Citroen Nemo. Mały, oszczędny i solidny samochód dostawczy
|
Autor: PM Dodano: 2007-12-06
Wyświetlono: 4762 razy
|
Citroën Nemo, nowy model otwierający gamę samochodów dostawczych marki, uzupełnia dotychczasową ofertę obejmującą Berlingo, Jumpy i Jumper.
|
foto © Citroen |
|
|
Nemo jest małym samochodem o urzekającym i sympatycznym stylu, który wyróżnia się zwartą budową zewnętrzną i przestronnym wnętrzem. Oferuje pomysłowe, praktyczne rozwiązania (przesuwne drzwi boczne, tylne asymetryczne drzwi skrzydłowe, składane siedzenie pasażera), komfort, bezkompromisowe bezpieczeństwo i oszczędność przy zakupie i w czasie eksploatacji (emisja CO2 na poziomie 119 g/km w wersji HDi).
Nemo zostanie wprowadzony do sprzedaży w grudniu we Włoszech i w Turcji, a od lutego 2008 roku w większości pozostałych krajów.
Nowa koncepcja dostosowana do wymogów współczesnego życia
W obliczu dużego natężenia ruchu miejskiego i utrudnień na drogach dojazdowych do aglomeracji, jak również ograniczeń narzuconych transportowi drogowemu, Nemo jest doskonałym samochodem dostawczym do swobodnego przemieszczania się po ulicach miast. Jest też przystosowany do ruchu poza miastem, dzięki rozwiązaniom ułatwiającym jazdę w każdych warunkach.
Małe rozmiary, optymalna przestrzeń wnętrza, pomysłowe rozwiązania i oszczędna eksploatacja nowego modelu spełniają wymagania klientów kompaktowych furgonetek.
Nowoczesny styl
Nemo, idealnie wpisujący się w gamę i natychmiast rozpoznawalny jako nowy model Citroëna, wywołuje swoim stylem sympatię, dodatkowo podkreślając zalety samochodu dostawczego. Nowoczesna i solidna sylwetka zdradza przestronność wnętrza i praktyczność użytkową samochodu.
Praktyczne wymiary użytkowe i doskonała przestronność wnętrza
Dzięki pomysłowej koncepcji Nemo proponuje bardzo dobre parametry użytkowe:
• objętość użytkową wynoszącą 2,5 m3
• ładowność 610 kg
• adaptowalne siedzenie pasażera EXTENSO o licznych konfiguracjach umożliwiające zwiększenie objętości użytkowej do 2,8 m3 i długości przestrzeni ładunkowej do 2,5 m.
Dostęp do siedzeń pasażerów i do przewożonych ładunków stanowi jeden z podstawowych atutów Nemo. Oferując ergonomiczne i komfortowe stanowisko kierowania, pojedyncze lub podwójne przesuwne drzwi boczne o dużych rozmiarach, asymetryczne skrzydłowe drzwi tylne i niski próg ładunkowy, Nemo zapewnia pełny wachlarz użytecznych rozwiązań wychodzących naprzeciw potrzebom wszystkich użytkowników.
Ograniczone wymiary zewnętrzne
Nemo, dzięki zwartej budowie zewnętrznej o długości 3,86 m (porównywalnej do C3) i doskonałej zwrotności ze średnicą okręgu zawracania wynoszącą poniżej 10 m, przemieszcza się z łatwością w warunkach ruchu miejskiego.
Parametry gwarantujące skuteczność i komfort
Przestronne, doświetlone i funkcjonalne wnętrze Nemo z licznymi schowkami, komfortowe i ergonomiczne stanowisko kierowcy oraz bezkompromisowe bezpieczeństwo aktywne i bierne są godne samochodu osobowego, zapewniając użytkownikom porównywalne wrażenia i przyjemność jazdy.
Oszczędność przy zakupie i w eksploatacji
Niezależnie od atrakcyjnej ceny Nemo gwarantuje oszczędną eksploatację, dzięki sprawdzonym silnikom o niskim zużyciu paliwa ( 4,5 l/100 km w przypadku silnika HDi) oraz optymalnym kosztom i częstotliwości przeglądów.
