obraz bezpoÅ›rednio na ekran we wnÄ™trzu pojazdu.
KoncepcjÄ™ ultralekkiej konstrukcji Audi stosuje we wszystkich elementach samochodu. Jest to niejako odwrócenie dominujÄ…cej na rynku tendencji, polegajÄ…cej na zwiÄ™kszaniu ciężaru pojazdów. Projektanci zoptymalizowali każdÄ… część.
Hamulce przednie skÅ‚adajÄ… siÄ™ z tarczy ceramicznych i aluminiowych zacisków, a tytanowy ukÅ‚ad wydechowy koÅ„czy siÄ™ jednÄ… umieszczonÄ… centralnie rurÄ… wydechowÄ…. Do redukcji ciężaru o 20 kg przyczyniajÄ… siÄ™ też felgi. Ich ramiona, z bardzo twardego aluminium, poÅ‚Ä…czono Å›rubami z wykonanymi z CRP obrÄ™czami.
Ważna jest redukcja każdego grama, przede wszystkim w podwoziu. Zmniejszono masÄ™ nieresorowanÄ…, poprawiajÄ…c tym samym komfort i prowadzenie auta. Sprężyny zawieszenia Audi TT ultra quattro concept wykonano nie ze stali, ale z tworzywa wzmocnionego wÅ‚óknem szklanym (FRP). Ich rdzeniem sÄ… dÅ‚ugie, splecione ze sobÄ… wÅ‚ókna szklane, pokryte żywicÄ… epoksydowÄ…. WzdÅ‚uż jednego pasma wÅ‚ókien o kilkumilimetrowej Å›rednicy, na zmianÄ™, pod kÄ…tem plus 45 i minus 45 stopni, owiniÄ™to kolejne wÅ‚ókna. DziÄ™ki temu, warstwy naciÄ…gu i nacisku oddziaÅ‚ujÄ… na siebie nawzajem. Wykorzystanie FRP pozwoliÅ‚o na redukcjÄ™ ciężaru o 40 procent, tj. o sześć kilogramów w skali caÅ‚ego pojazdu, i na zachowanie doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci amortyzacji.
By zdynamizować prowadzenie koncepcyjnego TT, konstruktorzy przenieśli ciężar ze skrajnych stref pojazdu do jego środkowej części. Dla przykładu, mniejszy niż ołowiowy, ważący niespełna cztery kilogramy akumulator litowo/jonowy umieszczono we wnętrzu pojazdu, pod siedzeniem kierowcy.
DziÄ™ki wszystkim zabiegom z zakresu lekkiej konstrukcji, ciężar pojazdu studyjnego, w porównaniu do modelu seryjnego, zredukowano o 300 kilogramów. W ten sposób zmniejszono masÄ™ inercyjnÄ…, którÄ… podczas przyÅ›pieszania musi pokonać dwulitrowy silnik TFSI o mocy 228 kW (310 KM). Zmodyfikowana czterocylindrowa jednostka, w zakresie od 1900 do 5000 obr./min oferuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm, osiÄ…gajÄ…c w ten sposób moc silnika V8. Możliwe jest to dziÄ™ki innowacjom zastosowanym w skrzyni korbowej, waÅ‚kach równoważących, kole zamachowym, misce olejowej i niektórych podzespoÅ‚ach. RozwiÄ…zania te obniżyÅ‚y ciężar pojazdu o 25 kilogramów.
Audi TT ultra quattro concept dostarcza niezapomnianych przeżyć podczas jazdy i speÅ‚nia wyobrażenia fanów motoryzacji, którzy przybÄ™dÄ… nad Wörthersee, o tym, jaki ma być wyczynowy samochód wyÅ›cigowy. Podobnie jak poprzednika, quattro z 1980 roku i ponad pięć milionów dotÄ…d wyprodukowanych, seryjnych samochodów Audi, koncepcyjne TT wyposażono w staÅ‚y napÄ™d na wszystkie koÅ‚a quattro. Takie rozwiÄ…zanie zapewnia doskonaÅ‚Ä… przyczepność kóÅ‚ nawet przy dużych prÄ™dkoÅ›ciach. DziÄ™ki szeÅ›ciobiegowej skrzyni, TT ultra quattro concept przyspiesza od zera do 100 km/h o 1,3 sekundy szybciej niż model seryjny. Maksymalna prÄ™dkość wynosi 280 km/h.
