|
|
BMW M3 "30 Jahre M3": ekskluzywna edycja specjalna
|
Dodano: 2016-06-06
Wyświetlono: 1310 razy
|
Wraz z wprowadzeniem na rynek pierwszej generacji BMW M3 w roku 1986 firma BMW M GmbH, nosząca jeszcze wtedy nazwę BMW Motorsport GmbH, zrewolucjonizowała segment sportowych samochodów klasy średniej.
|
foto © BMW |
|
|
Å»aden inny producent nigdy dotÄ…d nie wdrożyÅ‚ tak konsekwentnie technologii zaczerpniÄ™tych ze sportów motorowych, aby z samochodu seryjnego - takiego jak BMW serii 3 - stworzyć rasowy samochód sportowy nadajÄ…cy siÄ™ jednoczeÅ›nie do codziennej eksploatacji. Pierwsze BMW M3 wyznaczyÅ‚o nowy punkt odniesienia, z którym inni producenci musieli siÄ™ zmierzyć.
W ciÄ…gu dotychczasowych piÄ™ciu generacji BMW M stale udoskonalaÅ‚o swój kultowy samochód. Jednak poprzez wszystkie te lata BMW M3 zachowaÅ‚o swój pierwotny charakter. Nie ma drugiego samochodu, który Å‚Ä…czyÅ‚by tak wyraźne geny sportowe z nieograniczonÄ… funkcjonalnoÅ›ciÄ… w codziennej eksploatacji – i to przy tak emocjonujÄ…cej koncepcji pojazdu. Tego lata z okazji 30-lecia narodzin legendy firma BMW M zaprezentuje ekskluzywnÄ… limitowanÄ… edycjÄ™ specjalnÄ… BMW M3 „30 Jahre M3” w liczbie 500 egzemplarzy.
Edycja „30 Jahre M3” w legendarnym lakierze metalizowanym w kolorze niebieskim Macao.
Jubileuszowa edycja „30 Jahre M3” bÄ™dÄ…ca hoÅ‚dem dla BMW M3 pierwszej generacji bÄ™dzie dostÄ™pna wyÅ‚Ä…cznie w lakierze metalizowanym w kolorze niebieskim Macao, który przed laty zadebiutowaÅ‚ jako wyposażenie dodatkowe w pierwszej generacji BMW M3.
Edycja „30 Jahre M3” bazuje na pakiecie Competition oferowanym opcjonalnie do seryjnych modeli BMW M3. Pakiet obejmuje zwiÄ™kszenie mocy o 14 kW/19 KM do 331 kW/450 KM (BMW M3 „30 Jahre M3”: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,8-8,3 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 204-194 g/km), a oprócz tego adaptacyjny ukÅ‚ad jezdny M dostosowany do wyższej mocy silnika. Optymalizacja ta obejmuje nowe sprężyny, amortyzatory i stabilizatory, innÄ… charakterystykÄ™ trzech trybów Comfort, Sport i Sport+ oraz odpowiednio dostosowanÄ… regulacjÄ™ oferowanego w standardzie aktywnego mechanizmu różnicowego M na tylnej osi i dynamicznej kontroli stabilnoÅ›ci (DSC). Oprócz tego pakiet Competition oferuje 20-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ M ze stopów lekkich Star Spoke 666 M z ogumieniem mieszanym (przód: 265/30 R20, tyÅ‚: 285/30 R20).
Wszystkie modyfikacje w odczuwalny sposób zwiÄ™kszajÄ… dynamikÄ™ jazdy, która uwidacznia siÄ™ choćby w lepszym przyspieszeniu. BMW M3 „30 Jahre M3” z opcjonalnÄ… 7-biegowÄ… skrzyniÄ… dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… M przyspiesza od 0 do 100 km w jedyne 4,0 s – o 0,1 s szybciej niż model seryjny. Również ze standardowÄ… 6-biegowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ… wynik ten jest lepszy o 0,1 s niż w modelu seryjnym.
