Marka Volkswagen i InsightOut Lab regularnie badajÄ… wiedzÄ™ i nastawienie Polaków do elektromobilnoÅ›ci. Najnowszy raport zostaÅ‚ poÅ›wiÄ™cony kwestii bezpieczeÅ„stwa w samochodach elektrycznych (ang. Battery Electric Vehicles, BEV). Media relatywnie czÄ™sto informujÄ… o wypadkach z ich udziaÅ‚em. W ten sposób może powstawać wrażenie, że samochody elektryczne sÄ… mniej bezpieczne niż auta z napÄ™dami konwencjonalnymi. Jednak ankietowani zgodnie z rzeczywistoÅ›ciÄ… wskazujÄ…, że tak nie jest. ÅšwiadczÄ… o tym również dane zebrane w niniejszym raporcie. WedÅ‚ug ekspertów samochody elektryczne sÄ… co najmniej tak samo bezpieczne, jak auta z silnikami spalinowymi.
„Elektryki” w testach bezpieczeÅ„stwa na „piÄ…tkÄ™”
Z testów bezpieczeÅ„stwa, przeprowadzanych przez niezależne instytuty badawcze wynika, że pojazdy elektryczne sÄ… co najmniej tak samo bezpieczne jak auta o napÄ™dach konwencjonalnych. Euro NCAP, organizacja zajmujÄ…ca siÄ™ ocenÄ… bezpieczeÅ„stwa nowych pojazdów, testuje zarówno auta elektryczne, jak i te ze silnikami spalinowymi. Z testów wynika, że poziom bezpieczeÅ„stwa nie zależy od rodzaju napÄ™du. WÅ›ród aut elektrycznych i hybrydowych w latach 2018-2021 tylko 4 modele na 44 oceniono na 3/5 gwiazdek. Natomiast aż 34 uzyskaÅ‚y maksymalnÄ… notÄ™. WÅ›ród nich znalazÅ‚y siÄ™ najnowsze modele elektryczne Volkswagena, ID.3 i ID.4.
W badaniu Volkswagena i InsightOut Lab ponad 40% ankietowanych zgodnie z prawdÄ… sÄ…dzi, że auta elektryczne sÄ… tak samo bezpieczne jak samochody z napÄ™dami konwencjonalnymi. JednoczeÅ›nie aż 1/3 respondentów nie ma opinii w tej sprawie. Osoby, które nie doceniajÄ…, albo przeceniajÄ… bezpieczeÅ„stwo w BEV należą do mniejszoÅ›ci.
W 2019 r. firma DEKRA, specjalizujÄ…ca siÄ™ w audytach bezpieczeÅ„stwa, we wspóÅ‚pracy z naukowcami z uniwersytetu w Göttingen przeprowadziÅ‚a testy bezpieczeÅ„stwa dwóch popularnych modeli aut elektrycznych. Zderzenia miaÅ‚y miejsce przy wyższych prÄ™dkoÅ›ciach niż standardowo w takich testach. Mimo tego BEV zachowaÅ‚y poziom bezpieczeÅ„stwa równy samochodom z napÄ™dami konwencjonalnymi. Systemy wysokiego napiÄ™cia w „elektrykach” podczas wypadku zostaÅ‚y wyÅ‚Ä…czone, a baterie pomimo deformacji nie zapaliÅ‚y siÄ™.
Niewielu słyszało o wypadku z udziałem auta elektrycznego
Z raportu Komendy GÅ‚ównej Policji Wypadki drogowe wynika, że w 2020 r. liczba samochodów osobowych na polskich drogach nieznacznie przekraczaÅ‚a 25 mln sztuk. WÅ›ród nich, jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), byÅ‚o 18.875 pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV). Auta Å‚adowane z gniazdka na koniec 2020 r. stanowiÅ‚y wiÄ™c 0,075% pojazdów zarejestrowanych w naszym kraju.
Komenda GÅ‚ówna Policji podaje, że w 2020 roku odnotowano 23.540 wypadki oraz 382.046 kolizje drogowe. Skoro na polskich drogach auta elektryczne wciąż sÄ… w mniejszoÅ›ci, można zaÅ‚ożyć, że wypadków z ich udziaÅ‚em również jest zdecydowanie mniej. Brakuje jednak badaÅ„ na ten temat. DostÄ™pne sÄ… ogólnikowe komunikaty różnych instytucji, z których trudno wyciÄ…gnąć jednoznaczne wnioski.