W trosce o ochronę środowiska
W wersji z silnikiem HDi Nemo może się poszczycić rekordowym wynikiem w segmencie furgonetek, utrzymując poziom emisji CO2 na poziomie 119 g/km.
Wzbogacona i kompletna gama
Nemo stanowi propozycję samochodu o kompaktowych rozmiarach, otwierającego gamę samochodów dostawczych Citroëna. Wprowadzając na rynek nowy model Citroën zdobywa atuty umacniające jego wiodącą pozycję na rynku lekkich samochodów dostawczych, dzięki gamie spełniającej większość potrzeb klientów tych segmentów (do 2 ton ładowności i od 2,5 do 17 m3 objętości użytkowej).
Citroën osiąga tak dobre wyniki dzięki nieustannemu dostosowywaniu gamy lekkich samochodów dostawczych do aktualnych tendencji rynkowych. Jest liderem rynku w Hiszpanii, zajmuje drugie miejsce w Belgii oraz trzecią pozycję we Francji i w Portugalii.
Na koniec trzeciego kwartału 2007 roku udział Citroëna w rynku lekkich samochodów dostawczych (Europa 27 krajów) osiągnął 9,6%, a w segmencie furgonetek (Nemo i Berlingo) ponad 17%.
Co piąty samochód Citroëna sprzedawany na świecie to lekki samochód dostawczy (18,4%) i co dziesiąty lekki samochód dostawczy sprzedawany na rynku europejskim to Citroën. Z tych względów lekkie samochody dostawcze stanowią ważny segment dla Citroëna.
Nemo: nowoczesny, solidny i skuteczny
Nemo otwiera nową erę stylizacji na rynku samochodów dostawczych:
* sylwetka wywołuje wrażenie nowoczesności i solidności, podkreślając przestronność wnętrza i praktyczność użytkową samochodu.
* Nemo wzbudza sympatię swoim przyjaznym wyglądem, pozytywnie wpływając na kierowcę i wizerunek jego firmy.
Nemo jest oferowany, w zależności od kraju, w 10 kolorach karoserii, 4 matowych (biały Banquise, kość słoniowa Paganini, czerwony Tiziano, niebieski Line) i 6 metalicznych (szary Garbato, szary Graphito, niebieski Nocturne, czerwony Malizzioso, Mativoire i niebieski Lucia). Dwa ostatnie kolory są charakterystyczne dla marki Citroën.
Szeroki, ochronny przód
Przód Nemo stanowi idealną syntezę nowoczesności i solidności. To wrażenie jest wywołane pokrywą silnika o naprężonych liniach z dużym logo marki, lustrzanymi, gładkimi reflektorami umieszczonymi w sposób chroniący przed małymi kolizjami oraz duży, okalający błotnik, który stanowi element bezpieczeństwa. Wysoka i szeroka szyba przednia zapewnia optymalną widoczność i doświetlenie.
Profil stanowiący zapowiedź wewnętrznej przestrzeni i solidności
Widok z boku wywołuje wrażenie przestronności i budzi zaufanie. Duże i wydatne nadkola są uzupełnione szerokimi osłonami bocznymi, które skutecznie ograniczają skutki drobnych kolizji. Boczne przesuwne drzwi są dobrze wkomponowane w stylizację Nemo. Boczne blaszane powierzchnie są idealnie gładkie bez widocznych śladów łączenia lub wytłaczania elementów, oferując tym samym miejsce na widoczne logo firmy. Duże szyby kabiny gwarantują optymalny komfort wizualny i znakomite doświetlenie wnętrza.
O przynależności Nemo do kategorii samochodów dostawczych świadczy oddzielona przegrodą przestrzeń ładunkowa w kształcie sześcianu, który oferuje dużą pojemność i praktyczny załadunek.
Tył potwierdzający status Nemo
Widok z tyłu potwierdza cechy, które sugeruje profil samochodu. Tył został zaprojektowany w sposób usprawniający załadunek i rozładunek: sześcienny kształt, niski próg ładunkowy i asymetryczne skrzydłowe drzwi tylne są bardzo praktyczne, zwłaszcza przy ograniczonej przestrzeni. Duże światła tylne, umieszczone wysoko nad osłonami są nowoczesne, niezawodne i zabezpieczone przed kolizjami w ruchu miejskim.
