Wzornictwo użytkowe wkraczające w obszar sztuki, filmy, obrazy i dźwięki, stanowią bardzo skuteczny język komunikacji, nie wymagający tłumacza. Zajrzeliśmy na profil Departure Lane w Tumblr i na kanał Lexusa YouTube, aby zrozumieć tę oryginalną formę promocji, która przewrotnie oferuje odbiorcy odpoczynek od motoryzacji oraz szerokie spojrzenie na sprawy sztuk wizualnych i ludzkich emocji.
Design - droga do zjawisk nieoczekiwanych
Serwis Tumblr służy do dzielenia się obrazem, klipami, muzyką, jednak profil „Departure Lane” prowadzony pod egidą Lexusa w sposób prosty i intuicyjny pozwala chwalić się naprawdę interesującymi fotografiami i animacjami udanych projektów, znanych i nieznanych specjalistów wzornictwa przemysłowego, architektury, stylizacji. To punkt startowy dla wszystkich poszukujących inspiracji w tworzeniu kształtów.
Znajdziemy tam i fotografie cieszących oko nowoczesnych mebli i sprzętów sprzed prawie wieku, które stały się ikonami stylu. Są piękne ujęcia znanych budowli i wyjątkowe detale przedmiotów codziennego użytku, zaprojektowanych przez prawdziwych artystów w swoim fachu. Sztuka projektowania rzuca nowe, oryginalne światło na to co stare i to co nowe, znane i nieznane. Proces ten rozszerza granice naszej percepcji, prowadzi do świata skojarzeń i inwencji. To uniwersalna siła działająca na każdej szerokości geograficznej, jaką wykorzystują twórcy profilu „Departure Lane”.
Ludzie Lexusa zrozumieli, że sam design to droga do zjawisk ekscytujących i nieoczekiwanych, dlatego firma jest organizatorem jednego z najbardziej interesujących konkursów dla młodych projektantów „Lexus Design Awards”. Właśnie zakończyło się przyjmowanie zgłoszeń do edycji 2014, której tematem jest „Ciekawość”. Podobnie jak przed rokiem, z całego świata wpłynęło ponad tysiąc projektów. Spośród nich, jurorzy już w styczniu wybiorą 12 prac zwycięzców, którzy mogą liczyć na szeroką promocję oraz zaproszenie na Milan Design Week 2014, a dwaj najwyżej ocenieni laureaci otrzymają po pięć milionów jenów na pokrycie kosztów produkcji prototypów pod okiem mentorów, znanych mistrzów designu.
Film – najważniejsza ze sztuk
Wyjątkowym przykładem strategii wspierania piękna i humanizmu w marketingu jest projekt „Lexus Short Films” w serwisie YouTube. O pięciu filmach finansowanych przez firmę i zrealizowanych w roku 2013 wspólnie ze studiem The Weinstein Company krążą wśród internautów legendy. W świecie reklamy motoryzacyjnej zdominowanej przez mniej lub bardziej wymyślne spoty, których głównym bohaterem w zmieniającej się scenerii jest zwykle karoseria, technologia, silnik, dopiero na końcu kierowca, krótkie filmy Lexusa błyszczą inwencją i wyrastają wysoko ponad przeciętność. Co daje im taką przewagę w konkurencyjnej branży? Może przekazanie pałeczki młodym, nawet bardzo młodym twórcom, może zaryzykowanie wsparcia dla filmów tak oryginalnych w scenariuszu, że wydawałoby się niewykonalnych, może po prostu rezygnacja ze skrótów, sloganów, natrętnej autopromocji, odwołanie się do inteligencji widza. Wszystkie projekty są uniwersalne, stworzyli je młodzi artyści z różnych kultur. Kto wprowadzi w wyszukiwarce You Tube hasło „Lexus Short Films” znajdzie z pewnością takie perełki jak „Beyond memories” Cristiny Molino, zapraszające do dziwnego sennego lasu, albo „Lepsze jutro” Mitsuyo Miyazaki osadzone w świecie japońskiej mangi, czy sugestywny film „Uczeń” Chińczyka Chan Chung Ki - magiczną opowieść o wizjach i widzeniu. Dobrze jest znaleźć w filmie drogę, którą prowadzi cię artysta, nie marketingowiec. Nawet jeśli w krótkich filmach są niedoskonałości, jeśli łatwo młodym filmowcom wypomnieć naiwność, trudno odmówić im szczerości, te kreacje są prawdziwe.
JAK POWSTAWAŁ "BEYOND MEMORIES”
Lexus Short Films: "Pupil"
Przed kilkoma dniami światło dzienne ujrzał kolejny wart śledzenia projekt filmowy, oddany w ręce młodym artystom „Amazing in motion”. Film „Rój” to wyższa szkoła animacji – zaproszenie w XXI wiek.
Amazing in Motion – SWARM:
Jak powstawał Amazing in Motion – SWARM:
Jak powstawał Amazing in Motion – SWARM: