Kogo typujesz do zwycięstwa w mundialu?
NajÅ‚atwiej powiedzieć, że w mundialu zwycięży drużyna, która wygra w finale.
Trudno siÄ™ nie zgodzić, ale może zdradzisz nam z jakiego kraju bÄ™dzie to zespóÅ‚?
W piÅ‚ce trudno jest cokolwiek przewidzieć, no bo kto siÄ™ spodziewaÅ‚ tego, że Niemcy tak zdominujÄ… gospodarzy w póÅ‚finale? Ja mocno trzymaÅ‚em kciuki za europejskimi drużynami, choć do tej pory zespóÅ‚ ze starego kontynentu jeszcze nie triumfowaÅ‚ w Ameryce PoÅ‚udniowej. LiczyÅ‚em na to, że to wÅ‚aÅ›nie Holendrzy spotkajÄ… siÄ™ z Niemcami w ostatnim meczu turnieju. Gdybym miaÅ‚ wskazać faworyta finaÅ‚u Niemcy – Argentyna, to chyba wskazaÅ‚bym na naszych zachodnich sÄ…siadów, ze wzglÄ™du na ich doÅ›wiadczenie, zgranie i osobowoÅ›ci, jakie majÄ… w zespole. To bÄ™dzie ciekawy finaÅ‚ bo Niemcy wypoczÄ™ci i pobudzeni wygranÄ… z BrazyliÄ…, a Argentyna zmÄ™czona po dogrywce, strzelajÄ…ca maÅ‚o bramek, ale i tracÄ…ca maÅ‚o goli. JeÅ›li Niemcy zagrajÄ… poczÄ…tek agresywnie, wysoko ustawiÄ… pressing to Agrentyna nie bÄ™dzie miaÅ‚a szans. Jak bÄ™dzie graÅ‚a spokojnie i ostrożnie jak Holandia to Argentyna może mieć szansÄ™ ma wygranÄ…, ale osobiÅ›cie myÅ›lÄ™ że Niemcy pokażą swój dobry wyrachowany futbol i bÄ™dÄ… zasÅ‚użonym mistrzem Å›wiata.
Skoro o motywacji mowa – w trzeciej rundzie w Poznaniu osiÄ…gnÄ…Å‚eÅ› najlepszy wynik w historii swoich startów w Volkswagen Castrol Cup. To zasÅ‚uga motywacji czy zdecydowaÅ‚y inne czynniki?
PoznaÅ„ to tor, który już znam. Na innych obiektach obie sesje treningowe przeznaczaÅ‚em na zapoznanie siÄ™ z charakterystykÄ… i ukÅ‚adem obiektu, choć i tak trudno jest to zrobić w ciÄ…gu dwóch 30-minutowych sesji. W Poznaniu jechaÅ‚em już po raz czwarty, co zapewne przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na dobry wynik.
Jak oceniasz swój postÄ™p na tym torze w stosunku do ubiegÅ‚orocznych startów?
Nie sprawdzaÅ‚em różnic w czasach, ale czujÄ™, że powoli zaczynam ogarniać jazdÄ™, jakÄ… pokazujÄ… inni zawodnicy. Na poczÄ…tku jeździÅ‚em po prostu tak, jak umiaÅ‚em i tak, jak sam potrafiÅ‚em zrozumieć to, co trzeba robić za kierownicÄ…. W pierwszych startach bardzo dobrze byÅ‚o widać różnicÄ™ w tym jak hamowaÅ‚em czy przyspieszaÅ‚em, w porównaniu do innych kierowców. Pod tym wzglÄ™dem na pewno zrobiÅ‚em spory postÄ™p z czego siÄ™ bardzo cieszÄ™. Poza tym w ubiegÅ‚ym sezonie dużo częściej zdarzaÅ‚y mi siÄ™ sytuacje, w których nie do koÅ„ca wiedziaÅ‚em co i dlaczego siÄ™ dzieje z samochodem. W tym roku mam dużo lepszÄ… kontrolÄ™ nad wydarzeniami na torze.
W Poznaniu wywalczyÅ‚eÅ› dobre miejsce na starcie do pierwszego wyÅ›cigu, ale w drugim ruszaÅ‚eÅ› już z bardziej odlegÅ‚ej pozycji. SkÄ…d taka różnica miÄ™dzy twoimi dwoma najlepszymi czasami?
MyÅ›lÄ™, że jest to przede wszystkim zwiÄ…zane z moim niewielkim doÅ›wiadczeniem w wyÅ›cigach. CaÅ‚y czas jestem na etapie poznawania i sprawdzania moich możliwoÅ›ci na torach wyÅ›cigowych. Staram siÄ™ jeździć jak najszybciej, ale czasem każde kolejne kóÅ‚ko wydaje mi siÄ™ inne, wiÄ™c potrzebujÄ™ treningu i regularnoÅ›ci. Dużo obserwujÄ™ innych kierowców, bo moim zaÅ‚ożeniem jest sukcesywne skracanie dystansu, jaki dzieli mnie od czoÅ‚ówki. Jestem pewien, że bÄ™dzie coraz lepiej, ale takie różnice, jak w Poznaniu mogÄ… siÄ™ jeszcze zdarzać.
AnalizowaÅ‚eÅ› czego Ci zabrakÅ‚o, żeby w kwalifikacjach pojechać dwa szybkie i równe kóÅ‚ka?
