„Sympozjum jest ważnym dla Audi forum, skupiajÄ…cym siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na technikach oÅ›wietlenia, a beneficjentami tych branżowych rozmów i prezentacji sÄ… nasi klienci” - wyjaÅ›nia dr Wolfgang Huhn, kierownik dziaÅ‚u rozwoju oÅ›wietlenia Audi. Marka z Ingolstadt to lider prac nad nowoczesnymi technikami oÅ›wietlenia. Jednym z takich rozwiÄ…zaÅ„, wprowadzonych na rynek przez Audi, sÄ… reflektory diodowe. „PostÄ™p techniczny i zwiÄ™kszajÄ…ca siÄ™ skala produkcji pozwalajÄ… nam zaoferować klientom doskonaÅ‚e oÅ›wietlenie, którego koszt jest dodatkowo bardzo atrakcyjny w stosunku do otrzymywanych korzyÅ›ci” - mówi Huhn. „Inżynierowie Audi odpowiedzialni za rozwój oÅ›wietlenia Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracujÄ… z projektantami. Razem, tworzÄ…c jeden zespóÅ‚, kreujÄ… harmonijny stylistycznie wyglÄ…d zarówno jednostek Å›wietlnych, jak i emitowanego Å›wiatÅ‚a. To również ogromny benefit dla kierowcy.”
BezpoÅ›rednio po prezentacji laureata Nagrody Nobla Shuji Nakamura, Stephan Berlitz, kierownik dziaÅ‚u rozwoju innowacji Å›wietlnych Audi, swojÄ… prezentacjÄ… pod tytuÅ‚em „przyszÅ‚ość technologii Å›wietlnej”, rozpocznie seriÄ™ referatów wygÅ‚aszanych przez goÅ›ci sympozjum ISAL 2015. Oprócz przedstawienia seryjnie dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„, takich jak np. reflektor Matrix LED lub systemy asystentów Å›wiatÅ‚a, referenci Audi przedstawiÄ… tematy przyszÅ‚oÅ›ciowe, np. reflektory laserowe Matrix Laser. W rozwiÄ…zaniu tym, źródÅ‚em Å›wiatÅ‚a jest przestrzennie oddzielony od reflektora laser, a za inteligentnÄ… dystrybucjÄ™ wiÄ…zki Å›wiatÅ‚a odpowiada mikrolustro.
„Techniki Matrix LED i Matrix Laser majÄ… jeszcze bardzo dużo potencjaÅ‚u” - podkreÅ›la Stephan Berlitz. Jednym z rozwiÄ…zaÅ„ planowanych do wdrożenia przez Audi, jest wykorzystanie systemu kamer do precyzyjnego sterowania Å›wiatÅ‚em. W ten sposób, technika car to X, czyli wspóÅ‚praca naszego samochodu z innymi autami i z infrastrukturÄ…, pomoże tam, gdzie nie siÄ™ga wzrok osoby prowadzÄ…cej samochód. „Prace w obszarze oÅ›wietlenia ukierunkowane sÄ… w tÄ… stronÄ™, by możliwa byÅ‚a jak najÅ›ciÅ›lejsza interakcja pomiÄ™dzy nami, innymi kierowcami i caÅ‚ym otoczeniem.” - podkreÅ›la Berlitz. PrzykÅ‚adem sÄ… tu tak zwane „Å›wiatÅ‚a przebudowy”. W rozwiÄ…zaniu tym, nad którym aktualnie pracujÄ… inżynierowie Audi, precyzyjne pasy Å›wiateÅ‚ okreÅ›lajÄ… szerokość pojazdu na jezdni. DziÄ™ki temu, kierowca czuje siÄ™ dobrze prowadzony i może pewnie przejechać przez zwężenia.
Audi, bÄ™dÄ…c czoÅ‚owÄ… na Å›wiecie markÄ… opracowujÄ…cÄ… rozwiÄ…zania dotyczÄ…ce oÅ›wietlenia, wytycza wciąż nowe drogi w tej dziedzinie. Najlepszymi tu przykÅ‚adami sÄ… diodowe Å›wiatÅ‚a do jazdy w dzieÅ„, które po raz pierwszy pojawiÅ‚y siÄ™ w roku 2004 w Audi A8 W12, pierwsze w peÅ‚ni diodowe reflektory w Audi R8 (2008), poÅ‚Ä…czenie dziaÅ‚ania reflektorów z danymi nawigacji w Audi A8 (2010), kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania w Audi R8 (2012) oraz najnowsze: reflektory diodowe Matrix w Audi A8 (2013), Å›wiatÅ‚a drogowe z wiÄ…zkÄ… laserowÄ… w Audi R8 LMX (2014) i system oÅ›wietlania znaków drogowych w modelu Audi A4 z diodowymi reflektorami Matrix (2015).
Prace badawcze i konstrukcyjne w tej dziedzinie, sÄ… w Ingolstadt i Nackarsulm caÅ‚y czas prowadzone. Na targach IAA 2015 koncern zaprezentowaÅ‚ samochód studyjny Audi e‑tron quattro concept z reflektorami Matrix OLED. Diody OLED (organic light emitting diode) majÄ… tÄ™ ogromnÄ… zaletÄ™, że doskonale potrafiÄ… poÅ‚Ä…czyć wymagania techniczne z najbardziej nawet wyszukanÄ… stylistykÄ…. W każdej jednostce oÅ›wietleniowej OLED sÄ… dwie elektrody, z których przynajmniej jedna musi być przezroczysta, zbudowane z kilku cienkich warstw organicznego póÅ‚przewodnika. Ich Å›wiatÅ‚o to zupeÅ‚nie nowy poziom homogenicznoÅ›ci, a jasność można regulować bezstopniowo. Dodatkowo, Å›wiatÅ‚o takie nie rzuca cienia i nie wymaga montażu reflektorów, Å›wiatÅ‚owodów i tym podobnych elementów optycznych. Nowe, elastyczne materiaÅ‚y noÅ›ne można formować w trzech wymiarach, co daje projektantom nowe możliwoÅ›ci. Cztery pierÅ›cienie chcÄ… na poczÄ…tku wprowadzić technikÄ™ OLED do produkcji seryjnej w Å›wiatÅ‚ach tylnych.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.
Koncern Audi w roku 2014 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 741 100 samochodów marki Audi. W roku 2014, przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 53,8 miliardów Euro, a jego zysk operacyjny wyniósÅ‚ 5,15 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata. Produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun i w Foshan (Chiny), a także w Dżakarcie (Indonezja). W roku 2015 produkcja samochodów marki Audi ruszy w Kurytybie (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 80 000 pracowników, z czego 58 000 w Niemczech. W latach 2015 - 2019 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 24 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.