-
Audi prezentuje koncepcyjnÄ… wersjÄ™ coupé modelu Q4 e-tron
-
Uniwersalne rozwiązania techniczne podnoszące wydajność i zwiększające zasięg samochodu do ponad 500 km
-
Wersja produkcyjna pojawi siÄ™ w 2021 i bÄ™dzie siódmym elektrycznym modelem marki Audi
Potencjalni nabywcy Q4 majÄ… zatem prawie rok na podjÄ™cie decyzji, na jakÄ… wersjÄ™ siÄ™ zdecydujÄ… – na wszechstronność i wytrzymaÅ‚ość klasycznego SUV-a, czy na dynamicznÄ… elegancjÄ™ jego wariantu coupé. Wymiary obu wersji Q4 e-tron sÄ… prawie identyczne: Sportback jest o jeden centymetr dÅ‚uższy: ma 4,60 m, i o jeden centymetr niższy: jego wysokość to 1,60 m. Z kolei szerokość 1,90 m i rozstaw osi 2,77 m, sÄ… dla obu modeli takie same.
Oba samochody koncepcyjne posiadajÄ… również te same rozwiÄ…zania techniczne jeÅ›li chodzi o napÄ™d. Dwa silniki elektryczne generujÄ… w obu koncepcyjnych modelach moc systemowÄ… 225 kW. Co typowe dla Audi, moc przekazywana jest na drogÄ™ za poÅ›rednictwem napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro. DziÄ™ki doskonaÅ‚ej przyczepnoÅ›ci, obie wersje modelu Q4 rozpÄ™dzajÄ… siÄ™ od 0 do 100 km/h w niespeÅ‚na 6,3 sekundy. NajwyższÄ… prÄ™dkość ograniczono elektronicznie do 180 km/h.
Dużych rozmiarów bateria zajmuje prawie caÅ‚Ä… powierzchniÄ™ podÅ‚ogi miÄ™dzy osiami. Bateria ma pojemność 82 kilowatogodzin. ZasiÄ™g ponad 450 km – wedÅ‚ug WLTP – to nowy standard w tej klasie pojazdów. Natomiast wersje z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ›, wedÅ‚ug standardu WLTP majÄ… zasiÄ™g aż 500 km. Technicznie, rodzina modeli Q4 e-tron osadzona jest na moduÅ‚owej pÅ‚ycie dla pojazdów z napÄ™dem elektrycznym (MEB), którÄ… koncern Volkswagen w przyszÅ‚oÅ›ci stosowaÅ‚ bÄ™dzie w wielu samochodach elektrycznych klasy kompaktowej i Å›redniej. Audi Q4 Sportback e-tron concept to siódmy z kolei elektryczny pojazd Audi, który wejdzie do produkcji seryjnej. Jego produkcyjna wersja zostanie zaprezentowana w roku 2021.
Kuszący wygląd zewnętrzny
Sylwetka modelu Sportback delikatnym, a jednocześnie dynamicznym łukiem opada ku tyłowi. Linia dachu przechodzi w pochylone słupki D i kończy się spoilerem umieszczonym na wysokości dolnej krawędzi okna. Dzięki temu, Audi Q4 e-tron Sportback wydaje się być znacznie bardziej wysmukłe niż jego siostrzany model Q4 e-tron concept.
Z tyÅ‚u Audi Q4 Sportback e-tron concept uwagÄ™ przykuwa szerokie, diodowe pasmo Å‚Ä…czÄ…ce oba tylne Å›wiatÅ‚a. To element nawiÄ…zujÄ…cy do Audi Q4 e-tron concept. PokrewieÅ„stwo w obrÄ™bie rodziny e-tron jest tu bardzo dobrze widoczne, a podobieÅ„stwo do e-tron Sportback* również rzuca siÄ™ w oczy. Podobne pokrewieÅ„stwo stylistyczne widzimy też we wnÄ™trzach Å›wiateÅ‚, gdzie strzaÅ‚ka utworzona przez segmenty diod jest odzwierciedleniem motywu, który można zobaczyć u wiÄ™kszego brata. Wspólnym elementem obu wersji Q4 jest efektowne poÅ‚Ä…czenie dyfuzora i zderzaka, z podÅ‚użnymi przetÅ‚oczeniami i z podÅ›wietlanym logo e-tron poÅ›rodku.