Z jednej strony skandynawscy ubezpieczyciele, np. Topdanmark, wskazujÄ…, że BEV biorÄ… udziaÅ‚ w zdarzeniach drogowych o 20% częściej niż auta z innymi napÄ™dami. Ale z drugiej strony z danych amerykaÅ„skiego Insurance Institute for Highway Safety wynika co innego. W latach 2011-2019 roszczeÅ„ odszkodowawczych, obejmujÄ…cych kierowców i pasażerów BEV, byÅ‚o 40% mniej niż w przypadku tych samych modeli aut z napÄ™dami konwencjonalnymi.
Z badania Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że 1/3 ankietowanych w ciÄ…gu ostatnich 3 miesiÄ™cy widziaÅ‚a na drodze wypadek albo byÅ‚a Å›wiadkiem dziaÅ‚ania policji lub straży pożarnej po takim zdarzeniu. Natomiast zaledwie 1 na 10 ankietowanych sÅ‚yszaÅ‚ lub czytaÅ‚ o wypadku z udziaÅ‚em auta elektrycznego. Wynika stÄ…d, że wypadki BEV jako temat medialny raczej nie cieszÄ… siÄ™ dużym zainteresowaniem odbiorców, a na pewno nie zapadajÄ… im w pamięć.
Wypadki to najczęściej wina kierowców, a nie samochodów
W przywoływanych wyżej wypowiedziach przedstawiciele firm ubezpieczeniowych zwracają uwagę, że incydenty z udziałem BEV najczęściej nie mają poważnego charakteru. Ich przyczyną często są np. nieostrożne manewry na parkingu. Wynikają zaś z faktu, że samochody elektryczne błyskawicznie reagują na dotknięcie pedału gazu.
Komenda GÅ‚ówna Policji udostÄ™pnia szczegóÅ‚owe statystyki tylko w odniesieniu do wypadków. Podobnie jak w przypadku incydentów z udziaÅ‚em BEV, ich gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… sÄ… zachowania kierowców. W 2020 r. winÄ™ za 20.999 wypadków, czyli 89% wszystkich tego rodzaju zdarzeÅ„, ponosili kierujÄ…cy pojazdami.
Ponad poÅ‚owa ankietowanych uważa, że gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… wypadków sÄ… bÅ‚Ä™dy kierowców. Natomiast 1 na 5 respondentów wskazuje nieuwagÄ™ kierowcy, spowodowanÄ… rozmowÄ… przez telefon lub pisaniem sms. 11% badanych sÄ…dzi, że gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… wypadków jest zbyt duże przyspieszenie pojazdu. PozostaÅ‚e czynniki wskazywane sÄ… dużo rzadziej. Warto również zwrócić uwagÄ™, że tylko 7% ankietowanych nie wyraziÅ‚o swojej opinii w tej sprawie.
JeÅ›li chodzi o gÅ‚ównÄ… przyczynÄ™ wypadków w Polsce, opinie respondentów sÄ… zgodne z danymi statystycznymi. WedÅ‚ug Komendy GÅ‚ównej Policji w 2020 roku gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… wypadków spowodowanych przez kierowców byÅ‚o nieustÄ…pienie pierwszeÅ„stwa przejazdu. MiaÅ‚o miejsce 5.708 takich sytuacji, czyli 27% wszystkich wypadków. KolejnÄ… przyczynÄ™ wypadków stanowiÅ‚o niedostosowanie prÄ™dkoÅ›ci do warunków ruchu. Takich sytuacji odnotowano niemal równie wiele – 5.516, czyli 26% wszystkich wypadków. BezpoÅ›redniÄ… przyczynÄ… zaledwie 64 wypadków, czyli 0,27% wszystkich, byÅ‚a techniczna niesprawność pojazdu. Najczęściej pojawiajÄ…cym siÄ™ problemem byÅ‚ niewÅ‚aÅ›ciwy stan oÅ›wietlenia oraz ogumienia.
Nota metodologiczna
Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone w dn. 13-16 sierpnia 2021 r. przez InsightOut Lab i markÄ™ Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1.052 osoby. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Metoda: CAWI.