Styl wnętrza współgrający z wyglądem zewnętrznym
Styl wnętrza Nemo odzwierciedla zalety wyglądu zewnętrznego oferując:
- nowoczesne wnętrze z funkcjonalną, starannie zaprojektowaną deską rozdzielczą, wywołujące wrażenie przestronności,
- duże przeszklone powierzchnie umożliwiające doskonałą widoczność i wrażenie przestronności poprzez doświetlenie wnętrza.
- dużą przestrzeń we wszystkich trzech wymiarach, która zadziwia zważywszy gabaryty zewnętrzne.
Nemo: wzorcowa praktyczność i funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne doskonale dostosowane do ruchu miejskiego
Dzięki swym wymiarom zewnętrznym (długość 3,86 m, szerokość 1,72 m i wysokość 1,72 m lub 1,78 m z relingami oferowanymi seryjnie, jako wyposażenie opcjonalne lub akcesoryjne) Nemo przemieszcza się wszędzie z łatwością, szczególnie, że średnica okręgu zawracania wynosi poniżej 10 m między krawężnikami.
Duże wymiary wewnętrzne
Dostosowanym do warunków miejskich rozmiarom zewnętrznym towarzyszy duża przestrzeń wewnętrzna. Przy długości przestrzeni ładunkowej na poziomie podłogi wynoszącej 1,52 m, szerokości między nadkolami 1,05 m i maksymalnej wysokości 1,18 m, Nemo oferuje pojemność przestrzeni ładunkowej wynoszącą 2,5 m3 za przednimi siedzeniami. Niezależnie od wersji ładowność samochodu wynosi 610 kg.
Dolny próg ładunkowy, który stanowi istotne kryterium przy przewozie ciężkich przedmiotów, znajduje się na wysokości 53 cm od ziemi.
Extenso: składane i wsuwane siedzenie pasażera
Siedzenie pasażera w Nemo może być wyposażone w dwie funkcje EXTENSO, które zwiększają użytkowe zalety samochodu: fotel można ustawić w pozycji stolika (oparcie złożone poziomo na siedzisku) lub całkowicie wsunąć pod podłogę, oferując w ten sposób dodatkową długość do załadunku dużych przedmiotów, wynoszącą blisko 1 m. W tej konfiguracji całkowita długość ładunkowa wynosi 2,49 m, a przestrzeń ładunkowa zwiększa się o 0,3 m3, osiągając 2,8 m3.
Adaptowalna przegroda między kabiną i przestrzenią ładunkową
Przegroda umieszczona między kabiną i przestrzenią ładunkową jest adaptowalna. Zapewnia pełną ochronę kabiny na całej szerokości, a w przypadku przewozu długich ładunków część znajdująca się za wsuniętym siedzeniem pasażera EXTENSO obraca się w kierunku kierowcy, zapewniając mu optymalną ochronę. To rozwiązanie posiada podwójną zaletę: w bardzo łatwy sposób i bez konieczności demontażu oferuje optymalną długość i pojemność ładunkową jednocześnie zabezpieczając kierowcę przed przewożonymi ładunkami. Ponadto, Nemo oferuje klasyczny wybór przegród pomiędzy kabiną i przestrzenią ładunkową: prostą drabinkę, przegrodę blaszaną, przeszkloną lub kratkę zamocowaną na stałe.
Asymetryczne skrzydłowe drzwi tylne
Furgonetki często się zatrzymują i wymagają łatwego dostępu do przestrzeni ładunkowej. Dla usprawnienia tych czynności Nemo posiada w wyposażeniu seryjnym asymetryczne, skrzydłowe drzwi tylne. Węższe drzwi znajdują się z prawej strony. W ten sposób dostęp do tylnej części pojazdu jest ułatwiony w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Łatwa w obsłudze blokada umożliwia otwarcie drzwi pod kątem 180°.
W krajach, w których przepisy kodeksu drogowego na to zezwalają, można jeździć z otwartym prawym skrzydłem drzwi tylnych, znajdującym się po tej samej stronie co składane siedzenie pasażera w przypadku przewozu bardzo długich ładunków. Tablica rejestracyjna i trzecie światło stop zamontowane na lewym skrzydle tylnych drzwi pozostają widoczne.
