-
Grupa Audi: 31,2 mld euro przychodów, 2,8 mld euro zysku operacyjnego i stopa rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży 8,9 procent
-
CFO Grupy Alexander Seitz podkreÅ›la: „w tym wyjÄ…tkowym roku caÅ‚y czas utrzymujemy Audi na prawidÅ‚owym kursie”
-
Plan transformacji: wdrożenie pierwszych założeń, czego rezultatem ma być zysk o ponad 0,5 mld euro większy za pełny rok
W pierwszym póÅ‚roczu 2018, Grupa Audi zwiÄ™kszyÅ‚a swe przychody do 31,2 mld euro, a zysk operacyjny do 2,8 mld euro. Stopa rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży byÅ‚a stabilna i po zamkniÄ™ciu wyników pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy tego roku wyniosÅ‚a 8,9 procent. Zgodnie z prognozami zawartymi w raporcie rocznym, w caÅ‚ym roku 2018 Grupa spodziewa siÄ™ znaczÄ…cych wahaÅ„ kluczowych danych – zarówno finansowych, jak i wolumenowych. Po zwiÄ™kszeniu w I póÅ‚roczu dostaw do klientów o 4,5 procent, w drugim, w zwiÄ…zku z przejÅ›ciem na cykl testowy WLTP oraz z najwiÄ™kszÄ…
w historii firmy wymianÄ… modelowÄ…, spodziewane sÄ… gorsze wyniki. ZakÅ‚ada siÄ™ jednak, że plan transformacji Grupy Audi, którego wdrażanie rozpoczęło siÄ™ na poczÄ…tku tego roku, przyniesie pozytywne efekty.
„Z sukcesem przeszliÅ›my przez pierwszÄ… poÅ‚owÄ™ tego wyjÄ…tkowego roku i utrzymaliÅ›my Audi na wÅ‚aÅ›ciwym kursie” – mówi Alexander Seitz, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG odpowiedzialny za finanse, IT i integralność. „Pozytywny oddźwiÄ™k, z którym spotkaÅ‚y siÄ™ nasze nowe modele i rozwiÄ…zania techniczne pokazuje, że to wÅ‚aÅ›nie one bÄ™dÄ… siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ… marki. Panujemy nad aktualnym etapem przemian, ponieważ w najbliższych miesiÄ…cach, wraz z kulminacjÄ… wymiany modelowej i wraz z bardzo wymagajÄ…cym przejÅ›ciem do standardu WLTP, znaczÄ…co wzrosnÄ… wyzwania stojÄ…ce przed naszym koncernem.”
W trwajÄ…cym obecnie trzecim kwartale roku, na pierwszych rynkach pojawi siÄ™ najlepiej siÄ™ sprzedajÄ…cy model klasy wyższej czterech pierÅ›cieni – Audi A6. GamÄ™ modelowÄ… Audi w najwyższym segmencie premium powiÄ™kszy też nowy model Q8. Czwarty kwartaÅ‚ 2018 stoi pod znakiem premiery rynkowej pierwszego seryjnie produkowanego w peÅ‚ni elektrycznego samochodu marki Audi – prototypu e-tron oraz zarzÄ…dzania wzrostem produkcji, a jednoczeÅ›nie wycofywaniem pewnych modeli z segmentu kompaktowego. Nowe Audi A1 i nowe Audi Q3 to kamienie milowe w reorientacji sieci produkcyjnej firmy i dalszej optymalizacji synergii produkcyjnej w ramach Grupy. Równolegle Audi kontynuuje wprowadzanie na rynki Å›wiata nowych modeli A8 i A7. W czwartym kwartale tego roku implementacja tych modeli rozpocznie siÄ™ również w Stanach Zjednoczonych.
Od poczÄ…tku stycznia do koÅ„ca czerwca tego roku, koncern dostarczyÅ‚ do rÄ…k swoich klientów 949 282 samochody marki Audi (2017: 908 683 auta). Åšwiatowy wzrost dostaw, o 4,5 procent, byÅ‚ przede wszystkim wynikiem zwiÄ™kszonego popytu w Azji i w Ameryce PóÅ‚nocnej. Przychody Grupy Audi w I póÅ‚roczu wzrosÅ‚y o 3,9 procent, do 31 mld 183 mln euro (2017: 30 mld 011 mln). Wraz ze wzrostem zysku operacyjnego o 3 procent, do 2 mld 761 mln euro, stopa rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży utrzymaÅ‚a siÄ™ – podobnie jak w I póÅ‚roczu roku ubiegÅ‚ego – na poziomie 8,9 procent. Wynik zysku operacyjnego nie zawiera danych pochodzÄ…cych z przedsiÄ™biorstw joint-venture Audi w Chinach, gdzie cztery pierÅ›cienie w pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ…cach tego roku zanotowaÅ‚y wyjÄ…tkowo duży wzrost sprzedaży. Zyski pochodzÄ…ce z tych przedsiÄ™biorstw zawarte sÄ… w wyniku finansowym.