WystawiajÄ…c ten unikalny samochód, Audi pokazuje, co można osiÄ…gnąć stosujÄ…c inteligentne kombinacje materiaÅ‚owe. DziÄ™ki nim, możliwa jest także znaczna redukcja ciężaru obecnie wytwarzanego seryjnego Audi TT, a zaprezentowane rozwiÄ…zania można w przyszÅ‚oÅ›ci stosować także w krótkich seriach produkcyjnych.
Stoisko Audi nad jeziorem Wörthersee
Pod hasÅ‚em najlepszych osiÄ…gów, sportowych sukcesów i lekkiej konstrukcji, obok TT ultra quattro concept, w „Home of quattro” nad jeziorem Wörthersee, Audi zaprezentuje cztery bolidy wyÅ›cigowe i osiem aut seryjnych.
JednÄ… z gwiazd stoiska bÄ™dzie nowe Audi RS 6 Avant. Ten doskonaÅ‚y samochód stworzony przez quattro GmbH, to najwyższej klasy efektywność, jeszcze lepsze osiÄ…gi i optymalnie zmniejszony ciężar. DziÄ™ki koncepcji ultralekkiej konstrukcji, RS 6 Avant waży prawie 100 kg mniej niż jego poprzednik. Zmniejszona masa samochodu wpÅ‚ynęła na obniżenie zużycie paliwa z 14, do 9,8 l. na 100 km. DziÄ™ki jednostce napÄ™dowej V8 biturbo 4.0 TFSI o mocy 412 kW (560 KM), stosunek mocy do masy w nowym RS 6 Avant wynosi 3,4 kg/KM. W poprzedniku, mimo zastosowanego tam silnika V10, wynosiÅ‚ 3,5 kg/KM. Nowe RS 6 Avant przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,9 sekundy. Na życzenie klienta, jego prÄ™dkość maksymalnÄ… można zwiÄ™kszyć do 305 km/h.
Obok RS 6 Avant, na stoisku Audi zobaczyć bÄ™dzie można nowe RS 7 Sportback. Ten model, to ucieleÅ›nienie dynamiki w najpiÄ™kniejszej postaci. Jego sercem jest również silnik 4.0 TFSI V8 biturbo. MaksymalnÄ… moc 412 kW (560 KM) generuje od 5700 do 6600 obr./min. StaÅ‚y moment obrotowy 700 Nm, osiÄ…gamy pomiÄ™dzy 1750 i 5500 obr./min. Oprócz iÅ›cie „rakietowego” zrywu, niezapomnianych przeżyć dostarcza kierowcy dźwiÄ™k. Po naciÅ›niÄ™ciu specjalnego przycisku i energicznym dodaniu gazu, ruchome klapy w obu rurach ukÅ‚adu wydechowego sprawiajÄ…, że dźwiÄ™k silnika jest peÅ‚niejszy i gÅ‚Ä™bszy. Opcjonalnie, w RS 7 Sportback, Audi montuje sportowy ukÅ‚ad wydechowy.
Czteromiejscowe Audi RS 5 Cabriolet z tkaninowym dachem charakteryzuje się jedynym w swoim rodzaju połączeniem elegancji i mocy. Jego jednostka napędowa, wysokoobrotowy ośmiocylindrowy silnik 4.2 FSI, ma moc 331 kW (450 KM) i sprawia, że to wyczynowe, sportowe auto od zera do 100 km/h przyspiesza w 4,9 sekundy.
Nad Wörthersee, Audi zaprezentuje także nowe Audi RS Q3, pierwszego RS-a w odnoszÄ…cej rynkowe sukcesy rodzinie Q. To czwarty już model, który quattro GmbH zamierza wprowadzić na rynek w bieżącym roku. Pod jego maskÄ… znajdziemy wielokrotnie nagradzany silnik 2.5 TFSI o maksymalnej mocy 228 kW (310 KM).
Już trzy razy z rzÄ™du, poczÄ…wszy od roku 2010, miÄ™dzynarodowe jury ekspertów uznaÅ‚o tÄ… piÄ™ciocylindrowÄ… jednostkÄ™ za silnik roku „International Engine of the Year“ w swojej klasie.
Koncern z Ingolstadt pokaże również w Austrii caÅ‚kowicie zmodernizowanÄ… w 2012 roku rodzinÄ™ R8. Fani bÄ™dÄ… mogli zobaczyć miÄ™dzy innymi nowy topowy model serii – Audi R8 V10 plus. Jednostka napÄ™dowa tego sportowca generuje 404 kW (550 KM), a maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 6500 obr./min. Wyposażone w przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ… S tronic Audi R8 V10 plus, od zera do 100 km/h przyspiesza w 3,5 sekundy, a maksimum prÄ™dkoÅ›ci osiÄ…ga dopiero przy 317 km/h.
