W fabryce SEAT-a przez 24h na dobę pracuje ponad 2 tysiące robotów. Ich działaniu przyglądała się Madeline Gannon, prelegentka Masterclass by SEAT na festiwalu Sónar+D w Barcelonie. Przy okazji swojej podróży do Hiszpanii artystka i badaczka odwiedziła również fabrykę w Martorell, gdzie opowiedziała o relacji łączącej ludzi i roboty oraz o miejscu technologii w sztuce.
432 500 dolarów – tyle wynosiÅ‚a cena wywoÅ‚awcza portretu namalowanego przez algorytm, który potencjalni nabywcy z zaciÄ™ciem licytowali w domu aukcyjnym Christie’s w Nowym Jorku. DzieÅ‚o zatytuÅ‚owane „Portret Edmonda de Belamy” to dowód na to, że technologia i sztuczna inteligencja wkraczajÄ… na coraz wiÄ™cej terytoriów zarezerwowanych dotÄ…d niemal wyÅ‚Ä…cznie dla czÅ‚owieka, w tym sztukÄ™. W ostatnim czasie mnożą siÄ™ przykÅ‚ady artystycznych projektów robotów – wystarczy wspomnieć o humainodzie Ai-Da, czyli pierwszej w historii artystce obdarzonej sztucznÄ… inteligencjÄ…, która ma już na koncie pierwsze solowe wystawy.
Ludzie nie tylko zaszczepiajÄ… artystyczne aspiracje w robotach i przyglÄ…dajÄ… siÄ™ z fascynacjÄ…, czym to zaowocuje. Pojawianie siÄ™ nowych technologii w obszarze sztuki sprawia, że artyÅ›ci z krwi i koÅ›ci czujÄ… potrzebÄ™ wejÅ›cia w dialog z zaawansowanymi maszynami. Mechaniczna precyzja i niezachwiana pewność dziaÅ‚ania robotów stajÄ… siÄ™ dla ludzi źródÅ‚em inspiracji.
2000 robotów w doskonaÅ‚ej synchronizacji
W fabryce SEAT-a w Martorell nieustannie pracuje ponad 2 tysiÄ…ce robotów, zaprogramowanych do dziaÅ‚ania w zdumiewajÄ…cej harmonii. Linia montażowa przypomina sceneriÄ™ z powieÅ›ci science fiction, w których maszyny wyrÄ™czajÄ… ludzi w powtarzalnych czynnoÅ›ciach. Niektóre z nich mierzÄ… ponad 6 metrów wysokoÅ›ci i potrafiÄ… unieść 700 kg, majÄ… sześć osi i możliwość obrotu o 720°. Roboty mogÄ… wykonać nawet 16 tysiÄ™cy poÅ‚Ä…czeÅ„ spawanych dziennie. DziÄ™ki wspólnemu wysiÅ‚kowi maszyn i 1700 pracowników, co 68 sekund powstaje jedno podwozie.
FabrykÄ™ odwiedziÅ‚a ostatnio Madeline Gannon, artystka i badaczka, która w swojej pracy zajmuje siÄ™ zagadnieniem relacji Å‚Ä…czÄ…cej czÅ‚owieka z zaawansowanÄ… technologiÄ…. Na pytanie o to, jakie to uczucie znajdować siÄ™ w pobliżu 2 tysiÄ™cy robotów, odpowiedziaÅ‚a:
– To moja pierwsza w życiu wizyta w fabryce samochodów. Nigdy nie byÅ‚am otoczona takÄ… liczbÄ… robotów, czujÄ™ siÄ™ jak dziecko w sklepie ze sÅ‚odyczami. Jestem podekscytowana, obserwujÄ…c, jak te maszyny pracujÄ… wokóÅ‚ mnie, jak każda z nich ma swój udziaÅ‚ w tworzeniu czegoÅ› tak zÅ‚ożonego jak samochód. CaÅ‚y budynek to jeden wielki trójwymiarowy robot, to niesamowite!