Pod wzglÄ™dem wyglÄ…du zewnÄ™trznego pakiet Competition oferuje bÅ‚yszczÄ…ce obramowania BMW Individual Shadow Line o rozszerzonym zakresie. Doskonale pasujÄ… do tego chromowane na czarno koÅ„cówki rur wydechowych sportowego ukÅ‚adu wydechowego M, którego charakterystyczne mocne brzmienie w dużym stopniu przyczynia siÄ™ do fenomenalnych wrażeÅ„ z jazdy. Edycja specjalna wyposażona jest ponadto w specjalnie zaprojektowane skrzela M w przednich bÅ‚otnikach z napisem „30 Jahre M3”.
Sportowo funkcjonalne wnętrze o wyjątkowo szlachetnym charakterze.
Pakiet Competition wzbogaca wnÄ™trze edycji „30 Jahre M3” o specyficzne fotele sportowe oferujÄ…ce idealne trzymanie oraz Å›wietny komfort na dÅ‚ugich trasach. Sportowy charakter wnÄ™trza podkreÅ›lajÄ… też pasy bezpieczeÅ„stwa ze wzorem pasków BMW M.
Napis „30 Jahre M3” na przednich listwach progowych przypomina kierowcy i pasażerowi z przodu przed każdÄ… jazdÄ… o niezwykÅ‚ej historii kultowego samochodu BMW M GmbH. O ekskluzywnym charakterze edycji BMW M3 „30 Jahre M3” limitowanej do 500 egzemplarzy przypomina napis „30 Jahre M3 1/500” na listwie ozdobnej z karbonu na desce rozdzielczej. Na przednich zagÅ‚ówkach wyszyty jest napis „30 Jahre M3”.
BMW M3 „30 Jahre M3” oferuje kierowcy i pasażerom ekskluzywnÄ… peÅ‚nÄ… tapicerkÄ™ z dwukolorowej skóry Merino w kolorach czarnym i niebieskim Fjord albo czarnym i srebrnym Silverstone z kontrastujÄ…cymi szwami w odpowiednio dobranym kolorze doskonale podkreÅ›lajÄ…cymi sportowy i szlachetny charakter jubileuszowego modelu.
W stosunku do BMW M3 z pakietem Competition dopÅ‚ata do modelu jubileuszowego wynosi 10 000 euro. Premiera rynkowa planowana jest na lato 2016 r. – dokÅ‚adnie 30 lat od czasu pierwszego zamówienia BMW M3 pierwszej generacji.
1986: seria 3 w atletycznej wersji.
Po entuzjastycznym przyjÄ™ciu przez prasÄ™ premiery nowego BMW M3 na MiÄ™dzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie jesieniÄ… 1985 r. póÅ‚ roku później, wiosnÄ… 1986 r., pierwsi dziennikarze motoryzacyjni mieli okazjÄ™ przetestowania tej spektakularnej „supertrójki” na torze wyÅ›cigowym w Mugello. Czterocylindrowy silnik o pojemnoÅ›ci 2,3 l w konstrukcji czterozaworowej oferowaÅ‚ moc 147 kW / 200 KM. DziÄ™ki lekkiej konstrukcji – m.in. przedni i tylny zderzak, progi i pokrywa bagażnika wraz ze spojlerem wykonane byÅ‚y z tworzywa sztucznego – silnik miaÅ‚ z tym dwudrzwiowym autem ważącym zaledwie 1200 kg lekkÄ… robotÄ™ w dosÅ‚ownym tego sÅ‚owa znaczeniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynoszÄ…ce 6,7 s i prÄ™dkość maksymalna 235 km/h sÄ… do dziÅ› imponujÄ…cymi wynikami.
Jeszcze mocniejsza była zaprezentowana w roku 1988 wersja Evo BMW M3 o moc 220 KM rozwijająca prędkość do 243 km/h. A w roku 1990 pojawił się najmocniejszy model pierwszej generacji: limitowana do 600 egzemplarzy wersja BMW M3 Sport Evolution z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 238 KM.
ImponujÄ…cym Å›wiadectwem osiÄ…gnięć konstruktorów BMW M3 byÅ‚a oferowana od roku 1986 wersja samochodu sportowego z katalizatorem. Ponieważ już od samego poczÄ…tku w fazie konstrukcyjnej inżynierowie uwzglÄ™dnili zastosowanie technologii oczyszczania spalin, katalizator „kosztowaÅ‚” we wszystkich modelach jedynie 3 kW / 5 KM mocy silnika – osiÄ…gi ucierpiaÅ‚y wiÄ™c na nim tylko nieznacznie.
1992: rasowy samochód sportowy staje siÄ™ eleganckim coupé.
W przeciwieÅ„stwie do swojego poprzednika druga generacja BMW M3 zaprezentowana w roku 1992 nie byÅ‚a już zaprojektowana specjalnie pod kÄ…tem zastosowania w sportach motorowych. Znacznie dyskretniejsze w wyglÄ…dzie, eleganckie Coupé miaÅ‚o trzylitrowy silnik 6-cylindrowy o mocy 210 kW/286 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Jednostka wyposażona w nowy ukÅ‚ad regulacji faz rozrzÄ…du VANOS byÅ‚a imponujÄ…cym Å›wiadectwem najwyższego kunsztu inżynierskiego, gdyż moc litrowa (97 KM/l) i specyficzny moment obrotowy (108 Nm/l) ustanowiÅ‚y jednoczeÅ›nie dwa Å›wiatowe rekordy dla produkowanych seryjnie silników wolnossÄ…cych. BMW M3 Coupé przyspieszaÅ‚o do setki w 6,0 s, a prÄ™dkość byÅ‚a ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
FunkcjÄ™, którÄ… w pierwszej generacji peÅ‚niÅ‚y wydatne bÅ‚otniki, przejęły w nowym BMW M3 lusterka zewnÄ™trzne. Ich aerodynamiczne obudowy z podwójnymi nóżkami wyprofilowanymi w ksztaÅ‚cie pÅ‚atów skrzydÅ‚a pozwalaÅ‚y już na pierwszy rzut oka odróżnić ten samochód od seryjnej wersji BMW serii 3 Coupé. Charakterystyczne lusterka zewnÄ™trzne M sÄ… do dziÅ› znakiem rozpoznawczym wiÄ™kszoÅ›ci modeli M.
W roku 1994 BMW M rozszerzyÅ‚o paletÄ™ modeli BMW M3 o dwie wersje karoserii. Oprócz kabrioletu BMW M3 dostÄ™pne byÅ‚o po raz pierwszy również jako czterodrzwiowa limuzyna. Kierowców cieszyÅ‚ szczególnie fakt, że jej osiÄ…gi byÅ‚y identyczne jak w coupé.
W ramach odÅ›wieżenia modelu w roku 1995 pojemność 6-cylindrowego silnika rzÄ™dowego zwiÄ™kszona zostaÅ‚a z 2990 do 3201 cm3, a moc wzrosÅ‚a do 236 kW / 321 KM. Nowy silnik wyposażony byÅ‚ w ukÅ‚ad Double VANOS, tzn. oprócz pÅ‚ynnej regulacji waÅ‚ka rozrzÄ…du zaworów ssÄ…cych miaÅ‚ też synchronicznie pracujÄ…cy waÅ‚ek rozrzÄ…du zaworów wydechowych. Rezultatem tego byÅ‚o stosunkowo niskie zużycie paliwa mimo znacznie wyższej mocy i odczuwalnie lepszych osiÄ…gów (np. przyspieszenie 0-100 km/h w 5,5 s).
Latem 1996 BMW M3 staÅ‚o siÄ™ pierwszym seryjnym samochodem na Å›wiecie, w którym oferowana byÅ‚a zautomatyzowana skrzynia manualna. Skrzynia sekwencyjna M dziaÅ‚aÅ‚a jak skrzynie stosowane w sportach motorowych: wyższy bieg wÅ‚Ä…czaÅ‚o siÄ™ przez pociÄ…gniÄ™cie dźwigni biegu do tyÅ‚u, niższy przez popchniÄ™cie dźwigni do przodu. UkÅ‚ad ten znalazÅ‚ Å›wietny odzew wÅ›ród klientów i po pewnym czasie niemal co drugie BMW M3 opuszczaÅ‚o fabrykÄ™ w Regensburgu ze skrzyniÄ… SMG.
2000: modelowy atleta o pewnej siebie prezencji.