ZnaczÄ…co w I póÅ‚roczu wzrosÅ‚y przepÅ‚ywy finansowe netto Grupy Audi. WyniosÅ‚y one 2 mld 672 mln euro (2017: 1 mld 925 mln). PrzepÅ‚ywy finansowe netto w roku ubiegÅ‚ym naznaczone byÅ‚y zwiÄ™kszonymi wydatkami zwiÄ…zanymi z kryzysem dieslowskim.
Zdrowe podstawy finansowe AUDI AG sÄ… w coraz wiÄ™kszym stopniu wspierane przez systematyczne wdrażanie planu transformacji Grupy zainicjowanego na poczÄ…tku tego roku. Do roku 2022, program ten powinien przynieść zyski rzÄ™du 10 mld euro. Ma również priorytetowo traktować zasoby przeznaczone na rozwój kluczowych obszarów innowacji, wytyczonych przez strategiÄ™ „Audi.Vorsprung.2025”.
Do poÅ‚owy tego roku firma wdrożyÅ‚a już pierwsze dziaÅ‚ania planu transformacji Audi, które w skali caÅ‚ego roku powinny przynieść zysk operacyjny rzÄ™du 0,5 mld euro
i które bÄ™dÄ… kontynuowane przez caÅ‚y czas funkcjonowania programu.
Przy bardzo rygorystycznej dyscyplinie wydatkowej, stosunek wydatków na badania i rozwój do przychodów wyniósÅ‚ w I póÅ‚roczu 6,5 procent (2017:6,9 procent), a wskaźnik nakÅ‚adów inwestycyjnych wyniósÅ‚ 3,4 procent (2017: 3,9 procent). W 2018, gÅ‚ówna część nakÅ‚adów inwestycyjnych realizowana bÄ™dzie w II poÅ‚owie roku.
Grupa Audi potwierdza swe caÅ‚oroczne prognozy. Firma bÄ™dzie stale analizować i oceniać bieżący rozwój ryzyk, zwÅ‚aszcza wynikajÄ…cych z dostosowania gamy modelowej do wymagaÅ„ nowej metody pomiarowej WLTP. Jak już zaznaczono w raporcie rocznym, koncern w przeciÄ…gu caÅ‚ego roku spodziewa siÄ™ znacznych wahaÅ„ w zakresie produkcji, poziomu zapasów, dostaw, a także kluczowych danych finansowych. W tym kontekÅ›cie, pierwsza poÅ‚owa roku charakteryzowaÅ‚a siÄ™ znacznym wzrostem poziomu produkcji i stanów magazynowych. W nadchodzÄ…cych miesiÄ…cach, z uwagi na inicjatywÄ™ modelowÄ… Audi oraz ze wzglÄ™du na wdrożenie cyklu testowego WLTP, niezbÄ™dna stanie siÄ™ optymalizacja dostaw do sieci dystrybucyjnej i detalicznej. Dla dealerów oznacza to możliwość uzupeÅ‚nienia niedoborów samochodów konfigurowanych przez klientów, które to niedobory wynikać mogÄ… z wdrażania WLTP, samochodami znajdujÄ…cymi siÄ™ już w zasobach dealera lub importera.
BiorÄ…c pod uwagÄ™ caÅ‚y rok, ilość dostarczonych do klientów samochodów marki Audi siÄ™gnąć powinna poziomu odnotowanego w roku ubiegÅ‚ym, przy niewielkim wzroÅ›cie przychodów Grupy Audi. Oczekuje siÄ™, że stopa rentownoÅ›ci operacyjnej ze sprzedaży zmieÅ›ci siÄ™ w przedziale strategicznym. Firma spodziewa siÄ™ również, że poziom wydatków na badania i rozwój bÄ™dzie nieco wyższy od dÅ‚ugoterminowych zaÅ‚ożeÅ„ przedziaÅ‚u strategicznego rzÄ™du 6,0 – 6,5 procent. Audi zakÅ‚ada również, że wskaźnik nakÅ‚adów inwestycyjnych bÄ™dzie nieznacznie wyższy od docelowego poziomu 5,0 – 5,5 procent.
Wybrane gÅ‚ówne wskaźniki Grupy Audi:
|
I póÅ‚rocze 2018
|
I póÅ‚rocze 2017
|
Dostawy marki Audi
|
949 282
|
908 683
|
Przychody w mln euro
|
31 183
|
30 011
|
Zysk operacyjny w mln euro
|
2 761
|
2 680
|
Stopa rentowności operacyjnej ze sprzedaży w procentach
|
8,9
|
8,9
|