Artystka przyznała, że odwiedziny w ośrodku produkcyjnym SEAT-a okazały się niezwykle pobudzające intelektualnie:
– Wspaniale byÅ‚o przyglÄ…dać siÄ™, jak te maszyny pracujÄ… i w jakie narzÄ™dzia sÄ… wyposażone, aby mogÅ‚y wykonywać swoje zadania. Teraz mam gÅ‚owÄ™ peÅ‚nÄ… pomysÅ‚ów na jeszcze bardziej kreatywne instalacje artystyczne. Wizyta zainspirowaÅ‚a mnie do rozpoczÄ™cia kolejnego projektu w Pittsburgu, amerykaÅ„skiej stolicy robotyki, gdzie mieszkam.
Artystka, która zaklina roboty
Madeline Gannon zyskaÅ‚a przydomek „zaklinaczki robotów”, ponieważ w swojej pracy stara siÄ™ opracować metody komunikacji pomiÄ™dzy ludźmi a robotami. Artystka dostrzegÅ‚a, że sztuczna inteligencja opuszcza laboratoria i przedostaje siÄ™ do niemal każdej strefy ludzkiej aktywnoÅ›ci.
– W miarÄ™ jak kroczymy ku przyszÅ‚oÅ›ci, roboty stajÄ… siÄ™ fundamentalnÄ… częściÄ… naszego codziennego życia. Jako artystka, projektantka i badaczka szukam sposobów na pokazanie, że sÄ… one nie tylko użyteczne, ale także mogÄ… stać siÄ™ dla nas bardzo znaczÄ…ce. I do tego potrzebujÄ™ sztuki – aby eksplorować scenariusze przyszÅ‚oÅ›ci, w których maszyny odgrywajÄ… pozytywnÄ… rolÄ™.
Choć przy pierwszym kontakcie zainteresowania Gannon mogą wydawać się nieco ekscentryczne, okazuje się, że przyjmuje ona bardzo humanistyczną perspektywę.
– OpracowujÄ™ sposoby komunikacji poprzez jÄ™zyk ciaÅ‚a, aby stworzyć więź pomiÄ™dzy nami a maszynami. Kiedy pracujÄ™ z robotem, mój cel to zaskoczenie ludzi. Wszyscy mamy jakieÅ› wyobrażenie na temat tego, jakie roboty sÄ…, a ja chcÄ™ udowodnić, że istnieje mnóstwo sposobów na wykorzystanie tej fantastycznej technologii, nie tylko do automatyzacji, ale również jako drogÄ™ do zwiÄ™kszenia ludzkiej empatii – komentuje artystka.
Sónar+D – wsparcie SEAT-a dla futurystycznych rozwiÄ…zaÅ„
Amerykanka Madeline Gannon zawitaÅ‚a do fabryki przy okazji swojej podróży do Barcelony, gdzie na zaproszenie SEAT-a wzięła udziaÅ‚ w projekcie Sónar+D. Tegoroczna edycja tego miÄ™dzynarodowego festiwalu muzyki, kreatywnoÅ›ci i technologii odbyÅ‚a siÄ™ we Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy z hiszpaÅ„skÄ… markÄ…. SEAT odpowiadaÅ‚ za zorganizowanie innowacyjnego formatu spotkaÅ„ inspiracyjnych, w trakcie których dyskutowano o kierunkach rozwoju twórczych przedsiÄ™biorstw i o potencjale drzemiÄ…cym w sztucznej inteligencji – Sónar+D MasterClasses. Gannon jako jedna z prelegentek opowiedziaÅ‚a o relacji pomiÄ™dzy artystami a robotami. To kolejne przedsiÄ™wziÄ™cie SEAT-a dowodzÄ…ce zaangażowaniu hiszpaÅ„skiej marki we wspieranie dziaÅ‚alnoÅ›ci artystycznej.