W roku 2000 BMW M3 trzeciej generacji zerwaÅ‚o ze stonowanym wyglÄ…dem swojego poprzednika. Aluminiowa maska silnika z wysklepieniem, znacznie poszerzone nadkola, aerodynamiczna pokrywa bagażnika z krawÄ™dziÄ… spojlera i cztery koÅ„cówki rur dwudrożnego ukÅ‚adu wydechowego sprawiaÅ‚y, że Coupé już na pierwszy rzut oka nie pozostawiaÅ‚o żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci co do swoich rezerw mocy i dynamiki.
Samochód napÄ™dzany byÅ‚ wolnossÄ…cym 6-cylindrowym silnikiem rzÄ™dowym. ZupeÅ‚nie nowa jednostka o pojemnoÅ›ci 3245 cm3 oferowaÅ‚a moc 252 kW / 343 KM oraz maksymalny moment obrotowy 365 Nm. Przyspieszenie do setki trwaÅ‚o tylko 5,2 s, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h na czwartym biegu 5,4 s – takie osiÄ…gi doskonale ilustrowaÅ‚y niesamowity potencjaÅ‚ tego BMW M3. Zaledwie kilka miesiÄ™cy po premierze Coupé wiosnÄ… 2001 na rynku pojawiÅ‚o siÄ™ Cabrio, którego niska i wydatna linia barkowa dawaÅ‚a jeszcze bardziej atletycznÄ… sylwetkÄ™.
WyjÄ…tkowÄ… pozycjÄ™ zyskaÅ‚o sobie zaprezentowane w roku 2003 BMW M3 CSL. Ten model specjalny zbudowany konsekwentnie pod kÄ…tem niskiej masy – skrót CSL oznacza w BMW Coupé, Sport i Lekkość – miaÅ‚ moc 265 kW / 360 KM i ważyÅ‚ zaledwie 1385 kg, co dawaÅ‚o obciążenie mocy wynoszÄ…ce 3,85 kg/KM. OszczÄ™dność masy nie wynikaÅ‚a po prostu z rezygnacji z pozornie zbÄ™dnych komponentów zwiÄ…zanych z komfortem jazdy, ale z zasady inteligentnej lekkiej konstrukcji, a wiÄ™c zastosowania w okreÅ›lonych miejscach materiaÅ‚ów najlepiej nadajÄ…cych siÄ™ do tego celu. ByÅ‚ to na przykÅ‚ad dach z tworzywa sztucznego wzmocnionego wÅ‚óknami wÄ™glowymi (karbonu) oraz tylna szyba z cienkiego szkÅ‚a. Zabiegi te opÅ‚aciÅ‚y siÄ™, co widać byÅ‚o m.in. w przyspieszeniu: 0-100 km/h w 4,9 s, 0-200 km/h w 16,8 s.
2007: czwarta generacja z silnikiem V8 i dachem z karbonu w standardzie.
Zamiast 6-cylindrowego silnika rzÄ™dowego jak w dwóch poprzednich generacjach czwarta generacja BMW M3 wyposażona byÅ‚a wolnossÄ…cy silnik V8. Czterolitrowa wysokoobrotowa jednostka oferowaÅ‚a moc 309 kW / 420 KM i ważyÅ‚a tylko 202 kg, a wiÄ™c o 15 kg mniej niż dotychczasowy silnik. Zasada inteligentnej lekkiej konstrukcji znalazÅ‚a zastosowanie również w innych zakresach. BMW M3 Coupé wyposażone byÅ‚o standardowo na przykÅ‚ad w karbonowy dach ze strukturÄ… widocznÄ… pod przezroczystym lakierem. OÅ› przednia wykonana byÅ‚a w caÅ‚oÅ›ci z aluminium.
JesieniÄ… 2007 r. na rynek weszÅ‚a najpierw czterodrzwiowa wersja BMW M3, która przyspieszaÅ‚a do setki w 4,9 s, a wiÄ™c jedynie o jednÄ… dziesiÄ…tÄ… sekundy gorzej od Coupé. Kilka miesiÄ™cy później, wiosnÄ… 2008 r., paletÄ™ modeli uzupeÅ‚niÅ‚ model Cabrio.
2014: innowacyjna technologia silnika i konsekwentna lekka konstrukcja.