Od trzydziestu lat, quattro GmbH jest symbolem najwyższej mocy i najbardziej zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„, czyli krótko mówiÄ…c fascynacji napÄ™dem quattro. Jubileusz skÅ‚ania do spojrzenia wstecz na rajdy lat osiemdziesiÄ…tych, dziÄ™ki którym stosowany przez Audi system quattro spopularyzowaÅ‚ napÄ™d na wszystkie koÅ‚a na caÅ‚ym Å›wiecie. Na zlocie GTI nad Wörthersee, Audi pokaże ważny kamieÅ„ milowy tego procesu: Audi Sport quattro S1, które zadebiutowaÅ‚o w mistrzostwach Å›wiata sezonu 1985, podczas Rajdu Argentyny. Pierwsze zwyciÄ™stwo za kierownicÄ… S1, wywalczyli w Rajdzie San Remo we WÅ‚oszech, w październiku tego samego roku, Walter Röhrl z pilotem Christianem Geistdörferem. Prezentowane nad Wörthersee Audi Sport quattro S1 braÅ‚o udziaÅ‚ w Rajdzie Monte Carlo w styczniu 1986 roku, oczywiÅ›cie z Walterem Röhrlem jako kierowcÄ… i Christianem Geistdörferem jako pilotem.
GwiazdÄ… zlotu GTI jest również Audi S3. Cechuje go możliwość codziennego użytkowania, doskonaÅ‚e osiÄ…gi i pionierska efektywność. To usportowione Audi uzyskuje Å›wietne efekty dziÄ™ki nowemu silnikowi 2.0 TFSI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 380 Nm.
5 maja, na torze Hockenheimring, rozpocznie siÄ™ nowy sezon DTM. W tym roku Audi reprezentować bÄ™dzie osiem egzemplarzy RS 5 DTM. Taki wÅ‚aÅ›nie bolid fani bÄ™dÄ… mogli podziwiać z bliska na stoisku Audi nad Wörthersee. „Sport motorowy to nieodÅ‚Ä…czny element wizerunku Audi i stanowi dla koncernu swoiste laboratorium testowe“ – powiedziaÅ‚ Wolfgang Dürheimer, czÅ‚onek zarzÄ…du Audi AG ds. rozwoju technicznego.
Niepokonanym zawodnikiem sezonu 2012 byÅ‚o Audi R8 LMS ultra. W ciÄ…gu czterech lat, ten wyczynowy bolid zdobyÅ‚ 18 tytuÅ‚ów mistrzowskich. On również znajdzie siÄ™ w Reifnitz.
Na stoisku Audi, obok modelu TT ultra quattro concept, wystawiony bÄ™dzie także inny pojazd wyÅ›cigowy, mistrzowskie Audi R18 e-tron quattro. W ubiegÅ‚ym roku pokazywany egzemplarz, jako pierwszy wyÅ›cigowy samochód hybrydowy, byÅ‚ tryumfatorem legendarnego dwudziestoczterogodzinnego wyÅ›cigu Le Mans, a niedawno wywalczyÅ‚ dla Audi kolejne historyczne zwyciÄ™stwo w dwunastogodzinnym wyÅ›cigu w Sebring.
Na fanów Audi nad jeziorem Wörthersee czeka również inna szczególna atrakcja. GoÅ›ciem specjalnym bÄ™dzie Ducati Superbike 1199 Panigale R. Inspirowany wyÅ›cigami, nowy król rodziny supermotocykli Ducati, pochwalić siÄ™ może niezwykÅ‚Ä… mocÄ… i najbardziej zaawansowanymi rozwiÄ…zaniami technicznymi. Przypomnijmy, że od roku 2012, Ducati Motor Holding S.p.A., producent motocykli sportowych, wchodzi w skÅ‚ad koncernu Audi AG.
Nowe akcesoria dla Audi A1
Zaraz przy wejÅ›ciu do „Home of quattro“, goÅ›cie mogÄ… podziwiać Audi A1 z nowym pakietem Competition kit. DziaÅ‚ Audi Original Zubehör, od chwili wprowadzenia na rynek Audi A1, dwa razy w roku oferuje nowe pakiety typu „custom”.
SzczegóÅ‚y stylistyczne pakietu Competition kit R18 zapożyczono z mistrzowskiego bolidu Audi R18 e-tron quattro i dostosowano do Audi A1 jako Competition kit R18 grey i R18 red.