Gdy spojrzeć na auto z przodu, osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe z umieszczonym na niej logo marki - czterema pierÅ›cieniami, bez wÄ…tpienia wskazuje, że Q4 Sportback e-tron concept to prawdziwe Audi. A już chwilÄ™ potem możne je zidentyfikować jako Audi z napÄ™dem elektrycznym. Podobnie jak w przypadku pierwszego Audi z napÄ™dem elektrycznym, czyli modelu e-tron, również nowy pojazd koncepcyjny charakteryzuje siÄ™ zamiast tradycyjnego grilla osÅ‚ony chÅ‚odnicy uporzÄ…dkowanÄ…, zamkniÄ™tÄ… powierzchniÄ… w szerokiej, prawie pionowej oÅ›miokÄ…tnej ramie.
Charakterystyczne dla marki Audi sÄ… również wyraziÅ›cie przetÅ‚oczone bÅ‚otniki wszystkich czterech kóÅ‚ – to klasyczny element jÄ™zyka stylistycznego Audi od czasów legendarnego pra-quattro z 1980 roku. Elementy poszerzajÄ…ce sylwetki Q4 e-tron concept i Q4 Sportback concept majÄ… zdecydowanie organiczny charakter i pÅ‚ynnÄ… formÄ™, nadajÄ…c tym samym bokom obu modeli charakterystycznej nuty. Zaakcentowanie przestrzeni miÄ™dzy osiami gdzie umieszczono bateriÄ™, czyli źródÅ‚o mocy tego SUV-a, jest cechÄ… typowÄ… dla modelu e-tron. Duże, 22-calowe koÅ‚a nie pozostawiajÄ… wÄ…tpliwoÅ›ci co do potencjaÅ‚u najnowszego czÅ‚onka rodziny Audi.
Q4 Sportback e-tron concept jest polakierowane na nowy kolor: szary Kinetic – jasnÄ… barwÄ™ z efektem metalicznym i perÅ‚owym, który w zależnoÅ›ci od padajÄ…cego Å›wiatÅ‚a przechodzi wyraźnie w zielonkawy odcieÅ„. Dolne partie karoserii sÄ… natomiast kontrastowe – lakierowane w kolorze ciemnoszarym. Ten podziaÅ‚ na segmenty podkreÅ›la szerokość i poziomÄ… orientacjÄ™ architektury pojazdu.
Poczucie przestronnoÅ›ci – wnÄ™trze
Wymiary Audi Q4 Sportback e-tron concept predestynujÄ… go do uplasowania siÄ™ wÅ›ród najwiÄ™kszych pojazdów klasy kompaktowej. DziÄ™ki rozstawowi osi rzÄ™du 2,77 m, wnÄ™trze jest spore i stawia go co najmniej o jednÄ… klasÄ™ wyżej. A ponieważ miejsca nie zabiera tu tunel Å›rodkowy, Q4 Sportback e-tron concept oferuje niewyobrażalny wprost poziom komfortu we wnÄ™trzu, zwÅ‚aszcza pod wzglÄ™dem miejsca na nogi z przodu i z tyÅ‚u.
