-
Premierowy wyścig Daniela Abta i Lucasa di Grassi w nowym Audi e-tron FE05
-
Pierwsza runda sezonu – nowe samochody, nowe zespoÅ‚y i nowe zasady
-
Początek serii zmagań na torze: 15 grudnia, Ad Diriyah w Arabii Saudyjskiej
TytuÅ‚ Mistrza Åšwiata w klasyfikacji zespoÅ‚owej ubiegÅ‚ego sezonu FormuÅ‚y E, zespóÅ‚ Audi Sport ABT Schaeffler zapewniÅ‚ sobie podczas spektakularnego, finaÅ‚owego sprintu w ostatniej rundzie Mistrzostw rozegranej w Nowym Jorku. Teraz karty zostaÅ‚y przetasowane i czekajÄ… na nowe rozdanie. „Nie możemy siÄ™ już doczekać, aż wyÅ›cigi znów siÄ™ rozpocznÄ…” – mówi szef zespoÅ‚u Audi Sport ABT Schaeffler Allan McNish. „Wydaje siÄ™, że koniec poprzedniego sezonu, wraz ze wszystkimi towarzyszÄ…cymi mu emocjami, byÅ‚ bardzo dawno temu. Teraz patrzymy w przyszÅ‚ość: testy w Walencji ukazaÅ‚y nam nasze relatywnie mocne strony, jednak w sportach motorowych nic nie może siÄ™ równać magii pierwszego dnia wyÅ›cigów, pierwszych kwalifikacji i pierwszego wyÅ›cigu gÅ‚ównego. Dopiero wtedy tak naprawdÄ™ wiesz w którym miejscu jesteÅ›, zwÅ‚aszcza, że za sobÄ… masz miesiÄ…ce ciężkiej pracy wykonanej przez caÅ‚y zespóÅ‚ w Neuburgu. Moje uczucia teraz można opisać jako napiÄ™cie i nerwowe oczekiwanie.”
Pierwszy wyÅ›cig sezonu w Ad Diriyah, to również poczÄ…tek nowej ery w Formule E. Najważniejsza zmiana: dziÄ™ki temu, że w nowej generacji samochodów uzyskano znacznie wiÄ™kszÄ… pojemność akumulatora, nie jest już potrzebna wymiana bolidu w poÅ‚owie wyÅ›cigu, co praktykowano poprzednio. Pomimo tego, caÅ‚y format pozostaje wciąż ekscytujÄ…cy, również dziÄ™ki nowemu trybowi ataku – „attack mode”. Gdy kierowca przejedzie przez strefÄ™ aktywacji – „activation zone”, moc wyjÅ›ciowa jego samochodu otrzyma krótkoterminowe doÅ‚adowanie do 225 kW (306 KM). Wyzwanie dla strategów: FIA okreÅ›la ilość aktywacji i czas ich trwania indywidualnie dla każdego wyÅ›cigu i ogÅ‚asza je tuż przed startem.
Od nowego sezonu również, dÅ‚ugość wyÅ›cigu, okreÅ›lana dotychczas w okrążeniach, definiowana bÄ™dzie w czasie. Teraz dÅ‚ugość wyÅ›cigu to 45 minut plus jedno okrążenie. Moc wyjÅ›ciowa bolidów w trybie wyÅ›cigowym zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ ze 180 kW do 200 kW. Kibice caÅ‚y czas bÄ™dÄ… mogli wspierać swych ulubionych zawodników, gÅ‚osujÄ…c na nich na oficjalnej stronie internetowej serii FormuÅ‚a E lub na innych platformach do oddawania gÅ‚osów. GÅ‚osować można w czasie od szeÅ›ciu dni do piÄ™tnastu minut przed wyÅ›cigiem. PiÄ™ciu kierowców, którzy uzyskajÄ… najwiÄ™cej gÅ‚osów kibiców, otrzyma tzw. „FanBoost”, czyli doÅ‚adowanie aktywowane w drugiej poÅ‚owie wyÅ›cigu i dajÄ…ce bolidowi krótkoterminowe zwiÄ™kszenie mocy do 250 kW.
