-
Prawie 1/5 ankietowanych wie, jaka jest liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce
-
90 proc. respondentów uważa, że w Polsce jest za maÅ‚o stacji Å‚adowania samochodów elektrycznych
-
78 proc. respondentów nie zajęłoby swoim samochodem spalinowym miejsca parkingowego przeznaczonego dla aut elektrycznych, nawet gdyby siÄ™ spieszyÅ‚o
WedÅ‚ug badania InsightOut Lab, co trzeci Polak (33 proc.) uważa, że w Polsce zarejestrowanych jest mniej niż tysiÄ…c pojazdów elektrycznych. Tylko ok. 1/5 respondentów wie, ile „elektryków” obecnie jeździ po polskich drogach: 22 proc. ankietowanych wskazaÅ‚o, że liczba ta wynosi od 5 do 25 tysiÄ™cy pojazdów. Odsetek ten jest wiÄ™kszy wÅ›ród ludzi posiadajÄ…cych prawo jazdy (24 proc.) niż wÅ›ród tych, którzy prawa jazdy nie posiadajÄ… (16 proc). Pozyskane dane wskazujÄ… na to, że Polacy myÅ›lÄ…, że samochodów elektrycznych jest w tej chwili jeszcze bardzo niewiele.
WedÅ‚ug danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), pod koniec lutego 2020 roku liczba zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych w Polsce wynosiÅ‚a 9 803 sztuk. Z nich 58 proc. (5 700 pojazdów) to auta w peÅ‚ni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles), a 42 proc. (4 103 pojazdów) to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles)1). W ciÄ…gu pierwszych dwóch miesiÄ™cy 2020 roku zarejestrowanych zostaÅ‚o 1 166 „elektryków” – to blisko dwustuprocentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Oprócz tego, w 2019 roku 28 proc. Polaków zadeklarowaÅ‚o2), że w ciÄ…gu 3 lat rozważy zakup samochodu elektrycznego. Dla porównania, w 2018 roku byÅ‚o ich 17 proc., a w 2017 roku – tylko 12 proc.
Brak odpowiedniej infrastruktury i zbyt maÅ‚a liczba stacji Å‚adownia aut elektrycznych to jeden z gÅ‚ównych mitów dotyczÄ…cych elektromobilnoÅ›ci w Polsce. Niestety, stereotyp ten potwierdzajÄ… wyniki badania InsightOut Lab: aż 90 proc. Polaków uważa, że liczba stacji Å‚adowania „elektryków” nie jest wystarczajÄ…co duża, by móc swobodnie poruszać siÄ™ autem elektrycznym po ulicach (50 proc. odpowiedziaÅ‚o „zdecydowanie za maÅ‚o”, 40 proc. – „za maÅ‚o”).
Tymczasem, wedÅ‚ug danych PSPA3), w Polsce sÄ… już 1 093 stacje Å‚adowania samochodów elektrycznych, udostÄ™pniajÄ…ce Å‚Ä…cznie 2 028 punktów Å‚adowania. Liczba ta roÅ›nie z każdym miesiÄ…cem – jeszcze na koniec 2018 roku stacji Å‚adowania byÅ‚o okoÅ‚o 300, a pod koniec I kwartaÅ‚u 2019 r. ponad dwa razy wiÄ™cej – 646. Ponadto, obecnie na jeden publicznie dostÄ™pny punkt Å‚adowania w Polsce przypada Å›rednio 3,5 BEV, podczas gdy w Niemczech i na SÅ‚owacji – 4 „elektryki” na jeden punkt4). To pokazuje, jak dynamicznie w Polsce zachodzÄ… zmiany infrastrukturalne.
Kolejne zmiany w infrastrukturze zajdÄ… dziÄ™ki przyjÄ™tej dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844, która weszÅ‚a w życie z dniem 9 lipca 2018 roku. Zgodnie z jej zapisami, we wszystkich krajach Unii Europejskiej przy nowych niemieszkalnych budynkach (np. biurowcach lub centrach handlowych) albo tych podlegajÄ…cych generalnemu odnowieniu, z liczbÄ… miejsc parkingowych wiÄ™kszÄ… niż 10, bÄ™dÄ… musiaÅ‚y powstać miejsca dopasowane do Å‚adowania aut elektrycznych. Na pięć zwykÅ‚ych miejsc parkingowych, musi powstać minimum jedno miejsce dla „elektryków”. Oprócz tego, dyrektywa nakÅ‚ada obowiÄ…zek wyposażenia dodatkowych miejsc w infrastrukturÄ™ kablowÄ…, uÅ‚atwiajÄ…cÄ… późniejszÄ… instalacjÄ™ punktu Å‚adowania. Wszystkie kraje czÅ‚onkowskie UE miaÅ‚y czas na transpozycjÄ™ tej dyrektywy do 10 marca 2020 roku.
Prywatna stacja benzynowa
Mimo, że obecnie liczba samochodów spalinowych wielokrotnie przewyższa liczbÄ™ elektrycznych, o gotowoÅ›ci Polaków na elektromobilnÄ… zmianÄ™ mogÄ… Å›wiadczyć przywiÄ…zania do istniejÄ…cych nawyków.
