Nowa CUPRA Leon to kolejny po debiutanckim modelu CUPRA Ateca krok w rozwoju marki. Na tle konkurencji wyróżnia go charakterystyczny design oraz wysokowydajne układy napędowe.
– Leon w wersji CUPRA jest prawdziwym bestsellerem. Liczba pojazdów poprzedniej generacji sprzedanych do tej pory wynosi niemal 44 tysiące – komentuje Wayne Griffiths, CEO marki CUPRA. – Wprowadzenie modelu do oferty CUPRY pozwoli nam wzmocnić markę i nadać nową tożsamość temu emblematycznemu samochodowi.
Leon pod marką CUPRA zyskał jej unikalnego ducha. Projektanci dodali mu atrakcyjności, aby spełnić potrzeby coraz bardziej wymagających klientów.
CUPRA Leon dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia – 5-drzwiowej oraz Sportstourer – co pozwala klientom wybrać taki pojazd, który najlepiej pasuje do ich stylu życia, zapewniając im znakomite osiągi i komfort jazdy. Bogate wyposażenie w standardzie obejmuje między innymi pełne oświetlenie LED z tylnymi światłami połączonymi pasem świetlnym, fotele kubełkowe, sportowe zawieszenie i bezkluczykowy dostęp.
Kierowcy CUPRY Leona mogą liczyć na wyjątkowe doświadczenie jazdy za sprawą szerokiej gamy dostępnych układów napędowych, adaptacyjnego zawieszenia oraz eleganckiego połączenia sportowej, wyrafinowanej sylwetki i dopracowanego wnętrza. O atrakcyjności modelu decydują także funkcje multimedialne oraz zaawansowani asystenci jazdy.
Gama dostępnych układów napędowych obejmuje 2-litrowe silniki TSI o mocy 245 KM, 300 KM albo 310 KM (ostatni wyłącznie w wersji Sportstourer z napędem 4Drive), zapewniające osiągi dostosowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających kierowców. CUPRA Leon oferuje również napęd hybrydowy typu plug-in o mocy 245 KM.
Nowy CUPRA Leon jest też jednym z najbezpieczniejszych aut w swoim segmencie. Pewność użytkowników zwiększą najnowocześniejsze systemy wspomagania jazdy, minimalizujące ryzyko wypadków na autostradach, w mieście czy podczas manewrów parkingowych.
W czasach, gdy niemal każda sfera naszego życia przechodzi proces cyfryzacji, CUPRA Leon stwarza możliwości połączenia samochodu z siecią i smart-urządzeniami. Łączność przyjmuje zatem dwa wymiary: model pozwala w bezpieczny sposób korzystać z urządzeń przenośnych w kabinie auta, a także uzyskać dostęp do funkcji pojazdu w trybie online.
Układ napędowy: wydajne silniki i hybryda plug-in
Nowa CUPRA Leon oferuje szeroki wybór układów napędowych – od tradycyjnych silników spalinowych po wysokowydajny system hybrydowy typu plug-in.
Hybryda typu plug-in (eHybrid)
CUPRA po raz pierwszy wprowadza do oferty wydajny napęd hybrydowy typu plug-in. System oparty jest na współdziałaniu 1.4-litrowego silnika spalinowego TSI o mocy 150 KM (110 kW) i momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm oraz silnika elektrycznego o mocy 115 KM (85 kW) wyposażonego w baterię jonowo-litową o pojemności 13 kWh. Łącznie generują one maksymalnie 245 KM (180 kW) mocy i moment obrotowy na poziomie 400 Nm.
W chwilach, gdy samochód nie musi rozwijać sportowych prędkości, kierowca może wykorzystać elektryczny tryb jazdy auta o zasięgu do 60 km (według WLTP), aby wygodnie poruszać się po mieście. By naładować baterię, wystarczy podłączyć auto na 3,5 godziny do systemu ładowania Wallbox (lub na sześć godzin do domowego źródła prądu o mocy 230 V). Wydajność technologii napędu hybrydowego typu plug-in sprawia, że poziom emisji CO2 wynosi poniżej 50 g/100 km.
– Decyzja o dodaniu do naszej oferty napędu hybrydowego typu plug-in wynika z misji marki CUPRA zakładającej intensywną elektryfikację aut osobowych o wysokich osiągach – powiedział Axel Andorff, wiceprezes SEAT/ CUPRA ds. badań i rozwoju – Połączenie zaawansowanego silnika spalinowego i napędu elektrycznego przekłada się na wzrost mocy i stanowi gwarancję płynnego przyspieszenia.
