Od stycznia do czerwca obroty zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ w porównaniu z poprzednim rokiem o 8 procent do 42,7 miliarda euro – najbardziej przyczyniÅ‚a siÄ™ do tego dużo wiÄ™ksza sprzedaż. W pierwszym póÅ‚roczu 2018 roku dostarczono klientom 3,12 miliona pojazdów, co jest nowym rekordowym wynikiem. Wynik operacyjny bez zdarzeÅ„ nadzwyczajnych wzrósÅ‚ o 20 procent do 2,1 miliarda euro, operacyjna stopa zwrotu z inwestycji zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ do poziomu 5,0 procent (w zeszÅ‚ym roku 4,5 procenta). W zwiÄ…zku z przezwyciężaniem skutków kryzysu wokóÅ‚ diesli marka odnotowaÅ‚a w pierwszym póÅ‚roczu jednorazowe obciążenia w wysokoÅ›ci 1,6 miliarda euro. Zysk operacyjny po uwzglÄ™dnieniu zdarzeÅ„ nadzwyczajnych wyniósÅ‚ wiÄ™c 0,5 miliarda euro.
Nowe modele napÄ™dzajÄ… rozwój
Dobry wynik operacyjny w pierwszym póÅ‚roczu pokazuje, że zmiany wprowadzane w obrÄ™bie marki Volkswagen stopniowo przynoszÄ… efekty. Nasze nowe modele cieszÄ… siÄ™ bardzo dużym uznaniem klientów na caÅ‚ym Å›wiecie. Panujemy przy tym nad kosztami. Musimy nadal konsekwentnie kroczyć tÄ… drogÄ… i jeszcze bardziej zwiÄ™kszyć tempo naszej transformacji, żeby na trwaÅ‚e zwiÄ™kszyć rentowność marki Volkswagen do poziomu zapewniajÄ…cego skuteczność w starciu z konkurencjÄ… oraz zapewnić jej bezpieczeÅ„stwo na przyszÅ‚ość” – powiedziaÅ‚ dr Arno Antlitz, CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Finansów marki Volkswagen.
W drugiej poÅ‚owie roku wyzwaniem okaże siÄ™ konieczność przejÅ›cia na nowÄ…, angażujÄ…cÄ… wiÄ™cej czasu procedurÄ™ homologacyjnÄ… WLTP. Marka spodziewa siÄ™, że od trzeciego kwartaÅ‚u bÄ™dzie to miaÅ‚o wpÅ‚yw na wynik operacyjny oraz pÅ‚ynność finansowÄ…. Mimo to, zarzÄ…d marki potwierdziÅ‚ swojÄ… prognozÄ™ wyników na caÅ‚y 2018 rok: obroty wzrosnÄ… do 10 procent, operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniesie od 4 do 5 procent, a operacyjny przepÅ‚yw pieniÄ™dzy przed zdarzeniami nadzwyczajnymi bÄ™dzie pozytywny.
DziÄ™ki ofensywie w dziedzinie SUV-ów marka roÅ›nie we wszystkich regionach Å›wiata
Dobra sytuacja w pierwszym póÅ‚roczu jest przede wszystkim wynikiem skutecznej ofensywy prowadzonej przez markÄ™ Volkswagen w zakresie aut typu SUV. Tiguan staÅ‚ siÄ™ Å›wiatowym bestsellerem, w drugim kwartale natomiast z sukcesem wprowadzono na rynek nowÄ… generacjÄ™ Touarega, flagowego modelu marki. Dużą popularnoÅ›ciÄ… w Europie cieszy siÄ™ także T-Roc – od chwili rozpoczÄ™cia jego sprzedaży, w czwartym kwartale zeszÅ‚ego roku, przyjÄ™to na ten model ponad 100.000 zamówieÅ„. Tuż przed rynkowym debiutem znajduje siÄ™ niedawno zaprezentowany kolejny SUV Volkswagena – T-Cross.
W ciÄ…gu roku Volkswagenowi udaÅ‚o siÄ™ zwiÄ™kszyć udziaÅ‚ aut typu SUV w sprzedaży na caÅ‚ym Å›wiecie z 13 procent w pierwszym póÅ‚roczu 2017 roku do 18 procent dzisiaj. Wzrost ten widać zwÅ‚aszcza w Europie, gdzie udziaÅ‚ SUV-ów zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ w ciÄ…gu roku z 17 do 25 procent. W Ameryce PóÅ‚nocnej wzrósÅ‚ on niemal czterokrotnie – z 10 do 38 procent.
W pierwszym póÅ‚roczu Volkswagen zwiÄ™kszyÅ‚ dostawy do klientów we wszystkich regionach Å›wiata. Zarówno w Niemczech, jak i na najwiÄ™kszych rynkach w Europie Zachodniej, a także w Chinach i USA marka zwiÄ™kszyÅ‚a dostawy o kilka procent. Na rosnÄ…cych rynkach rosyjskim i brazylijskim wzrosÅ‚y one nawet o ponad 20 procent.
Znaczny udziaÅ‚ SUV-ów objÄ™tych dużą marżą oraz konsekwentne wprowadzanie zmian w poszczególnych regionach w pierwszym póÅ‚roczu 2018 przyczyniÅ‚y siÄ™ do znacznej poprawy rentownoÅ›ci marki Volkswagen. DziÄ™ki paktowi na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci uzyskano dalszy wzrost produktywnoÅ›ci. Do koÅ„ca 2018 roku powinna zostać zrealizowana kolejna obniżka kosztów w wysokoÅ›ci 2,2 miliarda euro; do 2020 roku – dziÄ™ki paktowi na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci – Volkswagen zamierza uzyskać w Niemczech oszczÄ™dność w wysokoÅ›ci 3 miliardów euro rocznie.
Aby wÅ‚asnymi siÅ‚ami dokonać niezbÄ™dnych inwestycji zwiÄ…zanych z wprowadzeniem aut elektrycznych i autonomicznych, a także aby zainwestować w przedsiÄ™wziÄ™cia z dziedziny cyfryzacji, Volkswagen musiaÅ‚ wygenerować dodatkowe Å›rodki. Sprostanie coraz ostrzejszej konkurencji także wymaga skutecznego zrealizowania postanowieÅ„ paktu na rzecz przyszÅ‚oÅ›ci i podjÄ™cia dalszych wysiÅ‚ków wykraczajÄ…cych poza rok 2020. Dlatego Rada Nadzorcza oraz Rada ZakÅ‚adowa w najbliższych miesiÄ…cach bÄ™dÄ… obradować na temat dalszych kroków i pracować wspólnie nad tym, by na trwaÅ‚e uczynić markÄ™ Volkswagen konkurencyjnÄ… i zdolnÄ… do stawienia czoÅ‚a wyzwaniom jakie niesie przyszÅ‚ość.