Zgodnie z warunkami przetargu BYD dostarczy 10 autobusów elektrycznych o nazwie eBus. ZaoferujÄ… one, w zależnoÅ›ci od wariantu, okoÅ‚o 25 miejsc siedzÄ…cych oraz jedno miejsce przeznaczone dla osoby niepeÅ‚nosprawnej na wózku inwalidzkim. Autobus jest ponadto wyposażony w zestaw baterii żelazowo-litowo-fosforanowych, system odzyskiwania energii z hamowania oraz system inteligentnego zarzÄ…dzania energiÄ…, co daje zasiÄ™g w warunkach miejskich do 300 km. Na dachu pojazdu mogÄ… być dodatkowo zamontowane panele sÅ‚oneczne, które zasilajÄ… ukÅ‚ad wentylacji i klimatyzacji.
W piastach kóÅ‚ tylnych zamontowano dwa silniki o mocy 90 kW i momencie obrotowym 350 Nm, pozwalajÄ…ce rozpÄ™dzić pojazd do prÄ™dkoÅ›ci 50 km/h w mniej niż 20 sekund. PrÄ™dkość maksymalna autobusu BYD to 70 km/h.
Zdaniem przedstawicieli firmy pojazd speÅ‚nia wszystkie standardy dotyczÄ…ce bezpieczeÅ„stwa pasażerów i otoczenia. Baterie zainstalowane w autobusie przeszÅ‚y szereg testów, które wykazaÅ‚y, że sÄ… one odporne na zgniatanie, przebijanie, bardzo wysokÄ… temperaturÄ™, peÅ‚ne rozÅ‚adowanie czy też nadmierne Å‚adowanie oraz spiÄ™cia elektryczne. MateriaÅ‚y użyte do produkcji pojazdu, a szczególnie zestawu baterii, sÄ… w peÅ‚ni bezpieczne dla Å›rodowiska i podlegajÄ… peÅ‚nemu recyklingowi.
Zapewnienia te podważa firma Solaris, przywoÅ‚ujÄ…c jako przykÅ‚ad budowÄ™ tanich chiÅ„skich autostrad przed Euro2012. Przedstawiciel polskiego producenta uważa, iż mieszkaÅ„cy Warszawy zasÅ‚ugujÄ… na produkt nowoczesny i dobry jakoÅ›ciowo, który cieszy siÄ™ uznaniem w caÅ‚ej Europie, wyrażajÄ…c jednoczeÅ›nie oburzenie z powodu decyzji Miejskich ZakÅ‚adów Autobusowych w Warszawie i wyboru oferty na autobusy elektryczne chiÅ„skiej produkcji.
Polski producent uważa, iż jest to dziaÅ‚anie na niekorzyść polskich podatników oraz polskiej gospodarki, a w szczególnoÅ›ci na niekorzyść mieszkaÅ„ców Warszawy. Dlatego firma planuje skierowanie do Krajowej Izby OdwoÅ‚awczej odwoÅ‚ania z powodu rażąco niskiej ceny produktu chiÅ„skiego.
JednoczeÅ›nie Solaris zapewnia, że w porównaniu z chiÅ„skim konkurentem jej autobus oferuje miÄ™dzy innymi niższe o 30% zużycie energii elektrycznej i tym samym niższe koszty eksploatacji, lepsze rozwiÄ…zania w zakresie poszycia autobusu, lżejsze baterie i tym samym wiÄ™kszÄ… pojemność pasażerskÄ… autobusu.
„Ten niebezpieczny, warszawski precedens jest zagrożeniem nie tylko dla firmy Solaris i miejsc pracy dla osób, które zatrudnia. To także zagrożenie dla caÅ‚ej polskiej gospodarki, która jak nigdy wczeÅ›niej ma dziÅ› szansÄ™ na dalszy rozwój. Poprzez takie przetargi szybko jednak z roli wytwórców wysoko zaawansowanych technologicznie dóbr, Polska i Polacy stanÄ… siÄ™ konsumentami produktów o niskiej cenie i wÄ…tpliwej jakoÅ›ci”, czytamy w oÅ›wiadczeniu opublikowanym przez firmÄ™ Solaris.