Silniki spalinowe TSI
Klienci będą mogli także wybrać spośród trzech turbodoładowanych, czterocylindrowych silników spalinowych TSI o pojemności 2.0 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Dwa warianty silników – 245 KM (180 kW) / 370 Nm i 300 KM (221 kW) / 400 Nm występują wraz z napędem na przednie koła, zarówno w wersji hatchback, jak i Sportstourer. Ponadto oba wyposażone są w elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (VAQ), który zwiększa kontrolę i precyzję mocy generowanej przez pojazd.
Najmocniejszy silnik w ofercie to jednostka o mocy 310 KM (228 kW) / 400 Nm, dostępna wyłącznie w wariancie Sportstourer z napędem 4Drive.
Technologia 4Drive stale monitoruje parametry auta i zachowanie kierowcy, aby dostarczać odpowiednią moc na daną oś. Dzięki temu rozwiązaniu CUPRA Leon Sportstourer przyspiesza od do 100 km/h w mniej niż 5 sekund, a jego maksymalna prędkość wynosi 250 km/h.
Wszystkie wersje silników współgrają z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG pozwalającą na pewniejszą, szybszą i bardziej płynną zmianę biegu. Mechanizm oparto na technologii shift-by-wire – dźwignia zmiany biegów nie jest połączona ze skrzynią w sposób mechaniczny, a do sterowania wykorzystuje się sygnały elektroniczne. To rozwiązanie zwiększa wydajność, a także potęguje przyjemność z jazdy. Ponadto prowadzący pojazd może korzystać z łopatek zintegrowanych z kierownicą.
Nadwozie: większa kontrola i precyzja
Progresywny układ kierowniczy nowej CUPRY Leona pozwala zachować maksymalną elastyczność, nawet na najbardziej wymagającej nawierzchni. Ponadto za pośrednictwem kierownicy przesyła do kierowcy informację zwrotną o warunkach panujących na jezdni.
Dzięki systemowi adaptacyjnego zawieszenia (DCC), CUPRA Leon reaguje na zmiany stylu jazdy i sytuację na drodze, zapewniając większą kontrolę nad pojazdem. System w ułamku sekundy wprowadza zmiany w ustawieniach, aby maksymalnie wykorzystać potencjał samochodu. Parametry nadwozia można dostosować do warunków jazdy poprzez wybór jednego z czterech trybów: Comfort, Sport, CUPRA i Individual.
Warte wymienienia są także rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w nadwoziu – przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona i tylne zawieszenie wielowahaczowe, wyposażone w sprężyny i amortyzatory. Gwarantują one komfort podczas codziennej jazdy oraz elastyczność przy bardziej wymagających warunkach na drodze. Ponadto hamulce Brembo wspierają kierowcę w trakcie manewrów na zakrętach.
Udoskonalone wymiary nowej CUPRY Leona przełożyły się na lepszą aerodynamikę. Szerokość wersji 5-drzwiowej to 1 800 mm (zmniejszona o 16 mm). Całkowita wysokość pojazdu została zmniejszona o 3 mm i liczy 1 456 mm, a rozstaw osi zwiększono o 55 mm do 2 686 mm, dzięki czemu uzyskano dodatkowe miejsce dla pasażerów podróżujących z tyłu oraz większą stabilność jazdy. Całkowita długość modelu CUPRA Leon wynosi 4 368 mm (+86 mm).
W wersji Sportstourer nowa CUPRA Leon ma 4 642 mm długości (+93 mm), 1 800 mm szerokości (-16 mm) i 1 448 mm wysokości (-3 mm). Rozstaw osi wynosi 2 686 mm, czyli 50 mm więcej niż w pojeździe poprzedniej generacji.
W porównaniu do standardowej wersji Leona, zawieszenie w modelu CUPRA Leon jest o 25 mm niższe na osi przedniej i 20 mm niższe na tylnej osi auta, co pozwoliło przenieść środek ciężkości pojazdu i wzmocniło jego sportowy charakter.
W najmocniejszej wersji Sportstourer, parametrami mocy steruje układ napędu na cztery koła 4Drive. Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe najnowszej generacji precyzyjnie rozkłada moc na odpowiednie koła i pomaga dostosować przyczepność i wydajność.
System jest zintegrowany z tylną osią i znajduje się na końcu wału napędowego z przodu tylnego dyferencjału, co poprawia rozkład masy i redukuje inercję i czas reakcji. To oznacza, że nowa CUPRA Leon może jeszcze sprawniej reagować na zróżnicowane sytuacje drogowe.
Wygląd zewnętrzny: design podkreślający osiągi
Nowa CUPRA Leon czerpie z tradycji modelu SEAT Leon, ale jednocześnie dodaje wyszukane elementy, które świadczą o tym, że to model dla prawdziwych fanów samochodów o wysokich osiągach.
