Kamieniem milowym byÅ‚ zdecydowanie inteligentny system napÄ™du 4x4 xDrive, który pojawiÅ‚ siÄ™ po raz pierwszy w roku 2004 w modelach X3 i X5, a dziÅ› jest dostÄ™pny w niemal wszystkich modelach i seriach. Jednak inżynierowie skupiajÄ… siÄ™ podczas konstruowania nowych wersji napÄ™du nie tylko na poprawie trakcji i stabilnoÅ›ci – wyższej funkcjonalnoÅ›ci i wiÄ™kszej dynamice w zakrÄ™tach towarzyszy minimalizacja strat zwiÄ…zanych z koncepcjÄ… konstrukcyjnÄ… oraz ciÄ…gÅ‚e obniżanie masy, by zużycie paliwa i emisja spalin byÅ‚y jak najniższe także w autach z napÄ™dzanymi wszystkimi koÅ‚ami. Ponadto inteligentny napÄ™d na cztery koÅ‚a zawsze jest konstruowany dla konkretnego modelu i serii, by efekt koÅ„cowy byÅ‚ optymalny.
Najnowszym przykÅ‚adem takiego dostosowania jest napÄ™d xDrive zastosowany w modelu BMW serii 2 Active Tourer. FundamentalnÄ… różnicÄ… jest tu fakt, że w przeciwieÅ„stwie do wszystkich dotychczasowych systemów, ten wariant xDrive jest przeznaczony dla auta z bazowym napÄ™dem na koÅ‚a przednie i z silnikami ustawianymi poprzecznie.
Active Tourer dowiódÅ‚ już, że technologia przedniego napÄ™du w wydaniu BMW w peÅ‚ni realizuje wymagania marki dotyczÄ…ce dynamiki jazdy. Na najwyższe oceny zapracowaÅ‚y też ultranowoczesne silniki 3- i 4-cylindrowe w technologii BMW TwinPower Turbo, zapewniajÄ…ce wspaniaÅ‚e osiÄ…gi przy imponujÄ…cej wydajnoÅ›ci. Teraz dwie topowe wersje silnikowe – BMW 225i xDrive Active Tourer oraz BMW 220d xDrive Active Tourer – dostÄ™pne sÄ… z inteligentnym napÄ™dem na cztery koÅ‚a, co ma na celu poprawÄ™ trakcji, stabilnoÅ›ci pojazdu i dynamiki w zakrÄ™tach – a wiÄ™c podniesienie poziomu bezpieczeÅ„stwa i radoÅ›ci z jazdy. Oba te modele seryjnie wyposażane sÄ… w 8-stopniowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów Steptronic.
Konsekwentne wysiÅ‚ki majÄ…ce na celu maksymalne zmniejszenie rozmiarów i masy systemu pozwoliÅ‚y uzyskać ultralekkÄ… (tylko o 61 kg cięższÄ… od konwencjonalnego zespoÅ‚u napÄ™dowego) konstrukcjÄ™ idealnie dostosowanÄ… do przestrzennych możliwoÅ›ci modelu BMW 2 Active Tourer. SiÅ‚a napÄ™dowa jest odprowadzana w tym ukÅ‚adzie od przedniej do tylnej osi za poÅ›rednictwem przekÅ‚adni kÄ…towej wbudowanej w przedni mechanizm różnicowy oraz wydrążony waÅ‚. WaÅ‚ doprowadza napÄ™d do centralnego elementu – elektrohydraulicznego sprzÄ™gÅ‚a wielopÅ‚ytkowego, zamontowanego we wnÄ™trzu tylnej osi. Umożliwia ono nieskoÅ„czenie zmienny rozdziaÅ‚ napÄ™du miÄ™dzy osie dziÄ™ki elektronicznie sterowanej pompie hydraulicznej, także zamontowanej na osi tylnej. O sposobie rozdzielania napÄ™du i jego zakresie decyduje nieprzerwana analiza warunków przez system DSC, który wydaje odpowiednie polecenia sterownikowi pompy. W codziennym użytkowaniu napÄ™d na cztery koÅ‚a jest zwykle niepotrzebny, a wówczas specjalny inteligentny zawór odÅ‚Ä…cza pompÄ™, a system jest bezciÅ›nieniowy – jeÅ›li jednak pojawi siÄ™ konieczność doÅ‚Ä…czenia napÄ™du osi tylnej, odbywa siÄ™ to w uÅ‚amku sekundy dziÄ™ki wstÄ™pnemu naprężeniu sprężyny inteligentnego zaworu. DoÅ‚Ä…czenie napÄ™du odbywa siÄ™ w absolutnie niezauważalny dla kierowcy i pasażerów sposób. Podobnie jest z jego odÅ‚Ä…czeniem, kiedy np. wspólny napÄ™d wszystkich kóÅ‚ może przyczyniać siÄ™ do pogorszenia parametrów jezdnych, np. podczas awaryjnego hamowania.