Wysokie i szerokie przesuwne drzwi boczne
Nemo opcjonalnie może być wyposażony w przesuwne drzwi boczne po jednej lub obu stronach nadwozia. Ułatwiają one załadunek dużych przedmiotów: wysokość użytkowa wynosi 1041 mm, a szerokość do 644 mm.
„Pakiet terenowy” z myślą o różnych potrzebach klientów
Aby dodatkowo zwiększyć przystosowanie samochodu do warunków miejskich, a jednocześnie rozszerzyć zakres możliwych zastosowań samochodu, Nemo proponuje „pakiet terenowy”, który obejmuje podwyższone zawieszenie, koła 15-calowe, osłonę pod silnikiem i wzmocnienia boczne (szersze listwy boczne, zabezpieczenia dolnego pasa karoserii, osłonę przedniego zderzaka, fartuchy przeciwbłotne z przodu i z tyłu). W tej wersji Nemo może pokonywać trasy w trudniejszym terenie, zarówno w mieście, jak i poza miastem.
Nemo: właściwości gwarantujące skuteczność pracy i komfort
Jednym z warunków wydajności pracy jest optymalny komfort użytkowania samochodu, który jest codziennie wykorzystywany w działalności zawodowej. Dlatego właśnie Nemo stawia sobie za cel zapewnienie bezpieczeństwa, dobrego samopoczucia i komfortu podróżującym.
Funkcje godne samochodu osobowego
Liczne, praktyczne rozwiązania sprawiają, że Nemo w niczym nie ustępuje nowoczesnemu samochodowi osobowemu.
• ergonomiczne przełączniki znajdują się w zasięgu ręki. Podwyższona dźwignia zmiany biegów jest umieszczona blisko kierownicy, a funkcje kierowania i wspomagania kierowania są optymalnie rozmieszczone
• Nemo oferuje liczne schowki niezbędne w nowoczesnym samochodzie. 12 schowków znajduje się w przedniej części samochodu spełniając różnorodne zawodowe potrzeby użytkowników
• regulacje kierownicy i siedzenia kierowcy umożliwiają optymalne dostosowanie stanowiska kierowcy, zapewniając wygodną pozycję niezależnie od budowy ciała
• Nemo oferuje system audio wysokiej jakości z czterema głośnikami, w tym dwoma wysokotonowymi w obudowie drzwi, w wyposażeniu seryjnym lub opcjonalnym. w zależności od wersji
• samochód posiada urządzenia umożliwiające podłączenie zestawu BluetoothR.
Bezpieczeństwo dostosowane do rodzaju eksploatacji Nemo
Nemo oferuje seryjnie poduszkę powietrzną kierowcy i może być wyposażony opcjonalnie w przednią poduszkę powietrzną dla pasażera oraz w poduszki boczne kierowcy i pasażera z przodu. Poduszka powietrzna pasażera z przodu może być dezaktywowana w czasie przewozu dziecka lub transportu długich ładunków.
Pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami naciągu i napinaczami pirotechnicznymi są dostosowane do poduszek powietrznych, a kierowca jest informowany o niezapięciu pasów za pomocą wskaźnika.
Użytkownicy samochodów dostawczych przywiązują wagę do odpowiedniego zabezpieczenia przewożonych towarów. Z tego względu, na wzór najnowszych modeli z wyższych segmentów, przestrzeń ładunkowa może być odblokowana niezależnie od kabiny za pomocą pilota od zewnątrz lub za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej od wewnątrz.
Ponadto drzwi zostają automatycznie zablokowane z chwilą ruszania.
Wskaźnik na wyświetlaczu informuje o otwartych drzwiach.
Konstrukcja Nemo została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi normami w zakresie ochrony pasażerów. Przykładowo, przednia osłona zawiera belkę z blachy HLE ( o wysokiej granicy sprężystości) zamocowaną na pochłaniaczach energii, które znacznie ograniczają zniekształcenia w razie przedniego zderzenia.
Skuteczne zawieszenie
Układ jezdny został dobrany pod kątem utrzymania stabilności, niezależnie od obciążenia pojazdu, z jednoczesnym zapewnieniem komfortu zgodnie z oczekiwaniami klientów. Zawieszenie składa się z kolumn typu Mc Pherson z przodu oraz odkształcalnej belki z tyłu. Opony Michelin 175/70 są montowane na 14-calowych obręczach kół.