Wraz z wprowadzeniem piÄ…tej generacji wiosnÄ… 2014 r. BMW M GmbH nie tylko zaprezentowaÅ‚o po raz pierwszy jednoczeÅ›nie i LimuzynÄ™ i Coupé, ale też dostosowaÅ‚o nazwy modeli do zmienionego nazewnictwa modeli seryjnych. I tak Limuzyna nosiÅ‚a nazwÄ™ BMW M3, a Coupé podobnie jak oferowane od jesieni 2014 r. Cabrio staÅ‚y siÄ™ BMW M4.
Zaprojektowany caÅ‚kowicie od nowa wysokoobrotowy 6-cylindrowy silnik rzÄ™dowy z technologiÄ… M TwinPower Turbo oferuje moc 317 kW / 431 KM oraz maksymalny moment obrotowy 550 Nm w szerokim zakresie obrotów – dziÄ™ki czemu przewyższa poprzedni model BMW M3 o niemal 40 procent. Zużycie paliwa i emisja CO2 zmniejszyÅ‚y siÄ™ o 25 procent. Sprint do setki zajmuje zarówno BMW M3 Limuzyna, jak i BMW M4 Coupé 4,1 s (z opcjonalnÄ… 7-biegowÄ… skrzyniÄ… dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… M).
W celu zwiÄ™kszenia dynamiki jazdy i dodatkowej poprawy wydajnoÅ›ci masa pojazdu w porównaniu z poprzednim modelem zmniejszona zostaÅ‚a z uwzglÄ™dnieniem korekty na wyposażenie o ok. 80 kg. Po raz kolejny możliwe to byÅ‚o poprzez konsekwentne wdrożenie inteligentnej lekkiej konstrukcji polegajÄ…ce m.in. na jeszcze wiÄ™kszym wykorzystaniu lekkich materiaÅ‚ów takich jak karbon i aluminium w wielu komponentach ukÅ‚adu jezdnego i karoserii.
„Happy birthday, BMW M3” – przyjaciele i bliscy skÅ‚adajÄ… życzenia z okazji 30. urodzin.
„Zawsze bÄ™dÄ™ miaÅ‚ wyjÄ…tkowy stosunek do BMW M3. Mój tata jeździÅ‚ kiedyÅ› czarnym BMW M3. Ja sam w roku 2012 zdobyÅ‚em tytuÅ‚ mistrza w matowoczarnym BMW Bank M3 DTM. Wszystkie modele seryjne BMW M3 majÄ… ten wyjÄ…tkowy wyÅ›cigowy charakter – podobnie jak nowe BMW M4. Firmie BMW M GmbH udaÅ‚o siÄ™ przenieść klimat toru wyÅ›cigowego na drogÄ™. Nie jest Å‚atwo w tak mocnym aucie utrzymać kompaktowe wymiary i przydatność do jazdy w ruchu drogowym, tak jak udaÅ‚o siÄ™ to w BMW M3. BMW M3 to sportowy charakter w najpiÄ™kniejszej formie. Ten samochód już zawsze bÄ™dzie miaÅ‚ honorowe miejsce w moich wspomnieniach”.
Bruno Spengler, zawodowy kierowca wyścigowy, w roku 2016 startuje w zespole BMW Team MTEK w zawodach DTM, w roku 2012 zdobył tytuł mistrza DTM za kierownicą BMW M3 DTM
„BMW M3 to fascynujÄ…cy samochód – zarówno dzisiaj, jak i 30 lat temu. JeździÅ‚em ówczesnym M3 na torach wyÅ›cigowych. To byÅ‚ wtedy kawaÅ‚ ciężkiej roboty w porównaniu z naszymi dzisiejszymi samochodami wyÅ›cigowymi. We wspóÅ‚czesnym BMW M3 DTM zdobyÅ‚em zwyciÄ™stwo już w moim pierwszym roku w DTM, w roku 2013. To byÅ‚a wyjÄ…tkowa chwila. I wydaje mi siÄ™, że BMW M3 jest wÅ‚aÅ›nie stworzone do tego, bo dawać takie chwile.”
