-
Lucas di Grassi wygrywa rundę serii Formuła E po raz pierwszy rozgrywaną
w Szwajcarii
-
Audi e-tron FE04 po raz kolejny najmocniejszym bolidem wyścigu
-
Zmagania obejrzaÅ‚o ponad 100 tysiÄ™cy widzów
W Szwajcarii, od roku 1954 nie byÅ‚ rozegrany żaden wyÅ›cig torowy o randze miÄ™dzynarodowej. StÄ…d powrót Å›wiatowego sportu motorowego na tor poÅ‚ożony w finansowej dzielnicy Zurichu przyciÄ…gnÄ…Å‚ na trybuny ponad 100 tysiÄ™cy widzów. Zgromadzeni kibice mieli okazjÄ™ zobaczyć imponujÄ…cÄ… prezentacjÄ™ możliwoÅ›ci technicznych Audi e-tron: Lucas di Grassi wystartowaÅ‚ z miejsca piÄ…tego i zajęło mu zaledwie 18 okrążeÅ„, by wysunąć siÄ™ na prowadzenie i zdobyć wygranÄ…, co do której nikt nie miaÅ‚ żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci. FinaÅ‚owo, po 39 okrążeniach, kierowca Audi miaÅ‚ 7,542 sekundy przewagi nad drugim na mecie Samem Birdem w DS Virgin.
Triumf w Zurichu oznaczaÅ‚ dla di Grassi’ego ogólnie siódme zwyciÄ™stwo w historii jego startów w Formule E i pierwsze w sezonie 2017/2018. „To byÅ‚ wspaniaÅ‚y wyÅ›cig, z którego jestem niezwykle dumny” – powiedziaÅ‚ kierowca Audi, który odebraÅ‚ puchar z rÄ…k Pani Prezydent Zurichu Corine Mauch.
„To niezwykÅ‚e uczucie wygrać pierwszy po 64 latach torowy wyÅ›cig w Szwajcarii. Moje Audi e-tron FE04 byÅ‚o dziÅ› niezwykle szybkie, co pozwoliÅ‚o mi sprawnie przeskoczyć z pozycji piÄ…tej na pierwszÄ….”
DziÄ™ki tej wygranej, di Grassi awansowaÅ‚ na trzecie miejsce klasyfikacji kierowców i wciąż ma spore szanse na zakoÅ„czenie sezonu na miejscu drugim zestawienia, o czym jednak zadecydujÄ… wyniki dwóch ostatnich wyÅ›cigów sezonu w Nowym Jorku, w dniach 14 i 15 lipca. Swój triumf w Szwajcarii Brazylijczyk Å›wiÄ™towaÅ‚ bardzo oryginalnie: wskoczyÅ‚ do jeziora zurichskiego, dotrzymujÄ…c w ten sposób obietnicy danej caÅ‚emu teamowi, że zrobi to w przypadku wygranej.
ZajmujÄ…c najwyższe miejsce na podium po raz drugi z rzÄ™du i po raz trzeci w tym sezonie, team Audi Sport ABT Schaeffler zmniejszyÅ‚ swÄ… stratÄ™ do lidera klasyfikacji o jedenaÅ›cie punktów i jest teraz, przed dwoma ostatnimi wyÅ›cigami, drugi w tabeli za zespoÅ‚em Techeetah.
Zdobyciu przez Audi jeszcze lepszego bilansu punktowego skutecznie zapobiegł Nelson Piquet. Ten były mistrz serii już na pierwszym okrążeniu najechał z tyłu na bolid Daniela Abta i urwał mu tylny spojler. W związku z tym kierowca Audi musiał zaliczyć nieplanowany pit-stop, kończąc finałowo zmagania na miejscu trzynastym i nie zdobywając żadnego punktu.
„ChÅ‚opaki szybko wymienili spojler” – podkreÅ›liÅ‚ później Abt. „Ale by wrócić do wyÅ›cigu potrzebowaliÅ›my safety caru, który niestety na torze siÄ™ nie pojawiÅ‚. Jestem tym bardzo rozczarowany, ale z drugiej strony uradowany Å›wietnym wynikiem Lucasa i caÅ‚ego teamu.”
„Dla Daniela ten dzieÅ„ byÅ‚ pechowy” – powiedziaÅ‚ Dieter Gass, szef Audi Motorsport. „To zderzenie na pierwszym okrążeniu absolutnie nie byÅ‚o jego winÄ… i nie mógÅ‚ z tÄ… sytuacjÄ… nic zrobić. Mimo to, dla nas jako caÅ‚ego zespoÅ‚u, to byÅ‚a wspaniaÅ‚a niedziela. Impreza byÅ‚a bardzo udana, a niepotykane wczeÅ›niej tÅ‚umy kibiców tworzyÅ‚y niepowtarzalnÄ… atmosferÄ™. Lucas di Grassi pojechaÅ‚ doskonale. Taka sytuacja, gdy startujesz z miejsca piÄ…tego, wyprzedzasz wszystkich rywali i wygrywasz wyÅ›cig, naprawdÄ™ nie zdarza siÄ™ czÄ™sto.”
„Lucas wyliczaÅ‚ swoje ataki z absolutnÄ… perfekcjÄ…” – podkreÅ›liÅ‚ szef zespoÅ‚u Allan McNish. „Szczególnie cieszÄ™ siÄ™ z postawy caÅ‚ej naszej zaÅ‚ogi, która miaÅ‚a ciężki poczÄ…tek sezonu, ale teraz pracuje na najwyższych i najlepszych obrotach. To również znamienne, że po wygranej w swej ojczyźnie, teraz Audi zwycięża
w pierwszym od 64 lat torowym wyÅ›cigu w Szwajcarii.”
Zdjęcia można zobaczyć tutaj: https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/album/formula-e-zurich-e-prix-2018-1200.