BMW Concept X5 eDrive do wszystkich cech typowego BMW X5 dorzuca bowiem niesłychaną wszechstronność napędu plug-in hybrydowego. Konwencjonalny silnik spalinowy – 4-cylindrowa jednostka benzynowa o mocy 180 kW/245 KM z technologią BMW TwinPower Turbo współpracuje w idealnej harmonii z najnowocześniejszą technologią BMW eDrive i silnikiem elektrycznym o mocy 70 kW/95 KM, również produkcji BMW, by zaoferować kierowcy charakterystyczną dla BMW dynamikę jazdy w połączeniu z imponującą ekonomiką i czyniąc z tego modelu doskonały przykład efektywności strategii rozwojowej BMW EfficientDynamics. W efekcie tej synergii BMW X5 eDrive może przemieszczać się z zasilaniem czysto elektrycznym aż do prędkości 120 km/h ma dystansie do 30 km lub w trybie łączonym ze średnim spalaniem na poziomie 3,8 l/100 km.
Silnik elektryczny zasilany jest z akumulatorów litowo-jonowych, które czerpią energię z ładowania w trakcie jazdy lub mogą być doładowywane z normalnego gniazdka elektrycznego w domu. Akumulatory ukryto pod podłogą bagażnika, przez co są one w najbezpieczniejszym pod względem zderzeniowym miejscu i nie redukują w żaden sposób możliwości transportowych auta, które seryjnie ma tylną kanapę składają w proporcjach 40:20:40 oraz płaską podłogę bagażnika.
X5 eDrive poza typowymi dla każdego X5 trybami jazdy wybieranymi za pośrednictwem przełącznika BMW Driving Experience Control, umożliwia jeszcze wybór trybu pracy układu hybrydowego spomiędzy AUTO eDrive (optymalna współpraca wszystkich komponentów systemu), MAX eDrive (czysto elektryczna jazda) i SAVE Battery (utrzymanie stanu naładowania akumulatorów).
Dzięki technologii BMW eDrive, którą specjalnie dostosowano do konstrukcji tego modelu jako element strategii BMW EfficientDynamics, ten samochód koncepcyjny wnosi do segmentu SAV zupełnie nowe rezerwy. Wielka moc wytwarzana przez dwa silniki, niezwykle wysoki poziom komfortu jazdy, optymalna trakcja, stabilność jazdy i dynamika w każdym terenie dzięki technologii BMW xDrive składają się na typową charakterystykę modeli BMW X, wszakże uzupełnioną o wydajność wyśrubowaną na poziomy nieosiągalne dla rywali. Zdolność do przemieszczania się na samym napędzie elektrycznym, z zerowymi emisjami, szczególnie w ruchu miejskim oznacza kompletnie nieznane doświadczenie w świecie samochodów SAV. A jednocześnie koncepcja hybrydy plug-in w najmniejszym stopniu nie upośledza wzorcowej wszechstronności i funkcjonalności kabiny i jej komfortu oraz atmosfery ekskluzywności. Tym samym BMW Concept X5 eDrive awansuje na pozycję wzorca, samochodu doskonałego pod każdym względem – a przy tym niebywale ekonomicznego i ekologicznego przy zachowaniu wspaniałej praktyczności w codziennym życiu.
Elektryfikacja zespołu napędowego jest kluczowym elementem technologii BMW EfficientDynamics, która pozwala uwolnić niewiarygodnie wielki potencjał redukowania zużycia paliwa i emisji spalin. Technologia BMW eDrive opracowana w tym celu ma różne oblicza, za każdym razem jest jednak precyzyjnie dostosowywana do konkretnej koncepcji samochodu. Napędza ona zarówno model BMWi3, pierwszy w pełni elektryczny samochód BMW Group, jak i wyczynowe, hybrydowe BMW i8, które wkrótce mieć będzie premierę. Concept X5 eDrive jest zaś następcą zaprezentowanego w roku 2012 prototypu BMW Concept Active Tourer, pierwszym hybrydowym BMW plug-in.
BMW Concept X5 eDrive to pierwsze zastosowanie technologii BMW eDrive w połączeniu z inteligentnym napędem na wszystkie koła BMW xDrive. Auto wykorzystuje wszystkie możliwości układu przeniesienia napędu i zespołu napędowego, w efekcie czego doskonałej trakcji i w pełni zmiennemu rozdziałowi napędu między koła towarzyszy ogromna siła napędowa niezależnie od wybranego trybu pracy auta. Dzięki temu prototyp ten łączy wszystkie zalety, z których SAV BMW X5 jest znany – optymalna trakcja i stabilność we wszelkich warunkach i zwinność podczas ostrej jazdy po zakrętach – z ogromną, imponującą wydajnością. W cyklu testowym EU średnie zużycie paliwa dla tego samochodu wyniosło poniżej 3,8 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie poniżej 90 g/km.
Ze względu na bardzo wysoki moment obrotowy, sam 95-konny silnik elektryczny jest w stanie sprawnie napędzać samochód do prędkości 120 km/h. Rozwija on bowiem 250 Nm od pierwszego obrotu. W połączeniu z silnikiem benzynowym pozwala na uzyskanie przyspieszenia do 100 km/h w czasie 7,0 s.
Zadanie integrowania obu silników, by pracowały z optymalnymi efektami, podobnie jak w samochodach BMW i, przejmuje chłodzony cieczą inwerter opracowany przez BMW Group. Zajmuje się on rozdziałem i kierunkowaniem przepływu energii między silnikami i akumulatorami, synchronizując funkcjonowanie każdego z elementów tak, by tworzyły spójny system.
Kierowca może pozostawić systemowi wszystkie decyzje co do sposobu użytkowania napędu, ale – jak we wszystkich produkowanych obecnie modelach BMW – także ingerować w tę pracę lub osobiście decydować o sposobie funkcjonowania systemu. Za pośrednictwem przełącznika Driving Experience Control może wybrać klasyczne tryby jazdy – COMFORT, SPORT i ECO PRO (ten ostatni precyzyjnie dostosowano do potrzeb systemu plug-in hybrid) – ale poza tym ma do wyboru również trzy tryby dotyczące wyłącznie zespołu hybrydowego. Są to AUTO eDrive (optymalna współpraca wszystkich komponentów systemu), MAX eDrive (czysto elektryczna jazda) i SAVE Battery (utrzymanie stanu naładowania akumulatorów).
Aby w pełni wykorzystać potencjał takiego systemu, BMW Concept X5 eDrive zaprojektowano jako hybrydę plug-in, a więc auto, którego baterie można doładowywać z każdego domowego kontaktu, ze specjalnej ładowarki Wallbox lub z publicznej stacji ładującej. Ładowarka Wallbox jest przeznaczona do montażu w garażu klienta – pozwala na dużo szybsze doładowanie dużym prądem dzięki możliwości uzyskania ładowania o wartości do 3,7 kW. Wallbox Pro pozwala także na wykorzystywanie dodatkowych źródeł w sieci domowej, jak panele słoneczne.