Ian Robertson, czÅ‚onek ZarzÄ…du BMW AG ds. Sprzedaży i Marketingu BMW: „W roku 2014 osiÄ…gnÄ™liÅ›my nasz cel sprzedania ponad dwóch milionów samochodów i dziÄ™ki temu pobiliÅ›my nowy rekord sprzedaży. BMW Group odnotowaÅ‚a przy tym wzrost przez caÅ‚y rok i we wszystkich ważnych regionach sprzedaży. Duży popyt na BMW X4 i BMW serii 2 Active Tourer pokazuje, że dziÄ™ki nowym modelom możemy przyciÄ…gnąć także dodatkowych klientów na caÅ‚ym Å›wiecie. Popularność BMW i3 oraz BMW i8 pokazuje, że nasza innowacyjna strategia „Born Electric” jest strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™. Teraz zamierzamy rozbudowywać te sukcesy w roku 2015.”
Rok 2014 byÅ‚ najlepszym rokiem w historii dla marki BMW. Sprzedaż samochodów BMW wyniosÅ‚a 1 811 719 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 9,5% w stosunku do poprzedniego roku (1 655 138). Sprzedaż w grudniu również osiÄ…gnęła nowy rekord, przewyższajÄ…c ten miesiÄ…c w poprzednim roku o 14,2% (177 954 / w roku ubiegÅ‚ym 155 835). W swoim peÅ‚nym roku na rynku BMW serii 2 Coupé dostarczono do 27 933 klientów, natomiast w ciÄ…gu trzech miesiÄ™cy, w których byÅ‚o w sprzedaży, BMW serii 2 Active sprzedaÅ‚o siÄ™ w 13 091 egzemplarzach. Sprzedaż BMW serii 3 – lidera segmentu – także przewyższyÅ‚a zeszÅ‚y rok i wyniosÅ‚a 476 792 egzemplarzy (w roku ubiegÅ‚ym 467 672 / +2,0%). Sprzedaż modeli BMW serii 4 w roku 2014 wyniosÅ‚a 119 580 sztuk. BMW serii 5, bÄ™dÄ…ce także globalnym liderem w swoim segmencie, odnotowaÅ‚o wzrost sprzedaży o 1,7%, osiÄ…gajÄ…c 373 053 egzemplarzy na caÅ‚ym Å›wiecie (w roku ubiegÅ‚ym 366 992). BMW X4, które trafiÅ‚o do sprzedaży w lipcu, dostarczono do 21 688 klientów, natomiast sprzedaż nowego BMW X5 trzeciej generacji wzrosÅ‚a i 37,4% w porównaniu do ubiegÅ‚ego roku (147 381 / w roku ubiegÅ‚ym 107 231).
W roku 2014 okoÅ‚o 17 800 klientów zdecydowaÅ‚o siÄ™ na innowacyjny samochód BMW i. Globalna sprzedaż BMW i3 wyniosÅ‚a 16 052 egzemplarzy; niemal trzy czwarte tej sprzedaży odnotowano w drugiej poÅ‚owie roku po debiucie tego modelu późnÄ… wiosnÄ… na kilku dużych rynkach, w tym w USA. Od debiutu rynkowego w lecie klientom przekazano kluczyki do Å‚Ä…cznie 1741 egzemplarzy BMW i8.
Ze wzglÄ™du na popularność modeli BMW i ich produkcja wciąż roÅ›nie. Harald Krüger, CzÅ‚onek ZarzÄ…du BMW AG odpowiedzialny za produkcjÄ™, powiedziaÅ‚: „Nasze linie produkcyjne w Lipsku sÄ… bardzo elastyczne przeÅ‚Ä…czyliÅ›my wiÄ™cej produkcji na i8, aby zmniejszyć czas oczekiwania klientów. Obecnie zakÅ‚ad opuszcza codziennie ponad 100 egzemplarzy BMW i3. BMW Group jest pierwszÄ… firmÄ… motoryzacyjnÄ… używajÄ…cÄ… w produkcji znacznych iloÅ›ci karbonu, a sukces tych samochodów mówi sam za siebie.”
Pomimo zmian w podstawowym modelu MINI sprzedaż roczna utrzymaÅ‚a siÄ™ niemal na rekordowym poziomie zeszÅ‚orocznym i wyniosÅ‚a 302 183 egzemplarzy (w roku ubiegÅ‚ym 305 030 / -1,0%). Peter Schwarzenbauer, CzÅ‚onek ZarzÄ…du BMW AG odpowiedzialny za marki MINI, BMW Motorrad i Rolls-Royce, byÅ‚ szczególnie zadowolony z tego, jak rok zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ dla marki MINI. „MINI odnotowaÅ‚o najlepszÄ… w historii sprzedaż w czwartym kwartale, która wzrosÅ‚a o 17,2% (94 624 / w roku ubiegÅ‚ym 80 748). ByÅ‚ to także rekordowy grudzieÅ„, kiedy to sprzedaż wzrosÅ‚a o 20,7% w stosunku do tego samego miesiÄ…ca roku 2013 (36 773 / w roku ubiegÅ‚ym 30 455). Od chwili peÅ‚nego wejÅ›cia na rynek sprzedaż nowego 3-drzwiowego MINI trzeciej generacji oraz najnowszego 5-drzwiowego MINI byÅ‚a doskonaÅ‚a.” W grudniu 2014 r. sprzedaż modelu 3-drzwiowego wzrosÅ‚a o 33,9% (16 418 / w roku ubiegÅ‚ym 12 262), natomiast model 5-drzwiowy trafiÅ‚ do 6954 klientów. Sprzedaż MINI Countryman w caÅ‚ym roku wzrosÅ‚a o 5,0% (106 995 / w roku ubiegÅ‚ym 101 897), podczas gdy sprzedaż MINI Paceman w roku 2014 wyniosÅ‚a 15 567 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 6,0% (w roku ubiegÅ‚ym 14 687).