Poczucie dużej przestronnoÅ›ci podkreÅ›la kolorystyka. Jasne, ciepÅ‚e tony dominujÄ… w górnej części kabiny, a w strefie podÅ‚ogi kontrastuje z nimi ciemna wykÅ‚adzina. Podsufitka, sÅ‚upki, część obić drzwi oraz deska rozdzielcza, sÄ… pokryte biaÅ‚ymi i beżowymi tkaninami z mikrofibry. W Audi Q4 i Q4 Sportback zrównoważony rozwój jest priorytetem nie tylko w zakresie napÄ™du elektrycznego: dla przykÅ‚adu wykÅ‚adzinÄ™ wykonano z materiaÅ‚ów pozyskiwanych z recyklingu. Zamiast chromowanych, metalowych, ozdobnych ram, sÄ… tu powierzchnie pokryte kilkoma warstwami wysokiej jakoÅ›ci lakierów. Lakierowane, szronione powierzchnie z pleksiglasu na zdobieniach, dajÄ… intensywny efekt gÅ‚Ä™bi. Cztery fotele ze zintegrowanymi zagÅ‚ówkami sÄ… obite przyjemnÄ… w dotyku tkaninÄ… Alcantara, wyglÄ…dajÄ…cÄ…, jakby byÅ‚a tkana rÄ™cznie. TapicerkÄ™ zdobiÄ… grube, podwójne przeszycia.
WyÅ›wietlacz cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit znajduje siÄ™ tuż za kierownicÄ…. Na jego ekranie wyÅ›wietlane sÄ… najważniejsze informacje – prÄ™dkość, poziom naÅ‚adowania i dane nawigacji. NowoÅ›ciÄ… jest wielkoformatowy wyÅ›wietlacz danych na szybie head-up display z funkcjÄ… rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci. W tej formie wyÅ›wietla on najważniejsze informacje w postaci grafik, np. strzaÅ‚ek pokazujÄ…cych kierunek skrÄ™tu, ukazujÄ…cych siÄ™ jakby bezpoÅ›rednio na nawierzchni drogi przed nami.
Panele sterowania, zaprojektowane jako pola dotykowe na ramionach kierownicy, mogÄ… być wykorzystywane do wyboru czÄ™sto używanych funkcji. Na Å›rodku, nad konsolÄ… Å›rodkowÄ…, znajduje siÄ™ 12,3-calowy ekran dotykowy, za pomocÄ… którego wyÅ›wietlane i obsÅ‚ugiwane sÄ… funkcje infotainment oraz funkcje pojazdu. Dla uÅ‚atwienia obsÅ‚ugi, ekran jest zwrócony delikatnie ku kierowcy. Pod nim znajduje siÄ™ panel przycisków do sterowania klimatyzacjÄ….
Ponieważ nie ma już potrzeby umieszczania na konsoli Å›rodkowej elementów obsÅ‚ugi auta, takich jak dźwignia zmiany biegów czy przycisk hamulca rÄ™cznego, zostaÅ‚a ona zaprojektowana jako obszerny schowek, w którym znajduje siÄ™ pole indukcyjne do Å‚adowania telefonu komórkowego. Pozioma powierzchnia, w którÄ… wbudowany jest przycisk wyboru trybu jazdy, sÅ‚uży również jako osÅ‚ona przedniej części konsoli. Oprócz konwencjonalnego, dolnego schowka w drzwiach, w specjalnie uksztaÅ‚towanej górnej ich części stworzono Å‚atwo dostÄ™pne miejsce na butelkÄ™.
Wydajne: napęd i zawieszenie
ModuÅ‚owa pÅ‚yta podÅ‚ogowa dla pojazdów napÄ™dzanych elektrycznie (MEB) pozwala na zastosowanie różnych wariantów napÄ™du i mocy. W Audi Q4 Sportback e-tron concept zamontowano najbardziej wydajnÄ… wersjÄ™ napÄ™du elektrycznego. Silniki elektryczne sÄ… tu dwa, każdy napÄ™dza koÅ‚a tylko jednej osi – Q4 Sportback to zatem prawdziwe quattro. MiÄ™dzy osiami nie ma mechanicznego poÅ‚Ä…czenia. OptymalnÄ… koordynacjÄ™ rozkÅ‚adu momentów obrotowych, w uÅ‚amkach sekundy zapewnia tu elektroniczny system sterowania. DziÄ™ki temu, elektryczny SUV coupé oferuje optymalnÄ… przyczepność we wszystkich warunkach pogodowych i na każdym podÅ‚ożu.