W Arabii Saudyjskiej zadebiutujÄ… też dwa inne Audi e-tron FE05 jadÄ…ce w barwach teamu Envision Virgin racing. Ten brytyjski zespóÅ‚, w którym jeżdżą Sam Bird oraz Robin Frijns, w tym sezonie używa bolidów marki Audi z zespoÅ‚em silnika Audi Schaeffler MGU03. „To wspaniale, że o zwyciÄ™stwo w tym sezonie walczyć bÄ™dÄ… aż cztery Audi e-tron FE05 należące do teamów Audi Sport ABT Schaeffler i Envision Virgin Racing” – mówi Dieter Gass, szef Audi Motorsport. „To, że tak renomowany zespóÅ‚ jak Envision Virgin Racing wybraÅ‚ nasz ukÅ‚ad napÄ™dowy, potwierdza doskonaÅ‚Ä… robotÄ™ wykonanÄ… przez naszych inżynierów we wspóÅ‚pracy z kolegami z partnerskiej firmy Schaeffler.”
Bez wzglÄ™du na wszystkie zmiany zachodzÄ…ce w Å›rodowisku FormuÅ‚y E, Audi caÅ‚y czas stawia na ten sam duet kierowców. Daniel Abt i Lucas di Grassi to dwaj z zaledwie piÄ™ciu kierowców, którzy brali udziaÅ‚ we wszystkich 45 wyÅ›cigach FormuÅ‚y E rozegranych do tej pory. Na podium stawali aż 35 razy i samo to osiÄ…gniÄ™cie odzwierciedla rozmiar ich sukcesu. Dodatkowo Lucas di Grassi jest zawodnikiem, który odnotowaÅ‚ najwiÄ™kszÄ… ilość sukcesów w krótkiej, czteroletniej historii serii wyÅ›cigów FormuÅ‚a E. 27 razy staÅ‚ na podium i zdobyÅ‚ w sumie aż 611 punktów.
„Ciężko w to uwierzyć: mam 26 lat, a jestem jednym z najstarszych stażem kierowców tej serii” – Å›mieje siÄ™ Daniel Abt. „PatrzÄ…c jednak na caÅ‚oksztaÅ‚t zmian
w Formule E, Å›miaÅ‚o można powiedzieć, że wszyscy 22 kierowcy w tym sezonie ponownie bÄ™dÄ… nowicjuszami. Przez ostatnich kilka miesiÄ™cy ciężko pracowaliÅ›my zarówno na torze, jak i poza nim. Teraz w Rijadzie chcemy być najlepsi na starcie i chcemy dać naprawdÄ™ imponujÄ…ce show.”
Po czterech latach rozpoczynania sezonu na Dalekim Wschodzie, w tym roku po raz pierwszy gospodarzem pierwszego wyÅ›cigu bÄ™dzie Arabia Saudyjska. Tor o dÅ‚ugoÅ›ci 2494 metrów, z jednÄ… dÅ‚ugÄ… prostÄ… i zakrÄ™tami zbudowanymi pod kÄ…tem 90 stopni, zlokalizowany w historycznym otoczeniu, zapowiada ekscytujÄ…cy dzieÅ„ na wyÅ›cigach. „Chcemy kontynuować rozpÄ™d, którego nabraliÅ›my jeszcze w ubiegÅ‚ym sezonie.
Jako team, na podium stawaliÅ›my ostatnio osiem razy z rzÄ™du. Teraz mamy zamiar przedÅ‚użyć to pasmo sukcesów” – podkreÅ›la Lucas di Grassi. „Nasze Audi e-tron FE05 to bardzo mocny samochód, a caÅ‚a drużyna dojrzaÅ‚a i jeszcze bardziej siÄ™ ze sobÄ… zespoliÅ‚a. OczywiÅ›cie konkurencja bÄ™dzie jeszcze silniejsza, bo wszyscy teraz wiÄ™cej inwestujÄ… w FormuÅ‚Ä™ E. RzuciliÅ›my wyzwanie każdemu szczegóÅ‚owi i każdy ponownie udoskonaliliÅ›my. JesteÅ›my gotowi.”
W niedzielÄ™ tuż po wyÅ›cigu – 16 grudnia w Ad Diriyah zaplanowano kolejny dzieÅ„ testowy FormuÅ‚y E. Za kierownicÄ… Audi e-tron FE05 należącego do Audi Sport ABT Schaeffler zasiÄ…dzie wtedy kierowca testowy i doÅ›wiadczalny Audi, Nico Müller.