Firma Rolls-Royce Motor Cars ogÅ‚osiÅ‚a rekordowÄ… sprzedaż piÄ…ty rok z kolei; w roku 2014 na caÅ‚ym Å›wiecie sprzedano 4063 egzemplarzy (w roku ubiegÅ‚ym 3630 / +11,9%) – wiÄ™cej niż kiedykolwiek w 111-letniej historii marki. Peter Schwarzenbauer powiedziaÅ‚: „Marka Rolls-Royce odnotowaÅ‚a doskonaÅ‚Ä… sprzedaż na caÅ‚ym Å›wiecie oraz dwucyfrowy wzrost w wiÄ™kszoÅ›ci regionów. Ten niezwykÅ‚y wzrost oznacza, że sprzedaż wzrosÅ‚a od roku 2009 ponad czterokrotnie.” Sprzedaż napÄ™dzaÅ‚y liczne zamówienia na model Ghost serii II, który zadebiutowaÅ‚ w listopadzie, oraz Wraith, który cieszyÅ‚ siÄ™ pierwszym peÅ‚nym rokiem sprzedaży, podczas gdy model Phantom pozostaje flagowym produktem firmy.
Firma BMW Motorrad osiÄ…gnęła czwarty z kolei rekord sprzedaży, dostarczajÄ…c do klientów ponad 120 000 maksiskuterów i motocykli, co oznacza wzrost o ok. 7%. DokÅ‚adne dane opublikowane zostanÄ… w poniedziaÅ‚ek.
W roku 2014 BMW Group odnotowaÅ‚a wzrost we wszystkich gÅ‚ównych regionach sprzedaży.
W Europie do klientów trafiÅ‚o Å‚Ä…cznie 913 803 samochodów BMW i MINI (w roku ubiegÅ‚ym 858 990 / +6,4%). W roku 2014 wszystkie europejskie rynki odnotowaÅ‚y wzrost. W Niemczech, na ojczystym rynku BMW Group, sprzedaż w caÅ‚ym roku wzrosÅ‚a o 1,7% i wyniosÅ‚a 273 433 samochody (w roku ubiegÅ‚ym 268 838). Sprzedaż na drugim co do wielkoÅ›ci rynku, w Wielkiej Brytanii, wzrosÅ‚a w roku 2014 o 8,4% (204 749 / w roku ubiegÅ‚ym 188 837), natomiast we Francji sprzedano Å‚Ä…cznie 67 449 samochodów BMW i MINI, co stanowi wzrost o 5,3% (w roku ubiegÅ‚ym 64 082).
Sprzedaż samochodów BMW i MINI w Azji wzrosÅ‚a w roku 2014 o 13,8% i wyniosÅ‚a 656 395 egzemplarzy (w roku ubiegÅ‚ym 576 616). Ten poziom wzrostu sprzedaży znalazÅ‚ odzwierciedlenie w wynikach za grudzieÅ„ – sprzedaż w ostatnim miesiÄ…cu roku wyniosÅ‚a 61 295 egzemplarzy (w roku ubiegÅ‚ym 54 546 / +12,4%). W Chinach kontynentalnych sprzedaż wzrosÅ‚a o 16,7%: do klientów trafiÅ‚o 455 979 samochodów BMW i MINI (w roku ubiegÅ‚ym 390 713). Silny wzrost sprzedaży odnotowano również w Korei PoÅ‚udniowej, gdzie do klientów trafiÅ‚o 46 400 samochodów, co stanowi wzrost o 17,3% w stosunku do roku ubiegÅ‚ego (39 558).
Na koniec roku w obu Amerykach odnotowano wzrost o 3,9% (481 056 / w roku ubiegÅ‚ym 462 891). GÅ‚ównym motorem wzrostu w regionie w 2014 roku byÅ‚y USA, gdzie roczna sprzedaż wzrosÅ‚a o 5,3% i wyniosÅ‚a 395 850 (w roku ubiegÅ‚ym 375 782). Również w Kanadzie odnotowano wzrost o 1,2% (38 188 / w roku ubiegÅ‚ym 37 723), natomiast sprzedaż w Meksyku wzrosÅ‚a o 6,5% (14 902 / w roku ubiegÅ‚ym 13 992).
Dwucyfrowy wzrost odnotowano na Bliskim Wschodzie, gdzie w roku 2014 sprzedano 30 148 samochodów BMW i MINI, co stanowi wzrost o 22,6% w stosunku do roku ubiegÅ‚ego (24 596). Grudniowa sprzedaż w tym regionie wzrosÅ‚a o 30,4% i wyniosÅ‚a 2511 egzemplarzy (w roku ubiegÅ‚ym 1926).
Sprzedaż BMW Group w grudniu i do grudnia 2014 r. włącznie
|
W grudniu 2014 r.
|
W stos. do roku ubiegł.
|
Do grudnia 2014 r. włącznie
|
W stos. do roku ubiegł.
|
Samochody BMW Group
|
215 217
|
+15,2%
|
2 117 965
|
+7,9%
|
BMW
|
177 954
|
+14,2%
|
1 811 719
|
+9,5%
|
MINI
|
36 773
|
+20,7%
|
302 183
|
-0,9%
|
Rolls-Royce
|
490
|
-1,2%
|
4063
|
+11,9%
|