Nie sprawdzaÅ‚em i nie analizowaÅ‚em. ByÅ‚em przede wszystkim zadowolony z tego, że osiÄ…gnÄ…Å‚em tak dobry czas i wywalczyÅ‚em tak wysokie miejsce na starcie do pierwszego wyÅ›cigu. Nowe zasady ustalania kolejnoÅ›ci na starcie nieco utrudniÅ‚y zadanie. Dla mnie lepsze byÅ‚yby zasady z poprzedniego sezonu. W ubiegÅ‚ym roku wynik z kwalifikacji decydowaÅ‚ o miejscu na starcie do pierwszego biegu, a do drugiego wyÅ›cigu ustawialiÅ›my siÄ™ zgodnie z miejscami zajÄ™tymi w pierwszym wyÅ›cigu, z tym że pierwsza ósemka ruszaÅ‚a w odwróconej kolejnoÅ›ci. Poza tym widzÄ™, że inni zawodnicy czasami też notujÄ… spore różnice miÄ™dzy dwoma najlepszymi czasami z kwalifikacji.
Jakie sÄ… różnice miÄ™dzy startem z ustawienia w poÅ‚owie stawki a startem z niższych pozycji?
Jest, oczywiÅ›cie, że jest. Przede wszystkim musisz obrać innÄ… taktykÄ™, bo jeÅ›li ruszasz do wyÅ›cigu w poÅ‚owie stawki, to przed sobÄ… masz kierowców, których chcesz wyprzedzić, a za tobÄ… czajÄ… siÄ™ kierowcy, którzy z kolei chcÄ… ciebie przeskoczyć. W takiej sytuacji trzeba mieć oczy bardzo szeroko otwarte. W każdej chwili na torze coÅ› siÄ™ może wydarzyć, wiÄ™c walka o pozycje trwa w zasadzie caÅ‚y czas. Z kolei z koÅ„ca stawki zdecydowanie trudniej siÄ™ przebić do przodu, także dlatego, że czasem jeden kierowca spowalnia caÅ‚Ä… grupÄ™ zawodników.
Rok temu mówiÅ‚eÅ› ze chcesz przede wszystkim osiÄ…gnąć metÄ™ i nie przeszkadzać innym zawodnikom w walce. Czy teraz, kiedy walczysz o punkty, też zostawiasz sobie margines czy tez jedziesz na limicie swoich możliwoÅ›ci?
Jak jeździÅ‚em jako VIP, to na poczÄ…tku nie byÅ‚em w stanie nawiÄ…zać walki z innymi kierowcami. Dopiero w trzecim starcie wiedziaÅ‚em, jak wyÅ›cigowy Golf GTI siÄ™ zachowuje, wiÄ™c mogÅ‚em myÅ›leć o konkurowaniu z innymi kierowcami. Mimo tego przede wszystkim nie chciaÅ‚em przeszkadzać zawodnikom, którzy walczÄ… o punkty. W tym sezonie jestem peÅ‚noprawnym uczestnikiem pucharu. Każde kóÅ‚ko to jest dla mnie nowa lekcja. CiÄ…gle uczÄ™ siÄ™ tego jak bronić swojej pozycji i jednoczeÅ›nie atakować zawodników przede mnÄ…. Taka nauka jest niesamowicie pasjonujÄ…ca. PrzykÅ‚adowo w jednym z wyÅ›cigów na EuroSpeedway Lausitz na dwa okrążenia przed metÄ… nie miaÅ‚em już Push – to – Passów, tuż za mnÄ… jechaÅ‚o dwóch konkurentów, a mimo tego udaÅ‚o mi siÄ™ obronić mojÄ… pozycjÄ™. Jeszcze jakiÅ› czas temu nie miaÅ‚bym na to szans. Jak widać coraz wiÄ™cej rzeczy ogarniam za kierownicÄ…. JeÅ›li blokujÄ™ zawodnika, który jedzie za mnÄ… to staram siÄ™ to robić czysto.
Volkswagen Castrol Cup to seria profesjonalnych wyÅ›cigów samochodowych rozgrywanych na najbardziej znanych europejskich torach. Innowacyjna formuÅ‚a pucharu, przygotowana w oparciu o motto cyklu – „WyÅ›cigi to nasze życie” stawia na czystÄ…, sportowÄ… rywalizacjÄ™ i rozwój mÅ‚odych talentów. Volkswagen Castrol Cup jest przepustkÄ… do dalszej kariery dla wielu zawodników. Na zwyciÄ™zcÄ™ pucharu czeka tytuÅ‚ Mistrza Polski, Samochód Roku 2013 - Volkswagen Golf VII generacji oraz 30 tys. Euro z przeznaczeniem na dalszy rozwój kariery w sportach motorowych. W drugiej edycji Volkswagen Castrol Cup, jako jeden z peÅ‚noprawnych zawodników udziaÅ‚ bierze Jerzy Dudek, byÅ‚y reprezentant Polski, piÅ‚karz m. in. Realu Madryt czy Liverpoolu oraz ambasador marki Castrol w Polsce.
Organizatorami cyklu sÄ… firmy Volkswagen Racing Polska Volkswagen Group Polska. Sponsorem strategicznym jest marka Castrol, która od wielu lat globalnie wspiera Volkswagena w sportach motorowych.
Sponsorzy gÅ‚ówni: Castrol, Hankook, VW Bank Polska oraz STS Centrum Dystrybucji Samochodów.
Partnerzy: VW Motorsport, Volkswagen R GmbH, PZM, ATS, OMP, Bilstein oraz Eibach.