Na grillu przednim dumnie prezentuje się logo CUPRA. Duży przedni spoiler i większe niż dotychczas wloty powietrza również dodają ekspresji. Osłony progów uzupełniają dynamiczną linię sylwetki, natomiast ciemne chromowane elementy wykończenia, takie jak rama grilla przedniego, przedni spoiler i lusterka boczne kontrastują z kolorem nadwozia.
Unikalny styl auta podkreśla zastosowana paleta barw: oprócz czterech lakierów metalizowanych (Candy White, Magnetic Tech, Midnight Black i Urban Silver), CUPRA Leon będzie dostępna także w dwóchkolorach specjalnych (Desire Red i Graphene Grey), oraz dwóch wersjach matowych (Magnetic Tech Matt i Petrol Blue Matt).
Zwieńczeniem wyglądu auta są 19-calowe felgi aluminiowe – dostępne w kolorze miedzianym lub srebrnym (18-calowe felgi aluminiowe są standardem w wersji o mocy 245 KM, podczas gdy pozostałe wersje z oferty wyposażono w felgi aluminiowe 19''), które kryją hamulce Brembo 370 mm w kolorze miedzi. Dzięki sześciu różnym modelom felg aluminiowych klienci mogą nadać swojemu pojazdowi indywidualny styl.
– Design CUPRY Leona to wynik połączenia atletycznej sylwetki i unikalnej elegancji – obie te cechy są niezbędne, by stworzyć auto tak wyjątkowe, jak to – powiedział Alejandro Mesonero-Romanos, dyrektor ds. designu w SEAT/CUPRA – Opływowe linie sylwetki i dopracowane kształty perfekcyjnie oddają to, co najważniejsze podczas jazdy tym samochodem: czystą radość, której nie sposób się oprzeć.
Umieszczone na całej szerokości pojazdu światła tylne podkreślają linię auta, a rury wydechowe (dwie w wersjach o niższej mocy lub cztery w wariantach o wyższej mocy), dyfuzor i spojler dodają sylwetce sportowego sznytu.
Dodatkowe elementy wyposażenia na zewnątrz auta nie pełnią wyłącznie estetycznej roli, ale mają też zastosowanie praktyczne. To dzięki nim sylwetka modelu CUPRA Leon jest bardziej opływowa i łatwiej pokonuje opór powietrza, co przekłada się na ekonomię spalania i wyższe osiągi. Właściwości aerodynamiczne nowej CUPRY Leona są o 8% lepsze niż w poprzednim modelu.
Wnętrze: komfort i wygoda
Jeszcze przed otwarciem drzwi CUPRA wita pasażerów napisem wyświetlanym na podłożu. Każdy element wnętrza samochodu, zaprojektowany w zgodzie z estetyką marki, potwierdza sportowy charakter modelu. Kierownicę samochodu wyposażono w przycisk służący do uruchamiania silnika i przełącznik trybu jazdy CUPRA, za nią zaś znajduje się wirtualny kokpit z 10-calowym ekranem dotykowym i systemem multimedialnym. Rozwiązanie to redukuje liczbę przycisków i nadaje elegancki, nowoczesny wygląd.
Umieszczone w całej kabinie elementy w kolorze miedzi i ciemnego chromu dodają subtelnego wyrazu. Deskę rozdzielczą i listwy drzwi wykończono ciemnym szczotkowanym aluminium w wyrafinowanych odcieniach. W drzwiach przednich umieszczono podświetlany próg, a panele drzwi i fotele zostały dopasowane do koloru nadwozia.
Fotele mogą dodatkowo podkreślić unikalny styl wnętrza, jako że o ich wyglądzie decyduje sam klient. Istnieje możliwość dopasowania różnych wersji foteli kubełkowych: standardowe fotele „Sharp Code CUPRA Tech” wykóczone są materiałem z bocznym pokryciem z PCV. Elektrycznie sterowane fotele „Genuine CUPRA Timeless” wyposażono w wykończenie z czarnej skóry i pamięć ustawień. Ta wersja jest dostępna także w kolorze Petrol Blue współgrającym z elementami deski rozdzielczej, co tworzy spójną kolorystycznie całość.
Wnętrze nowej CUPRY Leona zostało zaprojektowane tak, by zapewnić więcej przestrzeni dla kierowcy oraz pasażerów. Przestrzeń bagażową w wersji Sportstourer powiększono o 30 litrów. W rezultacie kabina auta ma w pełni odpowiadać na potrzeby kierowcy, który chce cieszyć się wyjątkową mocą Leona bez problemu mierząc się z codziennymi wyzwaniami.