By osiÄ…gnąć maksimum wydajnoÅ›ci, Audi Q4 Sportback e-tron concept w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków wykorzystuje gÅ‚ównie tylny synchroniczny silnik elektryczny. Moment obrotowy ze wzglÄ™du na wydajność kierowany jest gÅ‚ównie na tylnÄ… oÅ›.
JeÅ›li kierowca zażąda wiÄ™cej mocy niż może wygenerować silnik elektryczny tylnej osi, to elektryczny napÄ™d na cztery koÅ‚a, z pomocÄ… silnika asynchronicznego na przedniej osi, przeniesie odpowiedni moment wÅ‚aÅ›nie na niÄ…. Może to również nastÄ…pić z wyprzedzeniem, zanim jeszcze na Å›liskiej nawierzchni, czy podczas pokonywania zakrÄ™tów, nastÄ…pi poÅ›lizg albo samochód stanie siÄ™ podsterowny lub nadsterowny.
Tylny silnik elektryczny generuje moc 150 kW i moment obrotowy 310 Nm. Silnik przedni przekazuje na przednie koÅ‚a moc do 75 kW i moment obrotowy 150 Nm. Moc systemowa wynosi tu 225 kW. Zamontowana w podÅ‚odze pojazdu bateria magazynuje 82 kWh – umożliwiajÄ…c tym samym przejechanie na jednym Å‚adowaniu ponad 450 km (wedÅ‚ug standardu WLTP). BateriÄ™ można Å‚adować z mocÄ… max. 125 kW. Przy tej mocy, Å‚adowanie do 80 procent pojemnoÅ›ci baterii trwa zaledwie nieco ponad 30 minut.
ReceptÄ… na duży zasiÄ™g jest jednak nie tylko montowana tu bateria. Audi Q4 Sportback e-tron concept, podobnie jak Q4 e-tron concept jest mistrzem wydajnoÅ›ci. WpÅ‚ywa na to m.in. niski wspóÅ‚czynnik oporu powietrza, którego wartość wynosi 0,26, czyli o 0,01 mniej niż w przypadku SUV-a Q4 e-tron. Również dziÄ™ki pomysÅ‚owej strategii rekuperacji, rodzina elektrycznych kompaktów nie pozostawia pola dla dalszego optymalizowania ich zasiÄ™gu. Do osiÄ…gniÄ™cia dużego zasiÄ™gu przyczynia siÄ™ też kompleksowe zarzÄ…dzanie temperaturÄ… napÄ™du i akumulatora z pompÄ… ciepÅ‚a.
Sportowe i precyzyjne prowadzenie
Kluczowym czynnikiem sportowego charakteru i doskonaÅ‚ej dynamiki poprzecznej pojazdu jest niska i centralna pozycja montażowa podzespoÅ‚ów napÄ™du. UkÅ‚ad akumulatorów wysokiego napiÄ™cia jest optymalnie dopasowany do wymiarów Audi Q4 Sportback i w postaci pÅ‚askiego, szerokiego bloku zamontowany jest pod przedziaÅ‚em pasażerskim. Masa systemu akumulatorów wynosi 510 kg – tym samym Å›rodek ciężkoÅ›ci Audi Q4 Sportback e-tron concept znajduje siÄ™ na podobnym poziomie jak w limuzynach z konwencjonalnym napÄ™dem.
RozkÅ‚ad obciążeÅ„ miÄ™dzy osiami jest doskonale zbalansowany i wynosi niemal 50:50. Przednie zawieszenie w modelu Q4 Sportback e-tron concept to kolumny McPhersona z adaptacyjnymi amortyzatorami. Z tyÅ‚u zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z oddzielnie umieszczonymi sprężynami i również z adaptacyjnymi amortyzatorami.
