-
Audi R18 e-tron quattro na pierwszych trzech miejscach w Le Mans
-
Pierwsze kwalifikacje, po niebezpiecznym wypadku zakończone przed czasem
-
Francuz Loïc Duval wywalczyÅ‚ najlepszy czas dnia
Ingolstadt/Le Mans, 20 czerwca 2013 r. Po skróconym pierwszym treningu kwalifikacyjnym do jubileuszowego, 24-godzinnego wyÅ›cigu w Le Mans (start w sobotÄ™ o 15.00), wszystkie trzy Audi R18 e-tron quattro sÄ… na czele stawki. Francuz Loïc Duval zdoÅ‚aÅ‚ poprawić rekord sprzed roku o prawie 1,5 sekundy.
WyÅ›cigowe hybrydy marki Audi, które jak dotÄ…d w bieżącym sezonie sÄ… niepokonane, od poczÄ…tku nadawaÅ‚y ton zmaganiom na caÅ‚ych 13 kilometrach i 629 metrach francuskiego toru. Podczas treningu i podczas kwalifikacji, bolidy z Ingolstadt zajęły trzy pierwsze miejsca. Najszybsze w obu treningach byÅ‚o Audi R18 e-tron quattro z numerem startowym „2“, prowadzone przez trio w skÅ‚adzie: Loïc Duval (Francja), Tom Kristensen (Dania) i Allan McNish (Szkocja). Najlepszy czas dnia – 3 minuty i 22,349 sekundy wywalczyÅ‚ Duval, krótko po tym, jak o godz. 22.00 rozpoczęły siÄ™ kwalifikacje.
Hiszpan Marc Gené, jadÄ…cy w Audi R18 e-tron quattro z numerem startowym„3“, razem z Lucasem di Grassim (Brazylia) i Oliverem Jarvisem (Wielka Brytania), zajÄ…Å‚ drugie miejsce, z czasem 3 minuty i 24,341 sekundy. TrzeciÄ… pozycjÄ™ wywalczyli zwyciÄ™zcy sprzed roku i obecni mistrzowie Å›wiata Marcel Fässler (Szwajcaria), André Lotterer (Niemcy) i Benoît Tréluyer (Francja). Bolid z numerem startowym „1“, z Lottererem za sterami, swe najszybsze okrążenie pokonaÅ‚ w czasie 3 minut, 25,474 sekund.
Å»adna z trzech zaÅ‚óg Audi nie byÅ‚a jednak najbardziej skupiona na szybkich czasach przejazdu. To nie byÅ‚o ich gÅ‚ówne zadanie. Po wstÄ™pnych treningach, które ubiegÅ‚ej niedzieli upÅ‚ynęły pod znakiem deszczu, Audi Sport Team Joest kontynuowaÅ‚ rozpoczÄ™ty wówczas program testowy. Przede wszystkim skupiono siÄ™ na testowaniu ogumienia i perfekcyjnej synchronizacji wszystkich trzech R18 e-tron quattro. Ponadto kierowcy przećwiczyli obowiÄ…zkowe rundy nocne. UdaÅ‚o siÄ™ to wszystkim za wyjÄ…tkiem Marcela Fässlera, którego dwukrotnie zatrzymaÅ‚y czerwone chorÄ…giewki.
Zarówno trening, jak i pierwsze kwalifikacje zakoÅ„czono przed czasem, po wypadkach, w których na szczęście nikt nie ucierpiaÅ‚, lecz zniszczono bariery ochronne. Koniec kwalifikacji, zaplanowanych pierwotnie na dwie godziny, ogÅ‚oszono już po 65 minutach.
„Mimo wszystko, dziÅ› wieczorem wÅ‚aÅ›ciwie wykonaliÅ›my naszÄ… pracÄ™ zgodnie z planem“ – podsumowaÅ‚ Loïc Duval, który w ubiegÅ‚ym tygodniu obchodziÅ‚ trzydzieste pierwsze urodziny. „Nasz plan zakÅ‚adaÅ‚ odbycie wÅ‚aÅ›ciwej rundy kwalifikacyjnej na suchym torze – w koÅ„cu nigdy nie wiadomo, jaka bÄ™dzie jutro pogoda. TrafiÅ‚em na bardzo spokojne okrążenie. Nasz samochód nie jest jednak jeszcze perfekcyjnie przygotowany, dlatego że warunki na torze nie pozwoliÅ‚y na zebranie koniecznych informacji. Nie wiemy też, jak zakoÅ„czy siÄ™ runda kwalifikacyjna w czwartek.“
„To dobrze, że tydzieÅ„ zmagaÅ„ w Le Mans rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ na dobre“ – powiedziaÅ‚ szef Audi-Motorsport dr Wolfgang Ullrich. „Warunki pogodowe byÅ‚y dziÅ› lepsze niż oczekiwaliÅ›my, dlatego mogliÅ›my wykonać kawaÅ‚ dobrej roboty. Niestety, wyÅ›cig dwukrotnie przerywano, ponieważ tor wymagaÅ‚ naprawy po wypadkach. Mamy nadziejÄ™, że w peÅ‚ni wykorzystamy jutrzejszy dzieÅ„, by dopracować ostatnie szczegóÅ‚y na których nam zależy.“
DziÅ›, tj. w czwartek, od 19.00 do 21.00, zaplanowano dwie kolejne rundy kwalifikacyjne, podczas których nastÄ…pi ostateczne rozdysponowanie pozycji startowych. W obchodzÄ…cym w tym roku jubileusz 90-lecia caÅ‚odobowym wyÅ›cigu
w Le Mans, Audi siedmiokrotnie startowało z pole position. Cztery ringi już czternaście razy brały udział w tym najważniejszym na świecie wyścigu długodystansowym, a jedenaście razy zajmowały najwyższe miejsca na podium.
Wyniki kwalifikacji 1:
1. Duval/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) 3.22,349 min.
2. di Grassi/Gené/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 3.24,341 min.
3. Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) 3.25,474 min.
4. Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota) 3.26,676 min.
5. Prost/Jani/Heidfeld (Lola-Toyota) 3.30,423 min.
6. Davidson/Buemi/Sarrazin (Toyota) 3.30,841 min.