W pakiecie terenowym oraz opcjonalnie w niektórych krajach oferowane są koła 15-calowe z oponami 185/65.
Układ hamulcowy wyposażony seryjnie w ABS składa się z wentylowanych tarcz z przodu (257x22 mm) i z hamulców bębnowych z tyłu (203 x 38 mm).
Pożyteczne i praktyczne urządzenia wspomagające kierowanie
Dla ułatwienia użytkowania w warunkach miejskich, a także poza miastem, Nemo oferuje seryjnie wspomaganie układu kierowniczego we wszystkich wersjach oraz liczne urządzenia ułatwiające prowadzenie, m.in. radar parkowania tyłem z czterema czujnikami wbudowanymi w zderzak oraz alarm przekroczenia prędkości z sygnałem wizualnym i dźwiękowym programowany za pomocą komputera pokładowego.
W 2008 roku samochód zostanie również wyposażony w ogranicznik i regulator prędkości.
Nemo: oszczędny przy zakupie i w eksploatacji
Nowoczesny i skuteczny układ napędowy
Oszczędne i ekologiczne silniki
Silnik wysokoprężny HDi o pojemności 1398 cm3 rozwija moc 50 kW CEE (68 KM CEE lub 70 KM DIN) przy prędkości obrotowej 4 000 obr/min. Maksymalny moment wynosi 160 Nm przy prędkości obrotowej 1 750 obr/min. W wersji z tym silnikiem, który sprawdził się już doskonale w innych modelach gamy Citroëna, Nemo zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym, a poziom emisji CO2 nie przekracza 119 g/km, co stanowi wzorcowe wartości w segmencie furgonetek. Podobnie jak wszystkie silniki wysokoprężne HDi gamy Citroëna, silnik może być zasilany biopaliwem B30 (paliwo zawierające do 30% biodiesla).
Silnik benzynowy o pojemności 1360 cm3, zastosowany w wielu innych modelach gamy, rozwija moc 54 kW CEE (73,5 KM CEE lub 75 KM DIN) przy prędkości obrotowej 5 200 obr/min. Maksymalny moment wynosi 118 Nm już przy prędkości 2 600 obr/min, co umożliwia wykorzystanie mocy silnika przy małej prędkości obrotowej. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym kształtuje się na poziomie 6,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 164 g/km.
Obydwie wersje silnika współpracują z pięcioprzełożeniowymi mechanicznymi skrzyniami biegów, których układ przełożeń został dostosowany do parametrów technicznych każdego z silników.
Mechaniczna, elektronicznie sterowana, pięcioprzełożeniowa skrzynia biegów w wersji z silnikiem HDi
Od 2008 roku w wersji z silnikiem wysokoprężnym HDi 70 KM będzie oferowana mechaniczna, elektronicznie sterowana, pięcioprzełożeniowa skrzynia biegów. Na wzór innych modeli gamy Citroën dostępnych z tego rodzaju układem przenoszenia napędu (od miejskiego, małego samochodu C1 do minivana Grand C4 Picasso) Nemo zapewni swoim klientom niepodważalne zalety pod względem komfortu jazdy.
Korzystny bilans finansowy
Nabywcy samochodów dostawczych, a w szczególności przedsiębiorstwa rozporządzające większym parkiem samochodowym, przywiązują dużą wagę do kosztów eksploatacyjnych. Pod tym względem Nemo posiada wiele atutów:
- cenę zakupu niższą od tradycyjnych furgonetek oferowanych obecnie na różnych rynkach,
- budowę zapewniającą solidność i wieloletnią eksploatację
- zmniejszone koszty serwisowe (przeglądy co 30 000 km lub co dwa lata)
- ograniczone koszty napraw dzięki zastosowaniu niezawodnych, udoskonalonych części oraz dostosowaniu okresu eksploatacji części podlegających zużyciu i wymianie do programu serwisowego
- zmniejszone zużycie paliwa do poziomu, który zapewnia Nemo pierwsze miejsce w swojej kategorii.