Baza: moduÅ‚owa pÅ‚yta podÅ‚ogowa dla pojazdów z napÄ™dem elektrycznym MEB
MLB – moduÅ‚owa pÅ‚yta podÅ‚ogowa dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdÅ‚użnie, czy MQB – moduÅ‚owa pÅ‚yta podÅ‚ogowa dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie: te bazowe pÅ‚yty sÄ… synonimami wielkiego sukcesu marki Audi i caÅ‚ej Grupy Volkswagen we wszystkich segmentach pojazdów. Dotychczas pÅ‚yty projektowano przede wszystkim z myÅ›lÄ… o silnikach spalinowych. ModuÅ‚owÄ… pÅ‚ytÄ™ podÅ‚ogowÄ… MEB zaprojektowano wyÅ‚Ä…cznie do zastosowania w samochodach z napÄ™dem elektrycznym. Osie, napÄ™dy, rozstawy osi oraz wspóÅ‚pracÄ™ wszystkich podzespoÅ‚ów, dostosowano tu wyÅ‚Ä…cznie do potrzeb mobilnoÅ›ci elektrycznej.
W ten sposób zoptymalizowano rozmieszczenie wielkogabarytowych akumulatorów i ich geometriÄ™, bez koniecznoÅ›ci ustÄ™pstw wobec innych koncepcji napÄ™du, które zawsze muszÄ… być uwzglÄ™dniane w MLB i MQB.
JednoczeÅ›nie MEB otwiera ogromny potencjaÅ‚ dla synergii wewnÄ…trz Grupy. Platforma ta jest bazÄ… przede wszystkim dla masowo produkowanych samochodów elektrycznych z segmentu A. Pozwala ona na wspólne opracowywanie najlepszych dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych dla różnych marek i stosowanie ich w wielu różnych samochodach elektrycznych. W ten sposób MEB przyczynia siÄ™ do popularyzacji mobilnoÅ›ci elektrycznej nawet w szczególnie wrażliwym cenowo segmencie aut kompaktowych.
Elektryczna ofensywa: Ponad 20 modeli z napędem czysto elektrycznym do 2025 roku
Marka z czterema pierÅ›cieniami w logo rozpoczęła elektrycznÄ… ofensywÄ™ we wrzeÅ›niu 2018 roku Å›wiatowÄ… premierÄ… w peÅ‚ni elektrycznego SUV-a Audi e-tron*. Do 2025 roku Audi bÄ™dzie oferować na najważniejszych rynkach Å›wiata ponad 20 modeli samochodów z napÄ™dem wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym, a modele zelektryfikowane bÄ™dÄ… stanowić blisko 40 procent sprzedaży. SUV-y z tego portfolio to m. in. e-tron* i e-tron Sportback*. Ponadto dostÄ™pna bÄ™dzie caÅ‚a gama modeli z klasyczna formÄ… karoserii, takich jak Avant i Sportback. Oferta obejmie wszystkie istotne segmenty rynkowe, poczÄ…wszy od klasy kompaktowej, aż po klasÄ™ luksusowÄ….
Dane o zużyciu energii ww. modeli
Audi e-tron 50 quattro
Zużycie prÄ…du (tryb mieszany) w kWh/100 km: 26,6 – 22,5 (WLTP); 24,3 – 21,9 (NEDC);
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 0
Audi e-tron 55 quattro
Zużycie prÄ…du (tryb mieszany) w kWh/100 km: 26,3 – 22,5 (WLTP); 23,1 – 21,0 (NEDC);
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 0
Audi e-tron Sportback 50 quattro
Zużycie prÄ…du (tryb mieszany) w kWh/100 km: 26,3 – 21,9 (WLTP); 23,9 – 21,4 (NEDC);
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 0
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Zużycie prÄ…du (tryb mieszany) w kWh/100 km: 26,0 – 22,1 (WLTP); 22,7 – 20,6 (NEDC);
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 0
* Dane o zużyciu i o emisji CO2 mieszczą się w podanych zakresach zależnie od wybranych opcji wyposażenia.