-
Audi ponownie aktywne w dziedzinie rozwoju paliw neutralnych pod wzglÄ™dem emisji CO₂
-
Otwarcie pilotażowej wytwórni e-diesla w Dreźnie
-
Kooperacja Audi z Climeworks i sunfire
Ingolstadt, 14 listopada 2014 r. Audi angażuje siÄ™ na rzecz rozwoju neutralnych pod wzglÄ™dem emisji CO₂ paliw syntetycznych. Najnowszy projekt to pilotażowa wytwórnia w Dreźnie, w której z wody, dwutlenku wÄ™gla i ekologicznego prÄ…du produkowane jest paliwo e-diesel. DziÅ› wytwórnia zostaÅ‚a uroczyÅ›cie otwarta. Partnerami projektu sÄ… firmy Climeworks i sunfire.
DziÄ™ki kooperacji, Audi oraz jego partnerzy biznesowi dajÄ… dowód, że możliwa jest industrializacja e-paliw. DziÅ›, w obecnoÅ›ci prof. dr Johanny Wanka, federalnej minister Edukacji i BadaÅ„ oraz dr Hagena Seiferta, kierownika ds. bilansów Å›rodowiskowych, odnawialnych energii i i nowych surowców w Audi AG, pilotażowa wytwórnia zostaÅ‚a oddana do użytku.
Wytwórnia stworzona przez firmÄ™ sunfire, funkcjonujÄ…ca w oparciu o zasadÄ™ Power-to-Liquid, jako surowce wykorzystuje dwutlenek wÄ™gla, wodÄ™ i prÄ…d. Dwutlenek wÄ™gla jest pozyskiwany z powietrza metodÄ… Direct-Air-Capturing opracowanÄ… przez szwajcarskiego partnera koncernu z Ingolstadt - firmÄ™ Climeworks.
W osobnym procesie elektrolizy przeprowadzanej przy pomocy prÄ…du ekologicznego, woda rozkÅ‚adana jest na wodór i tlen. NastÄ™pnie wodór reaguje z dwutlenkiem wÄ™gla w dwóch procesach chemicznych przeprowadzanych w temperaturze 220 stopni Celsjusza, pod ciÅ›nieniem 25 barów. W ich efekcie powstaje energetyczna ciecz, skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z wÄ™glowodorów, tzw. Blue Crude. Efektywność tego procesu to nawet 70 procent.
Pilotażowa wytwórnia, która powstaÅ‚a na terenach firmy sunfire w Dreźnie-Reick, w pierwszej fazie rozwoju bÄ™dzie produkować ok. 160 litrów Blue Crude dziennie. Z tego nawet 80 procent można zamienić w syntetyczne paliwo diesla. Paliwo to – Audi e-diesel – nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje siÄ™ wysokÄ… liczbÄ… cetanowÄ…, jest wiÄ™c Å‚atwopalne. Jego wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci chemiczne pozwalajÄ… na mieszanie go z tradycyjnym olejem napÄ™dowym w każdej proporcji.
Dzięki projektowi wspieranemu przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań, poprzedzonemu ponad dwuletnią faza badań i przygotowań, Audi łączy dwie innowacyjne technologie. Z jednej strony z powietrza odzyskiwany jest dwutlenek węgla, a z drugiej strony metoda Power-to-Liquid służy do produkcji syntetycznego paliwa. Audi jest wyłącznym partnerem projektu z branży motoryzacyjnej.
Jeszcze przed uruchomieniem wytwórni, renomowana „Cleantech Group“ z San Francisco wpisaÅ‚a spóÅ‚kÄ™ sunfire GmbH na listÄ™ 100 najbardziej innowacyjnych ekologicznych przedsiÄ™biorstw – „Global Cleantech 100“.
Niezależnie od kooperacji z firmÄ… sunfire, Audi już od 2009 roku angażuje siÄ™ w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod wzglÄ™dem emisji CO2. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksoÅ„skim miasteczku Werlte produkuje na podobnej zasadzie syntetyczny metan (e-gaz Audi), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogÄ… kupować korzystajÄ…c ze specjalnej karty do tankowania. Ponadto, wspólnie z francuskim przedsiÄ™biorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi, a z amerykaÅ„skim przedsiÄ™biorstwem Joule projekt, w ramach którego z pomocÄ… mikroorganizmów produkowane jest syntetyczne paliwo e-diesel Audi i e-etanol Audi.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.
Koncern Audi w roku 2013 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 575 500 samochodów marki Audi. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki, Audi A3, zostaÅ‚ wyróżniony nadawanym przez jury zÅ‚ożone z dziennikarzy z caÅ‚ego Å›wiata tytuÅ‚em „World Car of the Year 2014” (Å›rednie, Å‚Ä…czne zużycie paliwa: 7,1 – 3,2 l/100 km, Å›rednia emisja CO2: 165 – 85 g/km). W caÅ‚ym roku przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 49,9 miliardów Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,03 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata, a produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny) i w Dżakarcie (Indonezja). W grudniu 2013, cztery pierÅ›cienie rozpoczęły również produkcjÄ™ samochodów w Foshan (Chiny). W roku 2015 produkcja ruszy w São José dos Pinhais (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 73 500 pracowników, z czego 52 500 w Niemczech.
W latach 2014 - 2018 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 22 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.