InsightOut Lab zapytaÅ‚ respondentów, czy chcieliby mieć dystrybutor paliwa na swoim miejscu parkingowym – wyÅ‚Ä…cznie do swojego użytku. Prawie poÅ‚owa (44 proc.) ankietowanych odpowiedziaÅ‚a, że zdecydowanie lub raczej skorzystaÅ‚aby z takiej możliwoÅ›ci. WÅ›ród osób w wieku 18-24 lata chęć posiadania domowej stacji benzynowej wyraziÅ‚o 59 proc. badanych, a wÅ›ród osób w wieku 55 lub starszych – 27 proc.
Wyraźne różnice widać też w zależnoÅ›ci od miejsca zamieszkania badanych: 50 proc. mieszkaÅ„ców wsi zdecydowanie lub raczej chciaÅ‚oby mieć możliwość posiadania wÅ‚asnego dystrybutora paliwa. Tak samo odpowiedziaÅ‚o 35 proc. mieszkaÅ„ców dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkaÅ„ców).Wynik ten wskazuje, że jesteÅ›my skÅ‚onni do uÅ‚atwieÅ„ infrastrukturalnych – podczas gdy budowa przydomowej stacji benzynowej jest raczej nierealna, to w wielu przypadkach instalacja wÅ‚asnego punktu Å‚adowania auta elektrycznego jest czymÅ› możliwym.
Obecnie wiÄ™kszość Polaków już ma możliwość zorganizowania prywatnej „stacji benzynowej” dla samochodów elektrycznych – ponad poÅ‚owa z nas mieszka w domach, w których także można Å‚adować auta zasilane prÄ…dem (wedÅ‚ug opracowania HRE Investments na podstawie danych Eurostat za 2018 rok, 44 proc. Polaków mieszka w blokach). OczywiÅ›cie, każdy budynek ma inne możliwoÅ›ci energetyczne, a czas Å‚adowania auta ze zwykÅ‚ego, konwencjonalnego gniazdka może być bardzo dÅ‚ugi. Dlatego producenci aut elektrycznych majÄ… dla swoich klientów różne rozwiÄ…zania. Na przykÅ‚ad, Volkswagen proponuje posiadaczom „elektryków” zainstalowanie w miejscu zamieszkania prywatnej stacji Å‚adowania (wallbox ID.Charger), poprzedzone audytem energetycznym.
„Zielone” miejsca parkingowe
Ustawa o elektromobilnoÅ›ci, która weszÅ‚a w życie 22 lutego 2018 roku, pozwala wÅ‚aÅ›cicielom samochodów elektrycznych jeździć po buspasach i za darmo parkować w strefach pÅ‚atnego parkowania. Na wielu parkingach w Polsce już pojawiÅ‚y siÄ™ specjalnie oznaczone miejsca wyÅ‚Ä…cznie dla „elektryków”.
InsightOut Lab sprawdziÅ‚ nastawienie Polaków do takich „zielonych” miejsc parkingowych. Respondenci zostali zapytani, czy gdyby siÄ™ spieszyli, a jedynym wolnym miejscem byÅ‚oby to przeznaczone tylko dla aut elektrycznych, to zajÄ™liby je. Wyniki pokazaÅ‚y, że aż 78 proc. ankietowanych nie zaparkowaÅ‚oby auta spalinowego na „zielonej kopercie”. Co ciekawe, najwiÄ™kszy odsetek osób, które przyznaÅ‚y, że skorzystaÅ‚yby z parkingu dla aut elektrycznych, jest wÅ›ród ludzi mÅ‚odych w wieku 18-24 lata (34 proc.) i prawie dwa razy mniejszy u osób w wieku 55 lat i wiÄ™cej (17 proc.).
Respondenci zostali także zapytani, czy sÄ…dzÄ…, że inni kierowcy zajÄ™liby miejsce parkingowe dla „elektryków” – aż 69 proc. respondentów uważa, że tak. Wynik ten wskazuje na to, że wiÄ™kszość z nas ma gorsze zdanie na temat innych kierowców. Bardziej sceptyczne sÄ… kobiety: 75 proc. ankietowanych paÅ„ uważa, że inni kierowcy zaparkowaliby swoje auto na miejscu dla aut elektrycznych. Tego samego zdania jest też 64 proc. mężczyzn.
Wyniki badaÅ„, przeprowadzonych przez InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen, odzwierciedlajÄ… podejÅ›cie Polaków do samochodów elektrycznych i zachodzÄ…cych zmian w infrastrukturze. Mimo istniejÄ…cych w spoÅ‚eczeÅ„stwie opinii, że przywileje dla „elektryków” to przesada (przecież, zdaniem respondentów, takich aut w Polsce jest dosyć maÅ‚o), Polacy skÅ‚onni sÄ… do szanowania nowych zasad, dotyczÄ…cych elektromobilnoÅ›ci.
Badanie zostaÅ‚o zrealizowane przez InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen w panelu Ariadna w dn. 13-17 marca 2020 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie N=1065 osób metodÄ… CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony www). Kwoty zostaÅ‚y dobrane wedÅ‚ug reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla: pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania.
Pełne wyniki badań są dostępne na stronie InsightOut Lab: www.insightoutlab.com.
1) – Licznik ElektromobilnoÅ›ci, uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski ZwiÄ…zek PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego.
2) – Raport PSPA – Barometr Nowej MobilnoÅ›ci 2019/2020.
3) – Licznik ElektromobilnoÅ›ci, uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski ZwiÄ…zek PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego.
4) – Raport PSPA – Barometr Nowej MobilnoÅ›ci 2019/2020.