Nowa CUPRA Leon: technologia świateł
Zespół inżynierów i projektantów wykorzystał zaawansowane systemy oświetlenia, by podkreślić dynamiczny styl i sylwetkę CUPRY Leona, a także by zwiększyć bezpieczeństwo jazdy.
Dostępna w standardowym wykończeniu technologia przednich świateł LED poprawia widoczność i zapewnia odpowiednie oświetlenie nawet najciemniejszej drogi. Nowa CUPRA Leon wyposażona została także w dynamiczne kierunkowskazy, które jeszcze dokładniej sygnalizują manewr.
Projektanci nowej CUPRY Leona wprowadzili rozwiązania w technologii LED również do wewnątrz auta. Wrażenia z jazdy potęguje ambientowe oświetlenie. Oprócz pełnienia funkcji estetycznej zastosowane światła są także częścią systemu monitorowania martwego pola oraz asystenta wysiadania.
CUPRA Leon została wyposażona również w funkcję powitania kierowcy. Krótki pokaz świateł można rozpocząć poprzez specjalny przycisk na kluczyku. Ponadto po otwarciu centralnego zamka światła zamontowane w drzwiach wyświetlają logo CUPRY na podłożu.
Connectivity: zasięg w każdej chwili
Wirtualny kokpit można dostosować do potrzeb kierowcy. Poza zwykłymi trybami pracy CUPRA Leon oferuje dodatkowy tryb Sport View, stworzony specjalnie dla samochodów CUPRA. Kierowca może odczytać na nim dane dotyczące obrotów silnika, aktualnego momentu obrotowego, mocy, ciśnienia doładowania turbosprężarki oraz przyspieszenia.
Samochód wyposażono dodatkowo w system multimedialny wyświetlany na 10-calowym ekranie Retina, obejmujący nawigację online 3D. Można nim sterować głosem i gestami. System wyposażony jest w funkcję Full Link, zapewniającą kompatybilność z bezprzewodową aplikacją Apple CarPlay oraz Android Auto. Wystarczy podłączyć telefon do pojazdu poprzez złącze USB lub Bluetooth, aby uzyskać dostęp do swoich ulubionych aplikacji. Lista kontaktów, muzyka i systemy map – wszystko, co może być potrzebne użytkownikowi, dostępne jest z poziomu samochodu w intuicyjny i bezpieczny sposób.
Kontakt głosowy to najprawdopodobniej najbardziej naturalna forma komunikowania się z urządzeniami. Dzięki tej funkcji nic nie odwróci uwagi kierowcy od jazdy, który może całkowicie skupić się na drodze. W dobie coraz popularniejszych asystentów w urządzeniach elektronicznych, taka forma komunikacji będzie nadal zyskiwać na atrakcyjności. Funkcja rozpoznawania głosu w samochodzie CUPRA Leon pozwala użytkownikowi wchodzić w interakcję z systemem multimedialnym za pośrednictwem języka potocznego. System reaguje na dwukrotne powtórzenie znanego na całym świecie hiszpańskiego powitania „Hola”. Dzięki komendom głosowym można w bezpieczny i bardzo prosty sposób wyszukać informacje dotyczące nawigacji bądź muzyki.
Aplikacja Connect dzięki wbudowanej karcie SIM zapewnia bezpośredni dostęp do wszystkich usług online z poziomu pojazdu. Usługa pozwala użytkownikom słuchać internetowego radia oraz ściągnąć nowe aplikacje w ramach nieustannie poszerzającego się ekosystemu dostępnych funkcji.
Zdalny dostęp do informacji o pojeździe, w tym do danych dotyczących jazdy, informacji parkingowych, statusie pojazdu oraz ustawieniach alertów dotyczących prędkości jest możliwy za pośrednictwem aplikacji na smartfonie. Użytkownicy hybrydowej wersji CUPRY Leona będą mogli dodatkowo zdalnie zarządzać procesem ładowania oraz klimatyzacją.
Zintegrowana karta SIM zwiększa bezpieczeństwo użytkowników, pozwalając na korzystanie z funkcji eCall. W razie zdarzenia drogowego pojazd umożliwia ręczne lub automatyczne nawiązanie kontaktu ze służbami ratunkowymi. W przypadku najniebezpieczniejszych sytuacji pojazd może wysłać kluczowe informacje, jak pozycja pojazdu, rodzaj silnika czy liczba pasażerów, by pomóc służbom ratunkowym w działaniu.
W nowej CUPRZE Leon nie trzeba się martwić o utratę łączności. Samochód posiada funkcję indukcyjnego ładowania urządzeń mobilnych w standardzie Qi.
