W zależności od dostępnej jeszcze pojemności wykrytej przez system, akumulator wysokonapięciowy może być ponownie w całości lub w części wykorzystany w pojeździe, otrzymać drugie życie jako mobilny lub stacjonarny rezerwuar energii lub być ponownie, w innowacyjnym procesie recyklingu, wykorzystany do produkcji nowych ogniw.
Pierwsza wersja oprogramowania BattMAN (ang.: Battery Monitoring Analysis Necessity), sÅ‚użąca do szybkiej i niezawodnej analizy wysokonapiÄ™ciowego akumulatora Audi e-tron, zostaÅ‚a opracowana przez dziaÅ‚ zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… Audi Brussels. ZnalazÅ‚o ono również zastosowanie jako narzÄ™dzie diagnostyczne dla kilku innych marek Grupy Volkswagen.
Jeszcze przed uruchomieniem pilotażowej instalacji do recyklingu akumulatorów w Salzgitter, oprogramowanie BattMAN zostaÅ‚o poddane pracom rozwojowym we wspóÅ‚pracy z ekspertami ds. recyklingu w Volkswagen Group Components. Po wielu miesiÄ…cach programowania i testowania, BattMAN ReLife staÅ‚ siÄ™ nowym narzÄ™dziem analitycznym, które w ciÄ…gu kilku minut pozwala na rzetelnÄ… pierwszÄ… ocenÄ™ akumulatora i wyznaczenie jego dalszej drogi. Poprzednio proces ten trwaÅ‚ kilka godzin.
Po podÅ‚Ä…czeniu do zÅ‚Ä…cz niskiego napiÄ™cia urzÄ…dzenie sprawdza najpierw, czy akumulator jest w ogóle w stanie komunikować siÄ™ i przesyÅ‚ać dane. NastÄ™pnie system wykrywa i wyÅ›wietla wszelkie komunikaty o bÅ‚Ä™dach, jak również rezystancjÄ™ izolacji, pojemność, temperaturÄ™ i napiÄ™cie ogniw. Axel Vanden Branden, inżynier ds. jakoÅ›ci w Audi Brussels wyjaÅ›nia: „JesteÅ›my w stanie zmierzyć wszystkie najważniejsze parametry ogniwa. NastÄ™pnie system sygnalizacji Å›wietlnej wskazuje stan ogniwa po ogniwie: zielony oznacza, że ogniwo jest w dobrym stanie, żóÅ‚ty, że wymaga dokÅ‚adniejszej kontroli, a czerwony, że ogniwo jest niesprawne.”
Pozwala to użytkownikowi na okreÅ›lenie ogólnego stanu baterii. Po okreÅ›leniu, do wyboru sÄ… trzy opcje:
PierwszÄ… z nich jest tzw. regeneracja, czyli proces, w którym bateria, po przeprowadzeniu prac oceniajÄ…cych jej aktualnÄ… wartość rynkowÄ…, ze wzglÄ™du na swój dobry lub bardzo dobry stan, może być ponownie wykorzystana jako część zamienna do pojazdów elektrycznych. Szereg powiÄ…zanych z tym koncepcji jest obecnie w fazie przygotowaÅ„.
W drugim wariancie akumulator - gdy jego stan jest Å›redni lub dobry - otrzymuje tzw. "drugie życie", co pozwala na jego dalsze użytkowanie poza pojazdem elektrycznym przez wiele lat. Może znaleźć zastosowanie np. w elastycznej stacji szybkiego Å‚adowania, mobilnym robocie Å‚adujÄ…cym, systemie transportu bez kierowcy lub wózku widÅ‚owym, a także w domowym, awaryjnym systemie zasilania.
Trzecia opcja wiąże siÄ™ z efektywnym recyklingiem w pilotażowym zakÅ‚adzie Volkswagen Group Components w Salzgitter w Niemczech, gdzie procesy mechaniczne delikatnie rozbierajÄ… tylko najbardziej wyczerpane akumulatory na ich podstawowe materiaÅ‚y, takie jak aluminium, miedź, tworzywa sztuczne i "czarny proszek". Ten "czarny proszek" zawiera cenne skÅ‚adniki baterii, takie jak lit, nikiel, mangan, kobalt i grafit, które zanim zostanÄ… ponownie przetworzone na materiaÅ‚ katodowy, sÄ… przez wyspecjalizowane firmy partnerskie oddzielane za pomocÄ… metod hydrometalurgicznych.
Frank Blome, szef dziaÅ‚u ogniw i systemów akumulatorowych w Volkswagen Group Components mówi: „Wiemy, że materiaÅ‚y akumulatorowe pochodzÄ…ce z recyklingu sÄ… tak samo efektywne jak nowe. Te materiaÅ‚y z recyklingu bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci ponownie wykorzystywane do produkcji ogniw."
Volker Germann, prezes zarzÄ…du Audi Brussels dodaje: „Rozwój BattMAN ReLife jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem sukcesu, do jakiego prowadzi wspóÅ‚praca miÄ™dzy różnymi markami Grupy Volkswagen.”