Timo Glock, zawodowy kierowca wyścigowy, w roku 2016 startuje w zespole BMW Team RMG w zawodach DTM, latach 2004-2012 startował 91 razy w Gran Prix Formuły 1
„Dla wielu ludzi – również dla mnie – BMW M3 jest synonimem sukcesu na torze wyÅ›cigowym. Sportowe geny tego auta byÅ‚y oczywiste już w roku 1986 i tak pozostaÅ‚o do dziÅ›. Dla mnie jako kierowcy wyÅ›cigowego to super sprawa móc poruszać siÄ™ takim sportowym samochodem również na co dzieÅ„ w zwykÅ‚ym ruchu drogowym. Nie bez powodu BMW M3 ma status legendy”.
Martin Tomczyk, zawodowy kierowca wyścigowy, w roku 2016 startuje w zespole BMW Team Schnitzer w zawodach DTM
„BMW M3 to bez dwóch zdaÅ„ najważniejsze auto w mojej dÅ‚ugiej karierze kierowcy wyÅ›cigowego. Tym samochodem wygraÅ‚em mistrzostwa samochodów turystycznych, tytuÅ‚ DTM, wÅ‚oskie mistrzostwa samochodów turystycznych i wiele innych tytuÅ‚ów w caÅ‚ej Europie. Od pierwszego dnia BMW M3 byÅ‚o samochodem, z którym reszta musiaÅ‚a siÄ™ mierzyć – i ma tÄ™ pozycjÄ™ do dziÅ›. Fani uwielbiajÄ… BMW M3 – ja też je uwielbiam”!
Roberto Ravaglia, byÅ‚y zawodowy kierowca wyÅ›cigowy, pierwszy mistrz Å›wiata samochodów turystycznych w historii (1987), zaÅ‚ożyciel zespoÅ‚u ROAL Motorsport
„BMW M3 to prawdziwa legenda. Kiedy w roku 1987 samochód debiutowaÅ‚ w sportach motorowych, byÅ‚ od samego poczÄ…tku faworytem. StaÅ‚ siÄ™ najbardziej utytuÅ‚owanych samochodem turystycznym wszech czasów. Jazda tym autem dawaÅ‚a mi zawsze wiele radoÅ›ci. PrzeżyliÅ›my wspólnie tak wiele wspaniaÅ‚ych chwil i tak wiele zwyciÄ™stw. Mamy z BMW M3 za sobÄ… naprawdÄ™ dÅ‚ugi zwiÄ…zek”.
Johnny Cecotto, byÅ‚y zawodowy kierowca wyÅ›cigowy, w latach 1989-1992 zdobyÅ‚ w BMW M3 10 zwyciÄ™stw w zawodach DTM, w roku 1990 w BMW M3 zwyciÄ™stwo w 24-godzinnym wyÅ›cigu w Spa, w roku 1992 W BMW M3 zwyciÄ™stwo w 24-godzinnym wyÅ›cigu na torze Nürburgring, w roku 1993 w BMW M3 GTR zwyciÄ™stwo w ADAC GT Cup, dwukrotny motocyklowy mistrz Å›wiata (1975/1978)
„BMW M3 to dla mnie po prostu TEN model BMW. Wydaje mi siÄ™, że każdy myÅ›lÄ…c o BMW M GmbH myÅ›li automatycznie w pierwszej kolejnoÅ›ci o BMW M3, dopiero potem o M1 czy M5. Fascynacja tym samochodem wynika z pewnoÅ›ciÄ… w dużej mierze z jego sukcesów w sportach motorowych. W koÅ„cu BMW M3 to najbardziej utytuÅ‚owany wyÅ›cigowy samochód turystyczny Å›wiata. Sam mam cztery BMW M3 z różnych roczników. Moim ulubionym samochodem pozostaje jednak BMW M3 pierwszej generacji – i to nie tylko dlatego, że historyczne BMW to moja pasja, ale dlatego, że w tej postaci samochód ten podoba mi siÄ™ najbardziej”.
Felipe Garcia, entuzjasta i kolekcjoner BMW, zaÅ‚ożyciel Mint Classics w Münster, dealer „Bavarian Sports Cars”
|
|
Źródło: BMW, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Galeria zdjęć: nowe BMW M2 na torze Silesia Ring.
|
» Robert Kubica opowiada o planach na nadchodzÄ…cy sezon
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|