Bezpieczeństwo: maksymalna ochrona
CUPRA to synonim wyjątkowej mocy, lecz marka dba także o inne istotne wyzwania stojące przed przemysłem motoryzacyjnym. CUPRĘ Leona można uznać za najbezpieczniejszy samochód w historii hiszpańskiego producenta. Nowy model łączy w sobie szereg rozwiązań zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwo oraz wygodę na co dzień.
Wśród najważniejszych elementów znajdują się: proaktywny tempomat, inteligentny asystent bezpieczeństwa (Emergency Assist) 3.0, asystent podróży (Travel Assist) i funkcja monitorowania martwego pola z systemem wspomagającym wysiadanie.
Proaktywny tempomat pomaga utrzymać stałą prędkość i odległość od pojazdu jadącego przed nami, a dzięki funkcji przewidywania (ACC Predictive) – korzystającej z danych kamery i systemu nawigacji – system dostosowuje prędkość do ograniczeń na drodze i układu ulic, usprawniając podróż.
System monitorowania martwego pola z systemem wspomagającym wysiadanie wykrywa to, czego nie dostrzega wzrok. Elektroniczny asystent emituje ostrzeżenia dźwiękowe o zbliżającym się pojeździe lub osobie, kiedy któryś z pasażerów chce wysiąść z auta po zaparkowaniu.
Kiedy ruch na drodze przybiera na sile, asystent jazdy w korku (Traffic Jam Assist) może przejąć kierowanie pojazdem, ułatawiając kierowcy podróż. System utrzymuje odległość od pojazdu z przodu, pozostaje na pasie ruchu, steruje układem hamowania oraz – przy pomocy asystenta pasa ruchu – zachowuje centralną pozycję auta na pasie.
Jednym z najważniejszych nowych rozwiązań jest funkcja inteligentnego asystenta bezpieczeństwa, który dba o to, by kierowca był skupiony na drodze poprzez ograniczenie rozpraszających bodźców wizualnych czy dźwiękowych. Jeśli kierowca odpowiednio nie zareaguje, system może rozpocząć hamowanie. Jeśli to nie przyniesie efektu, asystent może całkowicie zatrzymać pojazd i uruchomić światła awaryjne. Kiedy auto się całkowicie zatrzyma, CUPRA Leon jest w stanie automatycznie skontaktować się z odpowiednimi służbami za pomocą systemu eCall.
Nowa CUPRA Leon trafi do sprzedaży w czwartym kwartale tego roku.
DANE TECHNICZNE
(opisywanych modeli)
CUPRA Leon 245 KM PHEV (wersja 5-drzwiowa i Sportstourer)
Silnik
|
1.4 TSI
|
Cylindry/Tłoki
|
4 cylindry/16 tłoków
|
Pojemność skokowa
|
1395 m3
|
Średnica i skok
|
74.5x80.0
|
Stopień sprężenia
|
10:1
|
Silnik elektryczny
|
85 kW
|
Akumulator
|
16 kWh
|
Maksymalna moc
|
245 KM
|
Maksymalny moment obrotowy
|
400 Nm
|
Zasięg w zasilaniu elektrycznym (wg WLTP)
|
do 60 km
|
CUPRA Leon 245 KM (wersja 5-drzwiowa i Sportstourer)
Silnik
|
2.0 TSI
|
Cylindry/Tłoki
|
4 cylindry/16 tłoków
|
Pojemność skokowa
|
1984 cc
|
Średnica i skok
|
82.5x92.8
|
Stopień sprężenia
|
9,6:1
|
Maksymalna moc
|
245 KM
|
Maksymalny moment obrotowy
|
370 Nm
|
CUPRA Leon 300 KM (wersja 5-drzwiowa i Sportstourer)
Silnik
|
2.0 TSI
|
Cylindry/Tłoki
|
4 cylindry/16 tłoków
|
Pojemność skokowa
|
1984 cc
|
Średnica i skok
|
82.5x92.8
|
Stopień sprężenia
|
9,3:1
|
Maksymalna moc
|
300 KM
|
Maksymalny moment obrotowy
|
400 Nm
|
CUPRA Leon 310 KM (wyłącznie w wersji Sportstourer z napędem 4Drive)
Silnik
|
2.0 TSI
|
Cylindry/Tłoki
|
4 cylindry/16 tłoków
|
Pojemność skokowa
|
1984 cc
|
Średnica i skok
|
82.5x92.8
|
Stopień sprężenia
|
9,3:1
|
Maksymalna moc
|
310 KM
|
Maksymalny moment obrotowy
|
400 Nm
|