Nemo: furgonetka dostosowana do potrzeb klientów i rynku
Klienci różnych grup zawodowych
90% klientów tradycyjnych furgonetek stanowią mężczyźni. W 80% przypadków nabywcami są osoby eksploatujące samochód w ramach prowadzonej działalności zawodowej. 30% użytkowników wykorzystuje również samochód do celów prywatnych. Firmy użytkujące tego rodzaju samochód to w większości małe przedsiębiorstwa, zatrudniające do 10 osób.
Nemo jest adresowany do różnych sektorów działalności: handlu detalicznego, usług, firm dostawczych, rzemiosła, samorządów lokalnych, branży techniczno-handlowej i wykończeniowych robót budowlanych. Klienci z tych branż poszukują funkcjonalnych, a jednocześnie ekonomicznie optymalnych i niezawodnych rozwiązań przystosowanych do ich działalności zawodowej.
Furgonetki są przede wszystkim użytkowane w miastach (ponad 30%) i w ruchu pozamiejskim (około 25%) w większości krajów europejskich. Ich zastosowanie na autostradach i na drogach nieutwardzonych jest marginesowe.
Średni roczny przebieg wynosi około 30 000 km.
Rynek międzynarodowy
Na koniec trzeciego kwartału 2007 roku udział Citroëna w rynku lekkich samochodów dostawczych (Europa 27 krajów) osiągnął 9,6%, a w rynku furgonetek (Berlingo) - 17,3%.
Na rynku europejskim w ciągu pierwszych 9 miesięcy 2007 roku samochody dostawcze stanowiły 12% ogólnej liczby sprzedanych samochodów. W przypadku Citroëna udział samochodów dostawczych w ogólnej sprzedaży wynosi 18,4%.
Rynek lekkich samochodów dostawczych jest podzielony na segmenty według kryterium przestrzeni użytkowej i ładowności.
Marka Citroën jest obecna we wszystkich pięciu kategoriach tworzących rynek lekkich samochodów dostawczych. Berlingo należy do segmentu furgonetek (do 800 kg ładowności i 4 m3 przestrzeni ładunkowej), Jumpy do segmentu małych furgonów (do 1200 kg i 7 m3) oraz Jumper do segmentu dużych furgonów (do 3 000 kg i 22 m3).
Nemo, podobnie jak Berlingo, należy do pierwszej kategorii, czyli segmentu furgonetek.
Wielkość sprzedaży na rynku furgonetek w Europie 27 krajów wyniosła 438 000 egzemplarzy w 2006 roku i 329 000 egzemplarzy na przestrzeni trzech pierwszych kwartałów 2007 roku. Berlingo w wersji dostawczej stanowił 16,8% europejskiego rynku w tym segmencie w 2006 roku (sprzedaż na poziomie 73 500 samochodów) i 17,3% rynku w trzech pierwszych kwartałach 2007 roku (57 000 samochodów).
Najważniejsze rynki furgonetek w Europie to w kolejności Francja, Wielka Brytania, Włochy, Niemcy i Hiszpania.
Nemo: samochód produkowany w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001
Nemo jest efektem trójstronnej współpracy Fiat Group, PSA Peugeot Citroën i Tofas. Inwestycje przeznaczone na opracowanie programu i uruchomienie produkcji wyniosły 380 milionów euro, w tym 190 milionów na prace projektowo-badawcze.
Nemo jest produkowany w zakładach należących do naszych partnerów, zlokalizowanych w mieście Bursa, w Turcji.
Zakład montażowy posiada certyfikat ISO 14001. Całkowita zdolność produkcyjna nowego samochodu dla partnerów objętych tą współpracą wynosi 158 000 egzemplarzy rocznie. Roczna produkcja Nemo jest obecnie zaplanowana na około 52 000 egzemplarzy.
Całkowita zdolność produkcyjna zakładów w Bursa kształtuje się na poziomie 300 000 samochodów rocznie.
Model Nemo będzie oferowany w sprzedaży we Włoszech i w Turcji począwszy od grudnia, a większości pozostałych krajów, w tym we Francji, od końca lutego 2008 roku. Modele z kierownicą z prawej strony będą dostępne w drugim kwartale 2008 roku.
|
|